strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:01

Maartje1990 schreef:
Paardenmest is iets héél anders dan hondenstront of mensenstront. Een mensen of hondendrol zal als in het in de zee terechtkomt beetje blijven ronddobberen. Een paardendrol zal meteen helemaal oplossen want dat is niet meer dan gras en hooi. Dat is het verschil tussen een vleeseter/alleseten met een dier dat alleen gras/hooi eet.

Jeeej, ik mag ook in het water poepen!!!
Ik eet ruim 17 jaar niets anders dan granen, groente en fruit... :)

Wat ik mis is gewoon wat gebruik van gezond verstand bij mensen...

Tuurlijk ruim je je hondenpoep, paardenpoep of andere rommel op als je ziet dat iemand anders er direct last van heeft of zou kunnen hebben.
Anderzijds vind ik ook dat wanneer ik mijn paard of hond in een buitrngebied ( buiten gemeentegebied) zijn behoefte doet in het hoge gras, ver van het pad ik het niet hoef op te ruimen... mestkevers, vogels en planten maken maar wat graag gebruik van deze lekkernij. Ik heb daar geen omschreven kaders in de vorm van regels voor nodig. Ik denk dat gezond sociaal verstand een prima raadgever kan zijn....
Laten we dat gewoon met zn allen gebruiken... ;)

Cardy

Re: strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:30

Wow wat een reacties zeg!
Het gaat er mij puur om wat de regel is: wel of niet opruimen.

Het gaat hier om Egmond aan Zee. Hier mag je in de zomer vanaf 19.00 uur tot 10.00 uur op het strand. Ga ze toch maar eens bellen.

Bij mij is het heel simpel dan. Is het verplicht om op te ruimen, dan zal ik daar de volgende keer zeker rekening mee houden.
Hoeft het niet, dan doe ik het niet.

Vind het overigens wel een gek idee als er geen opruimplicht is.. mensen liggen daar toch met mooi weer overdag te zonnen..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:00

Nou langs ons huis gooien ze altijd blikjes en andere troep. Ruimen niks op. Automobilisten draaien zo hun raam open en gooien de troep zo in onze tuin. Tevens zitten mensen op ons land of te kakken of te pissen. Ruimen ze toch ook niet op?

En dit meen ik echt serieus.

Mijn paard mest altijd keurig in de berm, dan ga ik het niet opruimen. En ik rij overal en nergens dus als ik dan met mijn fiets de route die ik heb gereden nog eens moet fietsen om de strond op te ruimen, ben ik zo 14 uur bezig. :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:04

Geen sterke logica, die twee argumenten, Heimdallr.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:18

Ik vind dat mensen soms echt zeikerds zijn. Om elk wissewasje word tegenwoordig gezeurd en niemand laat elkaar nog in de waarde.
Ik heb heel wat km's over het strand gemaakt vroeger en heb daar nog nooit een drol opgeruimd.
Als het in het dorp midden op het fietspad kwam of pal voor een huis dan stapte ik even af en veegde het in de goot.
Met de kar kan ik het niet eens opruimen omdat ik altijd alleen rijd en nee ik ga daarna niet nog eens het rondje na fietsen.
Misschien is het wat om om (jeugd)gevangen aan het werk te zetten en in de drukke paarden wegen aan het werk te zetten.Tevens goed voor de werkgelegenheid want deze mensen moeten begeleid worden.

2 vliegen in 1 klap.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:24

Wij mogen hier tijdens de zomermaanden alleen na 19.00 en voor 7.00 over de badstranden. De stukken die aangewezen zijn als ruiterroute mogen we natuurlijk over dag ook gebruiken.
Als ik de stukken die als badstrand zijn aangewezen wil passeren, rij ik zo dicht mogelijk bij het water langs. Zo neemt de zee de mest mee. Ik kan me voorstellen dat andere strandgebruikers zich ergeren aan de mest.
Het is tenslotte niet zo leuk om met je kinderen naast een dikke drol te zitten.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:39

