Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:52

Ik zou indd ook een proeftocht inlassen. Een trail bedenken over de veluwe, of het pieterpad ofzo.

Seizu_sha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:07

Citaat:
F_Orumster schreef:
Ik zou indd ook een proeftocht inlassen. Een trail bedenken over de veluwe, of het pieterpad ofzo.

Citaat:
Heleennn schreef:
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar waar laat jij je paard dan slapen/drinken/eten? Gewoon onderweg naast je tent? Ik zou bang zijn dat hij er vandoor gaat. Dus zeker goed oefenen en hier in Nederland misschien als eens een aantal keer een weekje of langer op tocht gaan. De Ardennen zijn altijd leuk om in te rijden en te kamperen. In Nederland zelf ken ik niet meteen leuke gebieden.

Een proeftocht komt er zoiezo, en ja, ik ga mijn paard trainen om naast mijn tent te overnachten. Als het niet lukt, ga ik zoiezo slaapplaatsen regelen onderweg i.p.v. kamperen in de openlucht. ;)

Trouwens,
Het was me een keer gevraagd qua zadel, maar ik denk dat ik een Barefoot Barrydale zadel ga nemen met een trail-pad eronder (natuurlijk eerst uitproberen hoe het rijd). Waarom? Omdat mijn paard qua (spier)omvang vast zal veranderen tijdens zo'n tocht en zo'n zadel beter blijft passen dan een met boom. Tevens neem ik een endurance hoofdstel met afklikbaar bit (een een extra touwhalster voor het geval dat...), welke weet ik nog niet precies, dus tips (met vooral uitleg van waarom juist dat merk etc) zijn meer dan welkom :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:17

Boomloos niet doen. Zeker niet met bepakking (drukverdeling/ruggengraat vrijheid kom je mee in de knel).

Halsband (stierenband) gaat niet stuk en is ook geschikt om paard bv mee aan boom of stik te zetten.

Hoe simpeler je tuig hoe prettiger (minder riempjes), touwhalster + bakstuk en eventueel frontriem met franje (tegen de vliegen) bakstuk doe je zo om en af en mits goed afgericht kan je pony ook op touwhalster rijden. Goed afgericht paard kan je trouwens ook zo aan een halsband leiden/longeren. Iets om het hoofd is makkelijk en maakt fijnere communicatie mogelijk, maar met een goede basis is het niet noodzakelijk voor simpel stukje er naast lopen of grazen. Al zou ik op zo'n lange tocht touwhalster en halsband willen, aan een touwhalster zet je nl geen paard vast en dat kunnen is heel praktisch als je zo lang/ver weg gaat.

Ervaring met boomloos op lange afstand :
Citaat:
The Torsion saddle has no tree and therefore it should fit just about every horse. It is especially good for Gaited horses (such as the Icelandic horse) because the saddle does not hinder the movement of the shoulder. It is very popular with endurance riders, and it only weighs 3 kg. (about 6 pounds). The saddlebags have been cleverly divided into several pockets - although they are not waterproof.

Unfortunately the Torsion did not do well when tested by Long Rider Horst Hausleitner, who used one on his epic African journey from South Africa to Kenya in 2004 with his wife, Esther. She wrote to say, "I would not recommend it for a journey like ours. It is true that it fits on almost every horse and if you use it with the Torsion saddle pad, which is upholstered at the sides, it works quite well at the beginning. But after a while on such a Long Ride the pad flattens and the saddle caused bad saddle-sores along the whole backbone. I'd recommend the McClellan as the best saddle: in 11 months it not only did not cause any saddle-sores, but under it the saddle-sores caused by the Torsion were able to heal."

http://www.thelongridersguild.com/saddles4.htm

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:45

Zijn er in Zwitserland veel vliegen/ muggen Sizzle, of hoeft daar geen rekening mee gehouden worden?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:59

Ik heb geen tips voor je, maar mocht je route enigszins langs ons komen, mag je hier altijd overnachten/proviand bijvullen/paar dagen rusten/... Wij wonen in 55777 Eckersweiler, in Rheinland-Pfalz, grens met Saarland.

