Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:37

Mensen laten we geen afstanden gaan roepen, niemand kan dat bepalen zonder paard en ruiter te kennen. Zoals kim345 al zegt, met training kan heel veel maar luister en kijk naar je paard, die bepaald hoever je kan komen.
Kan je paard 40km en wil je er maar 20per dag doen zal er niemand klagen de ik, anders om geeft problemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 08:09

BAStable schreef:
Uhh.. dat mag wel op een andere toon, ikke. Ik vraag om hulp, aangezien ik geen ervaring heb. Alle hulp is welkom, maar graag niet zo aangebrand. Btw: ik wordt?? Ehh dat is nog steeds zonder dt..

Anyways, slimme tip om meer stedelijk te gaan rijden. Nu kijkt ze van vrachtwagens/tractoren niet bepaald op. Misschien ben ik wel te optimistisch geweest met 30 km. Ik wil wel het beste voor mijn paard dus 20 km aanhouden is wellicht beter :) ik wil niks overhaasten!

Het was ook niet zo zeer naar jouw persoonlijk gericht alswel naar degenen die doen alsof ze weten waar het over gaat.

demug schreef:
Mensen laten we geen afstanden gaan roepen, niemand kan dat bepalen zonder paard en ruiter te kennen. Zoals kim345 al zegt, met training kan heel veel maar luister en kijk naar je paard, die bepaald hoever je kan komen.
Kan je paard 40km en wil je er maar 20per dag doen zal er niemand klagen de ik, anders om geeft problemen.

Wanneer meerdere mensen met 1000+ km reiservaring allemaal roepen dat 20-25km per dag een heel goed reisgemiddelde is, wie ben jij of ik dan om iets anders te roepen.

TS vraagt om ervaring en ik vertaal voor haar de ervaring van diverse mensen waarmee ik gereisd heb en/of waarmee ik zeer goede contacten heb. Die mensen hebben stuk voor stuk ruim meer dan 1000km gereisd met hun paarden en die paarden zijn ook heelhuids teruggekomen zonder een week nodig te hebben om weer op verhaal te komen.
Het is namelijk een wezenlijk verschil of je achter een uitgezette route aan kunt jakkeren of dat je elke meter zelf uit moet vogelen.......
En dan hebben we het niet eens over de bepakking.

BAStable

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 08:32

Dankjewel voor je uitleg :) wat zou jij adviseren voor mij? Ideale afstand per dag/training etc?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:29

Het hangt vooral af wat je mee moet nemen en wat je moet doen.
Hier wordt jaarlijks een 5 daagse georganiseerd, afstanden zijn tussen de 30 en 50 km per dag. Vooral stappen, hier en daar een galopje ertussen om ze weer fris te maken.
Echter, dit is allemaal voorgeregeld, er wordt vertrokken op een bepaald uur, bagage wordt rondgebracht,bij de stopplaatsen is alles voorzien, enige dat de ruiters hoeven doen is hun paard op en afzadelen en in weide of box brengen. Dan wordt er rond 9 uur vertrokken,rond 18 uur aangekomen,met ruim twee uur middagpauze. Route is dan ook al uitgestippeld
Toen ik voor twee dagen weg ging met een vriendin was 15-20 km ruim voldoende, we hadden niet echt voorbereid, kenden de routes daar niet, endan is het mentaal ook een heel stuk lastiger...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:47

BAStable schreef:
Dankjewel voor je uitleg :) wat zou jij adviseren voor mij? Ideale afstand per dag/training etc?

Train vooral op een vlotte stap. Draf en galop zijn rijtechnisch natuurlijk wel belangrijk maar voor een trektocht is het vooral belangrijk dat je paard vlotjes kan stappen omdat je dat uiteindelijk 80-90% van de tijd doet. Daar zit ook het wezenlijke verschil met endurance: je bepakking! Je hebt al gauw 6-8kg aan bepakking bij je en dan heb je niks geks aan boord.
Ga je zonder bepakking, heb je natuurlijk een heel ander verhaal.

