De ruiteretiquette

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:35

Moonlight17 schreef:
Zwerte schreef:
'Mijn' manier is idd beperkend voor je hobby. Ik vind dat de veiligheid op de openbare weg boven bijna alles gaat, in ieder geval boven hobby's. Ik denk sowieso iets meer in plichten ipv rechten. Ik vind het je plicht om anderen niet in gevaar te brengen met je hobby. En onoverzichtelijke bochten zou ik ook al vanwege mn eigen veiligheid niet willen doorracen. Wat nou als er een boom is omgevallen? Of een andere ruiter is achterovergeklapt en ligt nog met paard suf op het pad? Lekker als je daar dan ineens op botst. Mijn punt is gewoon dat als je niet weet wat er om de bocht is, dan zorg je ervoor dat je goed kan reageren op alles wat er om die bocht kan zijn. Ik klap mn auto ook niet de weg op als ik niet zie wat er aan komt....

Of je nou in de auto zit of met je paard een galop training houd, wat overigens niet racen is. Er is altijd een gevaar mogelijk om de bocht en beiden gevallen is er een rem voor als het nodig is. Als je bang bent dat er iets zou kunnen gebeurd zijn dan kun je sowieso beter in huis blijven. Niks is risicoloos sowieso. Precies hetzelfde kan gebeuren als je met de auto een onoverzichtelijke bocht omgaat. Met de auto ga je ook tussen 20 en 30 de bocht om en ik met een gemiddelde snelheid van een paard van ongeveer 20 km ook. Waarom zou met een paard dan wel terug moeten naar draf of stap, terwijl een auto met dezelfde snelheid als mijn galop volgens de maatschappij wel geoorloofd de bocht om mag gaan?

Anticiperen op mogelijke situaties is wat anders dan bang zijn hoor. Ik vind het altijd zo'n dooddoener dat niks risicoloos is. Natuurlijk niet, maar moet je het daarom maar gaan opzoeken dan? Tevens vind ik een bospad niet te vergelijken met een weg waar autos rijden. Als ik daar in een bocht zit en ik zie echt totaal niks, ga ik er ook niet met 30 door maar zulke omstandigheden tref je vrijwel nooit, aangezien wegbeheer ernaar streeft de situaties zo overzichtelijk mogelijk te maken. Toevallig in de straat van mn ouders zit zo'n bocht. Mn moeder is daar laatst tegen een stilstaande vrachtwagen geklapt, omdat ze er van uit ging dat er niks stond. Van mij kreeg ze geen medelijden, had ze maar langzamer de bocht om moeten gaan. Domme actie van haarzelf die ze had kunnen voorkomen. Dus tja, ik ben zo'n zeikerd die in die situatie 30 ook te hard vind. Want nu was het een vrachtwagen maar het had ook een kind kunnen zijn....
Behalve overzichtelijkheid is er nog een verschil met de weg en het bos. Over het algemeen lopen er niet veel mensen op de weg maar op bijv de stoep. In een bos kan je overal wat tegen komen, veel onvoorspelbaarder dan de weg. Dus ik vind de vergelijking niet logisch, er zijn imo teveel verschillen. Enige grote overeenkomst is dat je in beide gevallen verantwoordelijk bent voor je eigen acties en imo ervoor moet zorgen dat je zo min mogelijk gevaar oplevert.

vienna1987

Re: De ruiteretiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:40

helemaal mee eens.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:41

Zwerte schreef:
Wow ik had verwacht dat zich hier alleen mensen zouden melden die zich netjes gedragen (is vaak zo met zulke topics) maar valt dat even tegen zeg!
Hier dus wel zo'n type die zich netjes gedraagt, ONGEACHT wat de ander doet! Het hoort niet af te hangen van hoe anderen zich gedragen, je bent verantwoordelijk voor jezelf. Ook als een wandelaar op een ruiterpad loopt hoor je deze niet ondersteboven te rijden maar netjes in stap te passeren en even te wijzen op het feit dat diegene regels overtreed. Ik vind het altijd zo onbegrijpelijk dat mensen vinden dat ze zich mogen misdragen omdat 'zij doen dat ook!'.
Ik vind plotseling in de ankers moeten omdat het pad onoverzichtelijk is of vanwege een bocht, ook getuigen van gebrek aan etiquette. Als het onoverzichtelijk is, pas je je tempo aan. Je scheurt niet in galop een bocht om, dat doe je in stap of een kalme draf. Je weet nooit wat er om de hoek is, je moet er nooit van uit gaan dat de weg wel begaanbaar is als je die niet kan zien.

