Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:24

Rocamor schreef:
mvdende schreef:
Omdat er in de weide omgeving helemaal geen plekken zijn waar je een fatsoenlijk rondje kan wandelen met de hond los. Dichstbij is 40km met de auto, 40 minuten rijden.

Als de gemeente waar ik woon, wel zou zorgen voor voldoende groot losloopgebied, dan ga ik dáár wel wandelen, maar helaas zijn ze behoorlijk anti-hond in dit hoekje van Nederland.

Maar in een weide omgeving kun je toch aan de boer vragen of je daar mag wandelen en de hond loslaten, zolang er geen andere dieren in die weide lopen?

Knap dat je het nu de schuld van een ander maakt dat jouw hond niet los mag lopen. Het mocht dus al nooit en toch ben je met hond en al hier gaan wonen. Jouw eigen keuze. Wees dan ook "een vent" als je terecht een boete krijgt. Zie die boete dan maar als een abonnementsgeld voor het los laten lopen van je hond, op plekken waar dat niet is toegestaan.

Ik wil even inhaken op de weide omgeving waar geen dieren lopen van boeren. Koeien en kalveren kunnen erg ziek worden van hondenpoep in een weiland maar ook als dit gras mee gemaaid wordt en het in het koeienvoer terecht komt. Daarom willen boeren geen loslopende honden in het weiland :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:26

Toch mooi hoe sommige mensen vinden dat iedereen zich aan de regels moet houden en dan zelf de regels vrij interpreteert.

Regel: hond mag niet los.
Persoon in theorie: helemaal mee eens, regels zijn regels.
Persoon in praktijk: mijn hond kan prima los en dan probeer ik 'm vast te doen als iemand dat ziet of er last van heeft. En als dat eens niet lukt, ach kan gebeuren.

Toch bijzonder soms die praktijk _O-

En wil je wel de hond los. Dan ga je dus gewoon naar een losloopgebied. Niet de wei van de boer om de hoek. Die losloopgebieden bestaan. Vind je ze te ver weg, dan ga je verhuizen of heb je gewoon pech.

Ben wel benieuwd waar TS terecht een boete voor heeft gekregen. Ook bijzonder die praktijk :')

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:29

Je zit vrij makkelijk op een zitting hoor, je gaat tegen een boete eerst in bezwaar. Dan kijkt de officier van justitie er nog een keer naar, mocht je het met deze beslissing ook niet eens zijn kom je bij de kantonrechter terecht. Dit gebeurt regelmatig en is ook niet raar.

Ik heb ook wel eens een boete gehad waar ik van baalde maar nooit onterecht, ik fietste namelijk ook echt zonder licht. Agenten (en ik neem aan ook BOA’s) hebben een eed afgelegd waarin ze zeggen de waarheid te spreken. Vandaar dat als het hun woord tegen jouw woord is zij vaak gelijk krijgen. Ik ben dus wel benieuwd waarvoor je een boete gekregen hebt en waarover de BOA’s dan gelogen hebben?

Olle

Re: Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:33

BOA's zijn ook niet mijn favorieten mensen. Maar dat komt meer doordat ik het gevoel bij hen krijg dat er weinig meer menselijks aan ze is qua standpunten. Maar dat zal zeker niet iedereen zijn.
Ik ben ook een keer aangesproken door ze toen mijn hond losliep op hoogte van het paaltje waar ze los mocht lopen. Ik bleef stilstaan en hield haar even aan de halsband vast, aangezien zij (de BOA's) het normaal vonden om met een auto door het natuurgebied te rijden, te wachten tot zij voorbij waren.
Gelukkig weinig discussie, maar wel vervelend want door hun actie juist kon ik niet verder lopen het losloopgebied in.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je ten onrechte een bekeuring krijgt en dat deze tijdens een zitting stand blijft houden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:36

Dennenboom schreef:
Ik wil even inhaken op de weide omgeving waar geen dieren lopen van boeren. Koeien en kalveren kunnen erg ziek worden van hondenpoep in een weiland maar ook als dit gras mee gemaaid wordt en het in het koeienvoer terecht komt. Daarom willen boeren geen loslopende honden in het weiland :)

Die weide omgeving had natuurlijk wijde omgeving moeten zijn.
Maar je hebt gelijk, honden mogen niet in de weide.

