Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Almighty schreef:Ik was eerst ook bang dat mijn mini gevaar zou lopen met een wolf in de buurt. Maar paarden hebben een zeer goed verdedigen.
Gelukkig loopt mijn mini in kudde grote paarden buiten. Wat ze doen als groep is uitdrijven.
Ze draaien hun hoofd naar de hond/wolf en gaan met hoofd laag en voorbenen maaiende erachter aan. Zelfs de kleine mini doet dit uit instinct. Ik zie bij mij voornamelijk de merries die tactiek doen. Beiden hebben ooit veulens gehad. En beschermen op die manier. Zeer effectief! Onze hond durft de wei niet meer in.
Daarnaast een goede klap stroom op het schrikdraad zorgt dat hond/wolf niet snel door de wei wil. Reeën zijn slimmer en weten wanneer de klap komt op draad. En duiken er tussendoor. Daarnaast vinden mijn paarden de reeën rare dieren die door hun wei springen. Maar mijn ruin gast altijd hinniken naar de ree en volgen tot eind hek.
Ik maak me dus geen zorgen over hond/wolf in de buurt dat ze mijn paarden pakken. Ook niet op rit alleen ook daar al gehad met lastige hond. Paard draait zijn hoofd naar hond zet laag en valt aan. Bij mijn paarden tenminste. Voelen instinctief aan of de hond/wolf goed of kwaad in zin heeft. Ik laat ze dat ook zelf bepalen en doen of ze nodig vinden te reageren erop.
speurneusc schreef:wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.
Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????
BeeSunshine schreef:speurneusc schreef:wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.
Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????
Ik heb daar inderdaad foto's van gezien van paarden met happen uit hun lijf, vreselijk hoor.
Verdediging tegen wolf is lastig, zijn slimme beesten. Of opsluiten in een dichte stal/schuur of dierentuinhekken is de enige zekere oplossing.
BeeSunshine schreef:FrNo
Denk eigenlijk niet dat ze al stallen binnen gaan. Is in Duitsland wel al meerdere malen gebeurd, maar denk in Nederland nu nog niet aan de orde. Gaat wel gebeuren als ze leren dat mensen ongevaarlijk zijn.
Zit je trouwens in een gebied waar wolven momenteel voorkomen?
Maartje_M schreef:Die flapjes die ze in dat artikel noemen, werkt dat echt?
Liseef schreef:Voorlopig maak ik me nog geen zorgen om de wolf op buitenrit. Er is hier geen sprake van hele roedels die in strenge hongerwinters moeten overleven. Het gaat hier veelal om één wolf in een bepaald gebied, waar ook makkelijkere prooien lopen dan een rijpaard van pakweg 600 kg. Ik denk dat als we grote, hongerige roedels hier zouden krijgen dat het een ander verhaal kan worden. Maar ik denk dat op het moment dat ruiters met paard en al opgevreten worden, wandelaars met kinderen en honden ook niet meer veilig zijn en dat er dan toch wel maatregelen getroffen gaan worden.
Ik ben overigens niet zozeer voor of tegen de wolf in Nederland. Als de wolf hier kan vertoeven zonder voor al te grote problemen te zorgen, vind ik het prima. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen met schapen, shetlanders en veulens hier anders instaan. Dan zou ik er ook minder blij van worden.
SusanH schreef:BeeSunshine ik vind het erg ongepast de reactie met smiley en dan de foto ook zo open en bloot. Ik heb getemd.
Maartje_M schreef:Die flapjes die ze in dat artikel noemen, werkt dat echt?
BeeSunshine schreef:SusanH schreef:BeeSunshine ik vind het erg ongepast de reactie met smiley en dan de foto ook zo open en bloot. Ik heb getemd.
Met je eens, was cynisch en tegelijkertijd ook realistisch bedoeld.
Onze paarden zijn echt niet veilig meer met wolven die zich vrij mogen produceren in ons landje..
Heb nog veel meer foto's die je niet wil zien, zoals deze...
sterregoud schreef:De foto was heftig, en liever inderdaad in een link.
Wat mij stoort is dat de pro-wolvenlobby niet eerlijk is. En dat ze te makkelijk er over doen, alsof wolven geen bedreiging zijn voor paarden, veulens, honden en mensen. Dat zijn wolven helaas wel... En hun idyllische verlangen naar te wolf zorgt voor heel veel ellende voor anderen.
Dat is volgens mij echt niet te vergelijken met de enkeling die in Nederland rondloopt, waar ook voldoende "klein wild" rondloopt.Quir schreef:https://www.expressen.se/nyheter/stockh ... ridturen-/
In 2017.
Kans is zo klein. Hier hebben we veel meer wolven en dit is het enige wat ik kon vinden. Paarden in de wei is wat anders en wolf richt zich niet alleen op de kleintjes.