Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:47

Heb het ruim een jaar geprobeerd maar het is gewoon niet mijn ding :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:50

Ik ga bij voorkeur niet op buitenrit als het te slecht weer is, maar 'te slecht weer' is een rekkelijk begrip :+

De wederhelft gaat juist graag naar het strand met paardlief als het een beetje regent. Dan heb je fijn het strand voor jezelf zonder wandelaars, loslopende honden, etc.etc..

GabberGill

Re: Mensen die bewust rijden met slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:50

Ik ga sowieso niet met regen naar buiten met mijn paard.
Daarbij gaat mijne echt wind en regen ontwijken. Lijkt me dus niet prettig voor het dier zelf.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 17:16

Vandaag een lange buitenrit gemaakt met eindelijk mooi weer! Helaas nog wel een stevige bui over ons heen gehad, maar daarna scheen de zon weer dus waren snel weer opgedroogd. :D

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:40

Ik wil zelf met slecht weer al liever niet naar buiten, laat staan met paard :+ . Maar toen ik nog een eigen paard had of voor anderen reed, had ik altijd een binnenbak tot mijn beschikking gelukkig. Ik ging wel altijd naar stal om om mijn paard te doen, weer of geen weer, sneeuw, storm, vrieskou, maakte niet uit, ook als werd aangeraden niet de weg op te gaan :D. Met een bijrijdpaard reed ik wel als het kon altijd in de buitenbak, daar liep ze veel fijner. Mocht ik ooit weer zelf een paard kopen of gaan bijrijden, dan zou ik dat niet doen op een stal zonder binnenbak... best wel erg....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:00

Draag je een cap? Want bij mij helpt dat wel echt in positieve zin. Dan voel ik de regen niet zo op mijn kop. Scheelt heel veel in de beleving.

(en oh ja = veilig)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:05

Ik rij niet zodra ik maar iets voel van vocht …..in de lucht een spatje is voldoende

Moet wel zeggen dat ik sinds dec nog maar 3x gereden heb…te koud doe ik het ook niet goed op.
Vroeger moest ik van mezelf maar dat laat ik los en ben ik veel blijer

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 18:54

Diehards die morgen gaan rijden, buiten uiteraard? :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:58

Petrichor schreef:

Nog niet als je me er voor betaald. _O-
Er zijn snellere manieren om te sterven als ik perse dood wil. :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:06

Wij hebben ook alleen een buitenbak, de bodem is niet geweldig maar hij kan wel redelijk wat regen hebben. Als het miezert of ik erop zit en er komt een bui dan vind ik het niet zo erg. Maar een dag zoals morgen dan is het voor ons beide niet leuk meer :+ dus dan sla ik lekker een dag over.

En de wind momenteel vind ik zelf minder prettig. Ben dan toch wat meer gespannen ofzo, terwijl m'n paard 9 vd 10 keer gewoon door banjert :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:06

Ik ben geblesseerd, dus ik kon helaas vandaag met het mooie weer ook niet rijden.
Maar morgen hoef ik dus ook niet :')

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:49

Ik ga er morgen sowieso heen, grote kans dat ik wel ga rijden in het bos. Tenzij de bomen om je heen omvallen... ja dan niet. Vandaag ook in het bos gereden, het waaide wel flink maar alleen aan de bosrand waaide je van de kar af, in het bos zelf was het goed te doen. Paardlief reageerde ook niet heel uitbundig, gewoon braaf. (nee het is geen dooie)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:03

Petrichor schreef:

Nope. Gaat de hele dag hard regenen. En het gaat hier aan de kust ook nog kracht 8 waaien, dus nee ik sla ff over

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:05

Mooiweerruiter hier.
Ik rijd echt niet met regen. Nope.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:23

Ayasha schreef:
Ik rijd sporadisch in slechte weersomstandigheden (regen, wind zelfs een keer hagel) om te kijken hoe mijn paarden daar onder het zadel op reageren en indien ze daar niet ‘doorheen’ willen om ze te leren door te lopen. Op wedstrijd kunnen die omstandigheden ook voorkomen en dan moeten ze ook blijven luisteren.

Komt er onweer opzetten terwijl ik rijd stop ik ook niet. Heb op wedstrijd wel eens uit het niets een onweersbui gehad. De mijne was de enige die door liep. :+

Bij weer als vandaag train ik niet. Als dit voorspeld wordt ga ik nl. Ook niet op wedstrijd. Al valt het hier al bij al nog mee momenteel.

Oeh met onweer rijden is echt wel gevaarlijk. Ik deed het vroeger ook altijd maar na een waarschuwing van mijn hoefsmid ben ik er mee gestopt. Die besloeg paarden voor de endurance in allerlei uithoeken en heeft al wel een paar keer gezien dat paard en ruiter werden geraakt door de bliksem. Had te maken met stapspanning die hoger is bij paarden versus mensen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:43

Onweer is voor mij een harde grens, maar als je onderweg bent, tja....heb je pech. Met mn huidige pony nog nooit gebeurt, met mn vorige in onze 21 jaar samen meerdere malen. Ik kneep hem, hij draaide er zn oor nog niet voor om :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:23

alice0cullen schreef:
Ayasha schreef:
Ik rijd sporadisch in slechte weersomstandigheden (regen, wind zelfs een keer hagel) om te kijken hoe mijn paarden daar onder het zadel op reageren en indien ze daar niet ‘doorheen’ willen om ze te leren door te lopen. Op wedstrijd kunnen die omstandigheden ook voorkomen en dan moeten ze ook blijven luisteren.

