Buitenrij irritaties deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoCKyLoVE

Re: Buitenrij irritaties deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:47

ooh buitenrij irritaties! waar moet ik beginnen!
waar ik mij het meeste aan kan ergeren is ook dingen/mensen op het ruiterpad die er niet horen!En altijd lopen ze net op die lekkere gallopeer paadjes als ik een sprintje wil trekken.. ik passeer altijd alles (mensen/auto's/paarden etc) in stap omdat m'n paard nog wel eens de neiging heeft om ergens tegen op te botsen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:48

sonjim schreef:
Ik probeer altijd netjes en beleefd te blijven, met het idee als ik nou eens het goede voorbeeld geef, misschien volgt de rest dan wel. Mijn paard zal nooit slaan naar een hond, tenzij deze haar bijt, mijn eigen hond loopt ook dwars tussen haar benen door. Ik vind dit een erg prettige eigenschap, maar soms wilde ik dat ze iets agressiever reageerde. Ik zet mijn paard bijv. altijd stil als er een loslopende hond komt aanstormen, om te voorkomen dat de hond in de bewegende benen bijt. Vervolgens vraag ik de baasjes vriendelijk om hun hond aan te lijnen. Maar soms kom je dan mensen tegen die denken dat ik gek ben of zo en laten een blaffende en happende hond los terwijl hij niet luistert en mijn paard opjaagt. Op zo'n moment wilde ik dat mijn zweep een harde stok was. Ook heb ik het ooit meegemaakt dat ik een vrouw met een rotweiler tegenkom, zij kreeg de hond amper gehouden, en wat zegt dat mens, oh jou hond doet niks zo te zien want anders liep zij niet los, dan kan mijne ook wel los, voordat ik kon antwoorden was de hond al los. En aangezien mijn poedel bang is voor aanstormende rotweilers, duikt zij achter het paard weg en wat doet die k.t hond, die rent met zijn volle gewicht tegen het achterbeen van mijn paard aan, ze verschoof gewoon onder me. Vervolgens joeg hij mijn hond het veld in. Ik heb toen flink gescholden en ben vervolgens weg gegaloppeert wetende dat mijn hond dan wel volgt. Gelukkig keerde de hond toen terug naar zijn baas maar mijn paard is wel 2 weken kreupel geweest.

jeej wat een verhaal. Inderdaad, zoals je zelf zegt; nu moet niet iedereen denken dat altijd en overal zo 'bitchy' doe tegen de andere verkeersdeelnemers of wandelaars, ik ben altijd vriendelijk, netjes en beleefd, maar wanneer iets niet door de beugel kan ik best wel eens grof uit mijn slof schieten Knipoog Bloos

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:49

wielertoeristen!! mijn paardje heeft koliek en ik moest véél wandelen en ze had juist weer een drolletje gelegt in de graskant , en ik wilde oversteken (toen waren ze der nog nie ) en ik wilde oversteken en ze bleef stilstaan ij het midden en kwamen die mensen af en ze wilde nie vooruit ( pijn dan blijft ze staan) en omekeer wel en toen waren de renners dichtbij en ze gin opeens vooruit en ja die mensen schelden hou je paard onder controle enzo van kan jij dat dan nie dan moet je geen paard!! en ik zo van ze is wel ziek en ik deed dat ( oversteken naar de andere graskant want de andere was terug baan )omdat ze niet van jullie soort houd Clown

oftopic is het normaal dat ik mijn berichten kan verwijderen ?
Laatst bijgewerkt door vicksytje op 07-03-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:50

Ik irriteer me echt heel erg als er auto's aankomen achter je die er dan extra hard langsheenrijden. Ook een keer, een trekker sjeeste er zomaar langs, levensgevaarlijk, het paard gallopeerde weg over de ASFALT weg!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:58

Hey Joyce, hier hetzelfde, groet iedereen die op z'n plaats is en ik ben altijd sociaal tegen mensen die het ook zijn. Zodra ik aso's tegen kom, tsja dna pas ik me even aan Knipoog