Wat een machtig idee trouwens, ik wens je veel plezier met voorbereiden en natuurlijk op de tocht zelf!!
Misschien eens een kijkje nemen op de volgende websites voor overnachtingen:
http://www.hunsrueck-zu-pferd.net/
http://www.diepfalzzupferd.de/
http://www.eifelzupferd.de/68
http://www.westerwaldzupferd.de/

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:20

Aangezien het plan toch pas over twee jaar is kun je overwegen om je paard eventueel te betuigen. Met een aanspanning kun je wat logistieke problemen wat makkelijker ondervangen. En eventueel met een tweede paard rijden. En een tweede persoon.

[BRT] Volg onze huifkarvakantie door drenthe: 21 mei tot 4 juni

Kan je niet voorstellen dat je dit topic hebt gemist maar voor het geval dat.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:31

Stip, wat een super plan. Is een eventueeltje voor mij, hoewel mijn merrie er te oud voor is en ik dus zal moeten wachten op een ander, en vooral ook geschikt paard.

Hoe lang denk je er voor uit te gaan trekken? En vind je het niet erg jammer om het spontane er af te latne gaan door zo te plannen dat je uitkomt qua slaapplaatsen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:39

Kwa gezondheidsverklaring: je hebt er 1 nodig om de grens NL-Duitsland over te gaan en dan pas weer 1 om de grens Duitsland-Zwitserland over te gaan.
Zolang je in Duitsland blijft hoef je na 10 dagen niet te verlengen.
Als je nl legaal (met gezondheidsverklaring) in Duitsland bent aangekomen, mag je in heel Duitsland verder vrij reizen met je paard.

Zoefaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:58

Wat een ontzettend leuk idee en verstandig dat je een uitgebreide voorbereidingstijd neemt. Ik ga je topic zeker volgen. Succes!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:03

Seizu_sha schreef:
Citaat:

Een proeftocht komt er zoiezo, en ja, ik ga mijn paard trainen om naast mijn tent te overnachten. Als het niet lukt, ga ik zoiezo slaapplaatsen regelen onderweg i.p.v. kamperen in de openlucht. ;)

Trouwens,
Het was me een keer gevraagd qua zadel, maar ik denk dat ik een Barefoot Barrydale zadel ga nemen met een trail-pad eronder (natuurlijk eerst uitproberen hoe het rijd). Waarom? Omdat mijn paard qua (spier)omvang vast zal veranderen tijdens zo'n tocht en zo'n zadel beter blijft passen dan een met boom. Tevens neem ik een endurance hoofdstel met afklikbaar bit (een een extra touwhalster voor het geval dat...), welke weet ik nog niet precies, dus tips (met vooral uitleg van waarom juist dat merk etc) zijn meer dan welkom :)

Heel goed dat je proeftochten gaat maken.

Boomloos raad ik je af. Ik heb helaas een keer een trektocht moeten afbreken op een Startrekk, dus een heel goed boomlooszadel, omdat mijn beide paarden tennisballen op hun schoft hadden. Zelfs met een ouderwetse Woolich eronder. Regel alsjeblieft een goed passend boomzadel. En laat die geregeld controleren.

Endurancehoofdstel is superhandig, dat zou ik doen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:25

Endurancezadel geen optie? Zou toch goed moeten zijn voor lange afstanden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:31

pien_2010 schreef:
Zijn er in Zwitserland veel vliegen/ muggen Sizzle, of hoeft daar geen rekening mee gehouden worden?

Yep, dazen, vliegen, knutten, teken en hertenluisvliegen zijn rijkelijk aanwezig.

Tekenziekten heb je hier behalve borreliose ook nog FSME, Soloturn is een hotspot. Bedenk op tijd of je je wilt laten enten.

Ga beter niet in Juli, vorig jaar was het 4 weken 30 graden zonder regen en dit jaar is het ook 3 weken bijna non-stop rond de 30 graden.

Ik zou wel ook gewoon een echte overnachting proberen te regelen bij stallen/mensen met paarden. Dan kan je paard tenminste bij eten (hooi en indien nodig krachtvoer). Water heb je ook niet overal en ik denk dat politie ook niet amused is van wildkampeerders met een paard.

Maak een lijst met dierenartsen en hoefsmeden en leer hoe je ijzers af moet halen. Hoefsmeden hebben niet altijd direct tijd.
Daarnaast vind ik de gemiddelde kwaliteit van de hoefsmeden hier en in Frankrijk echt om te janken. Daar ben je met ijzers echter wel aan gebonden.

