Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:06

Klinkt als een mooie droom, en hopelijk blijft het daarbij als ik eerlijk ben. Of maak deze droom waar zonder dat je er paarden in betrekt.

Rijden is te leren ja in 2 tot 5 jaar. Maar al het medische waar paarden mee te maken kunnen krijgen niet. Paarden zijn dan wel sterke dieren, maar ook zij kunnen gebreken krijgen en als je daar geen verstamd van hebt, is de kans groot dat je het als onwetende niet eens door hebt.

Paarden kunnen echt wel lange ritten aan, maar een paard twee jaar lang meenemen en kilometers per dag laten rijden? Zonder de nodige kennis en ervaring?
Wat wil je doen? Hier even twee paarden vandaag plukken en die meenemen naar Mongolië?

Klinkt als een prachtig plan, maar ik hoop dat je in dit plan de paarden erbuiten laat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:07

Pebblea schreef:
Ik heb ook een beetje het idee dat je denkt dat paardrijden zo makkelijk is.. Zo moeilijk is het toch niet? Beetje gas geven en sturen. Dat is alles denken de meeste niet-paardenmensen.

Zoals hierboven al iemand zei: Wacht maar tot je echt begint met rijden. Dan zie je misschien in dat deze droom een droom is die niet haalbaar is.

Edit: En dit is alleen nog maar paardrijden. Ik rijd nu ruim 8 jaar en we hebben eigenlijk op 2 jaar na in mijn leven altijd wel paarden gehad, en ik kom zelfs nog dingen tegen waarvan is denk: wat is dat (qua medische dingen)

Rijden is inderdaad zo moeilijk niet, ze willen immers geen hogeschool dressuur gaan rijden.

TS, je zal in relatief korte tijd goed genoeg kunnen leren rijden voor een trektocht. Geen probleem.
Het stukje medische kennis en vooral 'leer je paard kennen' lijkt me een groter probleem. Wanneer wil je een paard aanschaffen? Ieder paard is anders en om problemen, ziektes etc te herkennen zul je echt je eigen dier goed moeten leren kennen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:08

Moderatoropmerking:
Het topic heeft zich alweer wat gereguleerd waarvoor complimenten! Graag vriendelijk en respectvol door blijven discussiëren.
Sommige posts al eventjes terug, vind ik echt te denigrerend opgesteld en dat is gewoon niet nodig. Als je niets hebt met dit onderwerp dan laat het topic links liggen.Graag met argumenten onderbouwd vertellen als je van mening bent waarom iets geen haalbare kaart is. TS vraagt daar zelfs om want zoals ze zegt, daar kan ik van leren en het ombuigen naar wel realiseerbaar maken.
Graag ook ingaan op de vraag van TS en komen met tips waardoor het eventueel wel haalbaar zou kunnen zijn voor haar, te denken bijvoorbeeld aan: met welk pony ras zou dit kunnen, wat voor problemen kan TS tegen komen etc. Dit topic blijf ik mee lezen en toetsen op de Regels

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:09

dereizger schreef:
Bunn schreef:
Wat TS ook zou kunnen doen is als nomade gaan leven. Je weet wel, alles verkopen, een wagen kopen en zo door Europa en Azië trekken. Maar dan moet je minimaal een tiental jaar nemen om deze afstand af te leggen. Deze droom is simpelweg geen 'reis' die je even kan maken, dit moet dan echt je leven worden.

Ik leef al 12 jaar op deze manier met reizen, wandelen, werken etc. Het is inderdaad mijn manier van leven. Ik heb al 12 jaar geen huis meer slechts wat winter en zomer kleding. Dus ik heb echt alle vrijheid en als deze reis van Nederland naar Mongolie 10 jaar duurt is dat helemaal geen probleem voor ons.

hoe kom je dan aan geld als je er 10 jaar over kunt doen?
Ik vind het op zich wel een mooi idee maar ik zou echt de fiets pakken...net zo uitdagend maar een stuk minder ingewikkeld wat betreft gezondheidsverklaringen enzo.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:10

Okee. Nou. Tel daar ruim 5 jaar voorbereiding bij op en maak van die 10 jaar nomadenbestaan maar 15. Ben je bereid om 20 jaar lang dag in dag uit voor (meerdere, want je kunt die reis niet met één paard maken) paarden te zorgen?

