Buitenrijden zonder ruiterbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:41

IK hoef hem ook niet kom met me paardje nooit ergens.
Misschien in de toekomst maar das later de zorg het is inderdaad geld kloppen,een tractor rijder met ook al zon rijbewijs hebben ik heb ook een trekker een ford 65 pk en kan in zijn 5 flink hard gaan maar daar rijd ik alleen mee op de stal mag niet meer op de weg,heb geen rijbewijs. :(

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:45

Ik rij in het Gooi.
En om hier op de hei en door de bossen te kunnen rijden heb je een 'boskaart' nodig die je kan kopen bij het Goois natuurreservaat.
Kaart is een jaar geldig.
Je kan die boskaart alleen kopen op vertoon van je ruiterbewijs.
Dus ik heb hem nodig ja.
Boetes zijn niet mals.
(krijg 3 boetes, dan je had beter je ruiterbewijs kunnen halen qua kosten)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:18

MirandaDvG schreef:
Er zijn zat mensen met ruiterbewijs die een gevaar op de weg vormen, en total niet kunnen rijden.

Het ruiterbewijs betekend (net als het menbewijs) gewoon dat je met een braaf paard een rondje wel overleefd. Het is in die zin misschien wel nuttig voor maneges die brave paarden verhuren, als rijbewijs voor ieder paard is het onzin.
Wij hadden een braaf paard dat alleen bang was van trekkers, je kon er wel langs maar hij was altijd wat gespannen. Hij is ooit tijdens een examen op de ren gegaan voor een trekker en de cursist die toen reed is gewoon geslaagd 8)7 . Je kan er immers niets aan doen als het paard dat je krijgt bang is voor trekkers :o?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:36

xLeonietje schreef:
Ik ben toch wel heel blij om te horen dat er mensen zijn die hem niet hebben :o
Er werd mij altijd verteld dat je hem overal nodig had, maar ik zie nu inderdaad ook geen goede reden meer om hem te halen.
Als ik buiten ga rijden dan hoef ik echt niet naar speciale gebieden hoor :D

ik heb zelf geen ruiterbewijs; wel al 30 jaar eigen paarden :D Ik vind het voor mijzelf ook niet nodig.
Maar als ik een bijrijder zou hebben, dan zou ik wel een ruiterbewijs eisen.
Als mijn bijrijder van het paard valt of het paard maakt onder haar verantwoordelijkheid schade, wordt de schade op mij lees mijn aanprakelijkheidsverzekering - als eigenaar van het paard - verhaald.
Hoewel niet wettelijk verplicht zijn er toch al een aantal verzekeringen die dat papiertje eisen.
Voor maneges geldt dat zowiezo.
Hoewel het ruiterbewijs als proeve van kundigheid imo niets voorstelt, heb je er dus wel degelijk wat aan als het een discussie over aansprakelijkheid met je verzekeraar kan voorkomen of vereenvoudigen.

vuurneon

Re: Buitenrijden zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:50

Ik heb nog nooit gehoord dat een AVP het eist van klanten, heb je een voorbeeld van een verzekering?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:54

Mijn aansprakelijkheidsverzekering is voor dat soort dingen.
Heb nog niet meegemaakt dat ze om een ruiterbewijs vroegen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:30

Bij het ruiterbewijs zit geen verzekering meer. Vroeger wel.

Ik wilde hem ook halen en eigenlijk nog steeds maar puur voor de gebieden als je op vakantie bent en dan met huurpaard er toch op kan.
Voor de rest heeft het geen meerwaarde meer. En ik schijt in mijn broek voor het springen (ben over 20 cm gegaan is hoog zat voor mij)

XcourtneyXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:49

Ik rijd ook al jaren buiten, ook zonder ruiterbewijs. :D
Rij ook vaak met wat oudere mensen buiten en die hebben er ook geen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:53

Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden of het ruiterbewijs wel of niet verplicht is in de bossen van de gemeente Arnhem? Ik kan met fanatiek zoeken alleen wat tekst vinden op de website van het SRR, op de site van de gemeente kan ik niks vinden.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:58

Ik rijd ook buiten , geen ruiterbewijs.Nooit problemen gehad.Ken echt veel mensen die zonder buitenrijden eigenlijk...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:19

Naskapower schreef:
Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden of het ruiterbewijs wel of niet verplicht is in de bossen van de gemeente Arnhem? Ik kan met fanatiek zoeken alleen wat tekst vinden op de website van het SRR, op de site van de gemeente kan ik niks vinden.
Ik zie dit op de site van het SRR:

Waar is het Ruiter- en Menbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. 