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:07

Helaas zijn er bij mij in de buurt niet echt veel ruiterroutes. In het begin kom ik dan vaak ook langs een wandelpad met een mooie brede berm. Als daar niemand is draaf of galoppeer ik lekker een stukje. Loopt daar wel iemand dan blijf ik stappen. Helaas zijn niet alle wandelaars zo beleefd als ik op het ruiterpad ben. Ze wandelen weleens op het pad en ze roepen hun honden niet altijd terug als die op het pad lopen. En dat is toch echt verstandig om wel te doen, mijn paard houdt er niet zo van als er een hond (of iets anders) achter haar langs loopt. Pas had ze bijna een hond getrapt, maar de baasjes liepen vrolijk pratend verder en keken pas later een keer achterom om te kijken waar die hond bleef. Ik stond daar maar stil met een hond die om mn paard heen bleef lopen.

Gelukkig ook een paar keer hele nette mensen tegengekomen. Een keer met een puppy en ze vroegen netjes of ze de hond even mochten laten kijken om hem aan paarden te laten wennen. Zo gezegd, zo gedaan. Daar wil ik best even voor stilstaan zodat die hond het allemaal even kan bekijken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:12

Pfff... goed dat je erachteraan gaat zeg Woogy!

Waar ik vaak last van heb wanneer we naar buiten gaan zijn auto's die heel rustig aan komen rijden en zodra ze je voorbij zijn wegscheuren. M'n verzorgpaarden zijn super mak, maar schrikken wel van zoiets opeens achter hun!
Daarnaast blijf ik wel gewoon vriendelijk, passeer fietsers, voetgangers, auto's en andere ruiters in stap en kom eigenlijk nooit honden tegen.

Wel was ik eens op buitenrit met een vriendin en een vriend die op de fiets was. Vriendin liet zweep vallen en zette paard stil naast het fietspad. Paard dacht, 'Jippie, geen zweep, dan kan ik ook wel omdraaien!' dus draait om. Vriendin stuurt terug en staan met de kont van het paard naar het fietspad, niet erop..
Komt een oudere man langs die het rampzalig vond dat ze zo stond, levensgevaarlijk, zometeen zal dat paard maar schoppen en dat naast een fietspad!
Die man was gewoon bang, maar maakte er echt een drama van. Fietspad was trouwens erg breed, paard zou er wel twee keer overdwars op kunnen Knipoog

Moirae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:18

Wat valt het bij ons heel hardmee dan als ik dit lees. Ten eerste komen wij buiten vrijwel geen mensen/fietsers op verkeerde paden tegen. En als we mensen met een loslopende hond tegenkomen roepen ze de hond bij zich en houden die vast tot wij goed en wel gepasseerd zijn. Fietsers zie ik zelden, maar als we die tegenkomen gaan ze zachter fietsen en netjes naar de kant van het pad. Maar wat ik hier allemaal lees, niet normaal meer .

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:31

Pff, hier ook al.. Ik was met een paar vriedinnen aant buitenrijden en we zaten dus op een ruiterpad.. dus wij gingen een galopje doen; pony's gingen wedstrijdje doen dus ging een beetje hard..Bloos enne ik kreeg m'n vzpony beetje ingehouden, de rest ging er nog vandoor. dus ik bleef zegmaar achter, maar erna kreeg m'n vzpony in de gaten dat ze alleen was en toen schoot ze er weer achteraan:P dus ik volle galop over dat pad, staan opeens stuk of 10 kinderen inclusief opa oma en weet ik wie allemaal midden op het pad Clown dus ik roepen: KIJK UIT! want ik kreeg haar dus niet ingehouden.. maar nee hoor: iedereen bleef fijn staan :S dus ik maar door een gaatje ergens gegaan Tong uitsteken werden ze nog boos ook.. ja sorry hoor maar dan moet je niet op een ruiterpad gaan staan :S
Wat ook is, bij ons in het bos lopen van die schotse hooglanders los.. en als ik dus aant galoperen ofzo ben, en ik kom de hoek om, staat mn pony opeens op de rem omdat er een koe voor m'n neus staat Clown . achja.. Tong uitsteken

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:56

LOL ja wij hebben shetlanders en minipony's in de duinen staan...ook leuk ene bontje in de bosjes. En ook van die grote hooglanders die altijd gaan loeien als je er vlakbij bent Knipoog maar ja dat vind ik niet zo eg, die zijn er als begrazingsproject.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:29

JoyCiej007 schreef:
Belachelijk zeg. In mijn directe omgeving hebben we niet echt speciale ruiter of menroutes (in mijn geval menroutes) maar als ik ergens rijd in een bos waar meer mensen wandelen e.d. hou ik daar natuurlijk rekening mee.