Je moet wel echt zielsveel van paarden houden en ze ontzettend goed kunnen lezen om zo'n bestaan te kunnen leven.

Je kunt een boel leren, maar als het niet in je karakter zit om een paard te kunnen handelen gaat het hem echt niet worden. Als ik je nu een schichtig paard in je handen duw, weet je dan gevoelsmatig wat je moet doen? Sta je dan sterk genoeg in je schoenen? :)
Laatst bijgewerkt door Bunn op 15-08-16 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:12

Ik weet niks van het nomaden-leven, maar hoe komen jullie aan geld om het paard te voeren (of uberhaupt aan te schaffen), waar laat je het paard rusten, wat doen jullie als er geen dierenarts of hoefsmid in de omgeving is?
Of wat als er een overlijdt? Gaan jullie dan samen op de overgebleven paard verder?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:12

Helaas is het heel erg moeilijk om aan niet paardenmensen uit te leggen wat een paard nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn.
Hier op Bokt zitten allemaal paardenmensen, en een plan zoals jij het nu schetst is voor ons paardenmensen niet een manier om met je paard om te gaan.

Dit kan ik je nu niet echt kwalijk nemen, omdat je geen paardenmens bent, en dus gewoon nog niet beter weet. Ik geloof echt wel dat je een dierenvriend bent, en dat je goed voor je dieren zorgt. Alleen de intentie kan nog zo goed zijn, zonder de juiste kennis blijft het sneu voor je paard.

Voor paardenmensen is het heel moeilijk om een beginner te horen praten over dingen waar ze nog geen verstand van hebben en waarmee ze dus een paard schade kunnen aandoen, vandaar de soms wat harde reacties. Echter bedenk je altijd dat dit is in het belang van het paard, en niet om jou of je plan de grond in te boren.

Beginnen met paardrijden is altijd een goed idee, en kun je natuurlijk mee doorgaan :) Maar voor nu zou ik eerst kijken of je reis theoretisch gezien haalbaar is. Kom je de grens uberhaupt wel over? Als dat niet het geval is hoef je ook geen tijd en energie te steken in alle andere dingen. Deze energie kun je dan beter gebruiken voor een andere droom die wel haalbaar is.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:13

Mijn eerste gedachte was, hoe ga je dit allemaal financiëren, maar ook, hoe ga je alles meenemen. Je mag bijna wel een 3e paard meenemen voor alle bagage die je nodig hebt.

Ik weet het niet, ik denk dat dit nogal hoog gegrepen is!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:13

Wat een geweldig leven leef je!
En jee, wat een reacties over onmogelijk. Natuurlijk kan het wel, gewoon beginnen. Stap voor stap.
Toen wij jaren geleden naar Nepal fietsten en terug wilden te paard vanaf Turkije, was ook de reactie: onmogelijk. Dat lukte inderdaad toen niet, ondanks gezondheidsverklaring en allerlei stempels om de daar gekochte pony's de grens van Turkije en Griekenland over de krijgen. Maar er waren ook toen best andere opties geweest. We hebben nog de Bulgaarse grens geprobeerd, maar dat was nog in ijzeren gordijn tijdperk. We kregen trouwens wel een permit, maar we moesten in 24 uur de corridor van 350 km door zijn. En we konden geen vrachtwagen zo ver krijgen om ons mee te nemen met de paardjes...
Wat ik er in het topic: van Nederland naar Soloturn er niet bij vermeldde, was dat mijn vriend ook geen enkele paardenervaring had. Toch leer je dat gewoon zo onderweg. Paardrijden is op zich niet moeilijk als je er wat gevoel voor hebt en je loopt ook veel. Maar kennis van paarden was bij mij natuurlijk wel aanwezig. Maar ook dat kun je leren hoor.
En jazeker kun je je paard aan een touwtje zetten, dat doen ze overal in b.v. Turkije en onderweg is overal gras, meer heb je niet nodig!
Als je paardenkennis en gevoel wilt ontwikkelen, ben je welkom bij me. Niet voor het rij-gedeelte, ik heb alleen pony's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:19

Ik heb wel een goede tip:
Ga dit jaar minimaal 4x per week rijden en lange tochten in NL en buitenland maken.
Dan schrijf je je in voor de mongoolse derby.
Daarna heb je een beter beeld of het iets voor jullie is of niet.
Leer ook hoe je hoeven bekapt, tuig repareert, wonden moet hechten en hoe een paard uit zijn lijden te verlossen.

