Buitenrit voor flinke mensen en een hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:39

Is het een idee om te gaan kijken voor iemand die buitenritten met Shires/trekpaarden oid organiseert in plaats van een manege. Als je een paard met gezond gewicht van 800 kg hebt, dan valt 120 nog op de 15% lichaamsgewicht die normaal als richtlijn wordt gezien. Dan zou ik wel alleen maar stappen, want iemand van dat gewicht dat niet in balans/ritme zit is zelfs op een groot paard niet fair.
Voor een gemiddeld warmbloed manegepaardje is het inderdaad niet fijn.

Ik denk wel dat je hond een knelpunt is, hoe belangrijk is het dat die mee mag? Ik heb ook buitenritten begeleid en ik zou nooit een onbekende hond meenemen, zeker niet met een groep waar beginners tussen zitten. Volgens baas is de hond standaard lief, dus daar kan je niet vanuit gaan als begeleider. En zelfs als hij braaf is kan hij natuurlijk altijd per ongeluk gek door een struik hollen, als daar net het paard van een beginner van schrikt dan zit je als paardenhouder met de gebakken peren.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:40

Misschien kun je beter zoeken naar een stal waar ze paarden verhuren zoals Belgische trekpaarden o.i.d. die gewicht kunnen dragen.

Ikzelf ben ook over de honderd kilo, heb wel rij ervaring en rijd op Belgische trekpaarden.

Maar zelf zou ik niet zoiets kiezen om te doen als je voor de eerste keer op een paard gaat.
Ik zou mezelf erg schamen als ik met mijn gewicht op een paard getakeld moet worden in het bijzijn van anderen en dat alles heen en weer schud.
Mennen is dan misschien een fijnere optie voor het schaamte gevoel van de persoon in kwestie.

Of wil deze persoon juist heel graag op een paard rijden?

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:41

Inderdaad, Shires en trekpaarden zijn ook nog een optie. Hoewel ik het punt van de hond ook niet helemaal kan begrijpen, waarom moet die precies mee?.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 18:47

Thnx voor alle berichtjes, een trekpaard oid lijkt me wel wat. Zal later ff de links checken :)

Wat betreft de berichten of ik het zielig vind of niet, om eerlijk te zijn denk ik dat er best een trekpaard of ander groot paard is wat iemand van 120 in stap prima kan handelen.

Wat het maximum gewicht betreft, als je een beetje googelt kom je vaak 20% tegen van het gewicht van het paard. Nou als iemand 120kg is zou je dan dus (120*5) een paard van 600kg nodig hebben.

En als we een paard allemaal willen vermenselijken, dan zou ik iemand van 80kg al zwaar vinden :)
Iemand van 120kg mag rustig een potje met me worstelen, maar als iemand van 80kg op me valt (bonkt in draf) dan word ik daar niet echt blij van :)

Nogmaals, ik denk dat er genoeg topics zijn om daarover te discusseren :) en als je me een slecht mens vindt en me echt wil overtuigen, stuur dan een pb'tje ofzo. Meningen die ik hier lees gaan meestal het ene oor in en via het andere er weer uit.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:48

Ts er zijn nu iig een hoop leuke ideeën aangedragen en ook alternatieven. Ik hoop.iog dat het een leuke dag word.

En nee is idd nooit leuk om tw horen dat je te zwaar bent ergens voor. Maar dat weet die persoon waarschijnlijk zelf ook wel. Leuk is anders maar de waarheid is niet altijd leuk.

Shires zijn idd een goed idee. Alleen geen idee of die idd buitenritren organiseren voor mensen zonder ervaring en met hond.

Anoniem

Re: Buitenrit voor flinke mensen en een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:50

Opzich ik heb bij bigfieldshires gereden en is wel een groep vaak , dan moet je al in een wat beginnersgroepje komen

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 18:59

callum schreef:
Ts er zijn nu iig een hoop leuke ideeën aangedragen en ook alternatieven. Ik hoop.iog dat het een leuke dag word.

En nee is idd nooit leuk om tw horen dat je te zwaar bent ergens voor. Maar dat weet die persoon waarschijnlijk zelf ook wel. Leuk is anders maar de waarheid is niet altijd leuk.

Shires zijn idd een goed idee. Alleen geen idee of die idd buitenritren organiseren voor mensen zonder ervaring en met hond.

True er zijn ook leuke alternatieven, als het niet lukt. Ik geef alleen niet heel snel op :)

Bigfieldshires neemt geen hond mee, tips voor andere maneges/plekken met shires/trekpaarden zijn welkom :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 19:01

De hond moet sowieso mee :) Waarom? Omdat we dat graag willen.
Paar plekken gebeld, maar kon helaas niet met een hond mee. Nee is ook een antwoord, ga ik niet van huilen. Ik bel gewoon de volgende manege en als ik niks meer te bellen heb houdt het op :) En dan ga ik voor een menkardingietswatniettesufis.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:08

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:12

Heeft de hond, de eigenaar en het paard ervaring met op buitenrit te gaan te samen met een hond? Zo niet laat het alsjeblieft thuis of mee op een kar. Een onervaren hond , baas of paard kunnen levensgevaarlijk voor elkaar zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:27

Betreffende de hond, in NL mag bijna nergens een hond los in natuurgebieden en verder zijn er legio honden die het niet begrijpen als hun mens ineens op een paard zit en er daarom anders uit ziet, verder geen idee of betreffende hond überhaupt paarden gewend is en dat alleen al geen probleem is.
En dan laat ik nog buiten beschouwing dat niet alle paarden honden leuk vinden.

