Hoe in te halen op ruiterpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:02

amandananana schreef:
Ik zou het ook niet waarderen als iemand in draf passeert, mijn bijrijdpaard gaat daar namelijk achteraan. Dus altijd even checken of het goed is als je in draf passeert, en anders even netjes blijven stappen. Dan duurt het alleen wat langer maar is wel veiliger :)

Als iemand je dan in stap voorbij is en vervolgens weer gaat draven, gaatie er dan niet achteraan?

Want in snelstap of dribbeldraf passeren maakt me verder niet uit, maar als ik eenmaal voorbij ben, wil ik wel weer verder in draf en ben ik niet van plan om nog km te blijven stappen.

rien10

Re: Hoe in te halen op ruiterpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:05

Passeren als in "inhalen"? Eigenlijk helemaal niet. Naar als he t toch moet doen, altijd in stap.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:07

rien10 schreef:
Passeren als in "inhalen"? Eigenlijk helemaal niet. Naar als he t toch moet doen, altijd in stap.

Bedoel je dat niemand jou mag inhalen?
Waarom dan niet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:22

Inhalen mag wel. Liever niet maart mag
Wel. En zo ja dan in stap. Waarom? Omdat ik niet wil dat mijn pony of de groep mee gaat met de inhaler.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:02

Verwacht je serieus dat een ander zijn plannen aanpast omdat die jou/jullie achterop rijdt?

Zou toch eens aan een betere opvoeding van mijn paard na gaan denken.

Maar goed, iemand 'mag' dan in stap inhalen. En als die je voorbij is, wat dan? 'Mag' die dan wel weer aandraven?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:38

Kunnen jullie dan serieus je paard niet leren om ingehaald te worden? In de bak rij je toch ook gewoon in draf langs elkaar als je met meerdere rijdt? Ik snap dat niet, van mij mag iedereen me inhalen in welke gang dan ook. En ja pony wilt dan ook het liefste mee maar hij heeft te luisteren.

Overigens passeer ik wel in stap (maar laatste keer moest ik een groep inhalen en toen moest mijn pony toch flink doorstappen anders lukte het niet :') ) tenzij ik van de ruiter weet dat hij het niet erg vind dat ik passeer vanuit draf.

Wat ik wel asociaal vind is dat er ook mensen zijn die ineens in een rengalop ervandoor gaan net voor de neus van je pony, kijk dat kan ik dan wel begrijpen dat dat niet grappig is..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:32

Somebitch schreef:
Kunnen jullie dan serieus je paard niet leren om ingehaald te worden? In de bak rij je toch ook gewoon in draf langs elkaar als je met meerdere rijdt? .

Jawel. :)

Maar dat lukt toch niet met vandaag op morgen?

Met mijn oudere paard is het geen enkel probleem. (die moet je ook wel in draf passeren, die heeft zo'n grote vaart in stap daar kom je niet eenvoudig langs := )

Maar mijn jonkie is net zadelmak,...als je die inhaalt denkt ie ohhh leuk,...een wedstrijdje.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:34

Maar om nou te zeggen 'Als je echt moet inhalen doe dan maar, maar als het even kan liever niet'
En als iemand van mij verwacht dat ik mijn route maar even omleg... dacht het dus niet.
Dan blijf je wat mij betreft maar in de bak rijden hoor....

Ik snap dat je jonge paard het moet leren maar dan moet je toch juist oefenen met ingehaald worden? :?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:37

Nee maar als je het nooit oefent kent hij het over 5 jaar nog niet... En tuurlijk zou ik wel rekening houden als ik zie dat je paard moeilijk doet, maar om te zeggen nee je haalt me niet in... Nou nee echt niet, dan moet je niet in een openbaar bos rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:45

Ik stel vaak voor als iemands paard het eng vindt als je achterop komt: draai even om en rijd mij 10 meter tegemoet. Dan kom je elkaar tegen, ipv dat je ingehaald wordt. Meestal krijg ik dan een :)* blik terug: oh ja, zó kan het ook, en dan went mijn paard er aan.

