buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:54

bij mij is het verschillend, meestal pak ik haar tijdens een buitenrit wel even op, en overgangen rijden met stelling. Soms is dit tijdens een buitenrit 3 minuutjes en soms 3 kwartier. Dat licht er maar net aan met welke reden ik ga rijden.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:01

meestal laat ik haar gewoon lopen maar als ze wat vervelend begint te worden ga ik haar toch wat rond rijden

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:03

In principe rij ik buiten zo ontspannen mogelijk en krijgt mijn paard het liefst lange teugel, of lichte contact teugel. In sommige situaties (bijvoorbeeld bij passeren van groot verkeer) leidt ik hem af door hem wel nageeflijk te vragen of met wat stelling, etc, zodat hij gewoon braaf passeert. Maar daarna gaat het meteen weer lang.

Soms ga ik op het strand nog wel even dressuren, maar dan rijd ik op het strand dus ook echt voltes en figuren, alsof ik aan het losrijden ben op een groot concoursterrein. Maar zodra ik daar dan weer mee stop gaat hij gelijk weer lang.

manonneke

Berichten: 2441
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Eindhoven, Achtse Barrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:15

Als ik buitenrijd, rij ik ook altijd met lange teugel.
Als ze een beetje snel begint te draven en onder me uit begint te lopen ga ik haar een beetje aan de teugel rijden.
Daarna heb ik weer die rust gevonden, en geef ik haar weer lekker lange teugels .

mmmarieke

Berichten: 716
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:01

voor mij is buitenrijden helemaal voor de ontspanning.. dus 'als ze maar lopen' vind ik het best!

Rocco1

Berichten: 1462
Geregistreerd: 23-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:31

is bij mij eigenlijk verschillend.. maar vaak rijd ik maar een beetje wat in het bos lekker ontspannen

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:33

ligt eraan. vaak lekker losse teugeltjes, en soms pak ik ahar op enn rijd ik haar even los buiten.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:43

Ligt eraan.
Als mijn pony erg gespannen is en op heel andere dingen gaat letten, ga ik wel van har vragen zodat ze haar aandacht op mijn vestigd.
Als ze wat rustiger is, niet meer zo dribbelt en gilt, laat ik haar aan een lang teugeltje lopen.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:22

Idd net zoals cow_horse; als ze gespannen is ga ik wel wat vragen, maar anders lekker aan een lang teugeltje. Alleen in de galop wil ze nogal eens scheef gaan lopen, dan vraag ik ook wat, maar verder; lekker ontspannen!

__sanne

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:33

Ik rijd haar lekker ontspanne met losse teugel (afja,, poging tot!) maar nu ik me nieuwe pony heb kijkt hij nogal veel en dan hou ik haar wwel een beetje vast.. Als ik in de zomer naar de club ga, probeer ik wel al lekker los te werken,lekker laag over de rug, ontspannen lekker in laten buigen..

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:53

In principe gewoon met lekker lang teugeltje.
Maar af en toe, als ik het in mijn hoofd heb gehaald om alleen naar buiten te gaan met Amo, staat hij stijf van de stress en wil zo snel mogelijk terug naar huis, moet ik hem wel bezig houden. Dan dus geen lang teugeltje maar flink de benen eraan en niet aanstellen maar gewoon lopen. Zodra hij zich dan 'over geeft' gaan de teugels gelijk weer lang.

Trainen doe ik wel in de bak of op de wei, buitenrijden is puur ontspanning en lol.

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:56

Vroeger was ik echt zo van 'als hij maar loopt', maar de laatste tijd rijd ik hooguit 1 keer per week in de bak en de rest buiten. Dan doe ik wel van alles onderweg, aan de teugel, af en toe wat andere oefeningen. Met name met Siremo is dat handig, want die is anders veel te ijverig buiten!

Nellie01
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:41

het was erg verschillend bij mij dochter maar dat lag er ook aan wat voorn tuig ze op had zodra ze zonder zadel en hoofdstel ging deed ze natuurlijk niks. maar als ze alles op had vroeg ze wel iets.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:50

Ik pak af en toe een oefeningetje mee, rij hem gewoon rond en zorg voor juiste reacties aan mn been. Dit is op aanraden van mn instructrice omdat mijn pony het bos af en toe te vrijblijvend vind

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:50

Hangt er bij mij echt van af op wat voor paard ik zit, maar zodra het kan gooi ik t liefst alles los en lekker laten gaan... voor t beestje ook wel zo lekker lijkt me.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:25

Lekker een los teugeltje.
Een buitenrit doe ik voor ontspanning, en ik zie mijn paardje ervan genieten als ze zelf ook lekker rond kan kijken. Het echte werk doen we in een bak.

