Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:52

8nnemiek schreef:
Zijn er ook mensen die zo'n deken onder een westernzadel hebben?

Wij hebben net dekens aangeschaft voor westernzadels. Voor engels zadel paste echt niet.

Wij hebben de Montana in donker blauw. Vielen wel wat klein. Gat is mooi groot.

De 2 quarters had ik 185 voor besteld, maar bleven ze naakt op de kont. 195 hebben ze iets wat grote hals en veel ruimte voor, maar verder mooi ruim.
Voor mn NF ruin had ik 175 en nu 185. Is hij wel ietsjes lang naar beneden, maar hij zit verder netjes.

Heb ze bij Leovet besteld, daar hadden ze onze maten nog. Liever had ik met zebra, maar was niet meer te vinden in beide maten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:54

Nou het is dit jaar echt heftig.
Normaal jaag ik misschien twee dazen weg in een heel jaar en van de week ben ik met mennen echt belaagd hier in de polder.
Echt nog nooit heb ik hier een vliegendeken gebruikt maar hij gaat voorlopig mooi op met mennen.
Hij heeft een speciale mendeken zonder borst en hals.
Ik heb wel een hals van zijn vliegendeken die ik nooit gebruik die er aan past evt.
Verder is hij behandeld met butox.
Op de wei staat hij bloot, wel de butox natuurlijk die dan werkt.
Echt een heerlijke deken, en alles wat op zijn hals zit mag ik met mijn menzweep gewoon weghalen van hem.
Maar zoals van de week echt geen doen, beestje werd opgevreten en ik kan ze vanaf de wagen niet platslaan.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 02-08-16 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:55

superpony schreef:
8nnemiek schreef:
Mijn belg doet bijna niks.. hij rilt eens met zijn huid, of hapt eens naar zijn buik, en sjokt gewoon verder met tig dazen op de kont.. Maar ondertussen voelt zijn huid wel aan als de onderkant van een poffertjespan := :(:)
Ik ben nog steeds op zoek naar een deken die hem past..

Waarom zet je geen strepen met een veestift? Heb je geen deken nodig en kun je ook op de benen, buik etc doen.Is meer werk, maar je bent wel even geholpen.

Afbeelding
Zo heeft ie er inderdaad al vaak rondgelopen :D
Het gaat er alleen vrij snel af.
Zodra ik bij de ruitersportwinkel kom wil ik eens zo'n veemarkers meenemen.

Grainey

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:31

Jouw zebra-belg heeft een staart, +:)+ wat zal hij daar blij mee zijn, dat is natuurlijk nog een extra hulpje bij de dazen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:38

Wendy schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat er zo'n discussie is, terwijl we toch allemaal het beste willen voor onze paarden? Als ik de mijne geen dekens om doe, dan zitten ze onder de bulten en het bloed. Bovendien vinden ze dan geen rust. Ze staan dan alleen maar gefrustreerd te schudden.
Doe ik ze een deken op, dan is er de rust en gaan ze lekker grazen.
Bij ons zitten gewoon veel dazen, zeker op een zonnige dag grenst het gewoon aan mishandeling om het niet te doen, hier dan...

Oh ja, over vroeger: een paar jaar geleden ben ik in Mongolië geweest. Daar kennen ze uiteraard dit soort dingen niet. De samenleving daar is op een aantal vlakken best vergelijkbaar met hier vroeger.
De paarden staan daar dus echt hele dagen met hoofden te schudden en staarten te zwaaien vanwege de vliegen en steekbeesten. Dat vindt men daar heel normaal :j
Wel een eye-opener, dat wil ik namelijk niet voor mijn dieren.

Waar lees jij dan een discussie? :)
Ik lees alleen verschillende ervaringen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:41

8nnemiek schreef:

Ik doe gewoon mn pad onder de deken en zadel erop. Works fine for me.