Ik ben echt benieuwd hoe het uiteindelijk gaat zijn :)
Super spannend!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:50

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:

Yep, dazen, vliegen, knutten, teken en hertenluisvliegen zijn rijkelijk aanwezig.

Tekenziekten heb je hier behalve borreliose ook nog FSME, Soloturn is een hotspot. Bedenk op tijd of je je wilt laten enten.

Ga beter niet in Juli, vorig jaar was het 4 weken 30 graden zonder regen en dit jaar is het ook 3 weken bijna non-stop rond de 30 graden.

Ik zou wel ook gewoon een echte overnachting proberen te regelen bij stallen/mensen met paarden. Dan kan je paard tenminste bij eten (hooi en indien nodig krachtvoer). Water heb je ook niet overal en ik denk dat politie ook niet amused is van wildkampeerders met een paard.

Maak een lijst met dierenartsen en hoefsmeden en leer hoe je ijzers af moet halen. Hoefsmeden hebben niet altijd direct tijd.
Daarnaast vind ik de gemiddelde kwaliteit van de hoefsmeden hier en in Frankrijk echt om te janken. Daar ben je met ijzers echter wel aan gebonden.

Ik ben echt benieuwd hoe het uiteindelijk gaat zijn :)
Super spannend!

Daar ook zo'n ramp wat hoefsmeden betreft? Wij wonen in Duitsland en dat is echt vreselijk... 't Is al zo ver gekomen dat ik m'n Haflinger nu blootvoets heb en dat mijn man ze natuurlijk bekapt. Ik hoorde van de week hoe het komt dat de meeste hoefsmeden barslecht zijn: Hoefsmid is hier geen erkend beroep, iedereen kan zich dus hoefsmid noemen en vaak zijn dat "gewone" metaalsmeden (je weet wel, diegene die sierbalustrades maken etc) die hoefsmid er maar bij nemen . Tja...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:55

Ik had in NL echt een topsmid. Ik kon wel janken toen ik zag wat er hier liep.
Sindsdien doe ik het zelf en op de blote voeten.
De betere smeden zijn er wel maar kosten tussen 200-300 frank voor rondom.
Alleen als ik weer ga springen overweeg ik dat en dan ook alleen in het zomerseizoen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:27

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat het in Duitsland zo slecht gesteld zou kunnen zijn wat smeden betreft. In België hadden we ook echt een super goede smid, en hij had me al gewaarschuwd voor de Duitse smeden. Helaas had hij nog gelijk ook. Ik laat ze nu blootvoets en ga hoefschoenen aanschaffen. Ik rij geen wedstrijden, rij enkel buiten op wandeling, dan vind ik het zo stom alleen voor mijn wandelingen hoefijzers eronder te laten zetten. Die dan ook nog eens slecht gezet worden. Een gat in de markt, als je het mij vraagt!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:09

Toen wij jaaaaren geleden een tocht hebben gemaakt door Turkije deden we het zo: (We wilden te paard naar Nederland terug nadat we per fiets waren vertrokken.) We hadden al in India tassen laten naaien en hebben op de terugweg in Syrië zadels gekocht. Toen in Turkije paardjes gezocht en gekocht, het was inmiddels april. Ze waren niet veel gewend maar konden bereden worden! We waren natuurlijk al gewend heel sober te reizen, maar te paard moest de bagage nog meer verminderen. Wel een tentje, slaapzak en pannetje, borden en bekers, blikopener en mes. We kookten op vuurtjes, er is altijd hout te vinden. Ik denk dat we beiden iets van 7 kilo bagage hadden.De afstanden die we konden afleggen waren veel korter dan op de fiets, dus het was lastiger om aan eten te komen. Maar Turkije is wat dat betreft heel makkelijk, overal wordt je uitgenodigd en bij alle tankstations kon je eten en veilig je tentje opzetten. de paardjes waren gewend aan (nylon) touw en pin te staan, dus overal waar gras was, konden we overnachten. Geen krachtvoer uiteraard! Tijdens de tocht kwamen ze goed aan, het waren magere dieren bij aankoop. We leerden al snel niet te vaak te stoppen, op- en afzadelen met bagage kost tijd en energie voor de dieren. We begonnen 's morgens met er naast lopen, heel goed voor je eigen opwarming en spierpijn! Daarna rijden, meest stappen natuurlijk, maar ook draven en zelfs galopperen. Een langere stop tussen de middag, paarden laten rollen en eten tot ze klaar zijn en rusten. daarna nog een rit tot we een mooie overnachtingsplek vonden. We zaten na 2 weken op ongeveer 25 km per dag, soms iets meer. daar moet je dus goed rekening mee houden qua eigen voeding opscharrelen. We stonden vaak wild of in overleg met een boer als wie die konden vinden.
IJzers slijten inderdaad heel hard! Na 2 weken opnieuw laten beslaan na het verliezen van een ijzer. Ze gebruiken daar ijzers met voor en achter een soort opzet. Lijkt op kalkoenen alleen ze zitten vast aan het ijzer en zijn veel dikker. Dat slijt veel minder snel.
We zijn uiteindelijk niet verder gekomen dan de Griekse en later Bulgaarse grens, ondanks onze documenten, gezondheidsverklaringen enz. mochten we niet door. Dat was het einde van een mooi avontuur en we moesten de paardjes weer verkopen, afschuwelijk was dat, bah!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:19

