Nut ruiterbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Els1984

Re: Nut ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:11

De aansprakelijkheidsverzekering is omgezet naar een ongevallenverzekering.
Ik rijd zelf heel veel buiten (ook in verschillende gebieden) en heb hem al jaren. Ik snap niet waarom iedereen het over de kosten heeft. Misschien is het prijzig om hem te halen, maar als je hem al hebt, is het ongeveer 30-40 euro per 2 jaar en daarbij ben je dan gelijk lid van de KNHS. Dat moet ik toch zijn, om lid van mijn rijvereniging te zijn. En zou ik dus anders ook moeten betalen. Plus dat als op een gegeven moment in meer gebieden verplicht word, het veel meer kost om opnieuw examen te moeten doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:14

Els1984 schreef:
De aansprakelijkheidsverzekering is omgezet naar een ongevallenverzekering.
Ik rijd zelf heel veel buiten (ook in verschillende gebieden) en heb hem al jaren. Ik snap niet waarom iedereen het over de kosten heeft. Misschien is het prijzig om hem te halen, maar als je hem al hebt, is het ongeveer 30-40 euro per 2 jaar en daarbij ben je dan gelijk lid van de KNHS. Dat moet ik toch zijn, om lid van mijn rijvereniging te zijn. En zou ik dus anders ook moeten betalen. Plus dat als op een gegeven moment in meer gebieden verplicht word, het veel meer kost om opnieuw examen te moeten doen.

Ik ben geen lid van een rijvereniging en kijk ook nooit op de site van de KNHS. Het gratis tijdschrift wordt hier uit het plastic gehaald en in het beste geval nog even doorgebladerd, anders wordt het gewoon weggegooid. Bovendien hebben we hier geen natuurgebieden in de buurt naar mijn weten en anders kom ik er ook nooit met mijn schijtluis.
Waar staat trouwens dat de verzekering een ongevallenverzekering wordt? :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:16

Els1984 schreef:
Plus dat als op een gegeven moment in meer gebieden verplicht word, het veel meer kost om opnieuw examen te moeten doen.

Daar schermen ze al jaren mee, maar inmiddels zijn terreinbeheerders er ook wel achter dat het bezit van een ruiterbewijs geen enkele garantie biedt dat de houder ook daadwerkelijk kan paardrijden. Dus in plaats van dat er méér gebieden komen waar het ruiterbewijs verplicht wordt, zijn het er alleen maar minder geworden.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:17

http://ruiterbewijs.nl/faq/faq-over-het-ruiterbewijs/
Waarom is de aansprakelijkheidsverzekering omgezet naar een ongevallenverzekering?
Tegenwoordig dekken de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen ook activiteiten als paarden houden en paardensport. Om je nog beter van dienst te zijn is de aansprakelijkheidsverzekering voor ruiterbewijshouders (en menbewijshouders) die vanaf 1 oktober 2014 examen doen of hun bewijs verlengen omgezet naar een ongevallenverzekering. Deze ongevallenverzekering is speciaal geschikt voor paardensporters. Als je Ruiterbewijs of Menbewijs vóór 1 oktober 2014 vervalt, blijft de aansprakelijkheidsverzekering nog één keer twee jaar geldig. Voor meer informatie kun je naar http://www.knhs.meeus.com of contact opnemen met de paardensporthelpdesk van verzekeraar Meeùs.

De laatste paard&sport zit hier nog in het plastic :P

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:18

Net als met het koetsiersbewijs vraag ik me inderdaad toe wat het toevoegt. Ik ben al wa verzekerd en lid van de knhs....

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:21

Eirikur schreef:
Els1984 schreef:
Plus dat als op een gegeven moment in meer gebieden verplicht word, het veel meer kost om opnieuw examen te moeten doen.

Daar schermen ze al jaren mee, maar inmiddels zijn terreinbeheerders er ook wel achter dat het bezit van een ruiterbewijs geen enkele garantie biedt dat de houder ook daadwerkelijk kan paardrijden. Dus in plaats van dat er méér gebieden komen waar het ruiterbewijs verplicht wordt, zijn het er alleen maar minder geworden.

Net zo als het bezit van een rijbewijs geen enkele garantie is dat iemand kan autorijden...
Ik snap niet dat sommige mensen doen alsof het zo enorm duur is, ik zie het inderdaad ook als: ik ben lid van de KNHS en krijg daardoor gratis m'n ruiterbewijs. Als je inderdaad nooit buiten rijd en geen lid hoeft te zijn van de KNHS, ja dan is het vrij nutteloos. Maar de meesten zullen hem toch met een bepaalde reden hebben gehaald.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:22

Hier nog iemand die twijfelt

Geen buitenrijgebied..
Niet lid van een vereniging...

