Last van gevaarlijke situaties in polder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Re: Last van gevaarlijke situaties in polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:03

Ja, vooral het gesprek aangaan en op een leuke manier betrekken bij het paardrijden. Wij hebben hier ook veel met trekkers te maken, maar over het algemeen is men vriendelijk. Ik zoek wel vaak een uitwijkmogelijkheid op, inderdaad vooral voor de aanhangers die rammelen.
Succes!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:08

Het is misschien een idee om het aan te kaarten bij autorijscholen of CBR, of iets dergelijks.
Dat ze dáár al de nodige aandacht aan medeweggebruikers besteden. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik iets over paarden in de lesboeken zag staan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:14

Is het een grote pensionstal? Zo ja, moet je het juist wel gezamelijk schriftelijk oppakken inclusief handtekeningen actie (adres, naam, handtekening)... Grote lijsten maken indruk en zorgen voor sociale druk (mensen zijn het immers zat) Ook voor gemeentes werkt het fijn om een vast contactpersoon te hebben en zo is ook meteen duidelijk hoe groot het probleem is... Nodig de ambtenaar uit om de situatie ter plekke met jullie te bekijken om samen tot een oplossing te kunnen komen... maar verwacht niet dat je binnen 3 maanden een oplossing hebt, ambtenaar zelf kan daar vaak niets aan doen, maar hij zal procedures moeten volgen)
En als dat traject niet helpt.. kun je naar de wethouder stappen.
Laatst bijgewerkt door Neon op 03-09-14 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:15

Jasmijn159 schreef:
Soms willen mensen wel eens meer afstand houden als je een lange dressuurzweep aan de wegkant houdt.

Dit doe ik tegenwoordig. Maar nog niet echt resultaat.
Hier rijden ze ook als malloten.
Ik durf eigenlijk alleen nog op zondagochtend naar buiten, dan is het rustig.
Vorige week toch een poging gedaan om in de avond aan de hand naar buiten te gaan. Ik hoorde een herrie achter me... Komt er een vrachtwagen aan met een flinke snelheid. Ik ben al een malle gaan zwaaien en gelukkig stopte hij.

Mijn paard is verkeersmak, en ik heb alle vertrouwen in haar buiten. Maar met die idioten hier ben ik toch wat angstig. Je weet het tenslotte maar nooit.

1x was m'n vriend mee. Die kreeg ruzie met een automobilist.... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:27

Even vanuit een ander oogpunt, er zijn ook veel ruiters die asociaal weggebruik hebben.
Ik kom zelf uit de polder vandaan waar ook een pensionstal staat, heb met mijn paard nooit problemen gehad voordat de pensionstal er was, op het einde wel en ik snap wel waarom.
Ik reed daar ook regelmatig met de auto (60 km weg) en zodra ik een ruiter of menner zag nam ik snelheid terug en gaf ze de kans op eventueel bij een inham te wachten of reed ik rustig langs paard heen, maar er zijn er een hele hoop (ruiters) die gewoon weg niet aan de kant gaan, niet even vriendelijk hun hand willen opsteken en je het gewoon maar uit laten zoeken.
Ik zeg niet dat jij dit doet ts maar misschien wel eventuele stalgenoten, en ik weet uit ervaring dat dit de sfeer op de weg behoorlijk kan verpesten en mensen opgevenment denken zoek het maar uit en ik rijd gewoon door met auto/tractor of wat dan ook, en daar zijn dus ook de ruiters die het wel goed doen de dupe van.

Ik zou voorstellen met je stalgenoten het er eens over te hebben hoe hun weggebruik met paard is, je kan bordjes en posters ophangen maar mijn ervaring is dat de boeren er niet zo veel op uit zullen doen, je hebt er natuurlijk altijd aso's tussen zitten maar hier is het altijd goed geweest voordat de pensionstal er kwam, iedereen wachte even netjes tot je ergens kon uitwijken, en ja soms moest ik even een drafje inzetten als er een grote vrachtwagen of tractor aankwam, maar daarna steek ik altijd netjes mijn hand op en dat werd gewaardeerd.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:43

Yvank_ schreef:
Zo'n bordje interesseert de asociale boeren op tractors echt helemaal niets hoor :n

Die denken maar één ding het werk moet af!

Als je een paard voor je tractor hebt loop je met je werk ook veel vertraging op hoor.