Afbeelding

Afbeelding

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:26

Natascha schreef:
Over vroegah gesproken: Ik heb thuis een paardenspullencatalogus a la Divoza maar dan van begin 1900. Daar staan vliegendekens met buikfranjes in :D
Ik heb ook weleens verwarmde stijgbeugelblokjes van rond 1850 gezien. Die hebben we nu niet eens.
Het kon dus wel vroegah :D

Oooh daar ben ik ook wel heel benieuwd naar, wat er toen verkocht werd! :):)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:07

Ik moet zeggen dat ik ook geen dekenfan ben, maar sinds ik zo'n uitrijvliegendeken heb, wil ik echt 's zomers niet meer zonder rijden :n Mijn buitenrijdgenootjes reden zonder vroeger. Mijn paard met deken werd niet lastig gevallen door de dazen en was rustig, hun paarden daarintegen werden helemaal gek van die rotbeesten. Sinds die rit hebben ze ook dekentjes en kunnen ze ook rijden in alle rust. Vliegensprays gebruikte ik vroeger, maar nadat wetenschappelijk onderzoek meermaals heeft laten uitwijzen dat dazen NIET ruiken, ben ik ermee gestopt. Is echt enorme geldverspilling. Dan investeer ik liever in dekens.

Sinds dit seizoen hebben ze ook vliegendekens op in het weiland als ik merk dat er veel dazen aanwezig zijn. Sommige dagen staan ze zonder. 'S nachts staan ze ook gewoon zonder deken. Ik ga dus zelf op mijn gevoel en hun gedrag af. We hebben nu ook een klein dazenvalletje en een familie zwaluwen (ze zijn maar liefst met 7! :D ) die ook hun steentje bijdragen. Anders is het helaas sommige dagen echt niet te doen en racen ze de weide rond om van die rotbeesten af te komen. :=

Afbeelding

Ik had dus deze van HKM. Fijne deken was dat. Mooie pasvorm en erg licht. Helaas ben ik geweldig lomp geweest bij het lostrekken van de velcro aan de nek.. Helaas een serieus gat in nu :(

F_inley
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:50

Afbeelding

Die van mij loopt er zo bij voor de wagen :j werkt super en word er niet warmer onder dan normaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:54

In de wei staan ze hier allemaal zonder. Daar doe je de mijne echt geen plezier mee. Met gewoon thuis rijden heeft de mijne wel een vliegenuitrijdeken op maar dan zonder hals. In het bos met hals.
De pony loopt me een reflectie vliegenuitrijdeken en een losse hals het is geen zicht maar dat boeit me vrij weinig. Scheelt een hele hoop. Nu moet zeggen dat ik echt met heel veel dazen weinig de bossen intrek. Ik wacht nog even tot september dan zijn de meest weer wel vertrokken volgens mij.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:54

jackytje , die deken is nu de eerste die me idd echt fijn lijkt voor het paard .
die ga ik onthouden ,bedankt voor t delen.

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:14

Simpele deken van Harry's Hors! In combinatie met d'r lange manen werkt het goed! alleen zitten ze nogsteeds veel bij haar uiers maar dat blijft een probleem ben ik bang...

(Rechter pony)
Afbeelding

Bernoe
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:44

Ik rij altijd zonder dekens of iets anders. Maar ik moet zeggen dat ik amper stap tijdens een buitenrit, het is echt draf en galop en af en toe een klein stukje stap. En ik kies de ritten zo dat ik de plekken waarvan ik weet waar veel vliegspul zit vermijd. Denk als ik rustigere ritten zou maken dat ik er dan ook een deken aangeschaft zou hebben.

Wel moet ik zeggen dat ik het idee heb dat het dit jaar echt veel meer blinzen (dazen? haha) zijn dan afgelopen jaren? Hebben jullie dat idee ook?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:00

Mijn pony zweet ook heel snel en veel ,maar dat zorgt ook dat sprays en strepen totaal niet helpen. Zonder deken is hij echt niet normaal te rijden. Dus neem ik de extra warmte van de deken maar voor lief. Ik zoek er nu nog wel een die extra dun of luhtig is. Zonder deken zweet hij zich ook al kapot laat staan als hij nog wat stress van de dazen erbij heeft.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:06