Echter, als ik met mijn aanspanning of óp het paard op een men- of ruiterroute zou rijden, lekker galopje zou doen, en er komen je ineens een paar mensen tegemoet, jammer dan, dan hou ik me níet aan de ruiter-etiquette en stuif ik ze gewoon voorbij Knipoog Hadden ze daar maar niet moeten gaan lopen, als wij als paardenmensen met ons beest over hun wandelroutes lopen krijg je een grote bek, maar zelf wel over 'onze' paden heen lopen en dan klagen omdat we 'voorbijschieten', ja, pech gehad dan, denk ik dan maar Knipoog

Edit; typefoutje Bloos

Ja inderdaad, moeten ze daar maar niet lopen!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:25

Gelukkig heb ik bij mijn nieuwe stal het bos vaak voor mezelf alleen maar wat ik al niet tegen ben gekomen op andere stallen, daar kan je een boek over vol schrijven. Het ergste voorval was een groepje turkse jongetjes dat ons met appeltjes ging bekogelen. Lois helemaal blij "ze gooien eten naar mijn kop", die ging staan vreten. Mijn vriendin op haar toenmalige hete hengst werd helemaal pissig omdat ze niet wilden stoppen en die is erachteraan gegaan terwijl mijn paard rustig door bleef eten. Stomme rotjongen Boos! En natuurlijk volop mensen die zich overal mee te schijnen moeten bemoeien.

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:34

Motorrijders en bussen , zijn echt zeer vervelend.
Gelukkig is het paard waar ik op rij verkeersmak.
Ook vind ik dat je afentoe best lang moet wachten bij een stoplicht als je een ongeduldig paard hebt.

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:36

Woogy schreef:
LMuntje schreef:
Wat my irriteert zijn de nordic walkers walsen gewoon voorbij kijken niet om of wat dan ook en dan hele groepen mn verzorgpony haat grote groepen mensen

vooral als ze zeker met van die nare stokjes aan het zwabberen zijn?

Inderdaad en ze gaan echt niet aan de kant grrr Boos!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:02

ze moeten in de bossen gewoon beter controleren dat de wandelaars niet op het ruiterpad komen. Dat is echt gevaarlijk. stel je zit lekker in galop en ineens lopen er mensen vlak achter de bocht... snap ook niet dat die mensen dat niet doorhebben. vaak kijken ze je dan zo dom aan.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:11

Ik sta onder de drunese duinen met me paard.
Altijd druk dus!
En dan irriteer ik me ook zo.. Auto's die net even wat harder rijden naast je, terwijl het al zo krap is door de aanbeide kante geparkeerde auto's. Voorbeeld ; mensen met honden die niet luisteren ; Je galopeert heerlijk over de duinen, komt er zo'n hond keihard achter ons aan gerent blaffend en al. Alles deed die, behalve luisteren! Mijn paard is dan gelukkig niet bang voor honden, maar het scheelde niet veel. Wij remde af zodat die hond niet verder weg liep. Beet die in Prada dr staart! Ik wou afstappen en hem een schop verkopen. Maar die mensen kwamen eraan, het eerste wat ze zeiden ; WAT DOEN JULLIE HIER?!?! Dus ik zeg ( zo beleefd mogelijk) Mevrouw dit is een ruiterpad, wilt u volgende keer u hond vast doen, dit is nog een jong paard dat voor de 1e keren buiten loopt en het zou nu al verpest kunnen zijn omdat u hond in mijn paard haar staart bokt. Aldus zij ; DAN MOET JE NIET MET EEN JONG PAARD NAAR BUITEN GAAN. Oke toen was het genoeg dus ik zei ; als u nu niet door loopt en je mond houd stap ik even af. En toen liepen ze door. Zo kan ik nog talloze dingen opnoemen. Viel van Prada af omdat we met takken bekogelt werden door kleine kinderen. En de ouders? Lachen. Het is dat Prada er vandoor ging zonder mij. Anders had ik bij hun toch even die stok in hun mond gedouwt. Maar goed Lachen Een groteeee ergenis bij mij!
Mensen die denken dat een paard ; een rem heeft, gaspendaal, schakeling!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:23