Maar het is een ongeschreven regel om andere weggebruikers en voetgangers in stap te passeren. Voor mij is het geen principe van 'jij doet het, dus doe ik het ook', maar het idee 'ik hoor hier te rijden, jij hoort hier niet te lopen, dus ik doe alsof je er niet loopt'. Niet zo letterlijk natuurlijk, maar om het idee weer te geven. Je hoeft je toch niet aan te passen aan aso's die willens en wetens de regels overtreden? Bij een ruiterpad is het immers héél duidelijk dat het om een ruiterpad gaat en als je met je paard over een voetpad gaat, is het bos te klein...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:45

Die kreeg ik gewoon mee toen ik elke zomer met de manege naar buiten ging:
Passeren doe je ALTIJD in stap.
Je krijgt goed uit als je overstreekt (in stap).
Als je richting een weg rijdt, dan ga je een flink stuk van te voren al stappen.
Je rijdt op de ruiterpaden of aan de kant van de openbare weg (liefst in de berm).
Je laat het verkeer merken met handgebaren of ze langzamer moeten.
Je steekt netjes je hand uit als je afslaat.
Je communiceert met mensen als je paard nerveus wordt en geeft aan of wat extra afstand nemen (of de hond aanlijnen) gewenst is.
Je laat de groep weten of er verkeer aankomt (of iets op de weg staat/ligt waar een paard van kan schrikken) en geeft dit netjes door.
En je bedankt mensen.

Niks vreemds aan, maar ik heb idd ook situaties meegemaakt waarin het anders ging. Al met al is het gewoon je verstand gebruiken, communiceren en soms uitleg geven aan mensen die geen paarden gewend zijn (of niet weten dat het een ruiterpad is)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:46

vienna1987 schreef:
1 omdat een auto niet kan schrikken en een paard wel. Als je niet kan zien wat er om de bocht gebeurd heb je ook niet genoeg tijd om in te schatten wanneer je moet remmen! Thuis blijven is nog gevaarlijker meeste ongelukken gebeuren thuis. Overigens minder ik met een auto ook vaart zo dat ik de boel kan overzien.

Schrikken kan ook als ik op een rechte weg rij met paard en dan kan je nergens meer komen in mijn ogen, want die mogelijkheid bestaat altijd. Die gegevens waren er om aan te geven dat ik in galop net zo snel ga als een auto. Als ik het dan heel letterlijk ga vergelijken dan zou ik dus ook met mijn auto 5 km gaan rijden om veilig de bocht om te kunnen gaan als ik het als een paard ga zien. Reactie snelheid van mij op het paard en in de auto is net zo snel en omdat we ongeveer even snel gaan hebben dus ook een even lange remweg.
Dan is de conclusie dus dat iedereen vindt omdat een paard eventueel kan schrikken van wat er om de hoek is, ik moet gaan stappen. Terwijl ik van schrik ook mijn stuur naar links of rechts kan trekken Het veiligheid niveau is in mijn ogen zo goed als gelijk.

In mijn bos kun je dus dit geval wel tegenkomen Zwerte aangezien er ook gewoon auto's zijn toegestaan op die bospaden en ze er dus ook breed genoeg zijn voor auto's.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:54

Hmm, ik denk dat ik me over het algemeen vrij netjes gedraag in het verkeer en ook niet zo moeilijk ben als anderen zich even niet aan mijn paard aanpassen. De meesten zijn dan ook vrij beleefd terug en nemen afstand. Kom gewoonlijk niet zoveel rare figuren tegen onderweg, of mijn paard is gewoon te suf om ergens op te reageren..

