Moonlight17 schreef:Zwerte schreef:'Mijn' manier is idd beperkend voor je hobby. Ik vind dat de veiligheid op de openbare weg boven bijna alles gaat, in ieder geval boven hobby's. Ik denk sowieso iets meer in plichten ipv rechten. Ik vind het je plicht om anderen niet in gevaar te brengen met je hobby. En onoverzichtelijke bochten zou ik ook al vanwege mn eigen veiligheid niet willen doorracen. Wat nou als er een boom is omgevallen? Of een andere ruiter is achterovergeklapt en ligt nog met paard suf op het pad? Lekker als je daar dan ineens op botst. Mijn punt is gewoon dat als je niet weet wat er om de bocht is, dan zorg je ervoor dat je goed kan reageren op alles wat er om die bocht kan zijn. Ik klap mn auto ook niet de weg op als ik niet zie wat er aan komt....
Of je nou in de auto zit of met je paard een galop training houd, wat overigens niet racen is. Er is altijd een gevaar mogelijk om de bocht en beiden gevallen is er een rem voor als het nodig is. Als je bang bent dat er iets zou kunnen gebeurd zijn dan kun je sowieso beter in huis blijven. Niks is risicoloos sowieso. Precies hetzelfde kan gebeuren als je met de auto een onoverzichtelijke bocht omgaat. Met de auto ga je ook tussen 20 en 30 de bocht om en ik met een gemiddelde snelheid van een paard van ongeveer 20 km ook. Waarom zou met een paard dan wel terug moeten naar draf of stap, terwijl een auto met dezelfde snelheid als mijn galop volgens de maatschappij wel geoorloofd de bocht om mag gaan?
Anticiperen op mogelijke situaties is wat anders dan bang zijn hoor. Ik vind het altijd zo'n dooddoener dat niks risicoloos is. Natuurlijk niet, maar moet je het daarom maar gaan opzoeken dan? Tevens vind ik een bospad niet te vergelijken met een weg waar autos rijden. Als ik daar in een bocht zit en ik zie echt totaal niks, ga ik er ook niet met 30 door maar zulke omstandigheden tref je vrijwel nooit, aangezien wegbeheer ernaar streeft de situaties zo overzichtelijk mogelijk te maken. Toevallig in de straat van mn ouders zit zo'n bocht. Mn moeder is daar laatst tegen een stilstaande vrachtwagen geklapt, omdat ze er van uit ging dat er niks stond. Van mij kreeg ze geen medelijden, had ze maar langzamer de bocht om moeten gaan. Domme actie van haarzelf die ze had kunnen voorkomen. Dus tja, ik ben zo'n zeikerd die in die situatie 30 ook te hard vind. Want nu was het een vrachtwagen maar het had ook een kind kunnen zijn....
Behalve overzichtelijkheid is er nog een verschil met de weg en het bos. Over het algemeen lopen er niet veel mensen op de weg maar op bijv de stoep. In een bos kan je overal wat tegen komen, veel onvoorspelbaarder dan de weg. Dus ik vind de vergelijking niet logisch, er zijn imo teveel verschillen. Enige grote overeenkomst is dat je in beide gevallen verantwoordelijk bent voor je eigen acties en imo ervoor moet zorgen dat je zo min mogelijk gevaar oplevert.

)
Daar zou ik niet gaan rijden, bovendien ligt er naast dat soort wegen meestal wel een appart fietspad.