Heb zelf een hond en die is nooit mee op buitenrit, correctie onlangs op het strand waar honden los mogen wel, maar dat was dan weer met 3 mensen en 2 paarden dus 1 mens bleef bij hond (we hebben gewisseld).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:39

Loon op Zand kun je sowieso vergeten want daar mag nergens de hond mee. Heel West Brabant trouwens niet.

Er zijn mensen die op buitenrit gaan en een hond meenemen maar die hebben eigen paarden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een manege zich daar aan zou wagen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:47

Puurterschelling heeft huifkartochten en ook onder zadel maar weet max gewicht niet

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:52

Met hoeveel mensen in totaal? en hoelang moet de rit zijn - qua tijd - ?Misschien weet ik wel een adresje hier in de buurt... ( is wel met leiding )

edit: kan evt ook in pb

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:01

Mixje90 schreef:
Ik weet niet hoe hard jij bonkt in stap...
Blijkbaar zijn er manege's die tot een gewicht van 115kg gaan.. dus vastberaden zoek ik verder :)

Nou ja, als je al een manege vind die dit toelaat, vraag ik me af hoe ze in het algemeen met die paarden omgaan.. Zal dan geen allerdaagse erkende manege zijn lijkt mij. Bij mij op de KNHS manege vroeger was 80 kg de max.

Vind dit echt niet kunnen. Ook totaal niet eelijk naar het paard toe. Dan kun je naïf zijn en perse met deze groep willen paardrijden, maar voor het paard moet het ook leuk blijven toch? 115 kilo is echt niet niks. Sorry, maar zelfs voor alleen stappen kan dit behoorlijke schade aanbrengen bij het dier. Snap niet dat jullie niet iets anders gaan doen, zoals al eerder is aangegeven.

Edit: Ook in stap breng je het paard uit balans als je zo groot en zwaar bent, doordat je automatisch door de beweging van het paard naar links en rechts schommelt. Dit voel je overduidelijk als je rijd met je zit. En als je geen ervaring hebt zal je het paard behoorlijk in de weg zitten als je zo zwaar bent.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:12

Die '20% regel'... Je kunt beter uitgaan van 10%. Dus het paard moet rond de 1200 kilo zitten, en dat is veel. Dat heeft niks te maken met vermenselijken, maar met respect voor dieren ;) .
En TREKpaarden worden vaak gezien als sterk, dat zijn ze ook. Ze hebben veel TREKkracht. Zoals de naam al zegt. Maar hun rug is over het algemeen niet zo sterk als die lijkt. Hoe sterk de rug van shires is, weet ik niet.
En tuurlijk is het rot om te zeggen dat iemand te zwaar is, maar bedenk is hoe rot het voor dat paard zou gaan zijn? Een hobbelend, schommelend persoon van 120 kilo, die niet goed in balans zit op zijn rug..
Mennen is ook leuk!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:18

Dit is geen discussie topic over gewicht, ts vraagt heel wat anders.Daar is al een topic over

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:22

http://puur-terschelling.nl/paardrijden ... -en-duinen

Ruiter en gewicht
Het gewicht van de ruiter is een gevoelig onderwerp. Een paard kan 12-20% van zijn eigen gewicht dragen. Puur Terschelling heeft paarden tussen 450 kg en 600 kg. Dit betekend dat kleinere paarden tot max. 90 kg belast kunnen worden en de grotere paarden tot max. 120 kg. (grotere paarden graag vooraf aangeven) Op basis van het gewicht en de ervaring van de ruiter kiest de begeleiding een geschikt paard voor u uit. Zodat paard en ruiter samen kunnen genieten van een onvergetelijke buitenrit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:31

Ongelofelijk dat zulke maneges er nog zijn. -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:38

Moderatoropmerking:
BRT -> ED je kan hier een link naar ie topic plaatsen [SV] Links naar topics buiten [SV]

Ik wil daarnaast iedereen verzoeken om vanaf nu alleen ontopic te reageren op de vraag van TS. Discussies over gewicht kunnen in een ander topic gevoerd worden.

Jotach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:47

Iris82 schreef:
Loon op Zand kun je sowieso vergeten want daar mag nergens de hond mee. Heel West Brabant trouwens niet.

Er zijn mensen die op buitenrit gaan en een hond meenemen maar die hebben eigen paarden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een manege zich daar aan zou wagen.

Dat is niet waar hoor :) er is zelf een heuse losloop route? Heel fijn om te wandelen!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:02

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel erg verantwoord om je hond mee te nemen op buitenrit met paarden die je niet kent en ook met mensen die, zo te lezen, nog niet zoveel ervaring hebben.. Zou ik met mijn eigen hond niet aandurven (ook al luistert hij goed en is hij paarden gewend, je weet nooit wat een onbekend paard doet).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:46

Jotach schreef:
Iris82 schreef:

Dat is niet waar hoor :) er is zelf een heuse losloop route? Heel fijn om te wandelen!

Ik bedoelde qua maneges. :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:11

Misschien kun je eens bij rijmaaran kijken. Dat de zwaardere onervaren ruiters een huifkar huren met de hond in de wagen en de meer ervaren onder de man erbij rijden?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:06

Kijk eens bij Huifkarverhuur De Twee Trekpaarden in Wamel (Facebook). Zij hebben Belgische trekpaarden waarmee ze ook ritten onder het zadel maken. Weet alleen niet of de hond mee kan, maar dat zou je dan even moeten vragen.