Onmogenlijk is bijna niets, maar het huidige plan is geen realistisch plan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:21

Misschien kunnen jullie een plek in het buitenland vinden dat (meerdaagse) trektochten organiseert en aanbieden om op vrijwillige basis enkele maanden mee te draaien/werken op het bedrijf om op deze manier veel ervaring op te doen als het gaat om trekken met een paard en de zorg daaromheen.

Vele "beren op de weg" die hier genoemd worden, kunnen ook gebeuren bij een rit op de Veluwe of in de Ardennen. Het grootste verschil zal zijn hoe gemakkelijk hulp in te roepen is bij (medische) noodsituaties. Zelf kun je een keuze maken het risico voor lief te nemen. Maar in dit geval neem je de verantwoordelijkheid op je voor twee paarden.
Dus behalve het opdoen van ervaring, het uitzoeken van wettelijke regels, zou ik ook vooral kijken naar hoe je terug kunt vallen op hulp in bepaalde gebieden en vanuit dat oogpunt andere keuzes maken in je route of einddoel.
Wat Fen eigenlijk ook zegt en inderdaad voor sommige stukken een gids regelen.

Wat betreft de haalbaarheid voor jullie zelf of de paarden qua afstand, klinkt het of jullie dit voor jullie zelf wel in kaart hebben met jullie trekkerservaring. Voor de paarden zal er inderdaad een hoop gezond verstand nodig zijn, voor wat betreft de keuze voor welk paard en onderweg in kunnen schatten wanneer je ze voor langere tijd rust moet gunnen en ze voor een paar weken bij iemand op het land zet.
Zo te lezen is er geen tijdsdruk, dat scheelt al veel. Zo kunnen jullie jezelf en de paarden ook de tijd geven in een ritme te komen en te wennen moeilijkere rijgebieden.

Goed om je uitgebreid voor te bereiden en belangrijkste besef wat jullie moeten hebben is dat je de verantwoordelijkheid draagt voor 2 paarden die afhankelijk zijn van jullie. Ze laten niet altijd hun ongemak even duidelijk zien, dan moet je ze kunnen "lezen" hoe het daadwerkelijk met ze gaat.

geerke

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:23

voor mij is er toch wel een verschil tussen een rit op de Veluwe en een rit van 10.000 km....

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:23

Euhm, het is natuurlijk wel erg ver hè? Ik denk niet dat het heel verstandig is. Zeker als je niet kan rijden. Je moet wel echt goed kunnen rijden wil je een lange rit maken.
En dit is niet zomaar een 'lange rit'.
Ik zou het risico niet nemen, zeker niet als je niet kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:26

Monster_tos schreef:
Helaas is het heel erg moeilijk om aan niet paardenmensen uit te leggen wat een paard nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn.
Hier op Bokt zitten allemaal paardenmensen, en een plan zoals jij het nu schetst is voor ons paardenmensen niet een manier om met je paard om te gaan.

Dit kan ik je nu niet echt kwalijk nemen, omdat je geen paardenmens bent, en dus gewoon nog niet beter weet. Ik geloof echt wel dat je een dierenvriend bent, en dat je goed voor je dieren zorgt. Alleen de intentie kan nog zo goed zijn, zonder de juiste kennis blijft het sneu voor je paard.

Voor paardenmensen is het heel moeilijk om een beginner te horen praten over dingen waar ze nog geen verstand van hebben en waarmee ze dus een paard schade kunnen aandoen, vandaar de soms wat harde reacties. Echter bedenk je altijd dat dit is in het belang van het paard, en niet om jou of je plan de grond in te boren.

Beginnen met paardrijden is altijd een goed idee, en kun je natuurlijk mee doorgaan :) Maar voor nu zou ik eerst kijken of je reis theoretisch gezien haalbaar is. Kom je de grens uberhaupt wel over? Als dat niet het geval is hoef je ook geen tijd en energie te steken in alle andere dingen. Deze energie kun je dan beter gebruiken voor een andere droom die wel haalbaar is.

