sevke schreef:Als je hond niet mag loslopen, houd hem dan aan de lijn. Wij hebben 5 honden, en ik laat ze ook liever loslopen, maar als het niet mag dan mag het niet. Ik erger mij ook erg aan honden die op je komen afgestormd, of op mijn aangelijnde honden afkomen op plaatsen waar dat niet mag.
Zeker in natuurgebieden, is het niet uitzonderlijk dat loslopende honden nesten verstoren of wild opstoten.
Daar is het aangelijnd houden zéker belangrijk.
Ik doe mijn best te voorkomen dat iemand last heeft van mijn loslopende hond door hem bij mij te roepen en aan te lijnen als ik andere aangelijnde honden aan zie komen. En bij hardlopers enzo.
Het lukt niet altijd, soms komen mensen van achteren en heb ik ze niet optijd gezien en ben ik te laat met terug roepen.
Als een gemeente gewoon voor voldoende officieel losloopgebied zou zorgen, dan is de behoefte aan honden los laten waar dat niet is toegestaan een stuk minder.
In Den Haag bijvoorbeeld, zijn genoeg parkjes waar de hond officieel los mag. Hetzelfde geld voor het Westland. Ik zoek daar dan ook altijd de losloopgebieden op.
Allemaal losloopgebieden waar je een wandeling van +- 1 uurtje kan maken met de hond los.
Hier in gemeente Woensdrecht is het grootste losloopgebied een veldje wat voor 3/4 onder water staat gedurende 3/4 van het jaar. De overige maanden staat het onkruid (gras, brandnetels, braam) tot je oksels en er zitten veel teken En zelfs als je alle paadjes zou kunnen lopen, ben je er met 15 minuten doorheen.
Dan gaan mensen gewoon de omliggende polder in om een fatsoenlijke wandeling te kunnen maken. Sterker nog, mensen parkeren de auto bij het losloopgebied en gaan vervolgens met hun hond los een wandeling in de polder maken.
Er is echt genoeg ruimte/ natuur hier om ervoor te zorgen dat elke dorpskern een fatsoenlijke "snuffelroute" of losloopgebied krijgt. Het enigste wat ze hoeven doen is wat bordjes vervangen, ipv "honden aangelijnd" naar "losloopgebied"
Maar nee, ze leggen liever km en km aan mountainbike paden aan....
Ik heb nog geen boete gehad en krijg ik er één, dan zie ik dat maar als abonnement....
Daarnaast zal ik nu wat vaker de officiële losloopgebieden gaan opzoeken in de "omgeving" ookal zal dat betekenen dat ik daar 45 minuten voor moet rijden en het daar nogal druk kan zijn.. (Mastbos en Liesbos bij Breda zijn de dichstbij echte losloopgebieden.)
Edit: het bos ga ik zeker niet elke dag meer in ivm het wild! Ik geef ook echt wel om de jonge dieren!
Mijn rondje is langs boeren velden, die op dit moment nog voornamelijk leeg staan of er staat gras op.
De route die ik dagelijks loop, heb ik in 2 jaar misschien 4x een konijn/ haast gezien en ik loop er zeker 5 dagen per week.
Ook dit is officieel aanlijn gebied, maar ik vind het niet schadelijk voor de natuur als mijn hond hier losloopt.
En wat betreft het wild.... de fazanten hebben nog steeds niet geleerd niet in het stukje losloopveld te gaan zitten in Woensdrecht. Mijn hond stoot ze daar regelmatig nog uit de bosjes. Daar kan ik helemaal niets aan doen en het is dus officieel een losloopgebied.