Jammer dat TS niet toevoegt wat haar overtreding was.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:39

Boa's zijn ook niet mijn favo personen. Ik heb eens een dag meegelopen, en het klikte niet met die persoon.
Maar als ik zag hoeveel rotzooi hij (en ik) die dag naar ons hoofd geslingerd kregen :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:42

mvdende schreef:
sevke schreef:
Als je hond niet mag loslopen, houd hem dan aan de lijn. Wij hebben 5 honden, en ik laat ze ook liever loslopen, maar als het niet mag dan mag het niet. Ik erger mij ook erg aan honden die op je komen afgestormd, of op mijn aangelijnde honden afkomen op plaatsen waar dat niet mag.
Zeker in natuurgebieden, is het niet uitzonderlijk dat loslopende honden nesten verstoren of wild opstoten.
Daar is het aangelijnd houden zéker belangrijk.

Ik doe mijn best te voorkomen dat iemand last heeft van mijn loslopende hond door hem bij mij te roepen en aan te lijnen als ik andere aangelijnde honden aan zie komen. En bij hardlopers enzo.

Het lukt niet altijd, soms komen mensen van achteren en heb ik ze niet optijd gezien en ben ik te laat met terug roepen.

Als een gemeente gewoon voor voldoende officieel losloopgebied zou zorgen, dan is de behoefte aan honden los laten waar dat niet is toegestaan een stuk minder.

In Den Haag bijvoorbeeld, zijn genoeg parkjes waar de hond officieel los mag. Hetzelfde geld voor het Westland. Ik zoek daar dan ook altijd de losloopgebieden op.

Allemaal losloopgebieden waar je een wandeling van +- 1 uurtje kan maken met de hond los.

Hier in gemeente Woensdrecht is het grootste losloopgebied een veldje wat voor 3/4 onder water staat gedurende 3/4 van het jaar. De overige maanden staat het onkruid (gras, brandnetels, braam) tot je oksels en er zitten veel teken En zelfs als je alle paadjes zou kunnen lopen, ben je er met 15 minuten doorheen.

Dan gaan mensen gewoon de omliggende polder in om een fatsoenlijke wandeling te kunnen maken. Sterker nog, mensen parkeren de auto bij het losloopgebied en gaan vervolgens met hun hond los een wandeling in de polder maken.

Er is echt genoeg ruimte/ natuur hier om ervoor te zorgen dat elke dorpskern een fatsoenlijke "snuffelroute" of losloopgebied krijgt. Het enigste wat ze hoeven doen is wat bordjes vervangen, ipv "honden aangelijnd" naar "losloopgebied"

Maar nee, ze leggen liever km en km aan mountainbike paden aan....

Ik heb nog geen boete gehad en krijg ik er één, dan zie ik dat maar als abonnement....

Daarnaast zal ik nu wat vaker de officiële losloopgebieden gaan opzoeken in de "omgeving" ookal zal dat betekenen dat ik daar 45 minuten voor moet rijden en het daar nogal druk kan zijn.. (Mastbos en Liesbos bij Breda zijn de dichstbij echte losloopgebieden.)

Edit: het bos ga ik zeker niet elke dag meer in ivm het wild! Ik geef ook echt wel om de jonge dieren!

Mijn rondje is langs boeren velden, die op dit moment nog voornamelijk leeg staan of er staat gras op.

De route die ik dagelijks loop, heb ik in 2 jaar misschien 4x een konijn/ haast gezien en ik loop er zeker 5 dagen per week.

Ook dit is officieel aanlijn gebied, maar ik vind het niet schadelijk voor de natuur als mijn hond hier losloopt.

En wat betreft het wild.... de fazanten hebben nog steeds niet geleerd niet in het stukje losloopveld te gaan zitten in Woensdrecht. Mijn hond stoot ze daar regelmatig nog uit de bosjes. Daar kan ik helemaal niets aan doen en het is dus officieel een losloopgebied.

Ik vind jou echt 1 van de grootste aso's van heel bokt. Alleen maar bezig met jezelf.