Ben een keer tekeer gegaan tegen een vader die wel vond dat zijn driejarige zoontje mijn paard wel even kon aaien en wel eens tegen een groep wielrenners. De wielrenners hier in de buurt zijn zo gefixeerd op hun tijden dat ze hoe dan ook geen rekening houden met andere weggebruikers. Als ik hardloop of paardrijd komen ze me met z'n allen van hun sokken rijden, terwijl ze, als ik in de auto zit, ze met grote groepen de 60/80km-wegen voor me blokkeren. Misschien dat ik daarom iets minder vriendelijk ben tegen wielrenners. (Zo, even lekker generaliseren :+ )

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:56

Het is niet omdat je een paard anders niet kan zien, maar omdat je niet weet wat er om de bocht is en ja ook met een auto rijdt ik heel langzaam als ik niet de bocht in kan kijken. Ik vind het normaal dat je voetgangers ook op ruiterpaden in stap passeert. Sorry maar volgens mij is het niet verboden voor voetgangers op ruiterpaden. Ook ik kom ook geen agressieve weg gebruikers tegen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:57

demo_love schreef:
Zwerte schreef:
Wow ik had verwacht dat zich hier alleen mensen zouden melden die zich netjes gedragen (is vaak zo met zulke topics) maar valt dat even tegen zeg!
Hier dus wel zo'n type die zich netjes gedraagt, ONGEACHT wat de ander doet! Het hoort niet af te hangen van hoe anderen zich gedragen, je bent verantwoordelijk voor jezelf. Ook als een wandelaar op een ruiterpad loopt hoor je deze niet ondersteboven te rijden maar netjes in stap te passeren en even te wijzen op het feit dat diegene regels overtreed. Ik vind het altijd zo onbegrijpelijk dat mensen vinden dat ze zich mogen misdragen omdat 'zij doen dat ook!'.
Ik vind plotseling in de ankers moeten omdat het pad onoverzichtelijk is of vanwege een bocht, ook getuigen van gebrek aan etiquette. Als het onoverzichtelijk is, pas je je tempo aan. Je scheurt niet in galop een bocht om, dat doe je in stap of een kalme draf. Je weet nooit wat er om de hoek is, je moet er nooit van uit gaan dat de weg wel begaanbaar is als je die niet kan zien.

Maar het is een ongeschreven regel om andere weggebruikers en voetgangers in stap te passeren. Voor mij is het geen principe van 'jij doet het, dus doe ik het ook', maar het idee 'ik hoor hier te rijden, jij hoort hier niet te lopen, dus ik doe alsof je er niet loopt'. Niet zo letterlijk natuurlijk, maar om het idee weer te geven. Je hoeft je toch niet aan te passen aan aso's die willens en wetens de regels overtreden? Bij een ruiterpad is het immers héél duidelijk dat het om een ruiterpad gaat en als je met je paard over een voetpad gaat, is het bos te klein...

Is niet overal even duidelijk wat een ruiterpad is, maar dat terzijde. Ik vind lopen waar het niet hoort asociaal, maar je vervolgens zo opstellen net zo aso. Ik laat mijn gedrag gewoon niet afhangen van het feit of de ander zich keurig gedraagt of niet, ik hou gewoon rekening met anderen. Als iemand voorrang neemt waar ik dat heb, parkeer ik mn auto ook niet in die aso omdat ik nou eenmaal gelijk heb....

@ moonlight17: in zo'n bos zou ik in een onoverzichtelijke bocht met de auto met 30 de bocht omgaan, zonder dus iets te kunnen inschatten van de situatie na de bocht, ook absoluut gevaarlijk en gewoon dom vinden. Ik begrijp heel goed waarom je die gegevens erbij pakt, maar volgens mij heb ik uitgebreid uitgelegd waarom ik de vergelijking niet vond kloppen. Het schrikken komt van iemand anders vandaan, daar heb ik geen woord over gezegd. Dus even simpel samengevat: ik VIND dat je in een onoverzichtelijke bocht je snelheid moet aanpassen. Als deze bocht niet veilig is om met 20 km/u door te gaan, kan dat niet. Niet te paard, niet in een auto. Jij denkt daar duidelijk anders over.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:09

Ligt aan de situatie. Kruis ik ruiters op een bospad is het gewoon standaard stap. Kruis ik ze op een open veld met meer dan genoeg ruimte, dan blijf ik door gaan in de gang waar ik was, mits de controle er voor is. Zie ik al vanaf een afstand dat die paarden daar niet tegen kunnen dan ga ik ook over in stap.

