Buitenrijden met een paard dat niet van jou is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noaenkelly

Re: Buitenrijden met een paard dat niet van jou is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 10:21

Leuk om het ook van een andere kant te horen marianne! Weet u dan ook zo hoe dat zit met de extra verzekering? En hoe heeft u het met uw bijrijdster geregeld? En de laatste vraag haha, bij welke verzekering bent u verzekerd?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:26

gohya schreef:
Een verzorgster van mijn paarden maakte schade [flinke wond] aan mijn paard op mijn weiland.Haar verzekering heeft toen alle D.A. kosten betaald,dat was zo rond de 1200,- Oke het ging niet makkelijk,maar elke verzekering probeert er natuurlijk onderuit te komen.

Ooh.. terwijl ze aan het rijden was? Want dat is wat ik graag wil. Mocht er wat gebeuren door mijn toedoen wil ik niet dat de eigenaar daar voor opdraait en zelf kan ik 1.000 oplappen maar daarna houdt het snel op.(heb o.a. daarom geen eigen paard).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:46

MarianneW dat zei mijn verzekering ook, net zoals voor de hond

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:57

lianne304 schreef:
MarianneW schreef:
Leuk en interessant topic!

Ik ben juist vanaf de andere kant; ik ben eigenaar en met mijn paard wordt buiten gereden door een ander.
Ik heb toen mijn verzekering gebeld (interpolis) om te vragen hoe het zou zitten met kosten als er iets zou gebeuren.
Dat antwoord was erg kort, mijn paard valt onder huisdieren en is dus automatisch mee verzekerd.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dat klopt als ik de antwoorden hier lees :')

hij valt wel gewoon onder jou huisdieren verzekering maar als er iemand anders oprijden niet meer ofzoiets. :D

volgens de mevrouw aan de telefoon maakte dat geen verschil :-)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:02

de eigenaar van het paard is ten alle tijden verantwoordelijk voor wat zijn paard anderen toe brengt.
bij veel verzekeringen valt een paard onder de WA verzekering.

ik heb zo vaak buiten gereden met het paard van een ander. maak goede afspraken wat wel en niet mag en houd je daar aan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:16

Ik heb met een pony begin dit jaar 2 auto's en de sulky in de prak gereden.
Pony was van een ander en alles is via de wa en de eigenaar gegaan en vergoed.
Zelf heb ik er niets mee van doen gehad.
Behalve dat ik nu een groot litteken heb en een trauma :')

Zelf heb ik een haflinger en er rijd weleens een meisje op waar ik ten alle tijde bij ben.
Of het nou op eigen terrein of buiten is.
Ik ben zelf ook nog aan het uitzoeken hoe het zit als er dan iets gebeurd maar kom er niet meer uit :')

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:32

Eigenaar is in beginsel aansprakelijk voor zijn eigen dieren. Aansprakelijk betekent niet altijd dat je de volledige schade moet betalen. Er wordt gekeken in hoeverre de ruiter schuld had aan het ongeval. Dat kan er toe leiden dat de ruiter zelf ook schade moet vergoeden.

Het is overigens wel verstandig om te informeren bij de verzekering en wel een cap te dragen. Als een verzekering lastig wil doen, kunnen ze ook gaan zeuren over het niet dragen van een cap. Dan kan je best juridisch gezien gelijk hebben (ik laat even in het midden wie er gelijk heeft), realiseer je dan wel dat een rechtszaak tijd en geld kost.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:38

Klopt wel wat je zegt, mijn en Zijn verzekering vroegen toen exact hoe het gebeurd was.
(Pony sloeg spontaan vanuit niets op hol en was niet te stoppen. Beest was niet goed wijs. )
Vanuit daar hebben ze beslist dat de eigenaar aansprakelijk was omdat hun er mij mee op pad stuurde.
Zei die zelf trouwens al zodat ik geen problemen kreeg :)
Maar was ook echt niet mijn schuld.
Ik denk idd als ik had gezegd dat ik hem zo hard geslagen Had dat ie er vandoor ging en Op 2 auto's was geklapt dat het wel via mij ging.
Zo moet je het zien denk Ik

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:41

Joltsje schreef:
gohya schreef:
Een verzorgster van mijn paarden maakte schade [flinke wond] aan mijn paard op mijn weiland.Haar verzekering heeft toen alle D.A. kosten betaald,dat was zo rond de 1200,- Oke het ging niet makkelijk,maar elke verzekering probeert er natuurlijk onderuit te komen.

Ooh.. terwijl ze aan het rijden was? Want dat is wat ik graag wil. Mocht er wat gebeuren door mijn toedoen wil ik niet dat de eigenaar daar voor opdraait en zelf kan ik 1.000 oplappen maar daarna houdt het snel op.(heb o.a. daarom geen eigen paard).

Volgens mij viel het onder grove nalatigheid.
De verzorgster had het paard vastgezet aan een (losstaand ijzeren) hek en het paard is met hek en al aan de haal gegaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:56

Quote Brainless Volgens mij viel het onder grove nalatigheid.
De verzorgster had het paard vastgezet aan een (losstaand ijzeren) hek en het paard is met hek en al aan de haal gegaan.

Dat klopt idd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:12

gohya schreef:
Quote Brainless Volgens mij viel het onder grove nalatigheid.

Dat klopt idd.

Had ik het goed onthouden :D ... woonde toen nl nog in Ermelo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:36

MarianneW schreef:
Leuk en interessant topic!

