Wielrenners met een buitenrit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wielrenners met een buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:37

Ik dacht eigenlijk dat de meeste wielrenners om (voor mij ongrijpbare, aërodynamische? ) redenen geen bel hebben. Als ze hun komst al aankondigen roepen ze, is mijn ervaring. Gewoon bellen zou ik super prettig vinden!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:41

Bellen heeft niet zoveel zin als je zo hard gaat, dat hoor je pas als je dichtbij bent en als ik binnen gehoorsafstand bel, dan zit ik ook al naast je.
Ik snap wel dat mensen er commentaar op hebben hoor, maar bellen werkt gewoon niet goed.
Zeker niet bij de oudere fietsers met een wat minder gehoor... (en dan gaan ze eerst ook nog -meestal slingerend- achterom kijken voordat ze opzij gaan. :roll: )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:47

Is daar niet wat op te verzinnen? Een hardere bel? Ik denk dat wielrenners hun slechte imago deels aan het geschreeuw danken. Ik begrijp dat het niet onvriendelijk bedoeld is, maar zo komt het op veel mensen wel over blijkbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:48

[***] schreef:
Laat "goed fatsoen" nou nét datgene zijn dat bij (helaas de meeste) wielrenners ontbreekt :D .

Helemaal mee eens. De weg is voor hen, en dan maakt het niet uit of je op een paard zit of in een auto rijdt....:r

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:51

En het gaat maar door dat gegeneraliseer... bah bah.

Nu ga ik niet zo hard, maar ik heb inderdaad ook geen bel. Gewoon er nog niet opgezet eigenlijk. Meestal roep ik vriendelijk "pardon" en als er ruimte wordt gemaakt en ik passeer roep ik vriendelijk "bedankt!". Gelukkig nooit kwade gezichten. Maar ik wring me er ook niet tussen, maar houd gerust even in.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:52

Mensen die geen oog voor elkaar hebben zijn gewoon irritant, ongeacht of je ruiter, wielrenner of voor mijn part de paus bent... maar als we elkaar een beetje de ruimte en wat begrip tonen wordt het al iets minder vervelend... -:)

Shiloh

rhian schreef:
Mensen die geen oog voor elkaar hebben zijn gewoon irritant, ongeacht of je ruiter, wielrenner of voor mijn part de paus bent... maar als we elkaar een beetje de ruimte en wat begrip tonen wordt het al iets minder vervelend... -:)

Helemaal mee eens *\o/*

Cassidy

Shiloh schreef:
En het gaat maar door dat gegeneraliseer... bah bah.

Nu ga ik niet zo hard, maar ik heb inderdaad ook geen bel. Gewoon er nog niet opgezet eigenlijk. Meestal roep ik vriendelijk "pardon" en als er ruimte wordt gemaakt en ik passeer roep ik vriendelijk "bedankt!". Gelukkig nooit kwade gezichten. Maar ik wring me er ook niet tussen, maar houd gerust even in.

En wat is de reden dat jij je eigen gedrag projecteerd op de rest van de wielrenners?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:53

rhian schreef:

100% mee eens!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:55

Zeg ik ergens iets over de rest van de wielrenners?

Ik zal dat bij deze dan alsnog even doen. Alle wielrenners die ik ken zijn zo en proberen allemaal zo vriendelijk en veilig mogelijk door het verkeer te bewegen. Een asociale ben ik nog niet tegen gekomen. Dus dat meeste kun je er wel aflaten.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 16-06-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:56

nou wat ik mee maakte ermee...
ik was rustig op buitenrit , was aan het stappen net naast de berm, omdat de berm er niet lekker bij lag, steentjes etc.
Maar goed, zat ruimte ging zelfs nog meer aan de kant.
en die man schreeuwen, JA AAN DE KANT MET DAT ROT PAARD VAN JE.
nou sorry hoor.. Jazz deed helemaal niks..
ik heb toen even gevraagd of ze broekje te strak zat dat hij zo deed.
ik vond dit echt not done.
je gaat netjes aan de kant. en dan krijg je dit.
misschien was hij wel bang voor paarden :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:59

Shiloh schreef:
Zeg ik ergens iets over de rest van de wielrenners?

Ik zal dat bij deze dan alsnog even doen. Alle wielrenners die ik ken zijn zo en proberen allemaal zo vriendelijk en veilig mogelijk door het verkeer te bewegen. Een asociale ben ik nog niet tegen gekomen. Dus dat meeste kun je er wel aflaten.