Uit respect voor mijn medeweggebruikers toom ik mijn pony op met correct harnachement, dus geen debiele volledig tuigloze taferelen hier. Afhankelijk van de situatie voeg ik reflecterende of knipperende elementen toe en mijd ik alsnog zoveel mogelijk de openbare weg op die momenten.

Mijn zweep is op op de openbare weg voor om de auto's op afstand te houden, dwz dat ik deze bij het naderen van een auto van achteren al horizontaal houd. Dit zorgt er voor dat ze genoeg ruimte nemen als ze mij en mijn pony inhalen, fijn voor allemaal. Ik maak geen gebruik van de stoepen uit respect voor de voetgangers, een paard telt immers als een voertuig en hoort zich dus ten aller tijde aan de rechter kant van de weg te bevinden en nooit op stoepen etc. Als mijn pony te onrustig word (de eeuwige putdeksel-schuwe pony hier) en er veel verkeer is, stap ik af zodat de auto's veilig kunnen passeren.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:11

Zwerte schreef:
@ moonlight17: in zo'n bos zou ik in een onoverzichtelijke bocht met de auto met 30 de bocht omgaan, zonder dus iets te kunnen inschatten van de situatie na de bocht, ook absoluut gevaarlijk en gewoon dom vinden. Ik begrijp heel goed waarom je die gegevens erbij pakt, maar volgens mij heb ik uitgebreid uitgelegd waarom ik de vergelijking niet vond kloppen. Het schrikken komt van iemand anders vandaan, daar heb ik geen woord over gezegd. Dus even simpel samengevat: ik VIND dat je in een onoverzichtelijke bocht je snelheid moet aanpassen. Als deze bocht niet veilig is om met 20 km/u door te gaan, kan dat niet. Niet te paard, niet in een auto. Jij denkt daar duidelijk anders over.

Jij trekt dit nu gelijk, maar hoeveel mensen vinden dat je wel met de auto met 20 km veilig de bocht om kan maar niet met een paard met dezelfde snelheid. Slaat toch nergens op eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:17

Waar mogelijk rij ik ook in de berm, maar dat gaat hier niet altijd. Onderweg naar het ruiterpad moet ik zo'n 20 minuten door het "dorp". Ik stap hier eigenlijk altijd, verder heeft paardheeft correct harnachement en in onder controle. De meeste fietsers/voetgangers groeten mij gewoon (en ik hen), en enkele met kids vraagt of ze het paard mogen aaien, en de honden worden altijd netjes aangelijnd zodra ik langs kom! Echt niet iedereen is 'zo erg', ik heb vooral last van auto's/scooters die denken dat ze alles en iedereen even voorbij mogen razen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:28

demo_love schreef:

Hier in het bos (en oa ook in gedeeltes van de Veluwe) mogen voetgangers gewoon gebruik maken van het ruiterpad, dus moet je daar gewoon rekening mee houden.

Je zal je wel moeten aanpassen aan aso's, ook al is dat niet leuk.
Als iemand de weg oversteekt en jij (met de auto) hebt gewoon voorrang, dan rij je ook niet door (en raakt de voetganger) dan rem je ook af.
Dat ben je wettelijk verplicht.
Net zoals ruiters die midden op de weg gaan rijden om auto's tot afremmen te dwingen mag je ook niet omver rijden, omdat ze op een plek op de weg rijden waar ze niet mogen rijden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:41

Brainless schreef:
demo_love schreef:

Hier in het bos (en oa ook in gedeeltes van de Veluwe) mogen voetgangers gewoon gebruik maken van het ruiterpad, dus moet je daar gewoon rekening mee houden.

