auto's die niet afremmen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:39

purny schreef:
In eerste instantie had ik met dit bericht de gedachte.. ben je serieus?
Waarom met een schrikachtig paard de weg op?

wat moet je dan altijd maar veilig in de bak blijven rijden? dan leert het paard het toch nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:06

Beter een leerling-chauffeur het overdreven aanleren dan ze maar voorbij laten gassen alsof je niet bestaat.

S_imonee

Re: auto's die niet afremmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:07

Ben ik mee eens, maar het kan ook te overdreven. En dat was het in dit geval.

Brenda_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:18

ik heb liever dat ze te hard langsrijden dan dat ze zo achter je blijven hangen omdat ze er niet langs 'durven'
heel lief bedoeld maar voor de meeste paarden werkt her averechts

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:18

Katyatje schreef:
Net als Dobel vind ik dat je niet kan verwachten dat iedereen rekening met je houdt. Je weet op voorhand dat er mensen zijn te snel/te dicht rijden. Anticipeer daar dan op! Neem een andere weg, ga met twee paarden, laat iemand meelopen die teken doet naar bestuurders om te vertragen.

Ik snap dan ook echt niet dat ruiters zomaar in het midden van de straat gaan lopen om een auto af te remmen. Het is niet alleen gevaarlijk maar leidt alleen maar tot frustratie bij bestuurders. Wat je beter kan doen, en wat ik dus ook altijd doe, is de vriendelijke bestuurders bedanken door te knikken of je hand op te steken. Daar bereik je denk ik meer mee.

helemaal mee eens!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:22

Ook een goede truc: ga netjes rechts in de berm lopen. Dan gaan ze namelijk ook rekening met jou houden, en bovendien is de kans dat ze 'rakelings' langs je heen rijden ook niet zo groot, omdat je netjes naast de weg loopt. Veiligheid gaat voor, ook automobilisten houden dan meestal rekening met je, ik heb nog maar een paar auto's gezien die echt dicht langs me gingen. Was denk ik ook maar een foutje.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:10

Jah dat spelletje kunnen automobilisten goed. Net als toeteren als ze langsrijden of vlak langs je af...of kontkleven aan je paard...gelukkig is mijn paard bomproof, maar elk paard moet eens voor t eerst naar buiten...
Mijn knollie draait heel vriendelijk der kont naar buiten of tilt een beentje op. De meesten nemen dan al afstand. Maar ik ga niks meenemen of doen...en nog een gevaarlijkere situatie creeen is denk ik ook niet de bedoeling

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:21

Vorige week raasde een auto mij (ik was aan het mennen met een jonge pony met een marathon/recreatiewagen) voorbij met meer dan 60 km per uur op een smalle weg. Ik tilde mijn zweep op en neer om te gebaren dat ik haar snelheid niet gepast vond. Ik had oog contact met haar, maar ze remde niet af. Ik keek haar boos aan en haalde mijn armen verontwaardigd op. Toen stak ze haar tong uit en keek expres scheel. Daarna toeterde ze nog een paar keer na.

Mijn bloed kookt nog steeds...

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:25

Zelf ook in de gaten houden wat er gebeurt in je omgeving.
Jij hoort te weten wat er aan komt, als ik buiten rijd kijk ik om me heen dus weet ik wat er aan komt.

En een schrikachtig paard?
Sorry, maar is het dan niet gewoon heel dom om alleen op buitenrit te gaan?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:27

Goh, mijn paard kan hier in principe wel tegen, maar fijn vind ik het toch ook niet! Ik ben altijd dankbaar als er mensen zijn die afstand nemen en wat afremmen. Overlaatst zelfs een camionette tegengekomen die zijn motor aflegde zodat ik kon passeren en pas veel later weer opzetten, dat is dan ook weer wat overdreven :')

Maar ja.. de meesten beseffen volgens mij inderdaad niet dat er echt paarden serieus van kunnen schrikken... en dan heb je nog dat klein percentage associalen die het waarschijnlijk expres doen. Niets aan te doen helaas!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:28

Als ik iemand hoor naderen die te hard rijdt naar mijn zin, ga ik meteen midden op de weg rijden. Pas als ik merk dat ze temperen, ga ik aan de kant en eerder niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:30

Unleash schreef:
Vorige week raasde een auto mij (ik was aan het mennen met een jonge pony met een marathon/recreatiewagen) voorbij met meer dan 60 km per uur op een smalle weg. Ik tilde mijn zweep op en neer om te gebaren dat ik haar snelheid niet gepast vond. Ik had oog contact met haar, maar ze remde niet af. Ik keek haar boos aan en haalde mijn armen verontwaardigd op. Toen stak ze haar tong uit en keek expres scheel. Daarna toeterde ze nog een paar keer na.