De wielrenners die ik ben tegengekomen, en dan niet alleen als ruiter maar ook als chauffeur van een voertuig of als fietser, denken dat de weg van hen is (dus ze rijden op de weg en niet op een goed onderhouden en breed fietspad) en denken er niet aan om ook maar enige waarschuwing te geven met inhalen, laat staan dat ze ook maar een seintje geven dat ze aan je voorbij willen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:03

Cassidy, de ruiters die ik ben tegen gekomen hadden geen rekening met passerend verkeer en nog een grote waffel ook als je wilde passeren. Hoor je mij toch ook niet over? :+ heb wel een bel ergens op m'n stang maar ding heeft geen nut, roepen is beter ja.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:05

Wielrenners een ramp in het verkeer -_- Als ze een pony zien gaan ze een partij lopen bellen en gillen omdat er een pony loopt, dat leid tot pony in de stress, pony draait de kont naar de fietsers toe en de fietsers beginnen nog hader te gillen -O-

Het is overigens nog heel wat dat ze een bel op hun fiets hebben. Veel wielrenners hebben dat niet en beginnen te schreeuwen als ze er langs willen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:06

Wij staan met de paarden in een zeer aantrekkelijk gebied voor wielrenners, rondom ons hele terrein ligt behoorlijk steile berg eerst omhoog en andere kant dus weer omlag. Nou je kan je voorstellen hoe druk het vooral in het weekend is. Terwijl het eigenlijk een weg voor alleen aanwonende is. Nou waar we ieder weekend weer voor uitgescholden worden is terwijl wij buiten rijden(behoorlijk boeren buitengebied) echt niet normaal. Het fatsoen wordt met het jaar minder zelfs gewoon je zweep uit je hand trekken etc.
Sprak laatst een wat ouder echtpaar ook op de wielrenfiets en die zeiden zelf dat ze zich in dat gebied kapot schaamde voor hun mede wielrenners tja wat doe je eraan. De aanwonende hebben er nu ook genoeg van afgelopen weekend was er een tocht en de buurvrouw was erg druk met bordjes weg halen hihi we hebben ons kapot gelachen even later reed dan weer iemand van de organisatie langs om de bordjes weer op te hangen. Daarna kwam de buurvrouw weer en dit ging zo een halve dag door wij hebben lol gehad...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:06

Ik zou al erg blij zijn als die wielrenners een bel op hun fiets monteren. Weten al die wielrenners dat je al sinds 1906 verplicht bent een bel op je fiets te hebben? Een bel en een beetje snelheid minderen vind ik al een heel stuk vriendelijker dan dat geschreeuw achter me en dan op volle vaart rakelings langs me heen vliegen. Een fatsoenlijke bel heeft een verdere reikwijdte dan een brul, en een harde brul klinkt al snel onvriendelijk.
Eerlijk gezegd denk ik dat er een hele hoop onwetendheid is in dit, net als bij automobilisten icm paarden.

Maar eerlijk is eerlijk, ik erger me ook aan wielrenners. De meeste wielrenners zijn bezig met snel rijden en hebben (logisch) de balen als ze van stilstand weer door opnieuw moeten aantrekken. Maar zolang je op de openbare weg bent is het verstandig je gewoon aan de regels te houden die nederland heeft... Er zijn ook voldoende wielrenners die het wel netjes doen, maar doordat er een toch behoorlijk wat als levensgevaarlijke projectielen over de weg vliegen hebben ze helaas een slechte naam. Het is niet voor niets een probleem waar landelijk regelmatig aandacht aan wordt besteed..

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:08

Wat ik vaak zie ( en dat is bij alle groepen zo: ruiters, wielrenners maar ook hardlopers in groepsvorm of voor mijn part een kudde koeien ) is dat een groep vaak veel meer zich durft te permiteren dan een enkel individu... dit noem je ook wel ' de kracht van de massa' en is een belangrijke factor binnen ons primitievere en kleinere brein eat dan geprikkeld raakt... IEDER mens heeft dit gebiedje in zn brein wat verhoogde activiteit laat zien wanneer we ons in een groep bevinden...

Boeiend he :) ?

Je hebt geen zak aan deze info als je bijna een wielrenner op je motorkap hebt liggen zoals ik laatst of als je een drukke weg moet stilleggen omdat er een paardenzegening plaatsvindt...

