wanneer afstappen bij buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:45

Ik stap nooit af op buitenrit tenzij ik moet plassen haha.
Met mij vorige paard Flash stapte ik één keer af omdat ik de helling van de berg te stail vond.
Met het gevolg dat ze geen stap verzette totdat ik er weer op ging :=

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:08

Met mijn huidige paard stap ik elke buitenrit wel minimaal een keer af. De redenen zijn wisselend. Groot verkeer op smalle polderwegen met op een bepaald stuk maar 50cm berm.
Liefste ga ik een inham in en blijf zitten maar helaas kan niet elke bestuurder hier netjes op wachten blijkt.
Aan de hand is zij perfect hanteerbaar. Degen met wie ik buitenrijd stapt in principe nooit af, maar die van haar is aan de hand met schrikken niet te houden.

Ook stap ik af als ze pertinent weigert nog een stap in de juiste richting te zetten. Ik heb een lange adem, maar vind het de moeite niet waard.

Laurabram

Re: wanneer afstappen bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:35

Als ik denk dat het op dat moment beter is dan stap ik zeker af.
Ik weet van mezelf dat ik naast een paard sterker in mijn schoenen sta dan erop en dat voelen ze toch. Als het 'gevaar' is geweken ga ik er terug op mijn we bijna thuis dan vervolgen we het laatste stuk gewoon te voet.
Niks om je voor te schamen, doe wat je gevoel zegt dat je moet doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:38

Afstappen doe ik als het veiliger is. Het gebeurt niet vaak maar soms wel. Onlangs weigerde mijn pony om over een smal bruggetje zonder leuningen gemaakt van telefoon palen te gaan. De ruin stapte er zo overheen. Of je stapt daar tref zeker over heen, of je doet het niet, want je kunt niet gaan fiepen op dat bruggetje want dan donder je omlaag. Dus afgestapt. Paardje laten kijken. En toen ik zei, kom we gaan, stapte ze op haar teentjes weliswaar, achter me aan. Dappere pony!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:47

RoyceMack schreef:
Nee ik stap niet zomaar af. Want ik reed ooit een paard dat daar perfect op inspeelde en dan net deed alsof ze bang werd voor bijvoorbeeld een wapperend zakje aan prikkeldraad.. terwijl ze normaal bomproof was, was het nu opeens eng. Ik was de rit ervoor wel afgestapt omdat ze klem werd gereden tussen een grote dodge ram en een tractor op de dijk met aan beide zijden afrastering.
toen ging ze achteruit en dat werd zo gevaarlijk dat we bijna tegen het prikkeldraad zaten. Ik stapte toen af en ben met haar de andere kant op gerend en heb flink gevloekt op beide heren in de tractor en dodge.

Daarna maakte ze er een beetje een spelletje van met me.
Ik heb haar er weer doorheen gekregen door gewoon te blijven zitten als ze zich aanstelde. Ze was nooit bang voor tractoren of wat dan ook.
Ik stap alleen af als mijn gevoel zegt dat het gevaarlijk is.

Een paard kan niet op zo een manier faken. Paarden stellen zich niet aan. Wellicht deed jij onbewust iets anders. :)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:48

Ik stap eigenlijk nooit af. Meestal gaat mijn paard dribbelen of wijkt ze een beetje uit maar meer niet. Ik stap wel af als mijn paard stil gaat staan en niet meer verder wilt, dit omdat ze dit voorheen ook in de rijbaan deed en dan steil overeind kwam en ging rennen. In de bak vind ik het niet nodig om dan af te stappen, buiten vind ik het echt veels te gevaarlijk. Het stilstaan doet ze overigens alleen als ze het echt heel eng vind, dan helpt ernaast lopen veel beter. Want ja die rennende struisvogels zijn toch wel heel erg eng... :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:25

Mizora schreef:
rommulus schreef:
9 van de 10 keer geeft paard er niets om en ik heb maar 1 keer in de sloot gelegen met hem omdat meneer weer eens te druk was met vanalles dan met mij.
Dat was 1 keer en niet weer :+ (paard is wat slimmer geworden )

Jaloers op jouw paard. De keren dat mijn paard achteruit de greppel of zelfs een ondiepe sloot in zijn gelopen zijn niet meer op één hand te tellen. Gelukkig gaat het tegenwoordig beter met buitenrijden, maar die greppel/sloot deert hem niks.