En wat betreft een aanspanning die jou wil inhalen: ik snap écht niet dat je als ruiter wilt dat er een kar achter jouw onervaren paard blijft aanhobbelen. Als er íets eng is, is dat het wel.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:54

Tsja, paarden moeten het leren maar als je ze er nooit mee confronteert en altijd maar mensen in stap laat passeren leren ze het ook nooit.

Hier in het bos roepen we wel altijd als we in willen inhalen en dat gebeurt meestal in draf. Een enkeling ooit in galop, moet zeggen dat ik daar ook niks mee inzit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:24

kim345 schreef:
Ik snap dat je jonge paard het moet leren maar dan moet je toch juist oefenen met ingehaald worden? :?

Uiteraard. Maar wel in overleg.

Voor nu graag in stap (waarbij als het mogelijk is ik wel even aan de kant ga en even wacht) en dat de passerende partij op gepaste afstand gaan aandraven/galopperen.

Straks bij meer controle(en dat hij geleerd heeft dat ie er niet achteraan mag peren) heb ik er geen bezwaar tegen als iemand in een rustig drafje er langs gaat)

Maar voor iemand die passeert lijkt mij het dus handig gewoon altijd even vragen.
Want als mijn paard aanvoelt of hij ieder moment uit z'n panty kan schieten is het wellicht handig om het effe op een andere manier op te lossen.

Mogen wij er even langs? En kunnen wij er langs draven?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:26

Ja dat is dus logisch zo lossen we dat allemaal op.
Maar de bovengenoemde reacties waren vooral gericht op mensen die willen dat je eigenlijk helemaal niet passeert...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:29

kim345 schreef:
Maar om nou te zeggen 'Als je echt moet inhalen doe dan maar, maar als het even kan liever niet'
En als iemand van mij verwacht dat ik mijn route maar even omleg... dacht het dus niet.
Dan blijf je wat mij betreft maar in de bak rijden hoor....

Je hebt n punt. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:37

Uiteraard is communiceren en dus vragen wel belangrijk, het ging er meer om dat er mensen zijn die je dus schijnbaar helemaal niet mag passeren... Dat vind ik gewoon vreemd...

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:37

Gisteren in het bos kregen we ook een erg lelijke blik van twee mederuiters toen we rustig met ons span de ruiters voorbij reden. Pad was echt breed genoeg. Dan denk ik echt blijf lekker in de bak rijden. Onze jonge pony gaat aan een touwtje mee als handpaard en straks onder het zadel gaat er de eerste tijd ook een ervaren paard mee. Dan leert ook onze jonge pony dat het ok is om ingehaald te worden en netjes op de plek te blijven.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:44

nontie schreef:
NatasjavE schreef:

Er van uitgaande dat het ervaren ruiters en paarden zijn.

Maar wat nu als die grote groep een manege is met in het midden van de groep enkele relatief onervaren ruiters?

Of iemand die met een jong paard voor het eerst naar buiten gaat?

Dan is dat aan de achterste ruiter om te melden of je rustig wil passeren en eventueel de groep te vragen even halt te houden zodat je kan inhalen. Lijkt mij?

als wij met de beginners naar buiten zijn dan stoppen we inderdaad om anderen te laten passeren, maar dan zijn er altijd begeleiders op de fiets mee die drukke pony's even kunnen vasthouden.
Of alle pony's worden sowieso al vastgehouden door begeleiders.

Maar met een groep met kleine kinderen is het wel fijn als er even gezegd wordt wat er gedaan gaat worden

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:49

Mijn paard is als de doods voor aanspanningen, ik heb werkelijk geen idee waar die angst vandaan komt. Heb zelf ook een shetlander met koets gehad en zelfs daar kon hij niet aan wennen.

