aangesproken worden door de politie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:18

Wat is er mis met normale communicatie? Moet op deze leeftijd toch gewoon kunnen. Als je rustig aan de agent uit legt dat jij onder de bestuurders valt, en hij zegt dat je je weg moet vervolgen op de stoep. Wat is dan precies het probleem? Vervolg je weg gewoon en behandel elkaar met respect.. :=
Laatst bijgewerkt door Eight op 16-09-16 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:19

Jaren geleden reed ik met mijn merrie door een woonwijk met busroute. Er kwam een bus aan en omdat paard en ik maar redelijk nipt tussen de geparkeerde auto's en de bus gingen passen, heb ik haar dan ook gewoon even op de stoep gezet (liep niemand) tot de bus voorbij was. Een agent had mijn actie gezien en was heel lovend, volgens de letter van de wet mocht het niet maar ik had een potentieel gevaarlijke situatie vermeden en dat vond hij veel belangrijker.

Een goede agent kijkt dus nar het grotere plaatje en niet alleen naar de letter van de wet. En idd mss heeft hij nare ervaringen met paarden... Niet direct op oorlogspad gaan ts..

Dizzy505

Re: aangesproken worden door de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:39

Meneer de agent had in deze situatie dan geen gelijk. Maar ik vind dat dit toch wel erg netjes is van de agent om met je mee te denken. Je wijze van reageren had ik "gepaster" gevonden als de agent je had gedwongen op de stoep te gaan lopen. En dat paarden opeens wild kunnen worden dat is nou eenmaal een feit 99 keer gaat het goed maar het kan nou eenmaal een keer mis gaan. Ik vind je reactie niet gepast

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:46

maximuss schreef:
Jaren geleden reed ik met mijn merrie door een woonwijk met busroute. Er kwam een bus aan en omdat paard en ik maar redelijk nipt tussen de geparkeerde auto's en de bus gingen passen, heb ik haar dan ook gewoon even op de stoep gezet (liep niemand) tot de bus voorbij was. Een agent had mijn actie gezien en was heel lovend, volgens de letter van de wet mocht het niet maar ik had een potentieel gevaarlijke situatie vermeden en dat vond hij veel belangrijker.

Een goede agent kijkt dus nar het grotere plaatje en niet alleen naar de letter van de wet. En idd mss heeft hij nare ervaringen met paarden... Niet direct op oorlogspad gaan ts..

Volledig mee eens.

Mensen verwachten minder snel een paard op de weg in het donker. Juist fijn dat die agent (ondanks dat het tegen de regels is) meedenkt in het belang van TS EN de overige verkeersdeelnemers (je zult maar denken dat je een fietser inhaalt in het donker en ineens hangen de achterbenen van zo'n knol door je rechter raampje :o

Overigens vind ik je manier van reageren (zowel hier in het topic als hetgeen je zegt dat je tegen de agent zei) nogal aangebrand overkomen. je had de agent ook kunnen vragen waarom hij jou iets aanraadt dat onder normale omstandigheden tegen de regels ingaat.

Wij ruiters hebben al een leuke naam (not), met dit soort reacties kweek je weinig good-will bij niet-paardenmensen, helaas....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:50

Dniez schreef:
Hallo bokkers

zijn jullie weleens aangesproken door de politie?
Gisteravond liep ik door de straat met mijn paard naar huis met verlichting om word ik aangesproken of ik met hem op de stoep kan lopen want een paard kan ineens wild worden. Ik zei u bent de eerste die dat zegt en het mag bovendien niet eens en gaat u mij dan vertellen waar ik moet lopen het park is niet verlicht.

In mijn ogen deed ik dus niks verkeerd ik werd wel een beetje boos eigenlijk ik zei het is niet uw probleem wat mijn paard doet en u kent hem niet en ik ga nu via deze weg naar huis.

Ik heb de politie een mail gestuurd en de wijkagent neemt binnenkort contact op. Het is toch raar? Je mag toch op de openbare weg of ben ik nou gek.

uh vind je niet dat je wat overdrijft. In dit geval denk ik toch echt dat het goedbedoeld was van die agent. Hij had het tenslotte over kan lopen....niet moet lopen op de stoep.
Goh denkt een keer een agent aan veiligheid ipv de wet, is het nog niet goed

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:56

Dniez schreef:
Ja ik was niet netjes misschien maar vond dit ook niet erg leuk mijn paard stond braaf naast mij er was niks aan de hand dus vond dit ook erg onterecht van hem. Hij gaf de stempel dat alle paarden die er rond lopen wild zijn inclusief die van mij hee kom op zeg zou wat wezen.

Een paard is een prooidier, dus de agent is helemaal niet verkeerd dat hij zegt dat een paard 'wild' kan worden.

