Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:42

Daar zou ik dus volledig voor zakken. Dat is ook de reden geweest dat ik toen ik er van hoorde het ruiterbewijs nooit heb gehaald. Ivm een handicap kan ik niet lang draven of doorzitten en al helemaal niet draven zonder beugels. Laat staan 60 cm springen. Dat red ik domweg niet. Ik blijf het raar vinden dat springen een eis is voor buitenrijden. Zelfs toen ik dat nog wel kon ben ik nooit ergens overheen gesprongen buiten. Of erlangs of een andere weg zoeken. De "hindernis" is niet voor niets geplaatst en als het een omgevallen boom is weet je nooit wat er aan de andere kant ligt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:44

tuurlijk hoort springen daar bij stel je voor dat je een omgevallen boom op t ruiterpad tegen komt waar je niet om heen kan dan moet je of omkeren of er over heen...de meeste kiezen voor er toch over heen (tenzij die boom zo extreem dik en groot is natuurlijk)

vind alleen de prijzen voor t halen van de ruiter/men bewijs absurd en ligt tussen de 400/600 euro

maar mocht je t theorie boek voor je ruiterbewijs al willen hebben laat t maar ff horen chaaya ik hem em nog liggen
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 29-09-14 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:44

Maar eenmaal het bewijs gehaald wordt het nooit meer gecontroleerd of je die vaardigheid nog steeds bezit. De theoriekennis zal er grotendeels nog wel zijn, maar er zijn zat mensen die jaren geen paard meer van dichtbij hebben gezien en dan ineens weer eens een buitenritje willen maken. Autorijbewijs wordt ook niet meer gecontroleerd maar over het algemeen blijven mensen wel gewoon auto rijden waardoor de vaardigheid toeneemt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:45

Ik spring al 35 jaar niet meer.................. heb al een Wa verzekering en stap op met een krukje. En ik weet zo ook wel dat ik een ander geen schade of last mag toebrengen. Hoorde dat niet bij je opvoeding?
En waarom draven zonder beugels? Voor het geval je ze vergeet? :x :x :x

Anoniem

NathalietjeB schreef:
tuurlijk hoort springen daar bij stel je voor dat je een omgevallen boom op t ruiterpad tegen komt waar je niet om heen kan dan moet je of omkeren of er over heen...de meeste kiezen voor er toch over heen (tenzij die boom zo extreem dik en groot is natuurlijk)

Ik heb met het examen echt nooit hoeven springen. Sterker nog, het was midden in de winter en het examen werd afgenomen in de binnenbak.

Brainless

Sababber schreef:
Onthou wel even dat het ruiterbewijs niet alleen theorie is, maar vooral praktijk.
Ik ben overigens wel blij dat ik mijn ruiterbewijs heb! Als ik ergens op stal kom waar ik het niet ken is het altijd handig om te laten zien dat je je nodige kennis in huis hebt om fatsoenlijk met hun paarden om te gaan. Bovendien is het als bijrijder erg fijn voor een eigenaar als jij als bijrijder bent verzekerd!

Genoeg mensen die wel denken een buitenritje te kunnen rijden terwijl ze nauwelijks kunnen draven. Dat gaat niet gebeuren als je een ruiterbewijs hebt. Dan hoor je de basis kennis en kunnen in huis te hebben!

Ten eerste blijft de eigenaar van het paard ten alle tijden verantwoordelijk voor schade wat zijn paard aanbrengt.
Dat dekt het RB niet.

Daarnaast ken ik mensen die hun RB hebben gehaald met zeer brave makkelijke paarden (op de manege) die ik niet op mijn 100% verkeersmakke en bomproof Fjord naar buiten durf te sturen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:47

Draven zonder beugels misschien voor als je beugelriem knapt. Dan lijkt rustig naar huis stappen een beter plan dan gaan draven. :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:50

Ik ben examinator van het ruiterbewijs (en vind het natuurlijk niet stom :+ ), maar bij mijn weten is het alleen in een aantal gebieden verplicht en verder niet.
Niets gehoord over verplichtstelling. Enige is, en dat is hier al genoemd, dat het examen aangepast is. De SRR gaat alle examens weer afnemen en de theorie is wat uitgebreid.

