Intussen heb ik nog steeds geen gps (en ook nog steeds geen smartphone)
Echter is onze trektocht van begin mei, waarvoor ik de gps vraag in eerste instantie had gesteld, intussen voorbij. Deze vond plaats in de streek tussen hoge venen - Eifel op de grens tussen België en Duitsland. We hebben kaarten gekocht, maar omdat ik samen reed met een vriendin met Iphone, zijn ze bij ons startadres zo vriendelijk geweest om ons te helpen met het downloaden van een (Duitse) app voor het inladen van paardrijroutes en het uploaden van de routes die we moesten volgen.
Ik moet zeggen dat ik blij was dat we beschikking hadden over beide. Er waren momenten waarbij het op de kaart niet echt duidelijk was welk weggetje we moesten nemen (zoveel kleine weggetjes daar en ze staan niet allemaal op de kaart) en dan hadden we de Iphone die aangaf welke weg we moesten nemen of dat we van de route af waren. Echter soms zei de Iphone dat we waren afgeweken van de route, terwijl we wel 100 % zeker op de juiste route zaten. Vermoedelijk was dat op plaatsen waar de gps dekking niet optimaal was. Later als hij opnieuw signaal had, gaf hij dan weer aan dat we op de juiste route waren.
Enkele voordelen van de smartphone op een rijtje:
-Gratis app, gemakkelijk in gebruik
-Duidelijke aanduiding als je van de route afwijkt
-Batterijverbruik was niet echt groot, we reden 7-8 uur per dag (veelal stap, terrein was erg zwaar) en op een dag was er zo een 20 % verbruik. Ik moet hierbij wel zeggen dat de Iphone enkel bij splitsingen en twijfel geraadpleegd werd en in vliegtuigmodus stond.
Nadelen van de smartphone:
-Soms geen sattelietdekking, dan zei hij dat we van de route waren afgeweken
-Aangezien we in het grensgebied tussen België en Duitsland zaten hadden we wel beschikking over kaarten met alle wegen als we in België waren maar niet als we in Duitsland waren. Ook bij vooraf inladen van de kaarten via wifi bleef dit problematisch. Het is erg lastig navigeren als je enkel over een lijntje beschikt met daarop een bolletje als onze locatie. Gelukkig hadden we dus ook de kaarten
-Zonlicht, dit was mss wel het grootste probleem, door het zonlicht was het scherm van de Iphone soms erg moeilijk leesbaar. Bij een gps zou dit probleem zich niet stellen.
Klinkt interessant die Teasi, Waxmeltsenzo, hou je ons op de hoogte hoe hij meevalt in gebruik?
Ook benieuwd naar jouw ervaringen met een fiets gps, Hafje81, dat signaal lijkt me handig.
Verdere ervaringen blijven steeds welkom, op termijn komt die gps er wel!

voor wat het apparaat te bieden heeft vind ik het de moeite waard iig en het scheelt nog al wat geld als je het vergelijkt met de Garmin die als enige dus ''beter'' zou kunnen zijn.
Als je een pauze neemt, kan je nog altijd makkelijk even op de pauzeknop duwen.