Dit inderdaad :)
Het is allemaal echt niet slecht bedoelt, maar je hebt oprecht geen idee wat je je op de hals haalt :) Ik zou, met 15 jaar eigen paarden (waarvan 4 jaar aan huis en de volledige verzorging) echt niet aan zoiets durven beginnen. De belasting op je paard is enorm op zo'n afstand, en goede (medische) zorg bieden is in mijn ogen echt heel erg moeilijk.

Maar goed; Stel dat je genoeg rijvaardigheid zou opdoen, genoeg leert over medische problemen, voerbeleid, bekappen, tandarts, zadels etc etc etc. Dan zou je kunnen overwegen om regelmatig te wisselen van paard. Als je dat bij elke grens doet heb je geen moeilijkheden die te passeren en rijd je steeds op een paard wat (redelijk) gewend is aan het terrein waar je op rijdt. Je zou ook vaker van paard kunnen wisselen, bijvoorbeeld elke 2 weken. Blessures door overbelasting zal je dan minder snel tegenkomen, ervan uitgaande dat je goed getrainde paarden kan vinden. Het geeft wel veel gedoe en regelwerk.

En dan blijft het feit dat de juiste medische zorg bieden ontzettend ingewikkeld gaat worden, zeker bij spoedgevallen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:27

Zoals ik het zie zou het best kunnen werken als een langzame en zeer lange reis, inderdaad een soort nomaden bestaan. Je kunt dan uiteraard naar Mongolië gaan, maar de reis op zich wordt dan hoofddoel.
Je zou om de zoveel dagen kunnen proberen om te werken op boerderijen oid om inkomsten te genereren, mocht dat noodzakelijk zijn.

Het rijden zal nog het makkelijkst worden. Het euvel zit hem vooral in het intuïtief begrijpen van het paard. Dit duurt al jaren voor een kind, op volwassen leeftijd gaat dit nog langzamer.

De rompslomp met papieren zal ook wel te regelen zijn, maar wel veel werk.

Het is een ambitieuze droom! Maar volgens mij wel mogelijk :) Naysayers heb je altijd en ik zou ook zeker over de haken en ogen die ze bespreken nadenken. Maar laat ze je droom niet afpakken!
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 15-08-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:27

BeSen schreef:
Euhm, het is natuurlijk wel erg ver hè? Ik denk niet dat het heel verstandig is. Zeker als je niet kan rijden. Je moet wel echt goed kunnen rijden wil je een lange rit maken.

Ts is van plan om te gaan leren rijden. Ik neem aan ook echt intensief les nemen bij een goede instructrice?

Het lijkt me ontzettend gaaf om het te gaan volgen, mocht het echt gaan gebeuren! Of het haalbaar is, kan ik niks zeggen. Ik zeg altijd waar een wil is , is een weg maar we hebben het over een heel ambitieus plan. Ik zou zeggen, ga intensief met paarden aan de slag zowel de verzorging als het rijden en laat je goed informeren door mensen met veel ervaring!

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 15:30

Danielleeee_ schreef:
Klinkt als een mooie droom, en hopelijk blijft het daarbij als ik eerlijk ben. Of maak deze droom waar zonder dat je er paarden in betrekt.

Rijden is te leren ja in 2 tot 5 jaar. Maar al het medische waar paarden mee te maken kunnen krijgen niet. Paarden zijn dan wel sterke dieren, maar ook zij kunnen gebreken krijgen en als je daar geen verstamd van hebt, is de kans groot dat je het als onwetende niet eens door hebt.

Paarden kunnen echt wel lange ritten aan, maar een paard twee jaar lang meenemen en kilometers per dag laten rijden? Zonder de nodige kennis en ervaring?
Wat wil je doen? Hier even twee paarden vandaag plukken en die meenemen naar Mongolië?

Klinkt als een prachtig plan, maar ik hoop dat je in dit plan de paarden erbuiten laat.

Het is tot nu toe nog steeds een droom maar dromen zijn er om waar te maken, vandaar dat ik ook zo veel mogelijk informatie aan het sparen ben zodat deze droom kan uitkomen. Wij zullen de paarden niet iedere dag kilometers laten rijden daar geen zorgen voor. Ook zullen wij niet als we rijden steeds op het paard zitten maar veel al ook zelf lopen.