Streef naar dagafstanden van 20km. Daar kun je in de praktijk natuurlijk niet strak op plannen, maar probeer in de buurt te komen. Plan je eerste tochten in simpel gebied zodat verrassingen tot een minimum beperkt blijven.
Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter in de voorbereiding van onze IJsselmeertocht dat een beslissing die je nu neemt, gevolgen heeft voor de komende vier-vijf dagen omdat bepaalde rivieren maar op een enkele plaats te kruisen zijn en die plekken liggen vrolijk 20+km uit elkaar! Noordzeekanaal en de Amstel zijn daar voorbeelden van.

Bouw je training rustig maar wel regelmatig op. De trainingsschema's van de endurance zijn op zich wel een goed uitgangspunt, maar de specifieke tempotrainingen zijn ietsje minder van belang.

Zorg daarnaast voor een goede eigen conditie. In de praktijk zul je merken dat het comfortabel is om er een poos naast te gaan lopen. Wat wij vaak deden was de eerste paar km ernaast lopen en dan opstappen.

Tot slot, je bent op reis voor de reis, niet voor je bestemming. Ga voor de ervaring en maak het mee.
Het staat leuk op verjaardagsfeestjes om te zeggen dat je de sluizen bij IJmuiden overstak onder het toeziend oog van een oceaancruiseschip maar dat is een slap aftreksel van de ervaring van degenen die daar daadwerkelijk met hun paard naast dat schip stonden......
Er zit wel een nadeel aan: het werkt verslavend :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:04

Ik rij endurance TREC en trektochten en zit soms met een dubbel gevoel mee te lezen.
Bij TREC heb ik ook bepakking mee (richting 15 kg incl drinken) en rij in totaal onbekend terrein op kaart ca 45 km.
Maar als ik dat voor vakantie zou gaan doen vind ik dat ook te zwaar.
Met trektochten vind ik ca 25 km per dag voldoende .
Ik ben dan ook vaak de gids en lees dus ook dan de kaart.
Maar ik heb dan ook veel meer tijd om even om me heen te kijken en te praten met de andere ruiters.

Voor bepakking (en dus tassen) zijn ook een aantal dingen erg belangrijk om van te voren te bedenken.
Neem je alles te paard mee moet je echt goed materiaal hebben en goed leren pakken. Door de bepakking kun je ook moeilijker tempo maken.
Stukken galopperen zou ik dan echt niet doen.
Kun je het bijvoorbeeld op een fiets mee nemen (wat je ergens al opperde) dan kan je wel wat meer door rijden.
Ik zelf vind alles stappen echt lamlendig en draaf liever wat langere stukken.

Maar ik zou als ik jou was eerst een weekendje plannen en gewoon 2 dagen Test draaien om uit te proberen wat jou het beste past.
Laatst bijgewerkt door Gilbey op 22-12-14 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:16

Met echte bepakking is galopperen idd niet zo handig, draven ook niet trouwens, vind ik dqn.
Als je bagage kan vooruitsturen naar je pauzeplekken hoef je enkel een flesje water,telefoon,wat geld en een koekje oid mee te hebben. Als dat niet kan heb je wel wat meer eten en eerstehulpkitje nodig,of routes die door erg bewoond gebied gaan zodat je eten kan gaan kopen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:23

Klopt draf is dan ook lastiger.
Maar met de TREC (en die 15 kg bepakking) draaf en galoppeer ik ook.
Goede zadeltassen en weten hoe je die inpakt doet veel.
Er zijn zoveel modellen en veel ruitersport zaken hebben er totaal geen ervaring mee maar verkopen ze wel als dat ze overal geschikt voor zijn (helaas).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:30

Gilbey schreef:
Er zijn zoveel modellen en veel ruitersport zaken hebben er totaal geen ervaring mee maar verkopen ze wel als dat ze overal geschikt voor zijn (helaas).

Klopt, het gros van de ruitersportzaken heeft geen bleek vermoeden van wat reizen met paarden betekend.

Goed bepakken doet veel maar ik blijf al dat gejakker niet begrijpen. Blijkbaar is onderweg zijn simpelweg om het onderweg zijn niet goed genoeg?