Agent is waarschijnlijk geen paardenman, want op bokt zeggen we dat als volgt:
Een paard is een vluchtdier, er kan altijd iets gebeuren waardoor hij schrikt.

Zelfs een bijna dood paard kan zich helemaal de pleuris schrikken en een behoorlijke bende van ellende aanrichten.. Dus ik snap de agent wel in zijn opmerking.

Waar de agent incorrect is, is dat je op de stoep moet lopen.
Je bent namelijk bestuurder van een landbouwhuisdier.

echter, als fietser ben je ook bestuurder, maar als je de fiets aan de hand meeneemt, mag je rustig door een wandelgebied of over een trottoir.
vanuit die optiek zou je dus je paard aan de hand over het trottoir mogen begeleiden, net als je fiets.

Alleen, en hier gaat de agent in mijn ogen de mist in.. Een paard (net als een brommer), is gewoon een te groot gevaarte om over het trottoir geleid te worden in tegenstelling tot een fiets. lantaarnpalen, vuilnisbakken, mensen die uit huizen kunnen komen etc. als hij op het trottoir schrikt vormt hij een groter gevaar dan dat hij op straat zou schrikken.

Het is niet handig noch verstandig om met een paard over het trottoir te gaan als je er naast loopt (als je erop zit mag het sowieso niet).. echter als je een geit vervoert aan de hand, moet je wel degelijk op het trotoir (ook bestuurder, ja echt), net als met de fiets aan de hand.

Je bent niet uit je plaat gegaan tegen de agent, maar een belerend toontje is er wel in je openingspost te proeven. waardoor er toch een soort bevestiging ontstaat van een al algemeen beeld bij niet paardenmensen.. dat paardenmensen soms een wat arrogante inslag hebben en beter zijn als de gemiddelde mens.. Helaas komt het paardrijden uit een elitesituatie, wat meer down to earth en vriendelijker helpt ook om meer begrip en vriendelijkheid tussen paardenmensen en niet paardenmensen te creëren.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:58

Ik zou gewoon echt blij zijn met een meedenkende agent.
En er zou waarschijnlijk een leuk kort gesprekje ontstaan zijn.

Waren er wat meer agenten die gewoon even kort gesprekjes aangaan met mensen op straat.

Ben een paar keer langs de weg gezet, 1x met trailer vanwege een band die niet goed liep.
Had hij, achter mij rijdend, gezien.
Met als tip om dat binnenkort toch even na te laten kijken, fijne dag verder.

En 1x omdat mijn beide achterlichten kapot bleken.
Mevrouw, u rijdt netjes, maar u mag toch niet verder zo.
Mijn enorme vraagteken hoofd was blijkbaar genoeg om de agent te laten beseffen dat ik niet bewust met risico rondreed.
Terwijl ik wachtte op iemand die me kwam helpen met de auto nog een leuk gesprekje gehad.

Moet je je nu voorstellen, in beide gevallen, dat ik me beledigd of aangevallen had gevoeld.
En zodanig gereageerd had.
Gok maar zo dat ik er dan niet zonder boete afgekomen was. En terecht.

Agenten zijn er om criminaliteit aan te pakken, maar ook om veiligheid te vergroten.
Daar hoort dus ook een gesprekje met iemand met een paard bij.
Gewoon even checken of alles goed gaat, of de eigenaar van het paard weet waar hij mee bezig is etcetera.

Heeft 0,000 te maken met "over iemand geen lopen"

Ts, ik denk dat het verstandig kàn zijn om even wat kritischer naar je eigen gedrag te kijken?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:03

Een grote bek hebben tegen de politie en het niet opvolgen van een aanwijzing kan genoeg zijn om je aan te houden. Als je je daar vervolgens ook tegen verzet kan het behoorlijk vervelend aflopen.

Volgende keer zou ik dus wat meer meewerken en in ieder geval altijd beleefd blijven, ook al heb je in principe nog zo'n gelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:08

Jij kunt wel van alles vinden maar feit is dat jij de regels dus ook niet kende. En ik snap echt niet waarom je je zo druk maakt, stap je toch op de stoep met je paard en zeg je dank je wel. Ik weet niet wat je leeftijd is maar krijg beelden van treitervloggers in m'n hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:10

Wooow TS, calm your tits.

Meneer de agent wilde je graag even helpen! Ik ga mee met vele reacties in dit topic. Vraag me ook af waarom je nou de politie zo nodig moest mailen. :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:16

Dniez schreef:
Normaal aangesproken? Nou dat viel ook wel mee hoor mag mijn eigen toch wel verdedigen of niet zei gewoon waar het opstond heus niet te ver want anders kon ik inderdaad wel mee dat snap ik ook wel maar wil niet aangesproken worden alsof ik nog 14 ben door meneer agent.