En nee paarden plukken lukt niet deze zullen gekocht en aangeschaft moeten worden en als ik dat vandaag zou doen zou ik hier net op het forum hebben gezeten maar met de tas op de rugvan het paard (stom idee). Wij zullen goed nadenken wanneer en welke paarden wij zullen kopen. En misschien is het beter om dit in een ander land dan Nederland te doen. Maar daarom zit ik op het forum om te kijken wat wel en niet mogelijk of wel en niet slim en verstandig is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:31

Dat wandelen, inderdaad, een goede prestatie, maar dat is niets vergeleken met dit plan. Met een wandeling hoef je alleen voor jezelf te zorgen en jij voelt zelf aan wanneer je lichaam niet meer kan, je ziek bent, honger hebt, een rustdag nodig hebt etc. Een paard kan jouw dat niet vertellen en je zult het dus voor je paard beslissingen moeten maken daarover. Alleen zonder enige ervaring zul je niet weten wat je paard op zo'n reis allemaal nodig heeft.

Ik ben nu 28 en ik ben begonnen met rijden op manege's toen ik 10 was. Op mijn 21ste kocht ik mijn eerste eigen paard. Volledig overtuigd dat ik me prima zou redden, immers zat ik al 11 jaar in de paardenwereld. Nou, viel me dat even vies tegen. Door een verkeerd voerbeleid werd ze veel te mager en toen ik dat oploste deed ik dat ook verkeerd, waardoor ze 2x koliek kreeg. Het was dankzij bokt, omdat ik een topic opende met dat mijn paard wat raar deed, dat ik erachter kwam dat ze koliek had. Ik had het zelf helemaal niet door gehad, en als ik geen topic had geopend op bokt met de vraag was ze misschien hartstikke dood geweest...

Er komt zoveel meer bij kijken dan dat jij denkt.

Je moet veel weten over beweging, tuigage, voeding en ziektes/lichamelijke problemen... Plus ook zelf een paard aardig kunnen rondsturen, ook dressuurmatig. Dat klinkt als niet zo veel, maar het is wel heel veel.

*Beweging en kundig genoeg kunnen rijden
Paarden zijn geen machines. Ze zullen hun mindere dagen hebben, bang zijn voor dingen, geen zin meer hebben of dol zijn en lekker willen galopperen etc. Het is al moeilijk genoeg voor een kundige ruiter om een paard buiten rond te sturen in het verkeer. Het is niet dat je een bosrit maakt van een dag waar je haast niemand tegen zult komen. Nee... Je zal een hele diversiteit aan omgevingen tegenkomen, waaronder dingen die de paarden niet zullen kennen. Wat als ze een viaduct onderdoor moeten of over een treinspoor? Of door een drukke stad? Of voor een stoplicht stil moeten staan? Honden tegenkomen? Mensen die hard met de auto's langs je heen rijden, of met de scooter of brommer... Buitenrijden is al een risico voor getrainde ruiters, en het overgrote deel rijd dan gewoon in het bos of de polder - op rustige plekken... Want een paard blijft een paard, een vluchtdier. Een paard kan onverwacht reageren op iets doms, zoals een witte steen aan het einde van het fietspad. Niks raars aan, maar voor het paard is die witte steen een verschrikkelijk eng monster waar het niet langs wilt. Hoe ga je dat dan oplossen zonder jezelf, het paard en de mensen in je omgeving, in gevaar te brengen?

Goed, dan heb je dat onder de knie... Maar dan? Een paard is, zoals ik al zei, geen machine. Het zal ook goed getraind moeten worden en goed moeten bewegen om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Dressuur is daar een groot onderdeel van. Dat is niet alleen maar iets om te kunnen voor op wedstrijd, maar het is een manier om je paard soepel en sterk te houden. Een paard is, net zoals dat mensen links en rechts zijn, van nature scheef. Je moet de kennis hebben om het paard daarin te kunnen corrigeren. Daarnaast zal een paard niet uit zichzelf op de goede manier zijn/haar rug gebruiken. Je moet met oefeningen zorgen dat je paard op de juiste manier zijn/haar rug gebruikt en je draagt. Kijk, ik rijd ook lekker buiten en dan doe ik ook niet moeilijk met dressuurmatige oefeningen. Gewoon lange teugel en gaan. Dat kan, voor die paar uurtjes in de week. De rest van de week word ze dressuurmatig getraind om haar sterk te houden, en vooral om haar rug sterk te houden zodat ze me kan dragen.