Ik zeg niks over wedstrijden in welke vorm dan ook, maar dat is niet te vergelijken met basic reizen van A naar B.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:32

Een weekendje proefdraaien in de buurt is een goed idee. Dan kun je ook uitproberen of je spullen goed zitten en geen problemen veroorzaken.
Kijk ook even naar het gebied waar je doorheen rijdt. Op veel plekken kom je regelmatig genoeg huizen, boerderijen oid tegen waar je om een emmer water kunt vragen voor je paard onderweg. Zeker als je in de zomer gaat moet je paard kunnen drinken onderweg.
Hier op de Veluwe heb je echter stukken waar je geen gelegenheid hebt om dat te doen. Dan moet je zorgen dat de fietser genoeg water heeft voor je paard. Een opvouwbaar emmertje meenemen is handig!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:40

Mijn vriend en ik hebben een paar jaar terug een dagtocht gemaakt van een kilometer of 25. (het plan was 20, maar we hebben ons een beetje verreden.
Tussendoor hebben we 2x 15min en een 60min pauze gehouden.

We hadden relatief lichte bepakking mee verdeeld over 2 paarden:
halsters+touwen
ehbo-kit
hoevenkrabber
picknick deken
longeerlijn (om de paarden vast te kunnen zetten tussen 2 bomen.
2 liter water
6 krentenbollen.
*edit: ik ken de omgeving en wist dat we langs 2 beekjes zouden komen waar ze konden drinken en dat ze ook op de pauzeplaats bij het restaurant water zouden krijgen dus dat hoefde ik niet mee te slepen voor de paarden.

We hebben 1 drafje en 1 galopje gedaan, en hebben daarbij dezelfde ervaring gemaakt als al beschreven wordt: met slechte zadeltassen is draven of galopperen niet leuk.

Van te voren hebben we wat geoefend met ritten van 2 en 3 uur zonder pauze. Paarden liepen van zichzelf al goed door in stap en hadden geen directe aansturing nodig (ze deden dus ook op een lange teugel gewoon hun ding) en we hebben ook het pauze nemen onderweg geoefend door ze ergens in het bos aan een tussen 2 bomen vast te zetten.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 13:51

ikke schreef:
Gilbey schreef:

Klopt, het gros van de ruitersportzaken heeft geen bleek vermoeden van wat reizen met paarden betekend.

Goed bepakken doet veel maar ik blijf al dat gejakker niet begrijpen. Blijkbaar is onderweg zijn simpelweg om het onderweg zijn niet goed genoeg?

Ik zeg niks over wedstrijden in welke vorm dan ook, maar dat is niet te vergelijken met basic reizen van A naar B.

Waarom ik van het oosten naar het westen wil met mijn paard? Door het jaar heen ben ik alleen in de weekenden bij mijn paard. Doordeweels wordt ze goed gereden/verzorgd. Aanstaande zomervakantie wordt mijn 'laatste verplichtingloze' zomer (ivm studie).
Daarom wil ik graag een leuke zomer ervan maken en veel bij mijn paard zijn. Via deze route kom ik langs 4 goede vriendinnen. En mijn droom is om met haar op het strand te rijden
2,5 uur x 2 = 5 uur lang op de trailer staan voor 1 ochtend of 1 avondje op het strand te rijden, is ook niks.. Mocht ik merken dat ik een trektocht toch niet gaat lukken, dan ga ik kijken voor een B&B met stalling aan het strand.

Weekendje weg is een goed idee! Als dat goed bevalt, probeer ik ook nog een meerdaagse tocht(en). Qua bepakking: waarschijnlijk fietst er iemand mee :) handig voor alle bagage!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:07

BAStable schreef:
ikke schreef:

Waarom ik van het oosten naar het westen wil met mijn paard? Door het jaar heen ben ik alleen in de weekenden bij mijn paard. Doordeweels wordt ze goed gereden/verzorgd. Aanstaande zomervakantie wordt mijn 'laatste verplichtingloze' zomer (ivm studie).
Daarom wil ik graag een leuke zomer ervan maken en veel bij mijn paard zijn. Via deze route kom ik langs 4 goede vriendinnen. En mijn droom is om met haar op het strand te rijden
2,5 uur x 2 = 5 uur lang op de trailer staan voor 1 ochtend of 1 avondje op het strand te rijden, is ook niks.. Mocht ik merken dat ik een trektocht toch niet gaat lukken, dan ga ik kijken voor een B&B met stalling aan het strand.