Overigens wordt het nieuwe ruiterbewijs ook een mooi creditcardje!

edit:
nieuwe theorieboek is van de FNRS en het boek Paard En Welzijn van de KNHS
Het examen is echt niet niks hoor, belangrijkste is de balans en de handigheid van de ruiter. Het is zeker niet zo dat iedereen het zomaar haalt.
De verzekering is niet echt nodig, de eigenaar van een paard is altijd aansprakelijk, behalve als de ruiter het paard zonder toestemming heeft meegenomen.
Laatst bijgewerkt door Tilmar op 29-09-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:50

Elke paar jaar komt dit gerucht weer boven drijven. Vermoeden is dat de KNHS/SRR op deze manier probeert om de begroting rond te krijgen (schijnen ze moeite mee te hebben nl), want het aantal aanmeldingen voor examens gaat dan weer omhoog.

Ik heb dat papiertje iets van 25 jaar geleden gehaald en toen was het echt een wassen neus. Maar de nieuwere eisen en motivaties daarvoor vindt ik gezien de praktijk onzinnig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:01

Ik heb het nog nooit gehaald, ook niet tientallen jaren geleden in Den Haag.
Nu in Drenthe, ik ga die kas niet spekken en haal het dus ook nu weer NIET. Geen zin in.
het is ook niet verplicht, men wil het in bepaalde natuurgebieden verplicht gaan stellen (of anders mag je er niet meer in), maar ik moet nog zien of dat ook echt gebeurt.
Hier in Drenthe valt het ook moeilijk te controleren, met al die buitengebieden...
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-09-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:03

Wat ik me afvraag, als je je menbewijs hebt is dat voldoende als ruiter ook?

Anoniem

Re: Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:12

Lijkt mij niet. Ik rij al 40 jaar paard maar je moet mij echt niet met een aanspanning op weg sturen. Zo zijn er ook mensen die al jaren mennen maar nog nooit op een paard hebben gezeten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:13

terpentijn schreef:
Ik heb het nog nooit gehaald, ook niet tientallen jaren geleden in den haag.
Nu in Drenthe, ik ga die kas niet spekkken en haal het dus ook nu weer NIET. Geen zin in.
het is ook niet veplicht, men wil het in bepaalde natuurgebieden verplicht gaan stellen (of anders mag je er niet meer in), maar ik moet nog zien of dat ook echt gebeurt.
Hier in Drenthe valt het ook moeilijk te controleren, met al die buitengebieden...

Het is in een aantal natuurgebieden verplicht. Zolang je daar niet rijdt, en je een goede AVP (WA) verzekering hebt, heb je eigenlijk niet zo veel aan een ruiterbewijs.

Aan de andere kant, de kennis die je opdoet bij het halen van het bewijs is natuurlijk nooit weg. Voor de manegeruiters vindt ik de CBR 1/2/3 examens (CBR 3 gelijk aan het ruiterbewijs) een leuke aanvulling op de reguliere lessen. Ze leren een klein sprongetje maken, langs een vuilnisbak rijden, langs een enge vlag rijden. En weer wat extra theoretische kennis die niet iedere manegeruiter uit zichzelf zou leren.

Maar voor de rest weinig toegevoegde waarde.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:15

Sababber schreef:
Onthou wel even dat het ruiterbewijs niet alleen theorie is, maar vooral praktijk.
Ik ben overigens wel blij dat ik mijn ruiterbewijs heb! Als ik ergens op stal kom waar ik het niet ken is het altijd handig om te laten zien dat je je nodige kennis in huis hebt om fatsoenlijk met hun paarden om te gaan. Bovendien is het als bijrijder erg fijn voor een eigenaar als jij als bijrijder bent verzekerd!

Genoeg mensen die wel denken een buitenritje te kunnen rijden terwijl ze nauwelijks kunnen draven. Dat gaat niet gebeuren als je een ruiterbewijs hebt. Dan hoor je de basis kennis en kunnen in huis te hebben!

