paardrijden met regen/onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

buitenrijden tijdens onweer

gewoon gevaarlijk
222 (75%)
slecht
37 (12%)
boeit me niet
17 (5%)
alles moet een eerste keer zijn
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 296

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:49

Regen geen probleem, kunnen je paard en jij wel tegen.. Maar onweer :( laatst is er bij ons op stal de bliksem ingeslagen op een paard in de wei, op slag dood. Dan ga je wel nadenken...

Cinderella

Re: paardrijden met regen/onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:58

Met onweer rijd ik geen paard. Ik ben zelf al bang voor onweer en heb daar ook teveel nare verhalen over gehoord :)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:02

Vandaag per ongeluk in onweer terecht gekomen. Het is al een aantal week vreemd weer met regelmatig onweer. Vandaag een redelijke dag met vanochtend regen, daarna brak de zon door. Een vriendin is hier, dus wij 2 paarden gezadeld en er op uit. De trui ging uit want de zon was er door. Halverwege begon het ineens dicht te trekken en de eerste druppels kwamen uit de lucht. En ja hoor......onweer. Ik doe het dan haast in mijn broek.....(zou je niet hebben gezien want die was al door en door nat van de regen) Op een gegeven moment een flits vlakbij toen wij nog net in het bos waren en meteen een giga klap waardoor zelfs mijn fjord met vriendin vooruit sprong..... tja...toen meteen eraf en ernaast om al lager te zijn. en een eind gelopen.;...wel constant lager dan objecten vlakbij ons.... zoals bomen, palen, terrassen, schuurtjes (portugal is niet vlak) enz.... maar was echt blij toen het weg trok en we in het dorpje waren. Daarna over het asfalt de kortste weg naar huis en thuis een warme douche.... ik vind onweer zo niet leuk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:12

Ik heb geen probleem met paardrijden bij regen, maar ik heb heilig ontzag voor onweer. Bewust een buitenrit gaan maken bij onweer is in mijn ogen levensgevaarlijk!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:59

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:08

Met onweer rij ik niet op mijn pony. Heb er ooit 1x in gereden was op weg naar stal van les. Vond het maar eng heb volgens mij in draf naar de boerderij gereden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:18

Als het miezert rijd ik al niet
Mijn paard denkt dat haar hoofd smelt als er regen op valt. Denk dat ze dat van mij heeft . Die gaat stilstaan met dr kont in de regen en beweegt niet meer, zou ik ook doen hoor :'). Als ik het vraag gaat ze wel lopen hoor haha
Ben enkele weken terug wel op een open fietspad in een stortbui terecht gekomen. Met veel wind. 1 kan van ons was zeiknat en de andere droog. Nehh niks voor ons. Altijd ff buienradar kijken voor ik vertrek.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:30

Ik zou het persoonlijk niet doen.. Maar als je in een bos gaat schuilen en de boom naast je wordt geraakt, dan geleid het toch ook naar jou? een blikseminslag heeft ook te maken met de aardlijnen. Ken iemand die is haar pony verloren (samen met een paard van een andere eigenaar) terwijl die onder het bos stonden, naast de vuurtoren... vroeger zijn daar al meerdere blikseminslagen geweest op precies de zelfde plek. Dus ook al sta je in de buurt van een hoger gebouw, als je op de aardlijn staat ben je alsnog de klos.

Dus gewoon lekker samen met je paard in je stal gaan zitten met een kop chocolademelk met slagroom voor jezelf, en een lekkere slobber voor je paard :D (zorg wel dat je dak bliksemafleiders heeft)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:34

Volgens mij kan een blikseminslag binnen drie meter dodelijk zijn.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:35

Poiuytrewq schreef:

Dat dacht ik ook, alleen kon het niet zo snel vinden op google :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:36

Hoge of lage objecten het maakt allemaal niet zoveel uit. De bliksem zoekt zijn eigen weg wel.
Laatst is de bliksem ingeslagen in 3 rijtjeswoningen bij ons in de wijk. Nou legio hoge(re) objecten met bliksemafleiders in de buurt. Zegt allemaal niets.
Als er onweer wordt verwacht, blijf dan thuis. Tegenwoordig met al die appjes en buienradarinformatie is toch altijd redelijk goed vooraf in te schatten wat het weer lokaal gaat doen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:39

Als ik nog ga rijden en het onweert, wacht ik tot het voorbij is als dat niet kan zal ik wss niet rijden of longeren.
Als ik al aan het rijden ben ga ik zo snel mogelijk naar huis.