Ik weet niet waar jullie naar het strand gaan maar hier is er om de vijftig meter sowieso een prullenbak. Wat moeilijk zeg, even oprapen met een zakje/schepje whatever en het weg te gooien. Op straat schop ik het altijd in de berm, aangezien niemand op straat gaat liggen om lekker te zonnen en te ontspannen. Ook lopen er gewoonlijk geen kinderen/mensen met hun blote voeten over straat. Gadver zeg, moet er niet aan denken dat ik lekker op het strand lig voor mijn ontspanning en dan de hele tijd geur van mest ruik, of dat ik ineens een een drol stap of er in het water in zwem. (en ja ik weet wat er allemaal in de zee ligt maar dat maakt het niet meer fris dat ik misschien een drol in mijn handen heb) Daarnaast als je niet kunt afstappen heb je je paard niet onder controle en moet je niet naar het strand gaan. Je brengt niet alleen jezelf en je paard in gevaar maar ook nog genoeg andere mensen. Ik ga ook niet naar buiten met mijn paard als er overal tractors rijden omdat ik weet dat ze dan drukker word dan normaal.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:47

Kuggur schreef:
Geen sterke logica, die twee argumenten, Heimdallr.

Het waren ook niet echt argumenten.

Maar mensen vervuilen rondom ons huis en zitten serieus gewoon te kakken op onze kavels.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:51

Ik zie mensen het ook nog steeds hebben over een zakje of schepje... Ik weet niet hoe groot jullie hopen zijn? :')
Maar die van mij mest als een olifant, dan ruim ik het toch echt pas op (als ik alleen ben) als het echt moet en ik eerst m'n paard thuis heb gebracht.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:53

Poess91 schreef:
Ik zie mensen het ook nog steeds hebben over een zakje of schepje... Ik weet niet hoe groot jullie hopen zijn? :')
Maar die van mij mest als een olifant, dan ruim ik het toch echt pas op (als ik alleen ben) als het echt moet en ik eerst m'n paard thuis heb gebracht.

Inderdaad.

Ik ga echt de mest van mijn paard niet opruimen op het strand.
Dan moet ik ten eerste het water in, en de mest lost vanzelf heel snel op of drijft weg.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:57

Dichtbij de vloedlijn wordt het snel visvoer. Dat zou ik ook niet opruimen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:57

gewoon boodschappen tassie mee en aan een clip aan ringetje van je zadel hangen ff afstappen en opruimen... ..er staan op t strand vuilnisbakken waar je je zak weer kan legen..
zo veel moeite is het niet.
helemaal in t zomer seizoen vind ik t altijd best asociaal als ruiters hun mest niet opruimen op t strand..
ongeacht of hij nou vlakbij of in t water ligt.
wil je t water in kom je een paarden drol tegen nou lekker fris zeg..

hier nog bezig met een eigen mest zak maken maar verder heb ik in een rugzak een tas zitten waarmee ik mest opruim van mijn merrie en die in de eerste beste prullenbak weer leeg gooi
zie ik geen vuilnisbak in de verste verte dan hop gewoon poepzak ff dicht knopen en hop in me rugzak.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:08

Mensen die zeggen dat het niet zoveel moeite vinden of het niet opruimen asociaal vinden. Ik vind het veel asocialer als jij afstapt en je paard er op dat moment vandoor gaat. Als jij dat schijt op aan het ruimen bent, moet je dus bukken en kan je niet op je paard letten, vervolgens moet je nog gaan opstappen met een zak schijt?
Mijn paard is meer dan 100% verkeersmak en zal er echt niet zo snel vandoor gaan, maar ga mijzelf, mijn paard en andere mensen niet in gevaar brengen om een hoopje poep. Andere mensen in gevaar brengen is asocialer dan een hoopje poep laten liggen..

En ik ga daarna niet nog het hele strand aflopen om poep op te ruimen, aangezien ik meestal toch wel ruim 3 km heen en weer, dan ben ik na het rijden nog 2 uur bezig met poepscheppen, nee dankje..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:13

Het gaat om een openbaar gebied en dat hoor je schoon te houden, of het nou stront, etenswaar of verpakkingsmateriaal is!