Weekendje weg is een goed idee! Als dat goed bevalt, probeer ik ook nog een meerdaagse tocht(en). Qua bepakking: waarschijnlijk fietst er iemand mee :) handig voor alle bagage!

Ik denk ook niet dat jij die fout maakt om te gaan jakkeren; Voor jou alleen de tip om vooral te gaan. Maak zoveel mogelijk "proeftochten" zodat je ervaring opdoet over wat wel en niet werkt en waar je eigen voorkeuren liggen.

Ik stel de vraag meer algemeen: kan iemand mij uitleggen waarom er zulke hoge dagafstanden worden voorgesteld?? En dan vooral: waar baseer je dat op?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:43

Bij mij was het aanvankelijk echt gewoon onwetendheid... Ik had ook allerlei wilde plannen van 30 tot 35 km per dag... maar na de dagtocht die ik hierboven beschreef ben ik daar op terug gekomen.

Ik wandel in de zomer met enige regelmaat, ook wel eens een aantal dagen achter elkaar en dan kan ik 25km per dag best aan 3 dagen achter elkaar, dus dacht ik, ach dat kan dat paard ook wel aan. Maar inderdaad ook zoals je zegt geen rekening gehouden met bepakking, want ik nam te voet een kleine rugzak mee van 7liter, Het paard moet niet alleen de ruiter dragen maar ook nog eens de tassen, daarmee kom je ook al gauw op 15kg bepakking uit. Dus das een heel ander verhaal.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:57

Ik heb nogal wat meer dan die 1000 km ervaring en ben het in grote lijnen met Ikke eens.

Op het 80 a 90% van de tijd stappen na. Wij hebben als "kruissnelheid" het liefst een rustig drafje (evt tölt). Dit is per kilometer het minst belastend voor een paard.

Maar dat heeft óók met een verschillende stijl van reizen te maken; Wij pakken weinig op de rijpaarden, en iedere ruiter heeft meerdere paarden (meestal 3 á 4) ter beschikking. Het is uiteraard een ander geval voor een ruiter met één paard dat ook nog een volle bepakking moet dragen.

Ik zou ook ten zeerste veel lagere afstanden per dag voorstellen, zeker voor een onervaren tour rijder.
Ook de totale afstand (de TS droomt toch van 150 kilometer?) is mijns insziens véél te hoog gegrepen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:11

Kuggur schreef:
Ik heb nogal wat meer dan die 1000 km ervaring en ben het in grote lijnen met Ikke eens.

Op het 80 a 90% van de tijd stappen na. Wij hebben als "kruissnelheid" het liefst een rustig drafje (evt tölt). Dit is per kilometer het minst belastend voor een paard.

Maar dat heeft óók met een verschillende stijl van reizen te maken; Wij pakken weinig op de rijpaarden, en iedere ruiter heeft meerdere paarden (meestal 3 á 4) ter beschikking. Het is uiteraard een ander geval voor een ruiter met één paard dat ook nog een volle bepakking moet dragen.

Ik zou ook ten zeerste veel lagere afstanden per dag voorstellen, zeker voor een onervaren tour rijder.
Ook de totale afstand (de TS droomt toch van 150 kilometer?) is mijns insziens véél te hoog gegrepen.

Punt is dat reizen op IJsland niet helemaal vergelijkbaar is met reizen in NL. Op de wijze zoals daar gereisd wordt, kun je inderdaad grotere afstanden afleggen. Dat geldt in NL ook op het moment dat je enige vorm van bagagevervoer hebt. Een goede conditie voorop gesteld, kun je dan in NL ook wel afstanden van 30-35km afleggen, hoewel dat nog steeds een flinke training vergt, ook van de ruiter.

