Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiterbewijs nuttig ?

Ja
54 (32%)
Nee
111 (67%)

Totaal aantal stemmen: 165

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:53

Ik woon bijna aan een prachtig natuurgebied.
Waar je te paard niet mag komen.
Een stukje erom heen loopt een ruiterroute die ineens stopt en dan kun je het verder uitzoeken.
Voor mij dus een extra reden geen ruiterbewijs te willen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:56

Ik ben een paar jaar geleden leiding geweest bij een ponykamp. Tijdens dat kamp werd een ruiterbewijsexamen afgelegd en daarbij moesten ze ook een stuk langs de druk weg rijden. Enige tijd geleden werd in mijn omgeving ook een examen gereden en daarbij moesten ze eveneens een stuk langs de weg buitenrijden.
Destijds (13 jaar geleden, het oude examen) moesten we inderdaad ook bij de groep wegrijden, dat onderdeel was ik vergeten. Ik dacht je toen bij een L-klassering het praktijkexamen mocht overslaan. In mijn groep viel een man van zijn paard bij het springen. Hij mocht de sprong gewoon nog een keer opnieuw doen zonder enige concequenties.
Tijdens dat ponykamp zakte vrijwel iedereen, omdat volgens de examinator het harnachement van de paarden (manegepaarden!) niet in orde zou zijn. De betreffende manege (4 FRNS-sterren) is daar tegen in beroep gegaan, ze hadden nooit eerder klachten gehad over het harnachement en hadden minimaal twee examens per jaar. Ik weet niet wat daar uiteindelijk uit is gekomen, maar het zegt mij genoeg over de examinators.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:06

runningkawa schreef:
Als het verplicht word, ga ik het nog wel halen.
Maar heb nu al meer dan 20 jaar zonder gereden, wat me dat al niet bespaart heeft Lachen

Overigens hoop ik dat er dan uitsluiting is voor mensen die een bepaalde klasse hebben gesprongen of zo Lachen

Jolliegirl, moet jij dan in 1 van die bepaalde gebiedjes rijden?

het is hier in een stukje natuurgebied verplicht, en de eigenaar wil het, zodat hij verzekerd is en ik en t paard ook Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 17:17

Om de stof die je leert hoef je het dus niet te doen, als je 2 jaar rijd rij je zo door het examen heen.
Het is gewoon een kwestie van de kas spekken, zoals er al gezegt werd.

Je zou het evt alleen doen om verzekeringen/verplichtingen in bepaalde gebieden.
En dan nog, het is maar een stukje papier, en LANG niet elke agent weet hoe het er uit moet zien. *LOL*

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:27

Weet iemand ook of je op bepaalde plekken in Friesland een ruiterrijbewijs nodig hebt? en moet je ook als je langs de weg rijdt een ruiterrijbewijs hebben? dat doe ik namelijk wel Bloos

Groetjes Sietske

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:29

Lees op pagina 1 het bericht van T@nj@ eens
Dan wet je het Lachen

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:35

oke bedankt had geen zin alle berichten te lezen:o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:18

hier controleren ze wel hoor ! Scheve mond

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:23

Absoluut niet nuttig. Alleen moet ik hem wel hebben omdat ik aan de Amsterdamse waterleiding (heel mooi en helaas r.b.w. verplilcht) sta met mijn haffie.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:18

allegro schreef:
Absoluut niet nuttig. Alleen moet ik hem wel hebben omdat ik aan de Amsterdamse waterleiding (heel mooi en helaas r.b.w. verplilcht) sta met mijn haffie.

Controleren ze daar dan ook streng op ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:02

Jolliegirl schreef:

Waarop dan?
Ik ken een van de boswachters daar en daar valt weinig te controleren, behalve dat je je gewoon aan de regels moet houden, zodat het bos voor iedereen leuk blijft.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:10

Hobby schreef:
@ CCCCorine: Ik weet niet hoe lang jouw ruiterbewijs al is verlopen, maar binnen twee jaar na datum kun je het ruiterbewijs alsnog verlengen. Ik heb het een jaar geleden eens nagevreegd bij SRR. Helaas had ik de mijne al 8 jaar laten verlopen. Destijds (13 jaar geleden) was het examen een lachertje. Alleen stap, draf, galop en twee sprongetjes kwamen aan bod en zelfs na een valpartij op het sprongetje kon je nog slagen. Tegenwoordig gaan ze in ieder geval nog een stukje langs de weg.

Ik denk dat de mijne ook wel een jaar of 7 a 8 is verlopen Clown

Heb inderdaad wel precies zo'n examen gehad toen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:09

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:

Waarop dan?
Ik ken een van de boswachters daar en daar valt weinig te controleren, behalve dat je je gewoon aan de regels moet houden, zodat het bos voor iedereen leuk blijft.........

ze vragen om je ruiterbewijs

'' dag mevrouw, mag ik uw ruiterbewijs even controleren''

jahoor meneer, alstublieft

'' in orde, tot ziens''

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:00

Welk gebied is dat dan Jolliegirl? Het staat volgens mij niet genoemd op de site van de SRR? (zie mijn bericht op de 1e pagina) of wel?

