lange buitenrit met barebackpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Re: lange buitenrit met barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:59

Jou gewicht wordt minder goed verdeeld over de rug.. Bij een zadel is dit wel..

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:07

ik vind eerlijk gezegd ook dat nienke aandringt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:10

Lovexhorses kan je dat beargumenteren? Zomaar dinen roepen is nogal raar. :)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:48

Ik heb een boomzadel maar ook een Christ BBP met inlages die de ruggegraat vrij houden. De BBP gebruik ik vooral om kort dressuurmatig mee te rijden maar heb er ook wel eens mee buitengereden. Onder een BBP krijg je nu eenmaal meer een puntdruk dan met een goed zadel. De bloedsomloop van de huid kan daardoor verstoord raken.
Wat je kunt doen om de kans op problemen te beperken is na een half uur tot drie kwartier rijden afstappen en een kwartier naast je paard lopen. De rug krijgt dan rust en de bloedsomloop door de huid kan weer goed op gang komen. Singel een gaatje losser helpt ook.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:43

Kesje schreef:
Btw; mijn merrie heeft een overduidelijke mening over het zadel. Zadel ligt niet lekker? Dan stapt ze weg en kijkt ze boos bij het zadelen. Zadel past niet? Dan gaat ze zelfs bokken. Zadel ligt goed? Dan is er niks aan het handje.

Als ik de meesten moet geloven hier, bestaat dat niet :+

Zadels werken alleen beter in drukverdeling als het 100% past, en het grootste deel rijdt met een slecht passend zadel.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:53

Als jij een goed bbp hebt, kun je daar prima een keer een lange buitenrit mee maken. En let tijdens de buitenrit gewoon op de signalen van je paardje.
Zo ben ik na een lange buitenrit zondel zadel ook wel eens afgestapt, omdat ik wel degelijk een signaal van James kreeg dat hij niet fijn meer vond!!!

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:54

@xniieeenke, Ja ik kan dat zeker beargumenteren; Jij zit de hele tijd te zeggen dat je informatie uit een onderzoek hebt, maar de link kan je niet geven. er zijn zo veel onderzoeken met verschillende uitkomsten over zonder zadel rijden, en ze kloppen niet allemaal want ze hebben elk een andere uitslag.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:54

Ik zou gewoon lekker je bosrit maken, en gewoon aankijken hoe het gaat. Als je paard het vervelend vindt kun je altijd terug!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:03

lovexhorsess, het was een onderzoek die mij bekend is geworden op een spel (NEE, het onderzoek is NIET van het spel zelf!), en ik ben geband. Kan ik weinig aan doen.
En, maar weinig onderzoeken kloppen echt.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:08

antje_vip schreef:
Kesje schreef:
Btw; mijn merrie heeft een overduidelijke mening over het zadel. Zadel ligt niet lekker? Dan stapt ze weg en kijkt ze boos bij het zadelen. Zadel past niet? Dan gaat ze zelfs bokken. Zadel ligt goed? Dan is er niks aan het handje.

Dan haat ze me gewoon, of PMS misschien? -O- :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:53

antje_vip schreef:
Kesje schreef:

Zadels werken alleen beter in drukverdeling als het 100% past, en het grootste deel rijdt met een slecht passend zadel.

Nu haal je het uit de context. Niemand die zegt dat een paard dat niet aan kan geven, meerdere personen zeggen alleen dat heel veel paard dat NIET aan zullen geven. Big difference. Bovendien weet je vaak niet WAT je paard aangeeft (is het het zadel of bijvoorbeeld een ander wasmiddel in je dekje, etc), maar dat is een andere discussie.
Je tweede statement klopt gelukkig niet, 'slechts' 20% rijdt met een slecht passend zadel (20% teveel absoluut), en ook een zadel wat maar voor 85% past (ik noem maar een dwarsstraat) verdeeld de druk beter dan een BBP, wat de druk nagenoeg niet verdeeld. Een minder goed passend zadel brengt alleen weer andere oncomfortabelheden met zich mee.