Sorry, maar het dikgedrukte maakt net dat ik me stevig verslikte in mijn drinken. Wat een onzin! De basiskennis die je nodig hebt voor het ruiterbewijs is flut, je kan de praktijk op één van hun voorgeprogrammeerde paarden doen dus hoezó kunnen in huis hebben? Dat ruiterbewijs zoals het er nu ligt stelt geen ene moer voor. Theorie kan je overal op doen als je wilt, daar heb je inet voor. En praktijk... .als ik op hún paard A mijn ruiterbewijs haal en ik ga daarna met een ander paard naar buiten, wie garandeert dan dat dat goed gaat? Dat papiertje? Paard kan dat niet lezen hoor...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:16

Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:20

Jannepauli schreef:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

ook in de duinen tussen castricum en egmond en egmond en bergen/schoorl is t koetsiers bewijs verplicht t ruiter bewijs volgens mij nog niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:23

@Anoeska
Maar vaak dan alleen met paarden die al niet meer schrikken.
Mijn vorige bij rijdster had de RB en had geen benul van begrenzen met buitenteugel/been, waardoor het paard ipv van 20cm uitwijken, de overkant van de weg nam om ergens langs te gaan.
Zij had een brave manegepony haar RB gehaald.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:29

Op Nienoord in Leek moet je alleen lid zijn, ik meende € 20,= per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:29

Brainless schreef:
@Anoeska
Maar vaak dan alleen met paarden die al niet meer schrikken.
Mijn vorige bij rijdster had de RB en had geen benul van begrenzen met buitenteugel/been, waardoor het paard ipv van 20cm uitwijken, de overkant van de weg nam om ergens langs te gaan.
Zij had een brave manegepony haar RB gehaald.

Precies, wij reden altijd in het bos maar omdat het midden in een strenge winter was konden we niet met de paarden naar de plaatselijke manege van waaruit het examen gehouden zou worden. Wij moesten dus examen doen in de binnenbak en op paarden van de manege waar we nog nooit op hadden gezeten. Zeer makke paarden in vergelijking met onze buitenrij paarden. Toch was iedereen, op een na, geslaagd. Degene die was gezakt was er afgevallen en had het paard losgelaten i.p.v vast te houden. Nu hadden wij dus wel genoeg ervaring met buitenrijden maar de manegeklanten kwamen hooguit 2 per zomer in het bos.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:31

@ brainless: ik zie het ook niet als zaligmakend hoor. Maar voor de manegeruiter (of andere beginnende ruiter) vind ik het wel leuk. Ze doen eens wat anders dan gewoon in de les rijden. Soort uitstapje. Voor de rest zou iedereen gewoon goed les moeten hebben, het een komt natuurlijk niet in plaats van het ander.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:41

Hoelang is dit al wel niet bezig? Om de zoveel jaar laait de discussie en paniek weer op. Maar vind het echt onzin. Voor een paar cent zou ik het niet eens een punt vinden maar dat prijzen kunnen oplopen tot 600 euro? Dan betaal ik nog liever een boete. Waarvoor zou je überhaupt een boete moeten krijgen? Het niet in je bezit hebben? Hoeven hun naar mijn mening niet te weten. De politie mag ook niet zonder aanleiding naar je ID vragen. Oftewel, ik rijd gewoon lekker verder zonder dat ding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:44

karuna schreef:
Draven zonder beugels misschien voor als je beugelriem knapt. Dan lijkt rustig naar huis stappen een beter plan dan gaan draven. :+

Lijkt me eerder een zaak van gebrekkig onderhoud!

Tilmar schreef:
Ik ben examinator van het ruiterbewijs (en vind het natuurlijk niet stom :+ ), maar bij mijn weten is het alleen in een aantal gebieden verplicht en verder niet.
Niets gehoord over verplichtstelling. Enige is, en dat is hier al genoemd, dat het examen aangepast is. De SRR gaat alle examens weer afnemen en de theorie is wat uitgebreid.

edit:
Het examen is echt niet niks hoor, belangrijkste is de balans en de handigheid van de ruiter. Het is zeker niet zo dat iedereen het zomaar haalt.
De verzekering is niet echt nodig, de eigenaar van een paard is altijd aansprakelijk, behalve als de ruiter het paard zonder toestemming heeft meegenomen.