Het is geen kwestie van opstappen en gaan. Als je geen 'onderhoudswerk' doet aan dressuur dan zul je je paard kapot rijden en zal het problemen met zijn rug, nek of schouders krijgen... En goed dressuurmatig rijden is niet zo 1.2.3 te leren, en al helemaal niet op manege's. Op manege's is het niveau van paardrijden zeer laag. Daar leer je de absolute basis van het rijden, en vaak ook nog de verkeerde basis... Man, ik rijd al vanaf dat ik 10 was, maar pas op mijn 18de heb ik echt goed dressuurmatig leren rijden. Dat is nu 8 jaar terug en ik vind het nog steeds belachelijk moeilijk... En jij wilt dit in 2 jaar leren? Dat gaat niet gebeuren. Je zult het paard kapot rijden.

*Tuigage
Dan, tuig... Het paard heeft een goed zadel nodig en een goed hoofdstel... Een paard wat anderhalfjaar met jouw op pad is naar Mongolië zal veranderen qua spieren. Misschien zodanig dat het zadel dan niet meer goed ligt, wat voor rugproblemen en pijn kan zorgen... Je kan dus misschien wel de sterren van de hemel rijden, na die 2 jaar, maar als je dan nog een zadel hebt dat op den duur niet goed meer ligt, krijg je paard alsnog rugproblemen... Hoe kan jij garanderen dat je paard al die tijd met een goed zadel loopt, zonder controles van een zadelpasser? Bovenop alle kennis wat je moet leren, zal je ook nog moeten leren wanneer een zadel goed of slecht ligt. Dat is echt niet makkelijk... En wat als het zadel dan niet meer goed ligt? Die zijn echt niet zo maar 1.2.3 overal te koop en makkelijk te vervangen.

Een hoofdstel kan breken. Je hebt dus sowieso reserve onderdelen nodig of een tweede hoofdstel. Dekjes voor onder het zadel moeten ook mee, want 1 dekje mee die kleddernat van het zweet raakt en dus de volgende dag nat op het paard moet, kan natuurlijk niet. Je hebt dan ook nog een halster nodig en touw...

*Stalling
Wat me brengt op het volgende. Waar ga je je paard elke nacht onderbrengen? Gewoon aan een boompje vastbinden terwijl jullie onder je zeiltje gaan slapen? Levensgevaarlijk, want wat als ze ontspannen of verstrikt raken in het touw? Je kan het touw niet te kort doen, want dan staan ze de hele nacht zonder beweging, maar ook niet te lang, want dan kunnen ze hun nek onder het touw krijgen en zichzelf zwaar verwonden als ze zich los trekken.

Wat me brengt op eten.

*Voeding
's Nachts is de enige tijd van de dag dat ze kunnen eten, als jullie overdag de hele dag rijden. Maar als ze vaststaan is het gras op dat plekje zo op, en dan? Een paard moet 16 uur per dag kunnen grazen/eten, ideaal genomen. Daar komen ook veel paarden op stal niet aan, maar ondanks dat is het belangrijk dat ze wel zo veel mogelijk kunnen eten op een dag, zodat ze geen maagzweren krijgen. Dat gaat je niet lukken als ze 's nachts aan een touwtje staan.

Je zult eten moeten meenemen, want gras zal niet genoeg zijn als een paard elke dag een paar uur zal moeten werken. Graan en/of biks is loeizwaar, hoe neem je dat mee? Water moet mee. Je komt niet altijd om de zoveel km een meertje of rivier tegen en een paard drinkt liters op een dag. Hoe ga je dat meenemen? Naast eten en drinken, kleren etc voor jezelf? Je kan onmogelijk met een dikke backpack op je paard gaan zitten. Dat word te zwaar voor het paard en belemmerd jouw als ruiter ontzettend in je beweging, wat ook weer risico's met zich meebrengt.