Ik ben juist vanaf de andere kant; ik ben eigenaar en met mijn paard wordt buiten gereden door een ander.
Ik heb toen mijn verzekering gebeld (interpolis) om te vragen hoe het zou zitten met kosten als er iets zou gebeuren.
Dat antwoord was erg kort, mijn paard valt onder huisdieren en is dus automatisch mee verzekerd.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dat klopt als ik de antwoorden hier lees :')

Ja, dat klopt. Elk verhaal wat hiervan afwijkt is een zeververhaal, met die kanttekening dat dit ALLEEN voor Nederland geldt!

Liane304: mag ik je er vriendelijk op wijzen dat jouw verhaal weliswaar klopt voor de Belgische situatie, maar dat de Nederlandse wetgeving, en daarmee verzekeringen, anders in elkaar zitten.

Daaraan koppelend: beste Bokkers, let er goed op wie wat zegt, omdat de wetgeving in verschillende landen anders werkt met dito gevolgen voor verzekeringen!!

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:02

Wat is precies het verschil qua verzekering in Nederland en België op dit gebied? Of is dat zo niet te zegge ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:11

ikke schreef:
noaenkelly schreef:
Oke, op de vraag welke mogelijkheden: ze wonnen haast midden in het bos. Je kunt 3 verschillende bossen zo inlopen. Ook is de weg niet druk. Ik wil inderdaad eerst mijn eigen onzekerheid weg hebben maar ik denk dat dat alleen lukt door te weten dat het goed zit met de verzekering, vervolgens dat de eigenares er vertrouwen in heeft en dan alleen maar proberen. Ik weet niet goed waar mijn onzekerheid vandaan komt. Ik heb 2 dingen die het eerst bij me te binnen schieten. 1 is dat het desbetreffende paard mij in de wei er 1 x heeft afgegooid. Hij wou niet in de wei lopen en begon te galopperen en bokken. De 2e is dat ik een x een buitenrit op het paard van iemand anders maakte, in een andere omgeving die ik niet kende. Het paard ging er met mij vandoor in keiharde galop. Ik was nog niet heel ervaren en was behoorlijk geschrokken. Later bleek dat de vrouw het paard nog maar 3 weken had. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Ik vind namelijk buitenritten juist super daarom snap ik mijn onzekerheid niet...

Ja, dat heeft daar alles mee te maken. Zorg dus op z'n minst dat je (weer) vertrouwen in het paard hebt.
Ga in overleg met de eigenaar om te kijken op welke wijze jouw onzekerheid kan worden weggenomen.

eva1969 schreef:
Dat is dus niet waar. Verzekering gaat er van uit dat wanneer jij op een paard kruipt je je bewust bent van de risico's die daarmee samen hangen en eventuele schade zal dan ook deels op jou verhaald worden. De enige die hier goed antwoord op kan geven is je verzekering, dus bel ze even ;)

Nee, weer een gevalletje klokken en klepels.
Het gaat hier duidelijk om een particuliere situatie.
In de basis is de eigenaar aansprakelijk, punt uit.
Dat er situaties te bedenken zijn waarin de veroorzaker deels verantwoordelijk gehouden kan worden voor de ontstane schade, is van tweede belang!
Lees hier even: Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren heb je meer aan dan aan veronderstellingen en verkeerde voorlichting.

Even een puntje dat mij te binnen schiet na het stuk dat ik gelezen heb...

Met een paspoort e.d. kun je niet bewijzen dat jij de eigenaar bent van een paard.
Dus na schade, door mijzelf of verzorgster, de "eigenaar' aansprakelijk stellen, lijkt mij erg lastig zo....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:29

Kort gezegd;

Op basis van artikel 6:179 BW is de bezitter van een dier aansprakelijk voor door het dier aangerichte schade mits er sprake is van een gedraging uit eigen energie van het dier.

(dus niet dat ts bijvoorbeeld een stuk van de route wil afsnijden en het paard door een tuin van iemand stuurt of het paard bij een stoplicht door rood licht stuurt)

Mocht het paard op hol slaan en het paard raakt gewond dan kan de eigenaar dit in principe claimen op een paardenverzekering. Ts kan als verzorgster de paardenverzekering niet sluiten.

Letselschade / verwondingen aan ts In principe blijft artikel 6:179 BW van kracht tenzij...
Letselschade is een vak apart, daar kan LDR hier op bokt je meer over vertellen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 14:01

Oke. Bedankt! Ik denk dat dat stuk duidelijk is. Ik wedt alleen niet goed wat/wie LDR is?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:43

noaenkelly schreef:
Oke. Bedankt! Ik denk dat dat stuk duidelijk is. Ik wedt alleen niet goed wat/wie LDR is?

Ik bedoel gebruiker LDRD hier op bokt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:46

Het punt is dat de beschrijving van Tabaluga correct is, maar dat die "eigen energie" en "Handelen van begeleider" twee dingen zijn waar je eindeloze variaties op kunt bedenken en die in de grote boze buitenwereld ook voorkomen. Al die individuele gevallen worden dan vervolgens op Bokt als "algemeen geldend" gepresenteerd. Daar komen alle IWAB-verhalen vandaan.......

IWAB = Ik Weet Alles Beter

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:47

Haha ooh zo! @tabagula. Ik snap het niet helemaal denk ik. Bedoel je dat het in elke situatie anders is? @ikke

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:49

noaenkelly schreef:
Ik snap het niet helemaal denk ik. Bedoel je dat het in elke situatie anders is? @ikke

Inderdaad.