Regen alleen vind ik geen probleem, maar mijn pony vind het erg vervelend en gaat er iet lekkerder van lopen dus als het even kan rijden we dan binnen of als het droog is. Als het echt niet anders kan moet ie niet zeuren en rijden we gewoon lekker door de regen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:56

RenskeLap schreef:
Poiuytrewq schreef:

Dat dacht ik ook, alleen kon het niet zo snel vinden op google :+

Ga je ook niet vinden want het is niet waar.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:44

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:50

Oké dan heeft mijn paps mij vroeger bang gemaakt met krantenartikelen :+ meende dat er toen een man om het leven is gekomen en zijn vrouw zwaar gewond was geraakt omdat ze in een bos schuilde voor de regen. Er was in de boom naast hun schuilhoek de bliksem ingeslagen en daardoor was de man om het leven gekomen. Geloof dat de vrouw 0,5 of 1 meter van haar man stond en daardoor was zij zwaargewond. Maar dat gebeurde in Amerika, dus twijfel nu of ik het moet geloven.

Weet iemand meer hiervan?(die bijvoorbeeld een opleiding/studie heeft gedaan over het weer?)
Dan kan ik het definitief uitsluiten :o en met een gerust hard schuilen :o

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:56

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:01

RenskeLap schreef:
Wat ik hier uit opmaak is dat waar de blikseminslag is, daarom heen wel gevaarlijk is?
En dus wel waar is van die 3 meter?

Nee, die afstand KAN veel groter zijn!

Probleem hierbij is dat er zoveel factoren een rol spelen die bepalend zijn hoe gevaarlijk het is, daar kun je vrijwel geen maat aan vasthangen.

Daarnaast, je kunt niet schuilen voor onweer. Zelfs in huis kan een direct hit dodelijk zijn voor de in het huis aanwezige personen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:09

En verder..

Het gaat ook om het af vloeien van de bliksem. Die gaat als een golfbeweging via het aardoppervlakte weg. Als iemand daar op staat dan krijg je het ook erg warm :Y)

Ook gelezen over de afstand die een bliksem kan afleggen?

Schuilen heeft wel degelijk zin, anders liepen de jaarlijkse slachtoffers wel OP in plaats van AF

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:20

Ik heb ook wel eens buitengereden met onweer. Niet bewust overigens... Waren bezig met een puzzeltocht en ergens halverwege werden we overvallen door slecht weer.
toen zo snel mogelijk weer naar stal teruggereden.
Gewoon regen maakt mij niks uit (als ik er eenmaal opzit rijd ik gewoon verder :P)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:19

No_No schreef:
En verder..

Het gaat ook om het af vloeien van de bliksem. Die gaat als een golfbeweging via het aardoppervlakte weg. Als iemand daar op staat dan krijg je het ook erg warm :Y)

Ook gelezen over de afstand die een bliksem kan afleggen?

Schuilen heeft wel degelijk zin, anders liepen de jaarlijkse slachtoffers wel OP in plaats van AF

De bliksem maakt geen golfbeweging. Het punt bij een inslag is de zogenaamde stapspanning, in de context van de spanningstrechter die op dat moment ontstaat.

Die spanningstrechter kan tot 100m diameter hebben (en meer). Naarmate je verder van het inslagpunt verwijderd bent, wordt de stapspanning lager.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:27

Heb ik de keuze dan doe ik het niet. Ik ben gelukkig ook nooit in onweer terecht gekomen, wel in ongelofelijke stort regen. De uitdrukking; als een verzopen katje, kwam ook erg te pas :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:41

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:45

Als ik kan kiezen mijdt ik onweer. Maar tijdens een buitenrit (menles) ben ik wel eens in een onweersbui terechtgekomen. Tja, dan valt er weinig meer aan te doen. Geen paniek zaaien en doorrijden, wat lastig was met drijfnatte gladde leren leidsels en een paard dat nauwelijks nog wilde lopen vanwege de wolkbreuk.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:46

Met lichte regen rijden vind ik niet zo'n punt. Met zware regen ga ik niet. Heb niet de beschikking tot een binnenbak en zo leuk is het dan ook niet om te gaan rijden. Met onweer blijf ik ook weg, tenzij het nog heel ver weg is maar het overkomt je wel is dat het in de lucht rommelt zonder dat je in de gaten hebt dat er überhaupt onweer op komst was.Voordeel is dan dat mijn verzorgpaard dicht bij het bos staat en hij behoorlijk bomproof is. We zijn heel snel weer terug. :)

Hij staat wel 24/7 en er is geen schuilmogelijkheid plus behoorlijk open weides en dan maak ik me wel zorgen. Soms dan knalt het zo hard dat ik bang ben dat hij in een tosti veranderd. :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:10