Toch vind ik zelf het psychologische kader wel leuk om te weten... wij allemaal hebben een 'aso' in ons... wat niet betekend dat je je maar hoeft te laten uitkafferen o.i.d.

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:09

Ik heb gelukkig nooit problemen met wielrenners en kan juist altijd erg goed waarderen wanneer ze zich van te voren zich kenbaar maken. Maar is denk ik ook maar net hoe je in het verkeer opstelt.
Ik denk dat meeste wielrenners ook wel door hebben dat hun gauw stukken kwetsbaarder zijn dan iemand die stuk hoger op een stevig paard zit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:10

Gydja schreef:
Wielrenners een ramp in het verkeer -_- Als ze een pony zien gaan ze een partij lopen bellen en gillen omdat er een pony loopt, dat leid tot pony in de stress, pony draait de kont naar de fietsers toe en de fietsers beginnen nog hader te gillen -O-

Het is overigens nog heel wat dat ze een bel op hun fiets hebben. Veel wielrenners hebben dat niet en beginnen te schreeuwen als ze er langs willen.

Dat is heel simpel, je pony hoort dan niet thuis in het verkeer ;)

Genja, kun je geen klacht indienen bij de organisatie?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:15

@[***], trainen is voor 80% rustige duurtraining en die 20% snelheids- en krachttraining pak je voornamelijk tijdens wedstrijden. Wielrennen is geen krachtsport, maar een duursport en dat zie je in de trainingen terug.

Natuurlijk werkt een bel even goed of slecht als netje "pardon" roepen. Maar tijdens wedstrijden is een bel niet toegestaan en daardoor vinden veel toerders het stoer om geen bel te hebben. Alleen een bel is gewoon verplicht en die hoor je dus gewoon op je fiets te monteren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:16

Je moet ook niet de weg op met paarden die het niet kunnen hebben dat een fiets snel langs raast.

Ik ga met geen enkel paard op uitrit die bang is voor kleine dingen. Ik rij op veel wegen waar wielrenners rijden en met de nieuweling rijd ik dan enkel op de brede paden (plek zat voor de wielrenners om langs te razen), als ze dat niet meer eng vinden ga ik pas op smallere paden lopen, klaar.

Zij moeten zich aanpassen en geen bochten afsnijden bijvoorbeeld, maar wij ruiters moeten niet verwachten dat iedereen met een boog van 200 meter om ons heen gaat. Voed je dier op en er is geen enkele reden om meer plek nodig te hebben.

Ik heb ook geen bel op mijn paard en toch draaf en galoppeer ik vaak langs mensen (maar niet langs oude mensen en kleine kinderen, dit vind ik erg riskant). Iedereen moet rekening houden met elkaar, ik ga niet hele trainingen aanpassen voor anderen en zij moeten niet zeuren om iedere vots.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:19

Karl66 schreef:
Maar tijdens wedstrijden is een bel niet toegestaan en daardoor vinden veel toerders het stoer om geen bel te hebben. Alleen een bel is gewoon verplicht en die hoor je dus gewoon op je fiets te monteren.

Zou het een prachtig gezicht vinden: een wielrenner met een knalrode elmo toeter op zn stuur.... :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:21

xSlvna schreef:
Ik heb ook geen bel op mijn paard en toch draaf en galoppeer ik vaak langs mensen (maar niet langs oude mensen en kleine kinderen, dit vind ik erg riskant). Iedereen moet rekening houden met elkaar, ik ga niet hele trainingen aanpassen voor anderen en zij moeten niet zeuren om iedere vots.

En dat vind ik dan weer asociaal. Ik verwacht van iedereen dat hij een ander in stap passeert. Dat jij daar geen moeite mee hebt en dat gewoon niet doet, is een teken aan de wand dat je geen moeite hebt met huftergedrag van fietsenden medemensen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:22

Nouja als de mensen je daardoor aan horen komen... er zijn genoeg bellen die flink lawaai maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:23

Xslvna: ik ga alleen met mijn paard niet gemiddeld 25-35km/h langs fietsers. Ik heb geleerd te passeren in stap of een rustige draf. Als jij en volle galop foetsers in gaat halen vind ik dat net zo asociaal..
Karl66, kun jij tonen waar staat dat dat niet si toegestaan? Ik zie bij iedere rit op de weg bij adviezen dat je je fietsbel moet gebruiken en kan egen echt reglement vinden...