*Ziektes
Koliek is één van de vele dingen die een paard kan overkomen, waar snel handelen belangrijk is. Koliek is een gasvorming en/of een soort buikpijn. Dit kan komen door teveel zand eten of teveel eten met veel suikers in één keer, zoals biks en gras. Je moet dus echt wel genoeg weten van paardenvoeding om de kansen daarop te minimaliseren.

Dan is er ook nog kans op hoefbevangenheid, ook veroorzaakt door teveel suikers/eten. Een paard is dan stijf en staat in een aparte houding, omdat staan ontzettend veel zeer doet. De hoefwand kan kantelen en dan is het eigenlijk gewoon gebeurd.

Dan is er ook nog spierbevangenheid, stijf, trillen, zweten en wederom elke beweging doet onmenselijk veel pijn. Spierbevangenheid kan komen door teveel beweging. Het werd ook wel de maandagziekte genoemd, omdat paarden meestal een zware vrijdag en/of zaterdag achter de rug hadden, op wedstrijd, en zondag een rustdag kregen, waardoor ze maandag dus spierbevangen raakten omdat die overgang van veel beweging naar complete rust verkeerd was.

Dit is nog maar een greep uit de vele dingen die ze kunnen hebben. Ze kunnen kreupel raken door verkeerde belasting, een steen in de hoef, het verkeerd afslijten van de hoeven, rugproblemen, pijnlijke schouders, gebitsproblemen... Of ze kunnen een maagzweer krijgen of een hoefzweer die door een kundige hoefsmid behandeld moet worden.

Je moet dus weten over welke ziektes paarden kunnen krijgen... Maar de ziektes kennen en hun kenmerken weten is anders dan daadwerkelijk de problemen merken/zien als ze er zijn.

Al deze ziektes hebben hun eigen symptomen, maar het is voor elk paard anders. Als mijn paard koliek heeft, eet ze nog gewoon, beweegt ze ook nog gewoon. De buik is alleen wat hard en ze fleemt (beweegt met haar lippen) omdat ze pijn heeft. Een ander paard zal veel willen liggen en/of rollen, naar de buik slaan en weer een ander paard laat niets zien... En dan met een ongeoefend oog is dat simpelweg vragen om problemen.

Kijk, ik snap de droom, maar het is gewoonweg onmogelijk. Ja, vroeger, heel vroeger, waren paarden ook de enige vervoersmiddelen en reden die hele afstanden, hele trektochten... Maar vroeger waren ze niet zo begaan met het welzijn als nu. Rugpijn, geen probleem. Niet genoeg kunnen eten, och... En moe, dan werden ze vaak in één of andere dorp/stad 'ververst', wat inhoud dat ze hun paarden inruilden voor nieuwe 'verse' paarden.

Zelfs in de zwaarste paardenrace ter wereld wisselen ze elke dag van paard, omdat het gewoon onmenselijk zwaar is anders.

Je moet teveel meenemen en je moet teveel kennis hebben, die niet te leren valt in een paar jaar. Daarnaast, als je wel die kennis hebt, wat dan als een paard koliek heeft of zwaar kreupel? Je hebt geen vervoer, je hebt geen vaste DA... En je zult niet in landen zijn waar om elke hoek een DA of hoefsmid woont. Die zijn echt niet zo makkelijk te vinden als hier in NL.. En zo wel, hoe wil je zonder trailer je paard daar krijgen, bij die DA? Wat als je in the middle of nowhere zit en je paard word ziek... Of het hoefijzer valt eraf, want ijzers zullen ze met een tocht als deze sowieso nodig hebben. Wil je dan allerlei zware smid gereedschap meenemen in je tasje zodat je die er weer onder kan slaan?

Het is gewoon onmogelijk en niet haalbaar... Dat spijt me voor je, maar het is echt niet te doen..

Maar wil je er toch mee doorgaan, dan kom je er nog wel achter, hoe onhaalbaar dit is... Maar hopelijk voordat je paarden in de prak hebt gereden of ze zwaar ziek zijn geworden dankzij jouw naïviteit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:32

Misschien kun je een jonge avontuurlijke dierenarts of student diergeneeskunde bereid vinden mee te reizen met een vrachtwagentje?
Daarin kunnen jullie eventueel schuilen bij blessures of langdurig noodweer of kou en kun je voer meenemen.