Als ik zie dat aanspanningen mij tegemoetkomen of willen passeren, gebaar ik vriendelijk of ze even afstand willen houden en ik zorg ervoor dat ik zo snel mogelijk in een zijpad kom en hun kan laten passeren. Hier houden ze altijd super rekening mee en bedank ik ze ook altijd voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:00

In stap, of aangeven dat je in draf het wil doen.
Optie 2; groep gaat gewoon even halthouden als je niet in draf kunt passeren. Ik zet mijn pony ook rustig stil als iemand wil inhalen op een smaller stuk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:02

Somebitch schreef:
Uiteraard is communiceren en dus vragen wel belangrijk, het ging er meer om dat er mensen zijn die je dus schijnbaar helemaal niet mag passeren... Dat vind ik gewoon vreemd...

Waarop ik zei: jullie hebben n punt.
Voortschrijdend inzicht. :j
Laatst bijgewerkt door rien10 op 04-05-15 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:08

:))

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:13

Ibbel schreef:
Ik stel vaak voor als iemands paard het eng vindt als je achterop komt: draai even om en rijd mij 10 meter tegemoet. Dan kom je elkaar tegen, ipv dat je ingehaald wordt. Meestal krijg ik dan een :)* blik terug: oh ja, zó kan het ook, en dan went mijn paard er aan.

En wat betreft een aanspanning die jou wil inhalen: ik snap écht niet dat je als ruiter wilt dat er een kar achter jouw onervaren paard blijft aanhobbelen. Als er íets eng is, is dat het wel.

Ik rijd nooit op echte ruiterroutes en maak passeren van andere ruiters nooit echt in de praktijk mee, maar dit klinkt wel als een goede oplossing. +:)+

In stap mijn paard passeren zal niet iedereen lukken, dan heb ik liever een klein drafje of op deze manier. Zelf halthouden zal ze juist extra onrustig van worden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:25

Nou heeft het mijn paarden nooit geinteresseerd wie en hoe ze voorbijkwamen. Vanaf jonge leeftijd al niet, maar als ze het echt te eng zouden vinden kan je ook even afstappen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:34

Ik wordt eigenlijk nooit ingehaald als ik alleen rij want train redelijk up tempo, maar als we met meer zijn wel. Het is fijn als mensen even waarschuwen, kan ik paard inhouden en kan de ander in een drafje passeren.
Wat ik niet waardeer zijn ruiters die zonder waarschuwing langs komen, vaak in een flinke draf of galop.

ALs ik iemand inhaal vraag ik eerst of dat kan,, en dan in een sukkeldrafje die ik direct terug naar stap kan nemen als ik zie dat het andere paard onrustig wordt.

Mijn paard stapt inderdaad ook heel traag dus dat schiet niet op.

Tegenliggers wel altijd in stap ..

En honden, kinderen, ouderen etc ook altijd in stap. 'Gewone' wandelaars etc ook nog wel eens dravend, afhankelijk van het pad waar we op rijden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:38

Michellkuh schreef:
Mijn paard is als de doods voor aanspanningen, ik heb werkelijk geen idee waar die angst vandaan komt. Heb zelf ook een shetlander met koets gehad en zelfs daar kon hij niet aan wennen.

Als ik zie dat aanspanningen mij tegemoetkomen of willen passeren, gebaar ik vriendelijk of ze even afstand willen houden en ik zorg ervoor dat ik zo snel mogelijk in een zijpad kom en hun kan laten passeren. Hier houden ze altijd super rekening mee en bedank ik ze ook altijd voor.

Maar jij probeert iig zo snel mogelijk plaats te maken.

Ik kom ruiters tegen die niet willen dat ik ze inhaal en ook niet even in een zijpad willen gaan staan.
Wel eens op een polderdijk... nou dan zit je dus als menner 2 km achter een een ruiter (die midden in de weg gaat rijden) omdat zij vindt dat ik haar niet in mag halen.

Mijn paard is ook bang voor wagens (helemaal als ze van achteren komen), maar dan draai ik of haar om om er tegenovergesteld langs te kunnen rijden, of ik ga even in een inham/zijpad staan.
En dan mogen ze van mij best in (een normale) draf voorbij rijden.