Dat is ook een cool avontuur Josien :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:23

Ja, ik zou zo weer willen!
Maar dan heb ik hier oppas nodig voor de rest van de pony's en andere dieren...voor een aardig tijdje natuurlijk :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:42

Super leuk zeg :)

Hoe lang ben je totaal onderweg geweest?

Ik denk dat het in zulke landen haast vanzelfsprekender is dan in westerse landen waar ieder strookje gras van iemand is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:09

Op de fiets 8 maanden, te paard helaas veel korter, 3 weken ongeveer.
Ja, het is daar makkelijker maar ook hier zou het overal kunnen hoor. Als ik fiets of paardrij, zie ik altijd mooie plekjes voor tent en paard. Is een beetje een dingetje voor me geworden blijkbaar, haha! En je bent er maar 1 nacht he, dus al weer weg voordat iemand het in de gaten heeft. Maar Duitsland, Frankrijk, overal kun je even van de weg en de natuur in. In de bergen is het lastiger, vlakke terreintjes te vinden die vrij zijn om te kamperen.
O ja, 1 bidon water meenemen is genoeg, die kun je overal vullen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:20

Er is momenteel een dame die een reis voorbereid naar Zweden. Zij doet haar verslag mbt de voorbereiding, zadel, bepakking in het blad Ross... Wie weet kun je contact met haar zoeken...

Ik wens je veel succes en wijsheid toe.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:34

Monmaster schreef:
Er is momenteel een dame die een reis voorbereid naar Zweden. Zij doet haar verslag mbt de voorbereiding, zadel, bepakking in het blad Ross... Wie weet kun je contact met haar zoeken...

Ik denk dat je Caroline Staal bedoelt, waarvan al eerder de link van haar blog is geplaatst: http://www.trektochttepaard.eu

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:47

De Zwitsers zijn errug goed in overal de politie op afsturen :')

Het beste kun je de eigenaar van een stuk land vragen. Wildkamperen in een natuurgebied is enorm strafbaar, helemaal als je ook nog gaat koken. Dat kan tot boetes komen van meerdere nederlandse maandsarissen <<)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:46

Kleine aanvulling op eerdere misinformatie. Het paard dat het niet redde was niet mijn paard maar die van arno. Ze was toen al tegen de 20 en bleek bij thuiskomst na onderzoek Door veearts artrose te hebben, verleden als springpaard heeft daar aan bijgedragen. Hoefschoenen voor dat paard gekocht.

Ze is recent overleden en kon nog lang bereden worden. Dus graag eerst even informeren voordat iemand iets uit tweede hand gaat lopen mekkeren.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:33

afgelopen zomer een buitenrit gemaakt in frankrijk bij een nederlander. Hij importeerde veel paarden vanuit Nederland naar frankrijk en vertelde dat hij veel ellende had met blessures. De nederlandse paarden zijn het hoogteverschil in de Bergen niet gewend. Denk dat jij hier vanuit Nederland naar Zwitserland ook mee te maken zal krijgen, heb je al over deze andere belasting van spieren en pezen nagedacht? Ga je hier op een speciale manier voor trainen?