Alleen met een uurtje grazen in de berm houd je je dieren niet in conditie!
Zeker in de winter niet...dan wordt het zoeken naar elk eetbaar sprietje...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:32

maar alle posten waaruit blijkt dat het niet verstandig is...doe je daar ook iets mee?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:34

Een paar vragen..

Hebben jullie beide al een eigen paard waar jullie mee gaan lessen?
Of gaan jullie eerst op makke manegepaarden lessen om vervolgens nog niet helemaal te weten wat een eigen paard precies inhoudt?

En hoe hadden jullie t voor je gezien dat jullie leren over het onderhoud en de gezondheid van een paard? Om over uitgebalanceerde voeding nog maar niet te praten.. Want dat hebben ze wel nodig op zo'n lange reis..

Wat gaan jullie doen als een van de twee paarden de reis niet kan volbrengen? (kreupel oid? Die kans is reëel bij zo'n lange reis)

Wat gaan jullie doen met voer onderweg? Medische zorg voor de paarden? Hoefzorg vopr de paarden? Verzorgingsartikelen voor de paarden? Reserve zadeldekken etc eventuele dekens etc..

Hier ben ik wel erg benieuwd naar..

*Edit, wat ElineS zegt dus... :')
Zij is net wat uitgebreider..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 15-08-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Je moet ook een type paard hebben dat weet dat een groep wolven niet hetzelfde is als de hondenuitlaatservice in scheveningen.
Niet schrikt of vlucht op een pad van 1 meter breed met afgrond en bereid is te vechten als je bijv in een groep zwijnen beland.
Een paard dat weet hoe hij moet klimmen en weet wanneer hij zich moet laten glijden.

Ik zou echt het idee van 1 paard 1 rit laten varen en locaal opgegroeide paarden zoeken inclusief pakpaarden.

ElineS

Nathalie18x schreef:
BeSen schreef:

Ts is van plan om te gaan leren rijden. Ik neem aan ook echt intensief les nemen bij een goede instructrice?

Het lijkt me ontzettend gaaf om het te gaan volgen, mocht het echt gaan gebeuren! Of het haalbaar is, kan ik niks zeggen. Ik zeg altijd waar een wil is , is een weg maar we hebben het over een heel ambitieus plan. Ik zou zeggen, ga intensief met paarden aan de slag zowel de verzorging als het rijden en laat je goed informeren door mensen met veel ervaring!

Maar TS heeft geen enkel verstand van paarden of instructrices en zal dus niet weten wat wel en niet goed les is. Hierin zal ze vertrouwen op manege's en daar zal het al mis gaan, omdat je op geen enkele manege in NL goed dressuurmatig zult leren paardrijden. Plus, er zijn genoeg mensen met ervaring die doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben, maar eigenlijk helemaal niets weten... TS zal, als iemand zonder kennis, moeite hebben met doorprikken wat wel verstandig advies is en wat niet. Als beginnende ruiter is dat niet erg om op die manier met vallen en opstaan te leren... Maar wel als je zo'n gevaarlijke tocht wilt gaan doen. Dan kan je je geen enkele fout veroorloven.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:36

Hoe zijn jullie zelf van lijf en leden? Zo veel kilometers zijn voor het paard zwaar, maar vergeet jezelf niet! Zoveel tijd in het zadel kan je lelijke kwalen opleveren, bijvoorbeeld rugpijn (om maar iets te noemen). En als rugpatiënt kan ik je vertellen dat je dan niet vrolijk meer met de paardjes bezig bent.

Ik zou eerst gewoon eens leren rijden. Punt. Daarna véél leren rijden. En dan voelen wat het met jóú doet. Want je kan wel telkens nieuwe paarden regelen (hoe laat ik in het midden), maar je hebt zelf maar één lijf en als dat niet werkt ben je letterlijk en figuurlijk nog verder van huis.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:38

Ik denk dat de vele pijnpunten bij jouw droom wel al vermeld zijn.
Een hele mooie droom, maar ik vind hem ook niet erg realistisch.

Als je graag wilt dat de paarden minstens 2 jaar meegaan, mag je toch ook minstens 2 jaar training bijrekenen. Paarden die zo goed getraind zijn voor zulke afstanden zijn hier op één hand te tellen vrees ik :=