Wat ik ook nooit zo snap is dat heel veel mensen op het ruiterpad lopen,trimmen, crossen met motoren,BBQ-ene etc, maar als ik dan een keer over een voetpad ga omdat het ruiterpad een deel onder water staat, krijg ik commentaar van voorbij gangers en zelfs een keer een waarschuwing van een boswachter, maar waarom krijgen die mensen op het ruiterpad dan nooit een waarschuwing? Ik heb 1x een klacht ingediend bij de BW en krijg dan vervolgens zo'n opmerking van: ja mevrouwtje dat is idd vervelend, maar als wij elk pad moeten controleren mogen we wel extra mensen inzetten.
Vanaf dat moment heb ik dus schijt aan iedereen zonder paard die zich op het ruiterpad bevind.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:29

Jullie moeten wel even beseffen dat een ruiterpad verplicht is voor een ruiter om op te rijden maar niet verboden om voor een wandelaar op te lopen, hoe vervelend het soms ook is. Ip heeft een wandelaar het recht om overal te komen als hij maar op paden blijft, dus ook ruiterpaden. Wij ruiters en menners dienen ons wel aan vaste paden te houden.
Zo heeft staatsbosbeheer ook alle recht op het gebruik maken van de menpaden om met hun tractoren en vrachtwagens over te rijden voor werkzaamheden. Hier zijn sommige paden daar bar slecht door geworden en sommige zelf gevaarlijk om over te mennen. Toen ik dit aankaartte bij SBB gaf men toen aan dat je als burger blij mag zijn dat je van een bos gebruik mag maken. In de eerste instantie zijn veel paden werkpaden voor SBB.

Natuurlijk is het lastig als je in een galop zit en ineens doemen er mensen op op je ruiterpad. Ik vind dat wij menners/ ruiters wel zo netjes moeten zijn en aan de ruiteretiquette moeten houden, dus niet in galop of snelle draf passeren maar na melden in stap of rustige draf.
SBB zal namelijk eerder ruiters weigeren in een gebied na veel klachten als wandelaars.
Je kan gewoon even netjes vragen of mensen hun kinderen en honden aan de kant willen houden, zo moeilijk is dat niet.

Over het algemeen krijg ik altijd leuke reacties (sta al op honderden foto's) en heb ik weinig last. Toen ik nog in de stad mende kreeg ik met name reacties dat met het zielig vond voor die kleine ponietjes dat ze zo hard moeten werken. Tja, dat is gewoon onbenul.
Laatst bijgewerkt door Napie op 08-03-07 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:29

Tijdje terug zijn we naar het bos geweest en tuurlijk waren we vast van plan om op tijd te vertrekken, maar dat kwam er niet meer van. Wij lekker rijden, moesten we toch elke keer wandelaars, kinderwagens etc. ontwijken omdat alles op het ruiterpad liep! Mooiste was nog wel dat jochie van een jaar of 8 denk ik, dat riep: Maaaam volgens mij mogen we hier niet lopen, dit pad is voor de paarden! Waarop moeders zei: Maakt niets uit hoor, kom we lopen gewoon verder.....We zijn lekker doorgereden en hebben ons nergens aan gestoord!