Ik denk overigens niet dat het te hoog gegrepen is van TS maar wel op voorwaarde dat TS kans ziet er een degelijke voorbereiding, inkl diverse proeftochten, tegenaan te gooien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:17

Ik heb het over de TS nu, met haar huidige peil van ervaring, dat zoals ze zelf aangeeft hiermee zo goed als niets is.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:19

Uiteraard :) ik was niet van plan om van de een op de andere dag te gaan
Daarnaast wil ik maximaal 3 dagen achter elkaar rijden. Veel rustdagen nemen dus :)
Het moet een vakantietocht worden, geen race. Bepakking is minimaal (hopelijk) in verband met medefietser. Daarnaast zal ik ook stukjes mee wandelen en op tijd pauzes houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:31

BAStable schreef:
Uiteraard :) ik was niet van plan om van de een op de andere dag te gaan
Daarnaast wil ik maximaal 3 dagen achter elkaar rijden. Veel rustdagen nemen dus :)
Het moet een vakantietocht worden, geen race. Bepakking is minimaal (hopelijk) in verband met medefietser. Daarnaast zal ik ook stukjes mee wandelen en op tijd pauzes houden.

De meeste paarden vinden 4 dagen rijden, dag rust een fijn ritme. Dat is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen, maar een vaststelling onder onze paarden. Die rustdag is ook RUST! Dus alleen kijken dat ze er goed bij staan en voor de rest lekker in de wei laten staan.
Nadeel van te veel rustdagen is dat er geen ritme ontstaat. Dat is ook iets dat paarden op prijs stellen. Jij bent immers hun enige vaste, vertrouwde punt in die vreemde omgeving.

Dat is ook zo'n punt: als je geen heel zwaarwegende reden hebt; paard op de wei. Op stal doe je alleen als je echt geen andere optie hebt (dat overkomt je soms).

@Kuggur: ik ben het met je eens dat TS het nu niet zou moeten doen, vandaar ook mijn voorwaarden.

Andere optie kan zijn om met iemand mee te reizen die wel de ervaring heeft en TS goed kan begeleiden.
Dat is hoe ik het gedaan heb en van al die reizen heb ik een hoop geleerd, met name dat al die personen er, onafhankelijk van elkaar, min of meer dezelfde werkwijze op na houden en dat dat de juiste aanpak van reizen is in NL maar ook dat je in andere landen daar heel anders tegenaan moet kijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:24

Op de weide zetten na de ritten is idd een must. Anders krijg je hem de dag erop niet eens meer uit zijn box ...

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:48

Degene die eventueel meegaat meldt zich! En volg ondertussen ook alle tips mee :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:30

Belangrijk is om alternatieven te hebben in je plan. Dus geen overnachtingsplekken waar je percé aan moet komen op een bepaalde dag/tijdstip. Vorm van de dag van paard, ruiter en het weer bepalen wat je kunt doen. Flexibiliteit in je plan is dus geboden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:44

Tammie schreef:
Ik heb voor volgend jaar deze zadeltassen aangeschaft: http://ortlieb-tassen.nl/ortlieb-paarde ... assen.html . Ze kosten wel wat, maar zijn erg groot en kunnen aan elk zadel bevestigd worden en het voordeel is dat je ze over je zitting/lepel hangt. Aan de kant die tegen het paard hang ga ik lamsvel maken, zodat dit comfotabel is voor het paard. Ook heb ik aan de voorzijde 2 kleine tassen met bidons. Doe géén rugzak om, die fout heb ik gemaakt en het is zeer oncomfortabel, je krijgt echt last van je nek, schouders en rug.