En zo'n plastic zak kan je toch gewoon in de zak van je jas/bodywarmer/trui/whatever stoppen? Als mijn paard er aan de hand vandoor zou gaan zou ik niet eens naar buiten gaan :n
wat als je in een gevaarlijke situatie terecht komt en het moet? Paard weg :wave:

Dat je een ruiter bent maakt niet dat je boven de wet/sociale regels staat. Wat een arrogantie kom ik hier tegen zeg...
Als de mest in het water/heel dichtbij de vloedlijn licht vind ik het nog wat anders

Ja, een paard is een dier, maar het heeft zich te gedragen en daar dien jij voor te zorgen.

NaomixAline: en je kan dan niet de teugels over het hoofd doen en die vasthouden tijdens het opruimen? Of een halstertouw meenemen? Plus, hoe vaak poept jouw paard dan wel niet? Als dat echt zo veel is zou ik er eens mee naar de dierenarts gaan :(:)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:16

NaomixAline schreef:
Mensen die zeggen dat het niet zoveel moeite vinden of het niet opruimen asociaal vinden. Ik vind het veel asocialer als jij afstapt en je paard er op dat moment vandoor gaat. Als jij dat schijt op aan het ruimen bent, moet je dus bukken en kan je niet op je paard letten, vervolgens moet je nog gaan opstappen met een zak schijt?
Mijn paard is meer dan 100% verkeersmak en zal er echt niet zo snel vandoor gaan, maar ga mijzelf, mijn paard en andere mensen niet in gevaar brengen om een hoopje poep. Andere mensen in gevaar brengen is asocialer dan een hoopje poep laten liggen..

En ik ga daarna niet nog het hele strand aflopen om poep op te ruimen, aangezien ik meestal toch wel ruim 3 km heen en weer, dan ben ik na het rijden nog 2 uur bezig met poepscheppen, nee dankje..

sorry maar wat is dat voor onzin je heb je paard toch gewoon vast als je t opruimt..
of laat jij je paard gewoon los rondlopen als jij poep aan t opruimen bent?

hier moet mijn paard waar dan ook gewoon normaal braaf kunnen stil staan en staan wachten of dat nou met optoming of met een halster is..
je paard hoort zich gewoon te gedragen en kan hij dat niet moet je gewoon niet naar t strand gaan.
en een hoopje? sorry maar de meeste paarden poepen toch wel een flinke hoop en als alle paarden bezitters zo asociaal denken van ik ruim t niet op dan ligt t stal al snel aardig vol met poep..
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 02-06-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:17

Mijn paard gaat er niet aan de hand vandoor, als ik haar continu in de gaten kan houden.
Zodra ik zou moeten afstappen om die giga hoop op te rapen, dan kan ik haar niet met beide handen vasthouden en is de kans groter dat de teugels mij ontglippen en ze weg schiet.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:17

NaomixAline schreef:

je kan het toch gelijk doen? Daarnaast moet je helemaal niet naar het strand gaan als je niet eens op je paard kan letten terwijl je twee seconden bukt.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:18

Elk paard moet het toch een keer leren? Eerste keer op het strand is behoorlijk spannend, gaat daar door meer mesten maar is vervolgens wel moeilijker te houden.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:19

En hoe zit dat dan met manege's? Iemand ooit een manege gezien die midden op het strand stopte omdat er een paard heeft gemest? Ik ben ze nog niet tegengekomen :D

Neehoor, ik zal de mest ook laten liggen, spoelt vanzelf weg!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:20

Poess91 schreef:
Elk paard moet het toch een keer leren? Eerste keer op het strand is behoorlijk spannend, gaat daar door meer mesten maar is vervolgens wel moeilijker te houden.