Hier zijn juist alle boeren en loonwerkers wel bekend met het gedrag van paarden en passeren altijd ruim en rustig.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:53

Op m'n vorige stal reden er de hele dag vrachtwagens op de dijk. Er zat een bedrijfje verderop.
Alle chauffeurs hielden rekening met paarden. Dat moest ook van de eigenaar van dat bedrijf.
Ze bleven altijd wachten. En als ze zagen dat het paard onrustig bleef, werd de motor uitgezet.

Ik snap ergens ook wel dat ruiters Middenop gaan rijden om verkeer te laten afremmen. Waarschijnlijk toch 1 en ander meegemaakt.

Ondanks dat ik 1 keer in een greppel heb gelegen met paard en al (paard schrok vanvrachtwagenchauffeur op z'n aanhanger) ga ik nooit Middenop lopen. Ik wil d'r niet op een motorkap hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:17

dat je midden op de weg gaat lopen kan ik mij voorstellen als iemand associaal hard komt aanscheuren maar waar ik vandaan kom werd het door sommige ruiters standaard gedaan, ook al kwam iemand rustig aan rijden en dat moet niet de bedoeling zijn toch?
Op die manier lok je geirriteerde reacties van andere weggebruikers op en krijg je een zogezegd sneeuwbaleffect, als ruiter moet je net als andere weggebruikers rekening houden met overig verkeer.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:01

Ik rij hier al jaren lang langs de weg. Ik rij ook op landwegen en er is hier maar een smalle berm. De enigste echte uitwijkmomenten zijn op ingangen van weilanden ect. Ook hier rijden trekkers, vrachtwagens, auto's, nouja gewoon van alles wat. En ook hier zijn ze geneigd om te hard langs te rijden of te dicht langs rijden.
Gelukkig heb ik een fantastisch verkeersmak paard, dus dat is allemaal geen probleem, toch geeft het mij geen veilig gevoel. Het geen wat ik er altijd doe is sowieso beginnen met hand opsteken, wuiven dan ze gas moeten terug nemen. Doen ze dat niet? Zet ik mijn paard gewoon dwars over de weg tot ze snelheid geminderd hebben. Tijdens het passeren steek ik dan ook altijd netjes m'n hand op.
We willen nu eenmaal allemaal gebruik maken van de weg, en iedereen wil zich veilig voelen. En wij als ruiters hebben recht op evenveel ruimte op de weg als een auto.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:15

Phen schreef:
Ik rij hier al jaren lang langs de weg. Ik rij ook op landwegen en er is hier maar een smalle berm. De enigste echte uitwijkmomenten zijn op ingangen van weilanden ect. Ook hier rijden trekkers, vrachtwagens, auto's, nouja gewoon van alles wat. En ook hier zijn ze geneigd om te hard langs te rijden of te dicht langs rijden.
Gelukkig heb ik een fantastisch verkeersmak paard, dus dat is allemaal geen probleem, toch geeft het mij geen veilig gevoel. Het geen wat ik er altijd doe is sowieso beginnen met hand opsteken, wuiven dan ze gas moeten terug nemen. Doen ze dat niet? Zet ik mijn paard gewoon dwars over de weg tot ze snelheid geminderd hebben. Tijdens het passeren steek ik dan ook altijd netjes m'n hand op.
We willen nu eenmaal allemaal gebruik maken van de weg, en iedereen wil zich veilig voelen. En wij als ruiters hebben recht op evenveel ruimte op de weg als een auto.

Als menner neem je automatisch evenveel ruimte in op de rijbaan als een auto dus meer naar rechts uitwijken is voor ons meestal niet mogelijk.Het is ook niet verplicht omdat een aanspanning,net als een ruiter te paard trouwens dezelfde rechten maar ook plichten heeft als een autobestuurder.Dit weten de meeste automobilisten niet.
Ik begrijp dat je als ruiter uitwijkt voor auto's,...Vaak voor je eigen veiligheid.
Mijn ervaring is dat hoe meer je uitwijkt,hoe korter de bestuurders naast je passeren,vaak nog half op je eigen rijvak.Dit doe je bij het inhalen van een andere auto toch ook niet?
Zijn sommige mensen dan niet slimmer?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:20

Ik ga altijd midden op de weg rijden als ze zo achterlijk aan komen rijden, dan wachten ze maar ff tot er een inham is of een stukje bredere weg, en anders maak ik mn paard ff heet en laat ik hem ff zogenaamd springen en dan houden de meesten al wijs genoeg afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:21

Nou dat is minstens zo asociaal zanakuzies :n

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:23

nouja als ik op een smal weggetje rijd waar een trekker er niet langs kan moeten ze toch echt wachten hoor.
op een normale brede weg doe ik dit niet hoor. tenzij ze te hard rijden.