Nou......
Zo jaloers hoeft ook niet.
Hij is inmiddels zo ver dat alles wat ik hem aan leer hij gaat doen.
Hij is een je rijd 3 keer een proef en de 4e keer doet hij hem alleen wel op zijn manier.
Ik ben nu bezig met achterhand trainen en daar hebben we tempowisselingen in 3 passen galop 3 passen draf je kan wel raden hoe hij dat doet.
Hij is veel te slim niet gemeen slim maar heel slim in tussenwegen vinden.
We gingen de sloot in en hij is er op eigen kracht weer uit gekomen maar sindsdien heeft ie andere manieren gevonden om toch voor elkaar te krijgen wat ie wil en daar moet ik weer wat op verzinnen.
Geloof me ik kan er een boek over schrijven....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 04:48

Ik stap alleen maar af als ik echt in een noodgeval zou komen..Als mijn paard iets eng vindt heb ik engelengeduld.. Door dit geduld is mijn paard steeds eerder geneigd haar angst te overwinnen en hoef ik dus nooit af te stappen. Wat ik doe: paard ziet wat engs, ik parkeer haar ervoor zonder druk van benen ( bedoel daarmee zonder schop van mijn benen) maar dmv van de zigzagmethode ( niet te verwarren met zaagmethode) Door het paard eigenlijk continu terug te sturen naar de " enge" situatie geef je je paard de tijd om de situatie te overzien zonder dat je je paard beledigd en dus echt in een gevaarlijke situatie komt.. Zo heb ik welles een half uur ergens gestaan..niet leuk maar wel essentieel want die tijd is dus elke x korter geworden..Nu sta ik ergens nooit langer dan een minuut en heb ik een heel dapper paard gekregen!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 06:11

Als ik mijn zweep weer uit mijn handen heb laten vallen -:(- :+

En bij gevaarlijke situaties en hele steile afdalingen

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 06:19

Ik stap af bij een buitenrit om de mest van de straat in de berm te schoppen. Ik vind het belangrijk dat de 'rommel' die wij maken niet hinderlijk is voor anderen. Daarnaast is het af- en opstappen in een rustige situatie een goede oefening mocht je er onverwacht een keer afliggen oid. In 'enge' situaties blijf ik tot nu toe altijd zitten. Ik heb het idee dat ik bevestig dat iets eng is wanneer ik af zou stappen. Daarnaast zijn mijn paarden beide goed te overtuigen van de onschuld van het gevaar^^ Ik kan me wel voorstellen dat iemand afstapt als de situatie zodanig gevaarlijk is. Het moet wel veilig en vertrouwd blijven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 06:26

Ik heb 1x af moeten stappen omdat mijn beugelriem van mijn zadel af viel. :+ Verder gelukkig nooit. Paard gaat overal langs/onderdoor met wat aanmoediging. Hij gaat alleen wat 'hoger' lopen. :')

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:19

Ik stap niet snel af, maar afgelopen maandag toevallig wel.
Voor mijn jaarkaart hoge veluwe was ik naar het bezoekerscentrum gereden.
(rit van zo'n 15 km enkele reis). Op het terrein daar lagen van die kleine gootjes met een rooster er over. Dat was heel spannend. Totdat ik er naast stond, toen wilde ze er netjes overheen. Op de terugweg ging ze er wel onder het zadel overheen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:31

In theorie stap ik niet af.... ook niet wanneer meneer praatjes krijgt of iets eng vindt. Uiteindelijk gaat ie er altijd wel langs.
Ik stap wél af wanneer het gevaarlijk wordt voor ons of mede weggebruikers bij het proberen erlangs te komen....
Wanneer bv hij ergens niet langs wilt en er komen net auto's aan....
Als ik ernaast loop gaat ie blind achter me aan en stap ik na het passeren van het "enge ding gewoon weer op.