Neem je een paar oude rotten mee die wel rustig blijven, dan zal een ongeling niet zomaar weg schieten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:20

Poess91 schreef:
Mijn paard gaat er niet aan de hand vandoor, als ik haar continu in de gaten kan houden.
Zodra ik zou moeten afstappen om die giga hoop op te rapen, dan kan ik haar niet met beide handen vasthouden en is de kans groter dat de teugels mij ontglippen en ze weg schiet.

sorry maar dan moet je je paard toch echt maar eens gaan opvoeden..
vind dat je je paard gewoon aan een los teugeltje(dus je arm door de teugel heen) moet kunnen stil staan ook op het strand.
gewoon je mest hoort op te kunnen ruimen en t daarna gewoon aan t zadel kunnen hangen..

ruiters kunnen ook al zo vreselijk klagen als men opeens hoort dat een poepzak verplicht gaat zijn..terwijl veel t niet eens wensen op te ruimen
hier komt een poepzak er ook wel aan in deze gemeente
dan denk ik ook van ga niet achteraf klagen._-:( |o :x
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 02-06-14 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:22

Het ene paard schrikt nu eenmaal sneller dan het andere.
Zeker als het een jong dier is, heeft niets met opvoeden te maken.
Ik ga ook niets aan mijn zadel hangen.

Ze wachten allemaal maar gewoon lekker tot m'n wandelende hulpen (:')) het hebben opgeruimd of tot dat ik weer terug ben zonder paard als het echt in de weg ligt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:22

Don_Zhivago schreef:
KimD schreef:
Wij hebben hier geen strand in de buurt, maar als zou ik wel het fatsoen hebben om het op te ruimen, hondenstront MOET zelfs op veel plekken worden opgeruimd. Wat is dan het probleem om een pedaalemmer zak mee te nemen de stront erin te doen en deze desnoods in de zee weer te legen?

Vind ik niet meer dan netjes en zal het dan ook altijd doen. Samen op het strand, samen ervoor zorgen dat het geen puinhoop wordt.

Hoe zie je dat voor je dan?
Mijn paard is meestal wel wat jolig op het strand.
Afstappen, paard aan de teugels vast houden, drollen in een vuilniszak scheppen om vervolgens weer met een stront zak op m'n rug verder te rijden? Hihi

Nee, ik rij met mij paard vooral op het wat hardere zand, daar spoelt het wel weer weg de zee in.
Ik ga geen risico lopen dat m'n paard los loopt op het strand.

Hoogseizoen is wat anders, maar dan ga ik nooit naar een publiekelijk strand.

Idd! Ik zou ook echt niet afstappen, laat staan een vuilniszak uit gaan staan wapperen en met een ritselend geval weer op de rug klimmen...

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:25

Wat ik bedoel is dat als jij bezig bent met de poep opruimen, let je dus niet op je paard, maar op de poep. Als je paard er dan vandoor gaat, kan dit onverwachts komen en kan je hem wellicht niet tegen houden, mijn paard is keurig aan de hand, maar het is wel een bloederig paardje, vooral in combinatie met het andere paard waar wij dan mee rijden, is dit gewoon een onnodig risico nemen.
En daar doe ik niet aan. Je kan zeggen wat je wilt, maar je hebt twee handen nodig om die mest op te ruimen en dan kan je je paard niet stevig vast houden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:26

Poess91 schreef:
Het ene paard schrikt nu eenmaal sneller dan het andere.
Zeker als het een jong dier is, heeft niets met opvoeden te maken.
Ik ga ook niets aan mijn zadel hangen.

Ze wachten allemaal maar gewoon lekker tot m'n wandelende hulpen (:')) het hebben opgeruimd of tot dat ik weer terug ben zonder paard als het echt in de weg ligt.

dat heeft wel degelijk te maken met opvoeden :j want een jong paard kan je al vanaf t begin kennis laten maken met ritselende zakjes op en naast het paard.
buiten de bak overal leren stil staan is niet zo moeilijk...

maar goed ik ruim mijn mest teminste wel op op het strand dit zal altijd zo een welles nietes probleem blijven tot straks de mest zak verplicht word op buitenrit..