Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sonjim schreef:Ik probeer altijd netjes en beleefd te blijven, met het idee als ik nou eens het goede voorbeeld geef, misschien volgt de rest dan wel. Mijn paard zal nooit slaan naar een hond, tenzij deze haar bijt, mijn eigen hond loopt ook dwars tussen haar benen door. Ik vind dit een erg prettige eigenschap, maar soms wilde ik dat ze iets agressiever reageerde. Ik zet mijn paard bijv. altijd stil als er een loslopende hond komt aanstormen, om te voorkomen dat de hond in de bewegende benen bijt. Vervolgens vraag ik de baasjes vriendelijk om hun hond aan te lijnen. Maar soms kom je dan mensen tegen die denken dat ik gek ben of zo en laten een blaffende en happende hond los terwijl hij niet luistert en mijn paard opjaagt. Op zo'n moment wilde ik dat mijn zweep een harde stok was. Ook heb ik het ooit meegemaakt dat ik een vrouw met een rotweiler tegenkom, zij kreeg de hond amper gehouden, en wat zegt dat mens, oh jou hond doet niks zo te zien want anders liep zij niet los, dan kan mijne ook wel los, voordat ik kon antwoorden was de hond al los. En aangezien mijn poedel bang is voor aanstormende rotweilers, duikt zij achter het paard weg en wat doet die k.t hond, die rent met zijn volle gewicht tegen het achterbeen van mijn paard aan, ze verschoof gewoon onder me. Vervolgens joeg hij mijn hond het veld in. Ik heb toen flink gescholden en ben vervolgens weg gegaloppeert wetende dat mijn hond dan wel volgt. Gelukkig keerde de hond toen terug naar zijn baas maar mijn paard is wel 2 weken kreupel geweest.

.
enne ik kreeg m'n vzpony beetje ingehouden, de rest ging er nog vandoor. dus ik bleef zegmaar achter, maar erna kreeg m'n vzpony in de gaten dat ze alleen was en toen schoot ze er weer achteraan:P dus ik volle galop over dat pad, staan opeens stuk of 10 kinderen inclusief opa oma en weet ik wie allemaal midden op het pad
dus ik roepen: KIJK UIT! want ik kreeg haar dus niet ingehouden.. maar nee hoor: iedereen bleef fijn staan :S dus ik maar door een gaatje ergens gegaan
werden ze nog boos ook.. ja sorry hoor maar dan moet je niet op een ruiterpad gaan staan :S
. achja..
maar ja dat vind ik niet zo eg, die zijn er als begrazingsproject. JoyCiej007 schreef:Belachelijk zeg. In mijn directe omgeving hebben we niet echt speciale ruiter of menroutes (in mijn geval menroutes) maar als ik ergens rijd in een bos waar meer mensen wandelen e.d. hou ik daar natuurlijk rekening mee.
Echter, als ik met mijn aanspanning of óp het paard op een men- of ruiterroute zou rijden, lekker galopje zou doen, en er komen je ineens een paar mensen tegemoet, jammer dan, dan hou ik me níet aan de ruiter-etiquette en stuif ik ze gewoon voorbijHadden ze daar maar niet moeten gaan lopen, als wij als paardenmensen met ons beest over hun wandelroutes lopen krijg je een grote bek, maar zelf wel over 'onze' paden heen lopen en dan klagen omdat we 'voorbijschieten', ja, pech gehad dan, denk ik dan maar
Edit; typefoutje
En natuurlijk volop mensen die zich overal mee te schijnen moeten bemoeien. Woogy schreef:LMuntje schreef:Wat my irriteert zijn de nordic walkers walsen gewoon voorbij kijken niet om of wat dan ook en dan hele groepen mn verzorgpony haat grote groepen mensen
vooral als ze zeker met van die nare stokjes aan het zwabberen zijn?
Een groteeee ergenis bij mij!Pradaatje schreef:Ik sta onder de drunese duinen met me paard.