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:12

Ja, in Arnhem is een ruiterbewijs verplicht, al jaren. In het begin werd daar ook fanatiek op gecontroleerd, weet niet of dat inmiddels nog steeds zo is.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:24

Ik rij oook veel buiten maar heb ook geen ruiterbewijs.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:02

Loveskary, in de Loonse en Drunense duinen is het niet verplicht om een ruiterbewijs te hebben. Je moet echter wel een vergunning of dagkaart hebben. Vergunning kost geloof ik iets van 10 euro per jaar.

Ik rij nu 32 jaar paard waarvan 28 jaar oa buitenritten, ik zal nooit mijn ruiterbewijs halen. Ook niet als het verplicht zal zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:05

Andra_S schreef:
Ja, in Arnhem is een ruiterbewijs verplicht, al jaren. In het begin werd daar ook fanatiek op gecontroleerd, weet niet of dat inmiddels nog steeds zo is.

Maar is daar ook een andere bron van dan de SRR? Met even snel googlen kom ik alleen (verwijzingen naar) dat stukje van de SRR-site tegen en op de site van de gemeente Arnhem heb ik het zo gauw niet kunnen vinden.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:21

boyca schreef:
Bij het ruiterbewijs zit geen verzekering meer. Vroeger wel.

Ik wilde hem ook halen en eigenlijk nog steeds maar puur voor de gebieden als je op vakantie bent en dan met huurpaard er toch op kan.
Voor de rest heeft het geen meerwaarde meer. En ik schijt in mijn broek voor het springen (ben over 20 cm gegaan is hoog zat voor mij)

Ik heb ooit wel mijn ruiterbewijs gehaald en toevallig heb ik daar vandaag een vernieuwde pas van gekregen waar ook een brief bij zit waar onder andere de voordelen van een ruiterbewijs in staan:
-Automatisch verzekerd bij ongevallen
-Gratis 4 x per jaar Paard&Sport Magazine
-Veel ledenkorting via Mijn ledenvoordeel in mijnknhs.nl
-De KNHS-regioconsult voor alle vragen over jouw buitenrijgebied
-Korting op Enjoy the Ride ritten
-Gratis videocursussen

Eigenlijk heb ik niks aan het ruiterbewijs op de verzekering na maar het werd mij toen aangeboden en toen dacht ik ach waarom niet. Ik was toen klein dus ik had totaal geen oog op hoeveel het zou kosten natuurlijk :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:33

Als je een normale wa-verzekering hebt (wat ik toch mag hopen), ben je al verzekerd voor ongevallen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:44

Ik heb mijn ruiterbewijs vorig jaar moeten halen omdat ik veel in het GNR rijd. Maar ik heb gewoon 80€ betaald oid voor het examen en klaar. Ik heb me aangesloten bij een manege die dat organiseerde voor haar eigen ruitertjes, theorieboek geleerd en me verdiept in het praktijkexamen, geen voorbereidende lessen oid genomen, gewoon examendag met paard naar examenplek gegaan, theorie en praktijk gedaan en geslaagd, factuur betaald klaar. Hoe komen jullie bij 200€??? Is dat een commercieel pakket oid met voorbereidingslessen of zo?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:16

Ja dan heb je er theorie en praktijk lessen bij zitten en je boek enz. Van de zomer hebben ze het bij ons op de vereniging ook gedaan (weer) en toen kostte het ook wel rond dat bedrag geloof ik.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:18

oomens schreef:
Andra_S schreef:
Maar is daar ook een andere bron van dan de SRR? Met even snel googlen kom ik alleen (verwijzingen naar) dat stukje van de SRR-site tegen en op de site van de gemeente Arnhem heb ik het zo gauw niet kunnen vinden.

Ik weet niet waar die informatie online te vinden is, het is mijn eigen ervaring van een aantal jaar geleden in de bossen rondom Arnhem. Als je het specifiek voor Arnhem wil weten en het niet kunt vinden, misschien contact opnemen met een van de plaatselijke manege's? Die zullen ongetwijfeld van de laatste regelgeving op de hoogte zijn.