Komt er onweer opzetten terwijl ik rijd stop ik ook niet. Heb op wedstrijd wel eens uit het niets een onweersbui gehad. De mijne was de enige die door liep. :+

Bij weer als vandaag train ik niet. Als dit voorspeld wordt ga ik nl. Ook niet op wedstrijd. Al valt het hier al bij al nog mee momenteel.

Oeh met onweer rijden is echt wel gevaarlijk. Ik deed het vroeger ook altijd maar na een waarschuwing van mijn hoefsmid ben ik er mee gestopt. Die besloeg paarden voor de endurance in allerlei uithoeken en heeft al wel een paar keer gezien dat paard en ruiter werden geraakt door de bliksem. Had te maken met stapspanning die hoger is bij paarden versus mensen.

Zal even nuanceren: ik zoek onweer niet bewust op. Maar als het begint te rommelen en die typische ‘sfeer’ komt rijd ik door. Als het te dichtbij komt neem ik natuurlijk geen onnodig risico. Maar zolang het alleen nog maar rommelt stop ik niet. Vaak voel je ze dan al wat onrustiger worden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 22:39

Over onweer gesproken afgelopen jaar kwam ik met een vriendin in een niet fijne situatie. We zouden die dag een buitenritje gaan maken eenmaal op stal werd het al iets donker, wij de paarden uit de wei halen en rustig opzadelen zodat we de bui even konden afwachten. Zoals jullie inmiddels weten hou ik niet van regen en ook niet van rijden op een nat paard. :+

Toen de regenbui voorbij was vertrouwde wij het weer toch niet helemaal en daarom zijn we eerst even wat gaan stappen in de bak, mocht er dan toch nog wat van komen dan kan je er af. Even voor de duidelijkheid er was geen onweer of noodweer voorspeld en buienradar gaf alleen regen aan. Plotseling kwam er een gigantische flits behoorlijk in de buurt, ik roep tegen mijn vriendin spring snel van je paard af! De flits was namelijk super dichtbij en ik verwachte een mega klap. We stonden nog niet op de grond en inderdaad een mega klap het was echt maar goed dat we inmiddels naast de paarden stonden. Snel de stal ingerend en daar rustig gewacht tot de onweer voorbij was.

Na een tijdje was het weer helder buiten en vertrokken we alsnog op buitenrit. Toch werd het na 10 minuten stappen opeens weer heel dreigend en de paarden waren ook opeens niet meer chill. Samen besloten om snel weer terug te gaan naar stal en de buitenrit te staken, eenmaal terug in stal brak er gigantisch noodweer los.

Wat ik wel heb geleerd is dat het weer heel extreem onbestendig kan zijn, hoe rustig de lucht ook lijkt het kan binnen een paar minuten veranderen. Dit is wel een dag op stal die ik nooit meer zal vergeten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:09

Petrichor schreef:

Ik mag niet komen op zondag _O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:31

Petrichor schreef:

Ik was het wel van plan. Maar weet niet of ik dan buiten mijn weide ga of gewoon in de wei wat ga rijden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:37

Vandaag gereden omdat het morgen slechter weer wordt. In de winter minimaal 10km per week en 1x per week in de bak.

Heb zelf een Saphira winterjas, mijn man en skippis jas met wollen voering.

Ik probeer echt wel even mijn momenten te pakken. Vandaag even samen, helaas 9km stappen, want het was echt te glad en te nat. Maar de winter is 'overleven'.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:40

Petrichor schreef:

Ligt eraan hoe slecht het gaat worden. Heb net gekeken en het lijkt hier tussen 8 uur en 13 uur het slechtst dus dan zou ik nog wel kunnen gaan rijden. Ik rij gerust met miezer en regen. Maar bij hele harde buien niet. Ik rijd altijd buiten. Heb vorig jaar een keer gehad dat ik echt in een bui zat met onweer. En ik moest nog een uur rijden. En ja toen ik terug was werd het droog. Ik was doorweekt. Dus ik probeer iets beter vooruit te kijken. Probeer want als het morgen klein beetje regent als ik op stal ben dan ga ik toch en zie ik wel of ik droog thuis kom. Droog stel kleding in de auto en gaan.

Ik rij trouwens graag met miezerig en druilerig weer in het bos want dan heb je het bos praktisch voor jezelf. Heerlijk.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 01:00

Ik rij al vanaf oktober niet meer. Slecht weer regen kou etc. Ik wil niet en t paard ook niet denk ik }>
Paard is geheel uit conditie geen bespiering meer en ziet er niet uit met z’n lelijke dikke vacht :o :D niks geen sportpaard meer.
Volgende winter sta ik met het rijpaard op stal met binnenbak, nu is het nog een maand uitzingen tot Beter weet :+
Maar ze komen hier wel allemaal hele dagen buiten van 05.00 u tot 18.00 met hooi in de rijbak en zeker de jonge dieren en ruinen spelen bijna hele dagen met elkaar. Kost mij inmiddels 2 dekens per week -O-

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 01:19

Ik wil oprecht rijden met slecht weer. Ik kan me er wel doorheen zetten, maar ik heb een paard dat duidelijk geen plezier heeft in rijden in de regen. dus voor wie doe ik het dan?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 03:22

Ik kan me daar dan geen druk om maken. Warm aankleden en een goede stortbui word ik niet minder van. Mijn (relatief groene) haflinger daarin tegen wordt (nog) erg gespannen van harde windstoten, dus besluit ik met slecht weer niet te rijden, daar hebben we beide niks aan als we een gespannen ronde maken. Dus wachten we gewoon op een windstille dag. Regen boeit ons dan weer helemaal niets.