Maar als het paard ongeoorlooft meegenomen wordt, doet de verzekering van het ruiterbewijs ook niks!! Die verzekeraar zal eventueel wel uitbetalen, maar de claim vervolgens doodleuk neerleggen bij degene die het paard ongeoorlooft meegenomen heeft!

Enne, waarom zou het nu niet meer simpel te halen zijn? En dan nog, wat is de toegevoegde waarde?
Zolang het ruiterbewijs niet ondersteunt wordt door steekhoudende wetgeving, is het een flauwekul-ding. In andere landen (België, Frankrijk, GB op een andere wijze) zijn zaken wettelijk geregeld en van daaruit gekoppeld aan opleidingseisen.

Dat is ook de enig juiste oplossing maar dat gaat hier voorlopig nog niet gebeuren.

Niniane schreef:
Hoelang is dit al wel niet bezig? Om de zoveel jaar laait de discussie en paniek weer op. Maar vind het echt onzin. Voor een paar cent zou ik het niet eens een punt vinden maar dat prijzen kunnen oplopen tot 600 euro? Dan betaal ik nog liever een boete. Waarvoor zou je überhaupt een boete moeten krijgen? Het niet in je bezit hebben? Hoeven hun naar mijn mening niet te weten. De politie mag ook niet zonder aanleiding naar je ID vragen. Oftewel, ik rijd gewoon lekker verder zonder dat ding.

Nou, heel simpel: de gebieden waar het verplicht is, is privé-eigendom en een privé-eigenaar mag eisen stellen waar ie zin in heeft, al eist ie dat je elke keer een dansje komt doen...........
Laatst bijgewerkt door ikke op 29-09-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:45

NathalietjeB schreef:

vind alleen de prijzen voor t halen van de ruiter/men bewijs absurd en ligt tussen de 400/600 euro

maar mocht je t theorie boek voor je ruiterbewijs al willen hebben laat t maar ff horen chaaya ik hem em nog liggen

Bij een omgevallen boomstam kun je lang niet altijd zien wat er precies achter ligt, er zal maar een afgeknapte scherpe boomtak omhoog wijzen aan de achterkant... en kom op, hoe vaak komt het voor dat een omgewaaide boom (tak) precies 60 cm meet en het héle ruiterpad blokkeert en je ook niet even eromheen kunt rijden...nee, ik zie persoonlijk het nut niet in van springen tijdens het examen. Je moet je voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand waarover je de weg kunt overzien en waarbinnen deze vrij is... (wegenverkeersregelement).
Voor veel paarden (en ruiters :D ) met artrose is 60 cm springen echt teveel van het goede.
En dan nog... kun je over 60 cm springen, zal die boomstam 90 cm zijn... ik bedoel maar. Wanneer is het hoog genoeg...

In Duitsland kun je gewoon examen doen zonder te springen, als je dat niet wil.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:47

Straks moet je ook nog een uitlaatbewijs voor je hond gaan halen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:51

Tilmar schreef:

Examens opnieuw afnemen van alle deelnemers die het hebben gehaald? Dát is een fijn rinkelende kassa! Of begrijp ik dit verkeerd?

Tilmar schreef:

Tsja, dat heeft toegevoegde waarde..... :D ;)

Tilmar schreef:
edit:
Balans en handigheid heb je les voor imho, daar heb ik het ruiterbewijs niet voor nodig, en wie zegt als ik het op die dag toevallig nét even niet heb, ik heb daarna buiten alsnog niet heb of andersom? Ik zie echt de toegevoegde waarde van het ding niet. Ik ben het ook eens met wat Ikke schrijft, zolang er geen wettelijke bepalingen aanhangen stelt het niks voor.