@TS: het klinkt alsof je vind dat je groot onrecht is aangedaan, maar misschien kun je wat meer duidelijkheid geven over de situatie? De manier waarop je schrijft is behoorlijk lelijk dus dat zegt mi meer over jou dan de BoA :7

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:44

Een boa is niet gelijk een boa. Dus hier roepen dat ze dan maar op mensenmassa's moeten controleren is onzin. Een boa in het groen is (zeer waarschijnlijk) niet bevoegd om hier tegen op te treden, dat moet namelijk in zijn akte staan. De aktes van Boa´s in het groen, zijn anders dan de aktes van boa's die voor bijv gemeenten werken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:47

Het is niet de taak van een BOA om ieders favoriete persoon te zijn. Er zullen ongetwijfeld echt vervelende types tussen zitten want die heb je overal. Maar verder worden ze vooral als vervelend ervaren door mensen die door hen op de regels gewezen worden. Er zijn genoeg mensen met een gezagsprobleem.

En foei, die fazanten toch MvdEnde. Wat een onbeschoft tuig!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:52

Askja schreef:
Het is niet de taak van een BOA om ieders favoriete persoon te zijn. Er zullen ongetwijfeld echt vervelende types tussen zitten want die heb je overal. Maar verder worden ze vooral als vervelend ervaren door mensen die door hen op de regels gewezen worden. Er zijn genoeg mensen met een gezagsprobleem.

En foei, die fazanten toch MvdEnde. Wat een onbeschoft tuig!

Ik denk dat je mij verkeert hebt begrepen.

Ik bedoel namelijk dat ik er niets aan kan doen, als die beesten in het losloopgebied gaan zitten en vervolgens opgejaagd gaan worden door mijn hond....

Ze mogen er van mij best gaan zitten....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:57

Pantykous schreef:
Ik vind jou echt 1 van de grootste aso's van heel bokt. Alleen maar bezig met jezelf.

@TS: het klinkt alsof je vind dat je groot onrecht is aangedaan, maar misschien kun je wat meer duidelijkheid geven over de situatie? De manier waarop je schrijft is behoorlijk lelijk dus dat zegt mi meer over jou dan de BoA :7

Dus omdat ik vind dat meer losloopgebied = minder illegaal honden los ben ik een aso?

Ik zie het toch overal om mij heen gebeuren? Dat mensen hun hond gewoon losgooien waar dat niet mag, omdát er zo weinig ruimte is waar dat wél mag.....

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:58

Wacht even hoor MvdEnde. Ik ga op de rest niet reageren (geen zin in en ik ben stiekem juist nieuwsgierig naar de boete van de ts), maar lees ik nou dat jij je hond los laat lopen op weilanden en akkerbouw grond van de boeren?

En jij zit op een een site als Bokt? Koeien kunnen hersenvliesontsteking krijgen en dus dood gaan van hondenpoep op de wei. Nou heb ik nog nooit gehoord dat een paard er ziek van is geworden, maar om wat ik van de koeien weet, ben ik er op eigen wei ook als een havik op. Als een boer je dus met de riek of zelfs trekker achterna komt, dan hoop ik dat je nu beseft hoe gruwelijk asociaal je bezig bent.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:02

Tuurlijk kan je daar wat aan doen mvdende, als je weet dat die fazanten daar zitten dan kan je je hond toch verbieden om er heen te gaan en ze de stuipen op het lijf te jagen. Of denk ik dan te makkelijk? De groepjes fazanten die ik weet te zitten die zitten altijd op dezelfde plek, kleine moeite om dan even op te letten of je dier aan te lijnen lijkt mij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:02

Ben ik toch blij dat mijn ouders + hond in een gebied wonen waar loslopen gedoogd wordt door de eigenaar (=niet Staatsbosbeheer). :7

Maar BOA’s schrijven meestal niet voor niets een een boete uit. Ben benieuwd naar het verhaal TS.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:04

mvdende schreef:
En wat betreft het wild.... de fazanten hebben nog steeds niet geleerd niet in het stukje losloopveld te gaan zitten in Woensdrecht. Mijn hond stoot ze daar regelmatig nog uit de bosjes. Daar kan ik helemaal niets aan doen en het is dus officieel een losloopgebied.

Sorry, naast het leren apporteren van mijn fazant zal ik er ook voor zorgen dat hij leert om niet in de bosjes te gaan zitten. Maar niet eerder dan dat ik mijn meeuw leer om niet helemaal vanuit Den helder of Rotterdam naar Den haag te vliegen voor het eten(en dat doen ze echt). :+
Laatst bijgewerkt door purny op 11-03-21 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:04

mvdende schreef:
Ook dit is officieel aanlijn gebied, maar ik vind het niet schadelijk voor de natuur als mijn hond hier losloopt.