Bij ons bij stal op de weg is het soms wel een drama hoor, en mijn paarden vinden niet snel iets eng maar dat geeft niemand het recht om met een rotgang rakelings langs me te rijden.....ik zwieper nog wel eens een beugel richting autoruit!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:31

Pradaatje schreef:
Ik sta onder de drunese duinen met me paard.
Altijd druk dus!
En dan irriteer ik me ook zo.. Auto's die net even wat harder rijden naast je, terwijl het al zo krap is door de aanbeide kante geparkeerde auto's. Voorbeeld ; mensen met honden die niet luisteren ; Je galopeert heerlijk over de duinen, komt er zo'n hond keihard achter ons aan gerent blaffend en al. Alles deed die, behalve luisteren! Mijn paard is dan gelukkig niet bang voor honden, maar het scheelde niet veel. Wij remde af zodat die hond niet verder weg liep. Beet die in Prada dr staart! Ik wou afstappen en hem een schop verkopen. Maar die mensen kwamen eraan, het eerste wat ze zeiden ; WAT DOEN JULLIE HIER?!?! Dus ik zeg ( zo beleefd mogelijk) Mevrouw dit is een ruiterpad, wilt u volgende keer u hond vast doen, dit is nog een jong paard dat voor de 1e keren buiten loopt en het zou nu al verpest kunnen zijn omdat u hond in mijn paard haar staart bokt. Aldus zij ; DAN MOET JE NIET MET EEN JONG PAARD NAAR BUITEN GAAN. Oke toen was het genoeg dus ik zei ; als u nu niet door loopt en je mond houd stap ik even af. En toen liepen ze door. Zo kan ik nog talloze dingen opnoemen. Viel van Prada af omdat we met takken bekogelt werden door kleine kinderen. En de ouders? Lachen. Het is dat Prada er vandoor ging zonder mij. Anders had ik bij hun toch even die stok in hun mond gedouwt. Maar goed Lachen Een groteeee ergenis bij mij!
Mensen die denken dat een paard ; een rem heeft, gaspendaal, schakeling!

Niet normaal joh! Ik zou ook echt superkwaad worden!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:48

Zoveel herkenbare dingen hier.... Knipoog

Ik had het afgelopen zondag nog, denk lekker een bosritje te maken....na 10 minuten kwamen de eerste loslopende honden al op me afgerend. Drie stuks, formaatje herder. Gelukkig is mijn paard niet zo heel snel onder de indruk, maar ik kan me voorstellen dat andere paarden daar behoorlijk van kunnen schrikken.

Vervolgens komt er een stukje verderop een andere ruiter van achteren voorbij gestapt. Nou okee, niets aan de hand, je zegt hallo en klaar. Nee, hij is net de neus van m'n paard gepasseerd en schiet in galop weg! Paard helemaal over de rooie natuurlijk. Je zal maar net weer voor het eerst naar buiten gaan sinds een blessure ofzo, dan kan je zo weer terug bij af zijn. Maar buiten dat, ik heb geleerd dat je elkaar passeert in stap, en als je dan zonodig wil wegdraven/galopperen, dan VRAAG je dat.

Nordic walkers kom ik ook regelmatig tegen. Er waren er zelfs een aantal die het een leuk idee leek om een 'erehaagje' te vormen met hun stokjes.....Ik heb ze toch maar even uitgelegd dat dát niet helemaal goed zou gaan... Haha!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:44

Hey Napie, tegenwoorgig is het wel degelijk verboden voor wnadelaars en dergelijken om op ruiterpaden te komen. Heeft dan man van duinbeheer mij gisterne uitgebreid uitgelegd. Dus als je een park- bos of duinwachten tegenkomt vraag dan vriendelijk aan die persoon of er meer gecontroleert kan worden op de ruiterpaden, en als ze dan gaan klagen dat het teveel manuren etc. kost. Dan gaan we aan het klagen bij sbb en bij dwz etc.
Het moet vanzelf ana het licht komen dat het te gevaarlijk is voor andere dingen dan paarden op een ruiterpad. Ik rij vaak genoeg een paard wat nergens voor opzij gaat en eerder nog als haar iets bedreigd gaat ze eropaf met oortjes in d'r nek tandjes ontbloot. Ze is op zo een moment niet onder controle te houden het zou op zo'n moment maar een klein kind of een persoon moeten zijn...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:59

Napie schreef:
Jullie moeten wel even beseffen dat een ruiterpad verplicht is voor een ruiter om op te rijden maar niet verboden om voor een wandelaar op te lopen, hoe vervelend het soms ook is. Ip heeft een wandelaar het recht om overal te komen als hij maar op paden blijft, dus ook ruiterpaden. Wij ruiters en menners dienen ons wel aan vaste paden te houden.
Zo heeft staatsbosbeheer ook alle recht op het gebruik maken van de menpaden om met hun tractoren en vrachtwagens over te rijden voor werkzaamheden. Hier zijn sommige paden daar bar slecht door geworden en sommige zelf gevaarlijk om over te mennen. Toen ik dit aankaartte bij SBB gaf men toen aan dat je als burger blij mag zijn dat je van een bos gebruik mag maken. In de eerste instantie zijn veel paden werkpaden voor SBB.

