Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
BAStable schreef:Uhh.. dat mag wel op een andere toon, ikke. Ik vraag om hulp, aangezien ik geen ervaring heb. Alle hulp is welkom, maar graag niet zo aangebrand. Btw: ik wordt?? Ehh dat is nog steeds zonder dt..
Anyways, slimme tip om meer stedelijk te gaan rijden. Nu kijkt ze van vrachtwagens/tractoren niet bepaald op. Misschien ben ik wel te optimistisch geweest met 30 km. Ik wil wel het beste voor mijn paard dus 20 km aanhouden is wellicht beter ik wil niks overhaasten!
demug schreef:Mensen laten we geen afstanden gaan roepen, niemand kan dat bepalen zonder paard en ruiter te kennen. Zoals kim345 al zegt, met training kan heel veel maar luister en kijk naar je paard, die bepaald hoever je kan komen.
Kan je paard 40km en wil je er maar 20per dag doen zal er niemand klagen de ik, anders om geeft problemen.
BAStable schreef:Dankjewel voor je uitleg wat zou jij adviseren voor mij? Ideale afstand per dag/training etc?
Gilbey schreef:Klopt draf is dan ook lastiger.
Maar met de TREC (en die 15 kg bepakking) draaf en galoppeer ik ook.
Goede zadeltassen en weten hoe je die inpakt doet veel.
Er zijn zoveel modellen en veel ruitersport zaken hebben er totaal geen ervaring mee maar verkopen ze wel als dat ze overal geschikt voor zijn (helaas).
ikke schreef:Gilbey schreef:Klopt draf is dan ook lastiger.
Maar met de TREC (en die 15 kg bepakking) draaf en galoppeer ik ook.
Goede zadeltassen en weten hoe je die inpakt doet veel.
Er zijn zoveel modellen en veel ruitersport zaken hebben er totaal geen ervaring mee maar verkopen ze wel als dat ze overal geschikt voor zijn (helaas).
Klopt, het gros van de ruitersportzaken heeft geen bleek vermoeden van wat reizen met paarden betekend.
Goed bepakken doet veel maar ik blijf al dat gejakker niet begrijpen. Blijkbaar is onderweg zijn simpelweg om het onderweg zijn niet goed genoeg?
Ik zeg niks over wedstrijden in welke vorm dan ook, maar dat is niet te vergelijken met basic reizen van A naar B.
BAStable schreef:ikke schreef:Klopt, het gros van de ruitersportzaken heeft geen bleek vermoeden van wat reizen met paarden betekend.
Goed bepakken doet veel maar ik blijf al dat gejakker niet begrijpen. Blijkbaar is onderweg zijn simpelweg om het onderweg zijn niet goed genoeg?
Ik zeg niks over wedstrijden in welke vorm dan ook, maar dat is niet te vergelijken met basic reizen van A naar B.
Waarom ik van het oosten naar het westen wil met mijn paard? Door het jaar heen ben ik alleen in de weekenden bij mijn paard. Doordeweels wordt ze goed gereden/verzorgd. Aanstaande zomervakantie wordt mijn 'laatste verplichtingloze' zomer (ivm studie).
Daarom wil ik graag een leuke zomer ervan maken en veel bij mijn paard zijn. Via deze route kom ik langs 4 goede vriendinnen. En mijn droom is om met haar op het strand te rijden
2,5 uur x 2 = 5 uur lang op de trailer staan voor 1 ochtend of 1 avondje op het strand te rijden, is ook niks.. Mocht ik merken dat ik een trektocht toch niet gaat lukken, dan ga ik kijken voor een B&B met stalling aan het strand.
Weekendje weg is een goed idee! Als dat goed bevalt, probeer ik ook nog een meerdaagse tocht(en). Qua bepakking: waarschijnlijk fietst er iemand mee handig voor alle bagage!
Kuggur schreef:Ik heb nogal wat meer dan die 1000 km ervaring en ben het in grote lijnen met Ikke eens.
Op het 80 a 90% van de tijd stappen na. Wij hebben als "kruissnelheid" het liefst een rustig drafje (evt tölt). Dit is per kilometer het minst belastend voor een paard.
Maar dat heeft óók met een verschillende stijl van reizen te maken; Wij pakken weinig op de rijpaarden, en iedere ruiter heeft meerdere paarden (meestal 3 á 4) ter beschikking. Het is uiteraard een ander geval voor een ruiter met één paard dat ook nog een volle bepakking moet dragen.
Ik zou ook ten zeerste veel lagere afstanden per dag voorstellen, zeker voor een onervaren tour rijder.
Ook de totale afstand (de TS droomt toch van 150 kilometer?) is mijns insziens véél te hoog gegrepen.
BAStable schreef:Uiteraard ik was niet van plan om van de een op de andere dag te gaan
Daarnaast wil ik maximaal 3 dagen achter elkaar rijden. Veel rustdagen nemen dus
Het moet een vakantietocht worden, geen race. Bepakking is minimaal (hopelijk) in verband met medefietser. Daarnaast zal ik ook stukjes mee wandelen en op tijd pauzes houden.
Tammie schreef:Ik heb voor volgend jaar deze zadeltassen aangeschaft: http://ortlieb-tassen.nl/ortlieb-paarde ... assen.html . Ze kosten wel wat, maar zijn erg groot en kunnen aan elk zadel bevestigd worden en het voordeel is dat je ze over je zitting/lepel hangt. Aan de kant die tegen het paard hang ga ik lamsvel maken, zodat dit comfotabel is voor het paard. Ook heb ik aan de voorzijde 2 kleine tassen met bidons. Doe géén rugzak om, die fout heb ik gemaakt en het is zeer oncomfortabel, je krijgt echt last van je nek, schouders en rug.
demug schreef:Ikke, nergens zeg ik dat ts een bepaalde afstand moet afleggen per dag. Ik lees wel dat jij een afstand aanbeveeld maar ik mis daarin dat ts zelf moet bepalen wat haar paard aan kan. zij kent haar paard en vooral de conditie van haar paard. Heel veel extra km door verkeerd rijden is met de moderne navigatie die de meeste mensen wel hebben als ze aan zo'n reis beginnen denk ik ook wel teverwaarlozen.
Een race moet het natuurlijk nooit worden, het is immers een vakantie.
Paard in het land of niet, bijde heeft voordelen en nadelen denk ik. Is het paard een stal paard dan zou ik niet adviseren hem nu ineens maar het land in te schoppen. Een paard voor 1 nacht tussen andere paarden zetten in het land, in een vreemd koppel dan loop je dan wel risico. Paard op stal zetten wat het niet gewent is, kan zich zo druk maken dat die ipv rust te krijgen zich zo opwind dat die er moeier uitkomt dan die erin is gegaan. Ook hier geld dus, ken je paard en handel daarnaar.