Dat komt doordat er samen met jou nog tig anderen zijn die zo denken. Hierdoor laat het wild zich ook echt niet zomaar meer zien. En die fazanten die hóren daar.

De wereld draait niet alleen om jou en jouw hond. Ik heb inmiddels de indruk dat jij dat wel denkt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:05

En toen ging er weer een topic over het gedrag van 1 en dezelfde bokker.
Ik vind het knap.

Ben benieuwd naar de reden van de boete van ts!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:05

neetoch schreef:
Wacht even hoor MvdEnde. Ik ga op de rest niet reageren (geen zin in en ik ben stiekem juist nieuwsgierig naar de boete van de ts), maar lees ik nou dat jij je hond los laat lopen op weilanden en akkerbouw grond van de boeren?

Weide was een spelfout, dat had wijde moeten zijn.

Verder ga ik maar niet in op wat ik van deze houding vind :=

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:08

Wees gerust Foaly, ze schreef het zelf in een lap tekst.

"Mijn rondje is langs boeren velden, die op dit moment nog voornamelijk leeg staan of er staat gras op."

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:09

Dat had ik even gemist, en dan heb ik niets gezegd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:13

neetoch schreef:

"Mijn rondje is langs boeren velden, die op dit moment nog voornamelijk leeg staan of er staat gras op."

Hier waarschuwen ze vooral om honden niet los te laten in weilanden, of ze nou leeg staan of niet.
Dat gras wordt vaak ook gemaaid en dan komt de ontlasting in het voer voor de koeien terecht, en dat kan weer tot allerlei ziektes leiden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:16

Ik vraag me altijd af wat die mensen er van vinden die een hond bij de boer over het land laten lopen, dat als die boer zijn koe bij hen in de tuin of huiskamer laat schijten....

Het land is van een ander, blijf er af!

Kan je hond dan niet los, jammer dan, die flexi lijnen zijn ook al mooie uitvindingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:18

mvdende schreef:
Pantykous schreef:

Dus omdat ik vind dat meer losloopgebied = minder illegaal honden los ben ik een aso?

Ik zie het toch overal om mij heen gebeuren? Dat mensen hun hond gewoon losgooien waar dat niet mag, omdát er zo weinig ruimte is waar dat wél mag.....
Hahahahaha, dat is wel een creatieve interpretatie. :') Nee, omdat jij je hond illegaal loslaat en dat goed probeert te praten, noemt Pantykous je een aso. Jij zit fout met het laten loslopen van een hond waar hij niet los mag, niet de gemeente die de regels bepaalt.

Cayenne schreef:
neetoch schreef:

Hier waarschuwen ze vooral om honden niet los te laten in weilanden, of ze nou leeg staan of niet.
Dat gras wordt vaak ook gemaaid en dan komt de ontlasting in het voer voor de koeien terecht, en dat kan weer tot allerlei ziektes leiden.
Maar zolang jij daar niet mee zit, is het niet erg toch? Dat zo'n boer daar veeartskosten en in het ergste geval dode koeien aan overhoudt, ach, daar hebben mijn hond en ik geen last van. Mijn hond die thuis de boel afbreekt omdat ik te bedonderd ben om naar een losloopgebied te rijden, is een veel groter probleem dan die paar koeien die het loodje leggen.

(Oké, exit sarcasme.)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:25

Mkango schreef:
Cayenne schreef:

Maar zolang jij daar niet mee zit, is het niet erg toch? Dat zo'n boer daar veeartskosten en in het ergste geval dode koeien aan overhoudt, ach, daar hebben mijn hond en ik geen last van. Mijn hond die thuis de boel afbreekt omdat ik te bedonderd ben om naar een losloopgebied te rijden, is een veel groter probleem dan die paar koeien die het loodje leggen.

(Oké, exit sarcasme.)

[sarcasme-modus]

en wat zeurt zo'n boer nou. Die stuurt zijn koeien uiteindelijk toch naar de slacht en geeft dus niks om zijn koeien

[/sarcasme-modus]

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:27

Sure_lee schreef:
En toen ging er weer een topic over het gedrag van 1 en dezelfde bokker.
Ik vind het knap.

Ben benieuwd naar de reden van de boete van ts!

Ik ook.

Ik post één ding en krijg gelijk heel Bokt over mij heen..

Is niet mijn bedoeling om dit topic te kapen....