Je zal je wel moeten aanpassen aan aso's, ook al is dat niet leuk.
Als iemand de weg oversteekt en jij (met de auto) hebt gewoon voorrang, dan rij je ook niet door (en raakt de voetganger) dan rem je ook af.
Dat ben je wettelijk verplicht.
Net zoals ruiters die midden op de weg gaan rijden om auto's tot afremmen te dwingen mag je ook niet omver rijden, omdat ze op een plek op de weg rijden waar ze niet mogen rijden.

Ik lees hier bij meer mensen dat voetgangers op het ruiterpad mogen. Hier in de buurt is een groot bos waar dat wel strikt gescheiden is.

Omverrijden is ook wel heel sterk uitgedrukt hè. Meestal zijn ruiterpaden breed zat. Als het echt onverantwoord is, dan zou ik er ook niet langs denderen, maar als het kwa ruimte wel verantwoord is en er geen honden/kinderen bij zijn, dan zou ik toch gewoon doorrijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:48

@Demo
Maar als auto's op de 80km weg rijden en ruiters gaan in het midden rijden (waar ze niet thuis horen) wordt wel verwacht dat auto's maar afremmen en pas mogen passeren als de ruiter heeft bepaald of degene genoeg is afgeremd.
Zo ook als ze op het fietspad rijden, dan zijn ze boos op de brommers die "gewoon" langsrijden en niet rekening houden met het kunnen schrikken van hun paard.

samantha_169

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:56

Als ik mensen passeer doe ik dat altijd in stap ,dat vind ik wel zo normaal, verder ben ik ook mensen tegengekomen in het bos en die dachten laat ik eens lekker op het ruiterpad hardlopen, en 1 daarvan haalde mij zelfs in (was smal pad)... Soms kan ik me daar dan ook zo aan ergeren .Of een auto die ineens gaat toeteren of flink gasgeven is ook leuk..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:01

Brainless schreef:
@Demo
Maar als auto's op de 80km weg rijden en ruiters gaan in het midden rijden (waar ze niet thuis horen) wordt wel verwacht dat auto's maar afremmen en pas mogen passeren als de ruiter heeft bepaald of degene genoeg is afgeremd.
Zo ook als ze op het fietspad rijden, dan zijn ze boos op de brommers die "gewoon" langsrijden en niet rekening houden met het kunnen schrikken van hun paard.

Ik schiet toch ook niet in volle galop langs een klein kind? Dieren en kinderen daar hou je rekening mee imo. Dus ja, ik blijf midden op de weg rijden tot men iig 30 rijd. Meteen de berm in duiken word hier namelijk opgevat als een uitnodiging om met 80 rakelings! langs te razen. Je paard zal maar een stapje opzij doen voor een eend die opvliegt/je kind zal maar een slinger maken op z'n fietsje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:06

@Gypsy
Dan heb ik daar een dagtaak aan langs de 80km waar ik wel een rijd.
Daar komt elke 5/10 seconden een auto voorbij, dan kan ik moeilijk een file gaan veroorzaken omdat IK vind dat men zachter moet inhalen.
Dan moet ik daar niet gaan rijden, zo simpel is dat.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:06

Ik rijd met regelmaat buiten, in het bos. Ik passeer auto's, fietsers, wandelaars en paarden ook in stap, behalve wanneer er een fietspad naast een bospad ligt. Het is hier zo druk met fietsers en wandelaars in het bos dat ik dan voornamelijk zou moeten stappen. Ik houd dan wel extra afstand van het fietspad. Wanneer mensen op een bankje ofzo zitten naast een pad, ket ik wel op maar passeer in het tempo dat ik had. Paarden passeer ik ten alle tijde in stap. Wanneer ik er graag langs wil, of daarna een versnelling hoger, vraag/overleg ik dit.
Ik heb in het verleden al eens tips gevraagd in een topic over een man due dacht dat het bos van hem was en zich totaal niet aan een etiquette hield, dus ik weet hoe vervelend en gevaarlijk het kan zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:11

Oh sorry zo had ik het niet begrepen. :o Daar zou ik niet gaan rijden, bovendien ligt er naast dat soort wegen meestal wel een appart fietspad.