Natuurlijk is het lastig als je in een galop zit en ineens doemen er mensen op op je ruiterpad. Ik vind dat wij menners/ ruiters wel zo netjes moeten zijn en aan de ruiteretiquette moeten houden, dus niet in galop of snelle draf passeren maar na melden in stap of rustige draf.
SBB zal namelijk eerder ruiters weigeren in een gebied na veel klachten als wandelaars.
Je kan gewoon even netjes vragen of mensen hun kinderen en honden aan de kant willen houden, zo moeilijk is dat niet.

Oke als ik dan verplicht ben om op het ruiterpad te blijven, terwijl het onder water staat en een en al bagger is, stuur ik voortaan de rekening van de hoefsmid wel op naar SBB, want door al die bagger ben ik al een paar keer een ijzer verloren omdat mijn paardje haar beentjes uit de blub moet trekken. Ik zie het probleem niet zo als ik eventjes een stukje omrijd omdat het pad onbegaanbaar is.
Is trouwens niet aavallend naar jou bedoeld hoor Knipoog

Over het algemeen krijg ik altijd leuke reacties (sta al op honderden foto's) en heb ik weinig last. Toen ik nog in de stad mende kreeg ik met name reacties dat met het zielig vond voor die kleine ponietjes dat ze zo hard moeten werken. Tja, dat is gewoon onbenul.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:09

ja je maakt wat mee buiten , en vooral met honden maar ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om zo'n beest onderste boven te rijden, al met al is het toch de schuld van de baas en die beesten weten niet beter als het ze niet worden geleerd,
heb het een keer gezien een jonge hond die alleen even kwam kijken en tja een paard wat bang is van honden, dus die haalt uit en dat beest ging zo tekeer nou dat brak mijn hart hoor, dus meestal probeer ik toch te voorkomen dat het gebeurd helaas kan je niet voorspellen wat je paard doet maar dit staat nog heel vers in mijn geheugen, het baasje probeerde de hond ook te pakken maar ja die zag alleen maar paard , bah dat was echt zielig , hij heeft het wel overleefd maar een leuke ervaring is anders en te bedenken de pijn die dat beest heeft gehad
ik heb het zelf niet zo op rotweilers ze komen vaak agressief over (wat ze niet altijd zijn ) en als je aan het galloperen bent die honden komen achter je aan is ook niet zo gek die hebben zoiets van huh wat is dat nou , ik gaat dan toch even stappen of stilstaan

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:27

Ik denk idd dat wij als ruiters misschien wel de wijste moeten zijn, om bossen begaanbaar te houden. Nu maakt natuurmonumenten er geen probleem van als we met een paard over een voetpad rijden, ik heb zelfs ooit besproken met de beheerder van de hei, en aangegeven dat de ruiterpaden ook soms alleen op wandelpaden uitkomen, hij gaf toen aan dat er ook een aantal paden zijn die als gevaarlijk worden bestempeld en dat je dan best mag omrijden via aan ander pad. Inmiddels zijn bij ons meer paden als ruiterpad bestempelt, maar vaak in combinatie met wandel of mountainbike routes, hier houden de meeste sporters gelukkig heel veel rekening met elkaar, meer de loslopende honden die niet luisteren zijn idd het grootste probleem of beter gezegd hun baasjes. Meestal wijs ik ze op het gevaar voor hun hond, ipv op het gevaar voor mij, want dat interesseert ze meestal toch niet. Dan geef ik bijv. aan goh normaal zou ze getrapt hebben en dan had u waarschijnlijk naar de da kunnen gaan, of gelukkig doet zij niks, maar veel jonge paarden halen van schrik uit en dan kan u hond ernstig gewond raken, meestal pakken ze de hond dan wel vast.