Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
NathalietjeB schreef:tuurlijk hoort springen daar bij stel je voor dat je een omgevallen boom op t ruiterpad tegen komt waar je niet om heen kan dan moet je of omkeren of er over heen...de meeste kiezen voor er toch over heen (tenzij die boom zo extreem dik en groot is natuurlijk)
Sababber schreef:Onthou wel even dat het ruiterbewijs niet alleen theorie is, maar vooral praktijk.
Ik ben overigens wel blij dat ik mijn ruiterbewijs heb! Als ik ergens op stal kom waar ik het niet ken is het altijd handig om te laten zien dat je je nodige kennis in huis hebt om fatsoenlijk met hun paarden om te gaan. Bovendien is het als bijrijder erg fijn voor een eigenaar als jij als bijrijder bent verzekerd!
Genoeg mensen die wel denken een buitenritje te kunnen rijden terwijl ze nauwelijks kunnen draven. Dat gaat niet gebeuren als je een ruiterbewijs hebt. Dan hoor je de basis kennis en kunnen in huis te hebben!
), maar bij mijn weten is het alleen in een aantal gebieden verplicht en verder niet.terpentijn schreef:Ik heb het nog nooit gehaald, ook niet tientallen jaren geleden in den haag.
Nu in Drenthe, ik ga die kas niet spekkken en haal het dus ook nu weer NIET. Geen zin in.
het is ook niet veplicht, men wil het in bepaalde natuurgebieden verplicht gaan stellen (of anders mag je er niet meer in), maar ik moet nog zien of dat ook echt gebeurt.
Hier in Drenthe valt het ook moeilijk te controleren, met al die buitengebieden...

Sababber schreef:Onthou wel even dat het ruiterbewijs niet alleen theorie is, maar vooral praktijk.
Ik ben overigens wel blij dat ik mijn ruiterbewijs heb! Als ik ergens op stal kom waar ik het niet ken is het altijd handig om te laten zien dat je je nodige kennis in huis hebt om fatsoenlijk met hun paarden om te gaan. Bovendien is het als bijrijder erg fijn voor een eigenaar als jij als bijrijder bent verzekerd!
Genoeg mensen die wel denken een buitenritje te kunnen rijden terwijl ze nauwelijks kunnen draven. Dat gaat niet gebeuren als je een ruiterbewijs hebt. Dan hoor je de basis kennis en kunnen in huis te hebben!
Jannepauli schreef:Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.
Brainless schreef:@Anoeska
Maar vaak dan alleen met paarden die al niet meer schrikken.
Mijn vorige bij rijdster had de RB en had geen benul van begrenzen met buitenteugel/been, waardoor het paard ipv van 20cm uitwijken, de overkant van de weg nam om ergens langs te gaan.
Zij had een brave manegepony haar RB gehaald.
karuna schreef:Draven zonder beugels misschien voor als je beugelriem knapt. Dan lijkt rustig naar huis stappen een beter plan dan gaan draven.
Tilmar schreef:Ik ben examinator van het ruiterbewijs (en vind het natuurlijk niet stom), maar bij mijn weten is het alleen in een aantal gebieden verplicht en verder niet.
Niets gehoord over verplichtstelling. Enige is, en dat is hier al genoemd, dat het examen aangepast is. De SRR gaat alle examens weer afnemen en de theorie is wat uitgebreid.
Overigens wordt het nieuwe ruiterbewijs ook een mooi creditcardje!
edit:
nieuwe theorieboek is van de FNRS en het boek Paard En Welzijn van de KNHS
Het examen is echt niet niks hoor, belangrijkste is de balans en de handigheid van de ruiter. Het is zeker niet zo dat iedereen het zomaar haalt.
De verzekering is niet echt nodig, de eigenaar van een paard is altijd aansprakelijk, behalve als de ruiter het paard zonder toestemming heeft meegenomen.
Niniane schreef:Hoelang is dit al wel niet bezig? Om de zoveel jaar laait de discussie en paniek weer op. Maar vind het echt onzin. Voor een paar cent zou ik het niet eens een punt vinden maar dat prijzen kunnen oplopen tot 600 euro? Dan betaal ik nog liever een boete. Waarvoor zou je überhaupt een boete moeten krijgen? Het niet in je bezit hebben? Hoeven hun naar mijn mening niet te weten. De politie mag ook niet zonder aanleiding naar je ID vragen. Oftewel, ik rijd gewoon lekker verder zonder dat ding.
NathalietjeB schreef:tuurlijk hoort springen daar bij stel je voor dat je een omgevallen boom op t ruiterpad tegen komt waar je niet om heen kan dan moet je of omkeren of er over heen...de meeste kiezen voor er toch over heen (tenzij die boom zo extreem dik en groot is natuurlijk)
vind alleen de prijzen voor t halen van de ruiter/men bewijs absurd en ligt tussen de 400/600 euro
maar mocht je t theorie boek voor je ruiterbewijs al willen hebben laat t maar ff horen chaaya ik hem em nog liggen
) met artrose is 60 cm springen echt teveel van het goede.
Tilmar schreef:Ik ben examinator van het ruiterbewijs (en vind het natuurlijk niet stom), maar bij mijn weten is het alleen in een aantal gebieden verplicht en verder niet.
Niets gehoord over verplichtstelling. Enige is, en dat is hier al genoemd, dat het examen aangepast is. De SRR gaat alle examens weer afnemen en de theorie is wat uitgebreid.
Tilmar schreef:Overigens wordt het nieuwe ruiterbewijs ook een mooi creditcardje!
Tilmar schreef:Balans en handigheid heb je les voor imho, daar heb ik het ruiterbewijs niet voor nodig, en wie zegt als ik het op die dag toevallig nét even niet heb, ik heb daarna buiten alsnog niet heb of andersom? Ik zie echt de toegevoegde waarde van het ding niet. Ik ben het ook eens met wat Ikke schrijft, zolang er geen wettelijke bepalingen aanhangen stelt het niks voor.edit:
nieuwe theorieboek is van de FNRS en het boek Paard En Welzijn van de KNHS
Het examen is echt niet niks hoor, belangrijkste is de balans en de handigheid van de ruiter. Het is zeker niet zo dat iedereen het zomaar haalt.
De verzekering is niet echt nodig, de eigenaar van een paard is altijd aansprakelijk, behalve als de ruiter het paard zonder toestemming heeft meegenomen.