Betaal m nu elke keer omdat opnieuw halen duurder is.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:24

Ik kreeg afgelopen maand een mailtje van mijn manege dat het vernieuwde Ruiterbewijs was ingevoerd. Nou was ik stiekem best wel benieuwd naar de kosten :+ . Bij elkaar opgeteld kost het halen van het Ruiterbewijs bij ons 237,50. Alles leuk en aardig maar dat ga ik er niet voor betalen _O- . Bij ons (Flevoland) wordt er nooit gecontroleerd en voor die ene keer dat ik een buitenritje maak.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:27

Ow als je trouwens geen collectiviteitskorting hebt op je ziektekostenverzekering, kun je via de KNHS collectiviteit zoveel besparen, dat je meer bespaart dan dat het hele lidmaatschap/ruiterbewijs je kost :P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:30

Bedankt voor het linkje! Mijn moeder gaat het even bekijken, die heeft er meer verstand van dan ik :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:32

Verlengen van het ruiterbewijs via FNRS kost me jaarlijks vijf euro, opnieuw halen al gauw 250... makkelijk sommetje...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:41

Ik dacht dat je door lid te zijn van de knhs(lees het betalen van het ruiterbewijs) ook de paardensport bevordert. Knhs komt op voor de belangen van de ruiter en is ook bezig met dingen als ruiterpaden en onderhoud daaraan toch?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:43

Ik verleng hem ook elke 2 jaar braaf, wacht nog op het nieuwe pasje... Opnieuw halen kost me teveel, en het geeft toch een bepaalde vaardigheid weer, mits je idd nog steeds regelmatig rijdt. Wat dat betreft zou eens in de zoveel tijd een soort extra test geen kwaad kunnen haha. Maar datzelfde geldt voor automobilisten :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:04

Eirikur schreef:
Els1984 schreef:

Het lijstje verplichte gebieden is al jaaaaaaren hetzelfde. Ik verwacht dus niet dat daar op korte termijn verandering in komt.
Ik heb en houdt 'm simpelweg omdat ik soms in een van die verplichte gebieden ga rijden. Voor die paar euro wil ik geen gezeik met een boswachter.......

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:13

kokkielover schreef:
Dit is interessant om te volgen. Ik heb al meer dan 10 jaar mijn ruiterbewijs en bijna 10 jaar mijn koetsiersbewijs. En blijf iedere 2 jaar braaf alles betalen. Maar echt nut ervan heb ik nooit gehad, behalve extra studiepunten voor mijn studie.

Nu hebben ze na AL die jaren het geld eindelijk een beetje gebruikt voor een makkelijker pasje en in combi met de FNRS.

Hebben jullie ook die adverentie in de Paard&Sport gezien voor het "vernieuwde" ruiterbewijs?

Weet iemand waar onze contributie voor gebruikt word?

Idd ideaal dat pasje.... alleen jammer dat je nog wel 2 pasjes krijgt ;-)
1 pasje met beide er op zo nog handiger zijn ;-) (vind ik)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:24

Ik heb die van mij na 10 jaar ook opgezegd wel nog mijn koetsiersbewijs gehouden voor het starten van impuls mendurance.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:25

heb je voor de mendurance een koetsiersbewijs nodig dan?? Ik ken genoeg klasse 4 rijders samengesteld die geen koetsiersbewijs hebben.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:20

In mijn situatie wel gezien je voor impuls lid moet zijn van de knhs. Voor wedstrijdrijders is dit doormiddel van een startkaart.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:39

Oke. Maar je kunt toch ook gewoon lid zijn zonder koetsiersbewijs?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:53

Klopt je kan ook gewoon lid worden. Ik heb destijds gekozen voor koetsiersbewijs ivm dit wel een nuttige cursus is ipv het ruiterbewijs. Heb er na mijn ongeluk veel van geleerd.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:11

Ik rijd al zeker 10 jaar niet meer, volgens mij misschien wel langer.
Toch om de twee jaar mijn ruiterbewijs verlengd, want je weet maar nooit.

Gisteren een herinnering gehad voor verlenging, de eerste kennelijk gemist.
Ik betaal rekeningen altijd op tijd, waarop staat binnen 14 dagen betalen anders wordt het verhoogd met administratie kosten.

Vannacht lag ik wakker en oen maar besloten om maandag te bellen en het op te zeggen, want ik zie er voor mij het nut niet in. En nu zo'n brief dat als ik niet binnen 14 dagen betaal er administratie kosten bij komen. Lijkt mij als ik zo iets niet betaald hij vervalt en niet verlengt word.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 18-10-15 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:31

Indertussen heb ik mn ruiterbewijs gehaald. en... de verzekering gaat er zeker niet af! ik heb het bij de SRR voorgelegd en ook mn examinator zij dat het gewoon blijft.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:47

@bridgetf ik weet niet of er n opzegtermijn aan zit. Volgens mij niet. Wordt zover ik weet stilzwijgend verlengd, dus als je morgen belt denk ik niet dat je nog hoeft te betalen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:48

ik heb dat ding omdat t moest van men ouders, dus over 2 jaar maar opzeggen. is hier toch niet verplicht
mijn vrienden zijn er van overtuigd dat dat ding overal verplicht is en dat je een fikse boete krijgt als je dat ding niet hebt in een gebied waar t niet verplicht is :')

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:00

darkadia schreef:
@bridgetf ik weet niet of er n opzegtermijn aan zit. Volgens mij niet. Wordt zover ik weet stilzwijgend verlengd, dus als je morgen belt denk ik niet dat je nog hoeft te betalen.

Ik ga er zeker morgen even achter heen bellen. Ik hoop dat ik je gelijk hebt.

Lijkt me niet een opzegtermijn, het is een ruiterbewijs, geen abonnement. Paard en sport krijg je er gratis bij, want je kunt niet zeggen, alleen verlening van het ruiterbewijs en laat dat magazine maar zitten.