Dit jaar mijn paard lang zonder deken buiten kunnen hebben.
Maar ik ben net terug uit Drenthe en na 2 dagen had mijn merrie een bubbelbuik
Het was zo erg, dat ik er geen zadel op durfde te leggen.
Daarom heb ik haar maar onder een eczeemdeken gezet, probleem was opgelost.
Maar met rijden hebben we een probleem.
Zelfs met de zebradeken wordt ze enorm op haar buik gestoken
En ze reageert er zwaar allergisch op.
Vliegendekens met buikflap zijn nergens te vinden, bellyguard zit als een string tussen haar billen
Wie heeft de oplossing?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:20

ik rij nooit met deken, heb er niet eens 1. Maar ik stap dan eigenlijk ook alleen aan het begin en aan het eind van de rit en alles daar tussen is draf en klein stukje galop. In het bos al helemaal.

Heeft paard toch tussendoor even een kleine pauze nodig dan ga ik wel stappen natuurlijk en probeer er zoveel mogelijk dood te slaan of veeg ze met de zweep weg van de buik. Is het echt heel erg dan stap ik af en loop ernaast om wat natuurgeweld af te maken. Zodra het tempo weer omhoog kan, er weer op en aandraven.

Het stuk naar het bos is gelukkig redelijk dazenvrij, dus van en naar het bos kan er veilig gestapt worden zonder dat er gelijk 30 op je paard landen.
Dat gebeurde me vorig jaar dus in het bos...met een wit paard nog wel...ging ff stappen, paard veranderde in 2 sec in een vliegenschimmel zoveel dazen waren er al geland....maar gelijk weer snel aangedraafd.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:06

Onze outfit als het erg dazig is :Y)
Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:04

Ik hoef gelukkig alleen maar te sprayen. Hooguit. Scheelt dat ik aan de kust woon en hemelsbreed 15 min van het strand ben. ;)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:57

Wauw die Belg! :D

En inderdaad, wat fijn dat hij een staart heeft!

Sure_lee
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:01

Wij rijden ook als zebra rond. Ik heb er gewoon 1 van horka met mijn westernzadel. Dat gat is groot genoeg.
Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:56

Voor barefoot past dat misschien. Maar niet voor een origineel westernzadel. We hebben 2 soorten geprobeerd en dan zouden we de dekens kapot rijden.
Nu met de motana westernmodel past het netjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:57

VivaLaVida schreef:
8nnemiek schreef:

Ik doe gewoon mn pad onder de deken en zadel erop. Works fine for me.

[ [url=m/XmlAQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ehVQ3w.jpg]Afbeelding[/url] ]

HOe zit het bij je singel? Dit hebben we geprobeerd, maar werd niks bij de singel

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:06

Helaas hier ook een omgeving met heeel veel dazen. Ik ga meestal op stap met zebra uitrijdeken en vliegennetjetouwtjes aan hun hoofd en dan de 'blote' delen buik en benen volledig insprayen en mezelf ook.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:22

Ik probeer zo min mogelijk gebruik te maken van dekens maar ontkom er helaas niet aan, er zitten keiveel dazen en vliegen bij ons op stal en omgeving. De paarden gaan daarom sinds een paar weken 's nachts de wei op. Sommige paarden houden zelfs 's nachts hun vliegendeken op, zo veel insecten zitten er. Mijn paard heeft alleen een vliegennetje aan zijn halster. Toen ze nog overdag naar buiten gingen, heb ik het zo lang mogelijk zonder vliegendeken met hals geprobeerd maar hij zat op een gegeven moment onder de bulten.

Het bos mijd ik in deze periode. Ik ben allergisch voor dazen en hoef niet perse buiten te rijden.
Als ik het tóch waag (bijvoorb. na een flinke regenbui en 's ochtends vroeg), krijgt mijn paard of zijn grijze Horseware Amigo Bug Rug vliegendeken met hals of een donkerblauwe western vliegenrijdeken op.
En ingespoten met spray van Bremse.

Ik heb deze rijdeken van Montana:
Afbeelding

Sure_lee
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:50

superpony schreef:
Voor barefoot past dat misschien. Maar niet voor een origineel westernzadel. We hebben 2 soorten geprobeerd en dan zouden we de dekens kapot rijden.
Nu met de motana westernmodel past het netjes.

Een vriendin van mij heeft een gewoon westernzadel en dat ging ook prima. :j