Ja dat volk heb je.
Dat is mij ook overkomen, en daarom maak ik nooit meer het vaart minderen gebaar. Ik dwing ze door midden op de weg te rijden. Dan maar zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:30

Heb ik weinig last van. Maar waar ik nu heel benieuw naar ben en dit me wel het topic is waar we het over kunnen hebben. Wat is nu te hard? En dan heb ik het echt over het aantal km per uur jullie acceptabel vinden.
Zelf vindt ik de weg van belang. Als het een brede weg is met een goede berm en 60 km weg. Ben ik van mening dat afremmen niet echt nodig is. Maar als je een smalle weg en weinig berm hebt wel zo fijn. Maar om nu met 30 km per uur voorbij te tuffen is ook weer niet nodig.
Verder is het naar mijn ervaring zo dat je krijgt wat je geeft als je laat merken dat je hun ruimte geeft krijg je vanzelf dat respect terug. Midden op de weg gaan rijden heb ik dus ook niets mee. Ikzelf als automobilist vind dat ronduit asociaal en heb dan ook eerder de neiging om door te rijden dan rekening te houden. Zelfde als met fietsers die de weg toe eigenen. Respect dwing je niet af en dat is met het paard niet anders.
Respect moet je verdienen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:32

Mijn pony is verkeersmak. Maar hij kan nog steeds schrikken van iets in de berm en opzij schieten. Als een auto je dan op flinke snelheid tegemoet komt heeft het helemaal niks te maken met of je paard verkeersmak is of niet, dan lig je op de voorruit. Als de auto van achteren je inhaalt en niet af remt en je paard schrikt van iets, dan rijd de auto alsnog tegen je paard aan.

Valt gewoon allemaal te voorkomen door iets af te remmen tijdens inhalen van paarden. Dus ja,
Ik vind het ontzettend asociaal wanneer mensen dat niet doen. Ook verkeersmakke dieren kunnen schrikken van een opvliegende vogel in de berm en een ongeluk veroorzaken.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:39

Mariett schreef:
Ook een goede truc: ga netjes rechts in de berm lopen. Dan gaan ze namelijk ook rekening met jou houden, en bovendien is de kans dat ze 'rakelings' langs je heen rijden ook niet zo groot, omdat je netjes naast de weg loopt. Veiligheid gaat voor, ook automobilisten houden dan meestal rekening met je, ik heb nog maar een paar auto's gezien die echt dicht langs me gingen. Was denk ik ook maar een foutje.

En dan in de berm stil gaan staan. Daar worden mensen heeeeel nerveus van. Krijg je alle ruimte. 8-)

Stilzetten doe ik in situaties waarbij de auto anders naast me zou zijn op het moment dat we iets mogelijk spannends tegen komen, of bij fietsers die op een smal weggetje van achter komen. Maar op die manier ben ik nog nooit "krap" of snel gepasseerd. Wel bloednerveuze fietsers gehad. :o

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:45

vibabu schreef:
Heel handig om midden op de weg te gaan rijden zodat de auto's afremmen..... Daarmee bevestig je voor de automobilist maar weer hoe irritant Ruiters zijn. Ruiters worden hier namelijk gezien als vervelend. Zullen toch langs je willen gaan en gaan rare fratsen uithalen om vervolgens geïrriteerd verder te rijden. Nee hoor laat ze dan maar gewoon net ff te hard langsrijden.

Het is maar net hoe je het bekijkt. IK vind automobilisten lastig. Omdat ze vaak zo aso zijn. Ik heb hier nog nooit gehoord dat ruiters vervelend zijn.
Er zijn hier wel meer ruiters dan alleen ik, maar ik denk toch nog te weinig om er überhaupt iets van te kunnen vinden, positief of negatief.

weet je, als het aanrijden van een dier net zo zwaar bestraft werd als het aanrijden van ene mens, waren mensen écht wel voorzichtiger!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:00

Unleash schreef:

Knap dat je dat nog kon zien....

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:02

Ze kwam me tegemoet rijden en het was een smalle weg. Dus helaas kon ik dr gezicht een aantal seconden zien.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:06

Tja, lastig verhaal altijd. Het is fijn als bestuurders rekening met je houden, ja, maar het is niet verplicht. Wel denk ik dat het voor zowel ruiter als bestuurder beter is al beiden om elkaar denken. Een paard kan nog zo braaf en verkeersmak zijn, het blijft een paard. Die kan altijd schrikken en opzij stappen. Als er dan net een auto te dicht langs raast, dan kan het mis gaan, en dat is voor geen van beide leuk.
Ik vind het dan ook belangrijker dat een auto op gepaste afstand passeert dan dat hij dit met lage snelheid doet. Maar ik vind ook dat dit van beide kanten moet komen. Als je als ruiter lekker breed op de weg rijdt, zal zo'n auto liever niet naar de andere berm uitwijken, bijvoorbeeld.