Had er eerder overheen gelezen, maar ik heb een zadel waar die tassen dus niet aan kunnen hangen als je zelf ook nog erbij wil :') Heel geschikt zadel voor trektochten, overigens, maar helaas niet met die tassen (die ik ook heb, die wachten tot mijn jonge paard klaar is voor trektochten).
Rugzak te paard is inderdaad geen goed idee, heb ik ook ooit gedaan met een dagtochtje en dat is heel slecht bevallen.
Zadeltassen moet je goed mee oppassen, de meeste ruitersportzaken hebben geen flauw benul waar je op moet letten en wat er kan. NOOIT, maar dan ook echt NOOIT de zadeltas op de rug (of dekje) laten rusten, altijd de brug op je zadel leggen. Je wil dat het gewicht door je zadel wordt gedragen, dat is gemaakt om druk te verdelen. Zadeltassen die direct op de rug (of dekje) hangen geven gegarandeerd drukkingen. Ook voortassen hang je op aan je zadel en leg je niet over de schoft.
Mocht je in de regio zijn: Outdoor ruitersport in Bennekom kan je adviseren en heeft ook goed bruikbare spullen te koop.

Oja, qua water meenemen, in NL zit je nooit meer dan een uur van een huis vandaan, dus water voor je paard is altijd te regelen, ook op de Veluwe. Nou is zo'n opvouwbaar emmertje wel heel handig om mee te nemen, want het kan ook dienen als voerbakje ;) Voor jezelf kun je een flesje (of 2) meenemen.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:06

Ikke, nergens zeg ik dat ts een bepaalde afstand moet afleggen per dag. Ik lees wel dat jij een afstand aanbeveeld maar ik mis daarin dat ts zelf moet bepalen wat haar paard aan kan. zij kent haar paard en vooral de conditie van haar paard. Heel veel extra km door verkeerd rijden is met de moderne navigatie die de meeste mensen wel hebben als ze aan zo'n reis beginnen denk ik ook wel teverwaarlozen.
Een race moet het natuurlijk nooit worden, het is immers een vakantie.

Paard in het land of niet, bijde heeft voordelen en nadelen denk ik. Is het paard een stal paard dan zou ik niet adviseren hem nu ineens maar het land in te schoppen. Een paard voor 1 nacht tussen andere paarden zetten in het land, in een vreemd koppel dan loop je dan wel risico. Paard op stal zetten wat het niet gewent is, kan zich zo druk maken dat die ipv rust te krijgen zich zo opwind dat die er moeier uitkomt dan die erin is gegaan. Ook hier geld dus, ken je paard en handel daarnaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:32

demug schreef:
Ikke, nergens zeg ik dat ts een bepaalde afstand moet afleggen per dag. Ik lees wel dat jij een afstand aanbeveeld maar ik mis daarin dat ts zelf moet bepalen wat haar paard aan kan. zij kent haar paard en vooral de conditie van haar paard. Heel veel extra km door verkeerd rijden is met de moderne navigatie die de meeste mensen wel hebben als ze aan zo'n reis beginnen denk ik ook wel teverwaarlozen.
Een race moet het natuurlijk nooit worden, het is immers een vakantie.

Paard in het land of niet, bijde heeft voordelen en nadelen denk ik. Is het paard een stal paard dan zou ik niet adviseren hem nu ineens maar het land in te schoppen. Een paard voor 1 nacht tussen andere paarden zetten in het land, in een vreemd koppel dan loop je dan wel risico. Paard op stal zetten wat het niet gewent is, kan zich zo druk maken dat die ipv rust te krijgen zich zo opwind dat die er moeier uitkomt dan die erin is gegaan. Ook hier geld dus, ken je paard en handel daarnaar.

Nee, het probleem met navigatie is vooral dat jij denkt dat je ergens kunt rijden en de praktijk wijst uit dat dat niet kan. Wegafsluiting of een hek waar je wel wandelend maar niet met een paard doorheen kunt om maar enkele dwarsstraten te noemen waar ook navigatie je niet voor behoed.

Het feit dat ik zeg dat een paard bij voorkeur in de wei (of ruime paddock, ook goed) moet staan, wil nog niet zeggen dat je ze dan ook maar in een vreemde koppel moet gooien. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik dat zou vinden.

Ik doe die aanbeveling op basis van ervaringen van vele mensen die in de loop der jaren vele lange en korte reizen hebben gemaakt en allemaal aangeven dat dit een comfortabele afstand is om meerdere dagen vol te houden, naast de reizen die ik zelf met een aantal van deze mensen heb gemaakt.