Hier staat dat ze geen 14 is en in haar profiel staat dat ze 29 is... mag ze weleens wat volwassener gaan reageren...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:18

_Dominique schreef:
Wooow TS, calm your tits.

Meneer de agent wilde je graag even helpen! Ik ga mee met vele reacties in dit topic. Vraag me ook af waarom je nou de politie zo nodig moest mailen. :')

Nou inderdaad, politie heeft wel nuttiger dingen te doen dan onbenullige mails te behandelen. Je had ook gewoon netjes kunnen antwoorden dat je met paard aan de hand 'geleider van rij- of trekdier' en daarmee dus bestuurder bent en op de weg hoort. Politiemensen zijn er voor onze veiligheid en krijgen dagelijks bakken sh*t over zich heen. Dus gedraag je even normaal als ze je aanspreken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:29

Dniez schreef:
Normaal aangesproken? Nou dat viel ook wel mee hoor mag mijn eigen toch wel verdedigen of niet zei gewoon waar het opstond heus niet te ver want anders kon ik inderdaad wel mee dat snap ik ook wel maar wil niet aangesproken worden alsof ik nog 14 ben door meneer agent.

Sorry dat ik het zeg maar gedraag je dan ook niet zo. Je hebt deels gelijk maar om nu gelijk zo uit te vallen.. Jeetje zeg.

Je had ook gewoon deze agent kunnen vertellen dat je met een paard aan de hand onder bestuurders valt en hiermee dus eigenlijk op de weg hoort. Je had hem dan gewoon netjes kunnen zeggen dat het met ieder dier kan gebeuren, maar je op de weg (of waar je dan ook liep) minder schade aan zou richten dan op het voetpad mocht er wat gebeuren.

Ik denk dat je daarmee de agent al heel anders benaderd en de agent wat had kunnen leren ipv zo af te katten. Je wordt niet gelijk van moord beschuldigd hoor :')

Zo kan ik je nog wel een paar dingen noemen die je beter had kunnen zeggen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:30

Ik heb maar een tip voor je, ga een cursus geweldloze communicatie volgen (en ga na waar het gevoel van niet over je heen laten lopen vandaan komt )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:46

Dan ga je toch 10 meter op de stoep tot hij weer uit het zicht is en doe je daarna lekker waar je zin in hebt... Hij heeft vast geen verstand van paarden en probeert alleen te helpen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:06

Als het donker is en je loopt met een paard op de weg is het geen gek idee inderdaad om op de stoep te gaan lopen. Ongeacht wat de wet zegt.

als je reactie op deze manier en toon gegaan is dan vind ik dat aardig respectloos. een paard kan inderdaad schrikken/wild worden. De beste man geeft je een advies om te voorkomen dan hij je paard straks van het asfalt moet scheppen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:50

is een bevel van een agent trouwens niet overheersend op alle andere heersende regels? net zoals bevel van verkeerspolitie voorrang heeft op bv verkeerslichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:04

Volgens mij wel, maar in principe gaan de aanwijzingen van een agent alleen boven de geldende verkeersregels als er daarvoor ook reden is, dus bijvoorbeeld iemand die het verkeer staat te regelen bij een stoplicht.

in dit geval gelden de normale verkeersregels denk ik, de agent was bezig met wat hij dacht dat handhaving van de wet was.. meest simpele is om de aanwijzing te volgen als dit geen gevaar oplevert..
Gezien het feit dat TS in OP aangeeft dat haar paard niet schrikt, lijkt het mij de meest simpele oplossing..

hooguit dat ze daarna een kort mailtje naar de politie had kunnen sturen (of gewoon binnenwippen) om uitleg omtrent de verkeersregel rondom het geleiden van een dier aan de hand als bestuurder.

'Ik kreeg onderweg van een agent het verzoek om mijn paard aan de hand op de stoep te geleiden, ik heb echter altijd geleerd dat ik bestuurder ben van een 'voertuig/dier' dat op de rijbaan dient te lopen als er geen ruiterpad aanwezig is.. Is dit correct? of heb ik mij vergist en moet ik mij met het paard aan de hand over de stoep verplaatsen'.

dat is geen belerende toon, noch de agent in een kwaad daglicht plaatsen of hoog van de toren.. Op deze manier houd je het gewoon bij jezelf en weet je hoe de plaatselijke politie de situatie ziet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:28

Oh man ik zou me bescheurd hebben en lekker op de stoep gaan lopen, prima toch!
Wel zou ik de naam van meneer agent hebben gevraagd mocht een collega verderop weer een andere theorie hebben.

Je bent ten alle tijden een bestuurder zowel erop als ernaast maarrrr als de stoep meer veiligheid bied zeker in het donker dan ging ik ook lekker de stoep op hoor.