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:14

Wat een fantastische discussie! Dit is dus wat ik mij ook al heel lang af vroeg. Ik heb altijd getwijfeld, zal ik het wel doen of niet. Ik deed het nooit omdat ik het veel geld vond. Heb sinds kort een eigen paard, waar ik van weet dat ze niet op of om kijkt als er een vrachtwagen of trekker voorbij komt en dat samen met mijn 14 jaar rijervaring geeft mij voldoende vertrouwen.

Als het moet omdat je ergens zonder niet mag rijden of het verplicht wordt, zou ik het wel doen, maar eerder niet.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:43

Faelivrin schreef:
allegro schreef:

Controleren ze daar dan ook streng op ?

Helaas wel en je kan geen ruiterkaart kopen zonder ruiterbewijs.....

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:00

Ik heb even een ruiterboek bekeken die ik vorig jaar heb gekregen. En voor praktijk moeten we hier (België) dus gewoon een dressuur proef afleggen,en een spring proef. Dus geen buitenrit. Dat klopt volgens mij helemaal niet, zoals het bij jullie (nu nog ??) is(?)/was zou er beter ook een buitenrit komen. Met het wegrijden en terug komen van een groep..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:49

SOET schreef:
Ik heb even een ruiterboek bekeken die ik vorig jaar heb gekregen. En voor praktijk moeten we hier (België) dus gewoon een dressuur proef afleggen,en een spring proef. Dus geen buitenrit. Dat klopt volgens mij helemaal niet, zoals het bij jullie (nu nog ??) is(?)/was zou er beter ook een buitenrit komen. Met het wegrijden en terug komen van een groep..

België is niet helemaal vergelijkbaar met Nederland (understatement) Je moet in België zelfs een opleiding hebben om groepen te begeleiden op buitenritten en die is pittig, daar is ons ruiterbewijs een kleuterklasje bij..........

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:54

Als je met zo'n proef nòg op het makste paard van stal komt te zitten die suf overal achteraan hobbelt schiet je nog niks op. Clown

Daarom, ik zie het nut niet in van het ruiterbewijs.
Je leert niks extra's; daar zijn de manege's al voor.
Je krijgt de simpelste opdrachten, en als je het treft op het makste paard.

En dat voor een papiertje waarop staat dat je kunt rijden. En hoe(!), haha. En het kost nog een bult geld ook. Nagelbijten / Gniffelen

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:25

Ik sta met mijn paard bij Allegro en moest mijn ruiterbewijs dus ook halen. De eerste keer zakte ik op m'n verlichte zit (theorie had ik 0 fout). Ik vond het best pittig voor iemand die alleen maar jarenlang 1 uur per week in de manege reed. De tweede keer heb ik het godzijdank gehaald en ik hoop dat ik het nooit meer over hoef te doen. Over het nut ervan; Ook mensen met een ruiterbewijs lappen de etiquette nog wel eens aan hun laars en komen gewoon langs galopperen en het wil ook niet zeggen dat je een topruiter bent die nooit bij een ongeluk betrokken zal raken. En de meeste antwoorden op m'n foutloze theorievragen ben ik allang weer vergeten. 't Enige voordeel dat het misschien heeft is dat de natuurgebieden waar het verplicht is niet uit hun voegen barsten van de ruiters.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:29

ikke schreef:
SOET schreef:

België is niet helemaal vergelijkbaar met Nederland (understatement) Je moet in België zelfs een opleiding hebben om groepen te begeleiden op buitenritten en die is pittig, daar is ons ruiterbewijs een kleuterklasje bij..........

En waar staat dat? Namelijk: Hier is miij altijd geleerd dat die persoon ouder dan 18 moet zijn en genoeg rij ervaring moet hebben.. Meer niet. (wat niet wil zeggen dat ik je niet geloof..)

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:32

Volgens mij heeft het niet veel nut... Je kan er toch niets met doen ofzo?

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:42

ntuurlijkheeft een ruiterbewijs nut.
opzich ik voel me niet veiliger als ik wel met een ruiterbewijs ziou rijden maar je word tot een half miljoen euro verzekerd volgens mij als er iets gebeurt. dat is voor mij heel belangrijk.
ook kan je dan paarden huren en mag je gebruik maken van ruiter-bospaden.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:49

Daar heb ik nog nooit van gehoord... Isdat ook in belgie zo?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:56

Of het nut heeft in wettelijk opzicht is een aperte discussie.

Echter waar ik het heb gehaald was het niet met twee vingers in je neus te halen als je tien manegelessen had gehad.

Van de groep af galopperen en op de groep af galopperen in een groot land. Goed te doen op een doorsneepaard maar niet als je door gebrek aan rijervaring je paard niet goed onder controle hebt. Verder diende je in rit door de bebouwde kom de verkeersregels toe te passen (in kleine groepjes en ombeurten voorop). Best nuttig als mensen te paard ook enige kennis hebben van voorrangsregels e.d. die gelden als je te paard zit.