Qazwsxedc
Berichten: 885
Geregistreerd: 24-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:37

gewoon, lekker los. Lekker ontspannen. Als er een auto langs komt, of we moeten langs pony's in de wei, rijd ik haar even aan de teugel, omdat ze dan makkelijker te houden is. Als ze lastig is doe ik dat natuurlijk ook .

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:03

Wisselend. Aangezien de bak vaak niet geschikt is om te rijden moet ik soms wel buiten wat oefeningetjes doen en dan let ik er wel op dat ze goed loopt. Maar er zijn ook keren dat ze gewoon aan een los teugeltje wat rond mag sjokken of dat ze even lekker mag crossen.

ChiC_
Berichten: 216
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:36

Ik rijd meestal met een licht contactteugeltje of losse teugels. Mijn paard is niet een van de makkelijkste, maar constant aan de teugel rijden vind ik niet nodig. In het bos rijden vind ik voor ontspanning, dus moet het paard ook kunnen lopen zoals ze zelf wilt. Als ze heel kijkerig is, of gaat vervelen, neem ik wel wat meer contact totdat ze weer braaf en rustig is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:27

buitenrijden = ontspanning en 'er even uit zijn'
Ik houd wel licht contact (dus de teugels wel langer maar niet volledig losgooin) omdat het een paard is en blijft. Maar ik laat hem niet echt aan de teugel lopen, hij mag van mij lekker met zn neusje naar voor lopen van mij!

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:32

Ik train in de bak en buitenrijden is even wat anders en lekker genieten.Ik rijd ze dan beide met een lange teugel en ze kijken ook regelmatig even om zich heen ik vind dat prettig.

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:03

Ik hou wel altijd mijn teugels erbij, wel stappen met ontspanning, maar hij wordt behoorlijk heet in het bos. Zou je niet zeggen als je hem in de bak ziet

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:33

in de bak wordt er gewerkt, buitenrijden is zuiver uit ontspanning
vaak mag ze dan zelf kiezen in welke gang ze gaat (stap, draf, en indien mogelijk galop)
maar ik eis wel gehoorzaamheid, dus als ik perse wil draven draven we, ik bepaal de richting, en als ze terug moet komen moet ze dit ook doen.
maar als ik aan een lang teugeltje stap, en ik merk dat ze zin heeft in een drafje mag ze gerust aandraven, omgekeerd ook, als ik voel dat ze liever stapt mag ze stappen
overigens moet ik nu wel wat opletten, het is een koudbloedje, en vorig jaar stond ze op maxim 1 schep krachtvoer per dag en ze stond vrij zwaar in het werk
nu heeft ze een veulen aan de voet, krijgt ze ruim 2-4 scheppen voer per dag, en staat ze licht in het werk (3-4 keer per week halfuurtje rijden)
dus nu en dan staat ze wel te springen onder me, een hond is een reden om te galoperen op de verharde weg, een auto is een reden om het land op te springen, etc

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:37

Ze mogen óf aan de lange teugel, of ze moeten correct lopen.
Niet uit elkaar, niet scheef, wat schouderbinnenwaarts en travers meepakken, en dan als ze goed aan mijn hulpen staan een stukje flink hard in galop, maar ze moeten dan wel rond blijven.Tussendoor, als ze rustig zijn, een flink stuk aan de lange teugel stappen. Dan blijf ik er ook helemaal af en moeten ze zelf hun weg maar vinden.

Dat vind ik het meest consequent, veilig en eerlijk naar mijn paarden toe.
Bovendien heeft de bosrit dan ook trainingstechnisch nut.
Lummelen doen ze maar in de wei.

suziehj
Berichten: 598
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Brielle

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:41

Meestal laat ik m maar een beetje hobbelen Ja probeer m wel aan mn been te krijgen., Vooral int begin dan heeft ie dr nogal maling aan. Verder af en toe op een grasveldje wat oefeningen rijden. Voor de rest eigenlijk maar een beetje rijden