Altijd druk dus!
En dan irriteer ik me ook zo.. Auto's die net even wat harder rijden naast je, terwijl het al zo krap is door de aanbeide kante geparkeerde auto's. Voorbeeld ; mensen met honden die niet luisteren ; Je galopeert heerlijk over de duinen, komt er zo'n hond keihard achter ons aan gerent blaffend en al. Alles deed die, behalve luisteren! Mijn paard is dan gelukkig niet bang voor honden, maar het scheelde niet veel. Wij remde af zodat die hond niet verder weg liep. Beet die in Prada dr staart! Ik wou afstappen en hem een schop verkopen. Maar die mensen kwamen eraan, het eerste wat ze zeiden ; WAT DOEN JULLIE HIER?!?! Dus ik zeg ( zo beleefd mogelijk) Mevrouw dit is een ruiterpad, wilt u volgende keer u hond vast doen, dit is nog een jong paard dat voor de 1e keren buiten loopt en het zou nu al verpest kunnen zijn omdat u hond in mijn paard haar staart bokt. Aldus zij ; DAN MOET JE NIET MET EEN JONG PAARD NAAR BUITEN GAAN. Oke toen was het genoeg dus ik zei ; als u nu niet door loopt en je mond houd stap ik even af. En toen liepen ze door. Zo kan ik nog talloze dingen opnoemen. Viel van Prada af omdat we met takken bekogelt werden door kleine kinderen. En de ouders? Lachen. Het is dat Prada er vandoor ging zonder mij. Anders had ik bij hun toch even die stok in hun mond gedouwt. Maar goedEen groteeee ergenis bij mij!
Mensen die denken dat een paard ; een rem heeft, gaspendaal, schakeling!
Napie schreef:Jullie moeten wel even beseffen dat een ruiterpad verplicht is voor een ruiter om op te rijden maar niet verboden om voor een wandelaar op te lopen, hoe vervelend het soms ook is. Ip heeft een wandelaar het recht om overal te komen als hij maar op paden blijft, dus ook ruiterpaden. Wij ruiters en menners dienen ons wel aan vaste paden te houden.
Zo heeft staatsbosbeheer ook alle recht op het gebruik maken van de menpaden om met hun tractoren en vrachtwagens over te rijden voor werkzaamheden. Hier zijn sommige paden daar bar slecht door geworden en sommige zelf gevaarlijk om over te mennen. Toen ik dit aankaartte bij SBB gaf men toen aan dat je als burger blij mag zijn dat je van een bos gebruik mag maken. In de eerste instantie zijn veel paden werkpaden voor SBB.
Natuurlijk is het lastig als je in een galop zit en ineens doemen er mensen op op je ruiterpad. Ik vind dat wij menners/ ruiters wel zo netjes moeten zijn en aan de ruiteretiquette moeten houden, dus niet in galop of snelle draf passeren maar na melden in stap of rustige draf.
SBB zal namelijk eerder ruiters weigeren in een gebied na veel klachten als wandelaars.
Je kan gewoon even netjes vragen of mensen hun kinderen en honden aan de kant willen houden, zo moeilijk is dat niet.
Oke als ik dan verplicht ben om op het ruiterpad te blijven, terwijl het onder water staat en een en al bagger is, stuur ik voortaan de rekening van de hoefsmid wel op naar SBB, want door al die bagger ben ik al een paar keer een ijzer verloren omdat mijn paardje haar beentjes uit de blub moet trekken. Ik zie het probleem niet zo als ik eventjes een stukje omrijd omdat het pad onbegaanbaar is.
Is trouwens niet aavallend naar jou bedoeld hoor![]()
Over het algemeen krijg ik altijd leuke reacties (sta al op honderden foto's) en heb ik weinig last. Toen ik nog in de stad mende kreeg ik met name reacties dat met het zielig vond voor die kleine ponietjes dat ze zo hard moeten werken. Tja, dat is gewoon onbenul.