Zelf ga ik op de smalle weggetjes even de berm in als er iets aankomt (tenzij die tijdelijk is vervangen door een klein moeras :+). Op de bredere wegen, blijf ik goed aan de kant. Als de auto van achter komt, kijk ik eventjes achterom zodat ze weten dat ik weet dat ze eraan komen. 9 van de 10 keer gaan ze dan in een ruime bocht om mij heen, dan zwaaien we even en dan is er niks aan de hand.

Maar ik heb ook een keer meegemaakt dat pony al wat nerveus was geworden van een doodeng verkeersbord dat links in de struiken lag (het was zo eentje van wegwerkzaamheden, die zijn het gevaarlijkst). Toen ik haar het even had laten inspecteren, kwam er verderop een busje aan, waarop ik haar rechts in de berm stuurde, waar ineens een groot boos stuk plastic achter een boom vandaan kwam. Dan is ze anders nog zo relaxed, op zo'n moment springt ze dan toch opzij. De auto die eraan kwam was nog op redelijke afstand, maar hij moest toch even bijremmen (maar, daarna weer vol gas hoor). En terwijl ik aan het bedenken was hoe ik 'sorry' kon gebaren, kreeg ik een boze toeter naar me toe geslingerd, waar ze nog een keer van schrok... _-:(

Overigens heb ik wel het idee dat mensen meer voor je uitkijken als je reflecterende kleding draagt. :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:19

Brainless schreef:
Ik vind het niet verantwoordelijk naar je paard toe om deze in te zetten als pion om verkeer af te remmen.
Ik druk mijn kind op de fiets ook niet voor een auto om hem af te remmen.

Een gepaste oplossing is je paard goed voorbereid en onder controle te hebben voordat je je in het verkeer begeeft.

Ik druk mijn kind niet op de weg. Hij fietst aan de buitenkant. Maar blijf zelf wel midden op de weg fietsen.

Auto's hoeven je met kind of met paard echt niet met 80 90 op een landweggetje in te halen. Rekening houden met je medemens wordt tegenwoordig steeds moeilijker

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:23

Het komt natuurlijk van twee kanten. Ik laat mijn paarden netjes in de berm lopen zodat ze het overige verkeer niet storen en vaak passeren de automobilisten mij op de smalle landweggetjes (die hebben we hier alleen maar) op gepaste afstand en nette snelheid. Dan is er niks aan de hand en als iemand mij de ruimte geeft en met een relatief normale snelheid rijdt vindt ik dat prima. Maar laatst liep ik met mijn 3 jarige kleintje langs de weg, hij was wat druk dus ik lette goed op en liep netjes met hem in de berm. Toen kwam er een man wel zo achterlijk hard en recht op mij af rijden dat ik wel midden op de weg ben gaan lopen en heb staan gebaren dat hij toch echt wat moest gaan afremmen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:52

Had er vandaag 1
Liep met t paard aan de hand (wel opgezadeld want we zijnn buiten vertrouwen aan het opbouwen) en er kwam een gigantische jeep aan en snelheid minderen hoo maar ik heb een erg luide stem en schreeuwde 'wil je mij dood hebben ofzo' auto stopte wel en zei sorry denk dat ze volgende keer wel zal uitkijken :evaw:

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:55

Het is denk ik ook een stukje bewustwording, immers als paard en auto elkaar raken hebben we allemaal een heel groot probleem #)
Vandaar dat ik me afvraag hoe er in het verkeersexamen aandacht aan wordt besteed. Iemand die toevallig bij het CBR werkt die dat weet?
Ik houd het er voorlopig op dat ik midden op de weg ga rijden als iemand me te snel nadert, op het moment dat ze afremmen ga ik in de berm en groet vriendelijk in de hoop dat ze er iets van opsteken :))

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:57

Toch kan ik er niets aan doen als mij soms het gevoel bekruipt van onverschilligheid of zelfs kwaadwilligheid van bepaalde automobilisten.

Weet je, dieren en kinderen passeer je bij bepaalde dichtheid gewoon rustig, vanwege hun onvoorspelbaarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:12

Paard laten wennen aan alles in een vertrouwde omgeving? Geen probleem hoor, beide heren geven geen krimp als er een kraan, vrachtwagen of wat dan ook thuis zand komt storten. Bomen met een kettingzaag vellen naast hun paddock?? Daar slapen ze toch gewoon door zeker. Ik kan thuis werkelijk niets meer verzinnen waar de heren bang voor zijn, zelfs om het vuurwerk geven ze geen zier.
Tot je op straat komt. Paardlief is groot geworden met honden, ik heb honden en toch zijn buiten alle honden eng. En dan zwijg ik nog over de dagen dat het overal vol zit met kabouters die nare toeren uithalen met paarden. Je kon zijn gedrag trouwens nooit op voorhand voorspellen, een rit kon rustig en relax starten, tot er plots iets in zijn kopke veranderde (de meeste buitenritten verliepen gelukkig wel zonder problemen).
En mijne kleine, die is gewoon van alles bang wat niet op zijn stukje grond woont. Daar kom ik gewoon niet mee buiten.