Maar hier in de polder rem ik de boel mooi af, eerst langzaam dan passeren. Buiten dat wring ik mij in allerlei bochten om ruiters een goede naam te geven, ik vind alles prima maar je rijd niet mijn paard uit haar hoefschoenen. :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:29

mijn paard is bijna niet van stal weg te krijgen omdat ze niet weg wil bij de kudde op stal. Omdat ik met haar naar de naastgelegen manege wil (150 meter verderop) ben ik met haar aan het oefenen. We moeten dan 150 over de dijk lopen.
Mijn paard loopt (nog) niet braaf mee maar gaat gek doen, overdwars op de dijk staan, om willen draaien etc. Omdat dit natuurlijk gevaarlijk is met langsrijdend verkeer (is niet zo'n brede dijk) ga ik bewust midden op de dijk lopen en als er een auto aankomt gebaar ik met mijn hand dat ze rustig moeten rijden.

Helaas voor de automobilisten laat ik ze wachten tot ik de plek van bestemming heb bereikt. Ik bedank ze dan altijd vriendelijk voor het wachten met lansrijden. Gelukkig hebben de meeste begrip!

Helaas heb je van die mafkezen die toch proberen als een malloot er nog net langs te kunnen. Laatst zat mijn paard dus bijna tegen een auto aan, het scheelde een haartje! Of zo'n peloton wielrenners die voorbij razen, grrr.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:32

Het is toch niet meer dan normaal een paard langs de weg met een aangepaste snelheid te passeren, dat zou zeker voor mensen met paarden een reflex moeten zijn. Liever met een aangepaste snelheid er langs en op tijd kunnen reageren en daarmee auto + paard heel houden, dan als iedere andere onwetende met de max. snelheid langs een levend dier knallen. Het is hier zelfs onderdeel van het theorie en praktijk examen van het rijbewijs, en reken maar dat je onherroepelijk zakt als je paard of kind te snel passeert volgens de examinator.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:36

kiolette schreef:
Ik rijd ongeveer 35 jaar. En ik kan me niet herinneren dat ik ooit in galop of draf langs voetgangers ben gegaan. Altijd in stap en altijd groetend of met een praatje.
We zijn allemaal voor onze ontspanning en plezier in de natuur en dat wil ik graag zo houden.
Dus ja, ik houd me aan de ruiter etiquette.

Moet de bodem droog zijn en kom jij daar langs stuiven. Lijkt me niet sociaal

Of blubberig...
Je hebt gelijk. Ik ben ook een amazone die al zeker 35 jaar rijdt en ook buiten. Een beetje beleefdheid en een groetje zijn toch niet teveel gevraagd? En een fijne dag, Kerst, Nieuwjaar wensen....dat is toch ook leuk?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:37

Nou blijkbaar niet.

Sommige loonwerkers? In de oogsttijd met name kunnen er ook wat van. Hoewel mijn ervaringen Gelukkig overwegend positief zijn! Voor ieders veiligheid dwing ik in zulke gevallen de juiste snelheid af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:44

Je kunt er ook voor kiezen om in die drukke (korte) periode niet gebruik te maken van die routes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:45

@ Gypsy:

Mensen realiseren echt niet wat voor een schade er aan auto en dier komen als beide met (hoge) snelheid in contact komen, is echt heel naar gewoon. Om maar niet over de administratieve chaos te spreken! Jazeker is dat onromantisch, maar verzekeringstechnisch zijn dat soort incidenten echt geen pretje voor beide partijen niet. Heel jammer. Dus nee ik vind het gewoon zo horen, bij een dier pas je je snelheid aan! En met een beetje geluk heb je dan nog een kleine voorbeeldfunctie voor de voertuigen achter je.

@ Brainless: ik heb het niet over drukke periodes, ik heb het over een situatie in het algemeen. Een dier passeer je met aangepaste snelheid. Overal. Altijd.