met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:15

kimmie1 schreef:
Ja hoor kan gewoon. Ikzelf ben een aantal jaar geleden met mijn paard met pont Buitenhuizen gegaan dus vraag me af of het daadwerkelijk niet mag, want ik mocht het wel degelijk. Gewoon op het autodek, alle ruimte kreeg ik. Ben met het oplopen van de pont afgestapt omdat hij de klep wat eng vond. Op de pont er weer op gaan zitten en aan de overkant er af gereden naar Spaarnwoude toe.

Oja de mensen die zeggen dat met de pont gaan levensgevaarlijk is, willen die aub ook vooral niet gaan buitenrijden, moet er nl niet aan denken om ze dan op de weg tegen te komen, das net zo gevaarlijk.

_/-\o_ _/-\o_

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:28

Volgens mij vinden veel mensen het zelfs al vreemd/gevaarlijk om op een veer te stappen/rijden/fietsen. Als ik zie hoe mensen hier in de toeristentijd het veer benaderen...

Dus dan lijkt het met een paard echt levensgevaarlijk. Als het dier braaf is, je geen ijzers onder hebt en de veerman het goed vindt waarom niet? Wordt echt wel vaker gedaan en persoonlijk vind ik langsrazend verkeer gevaarlijker dan gecontroleerd een pontje over. Oftewel als het mag [zou het toch zelf even vragen aangezien er meerdere veermannen staan op een pontje dus kan best dat het van de een wel mag en andere niet. Zie bericht namelijk dat het niet mag maar zou het laten afhangen van eigen ervaring] gewoon doen.

pillow

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:37

Verander nou aub even die D in een T in je koptekst. zo ergerlijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:42

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:46

Gewoon over het fietspad. Lijkt me rustiger dan de weg.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:47

Ik zou met mijn auto of fiets even een rondje wachten als er iemand met zijn paard de pont op kwam. Ik vind het met de trailer al eng, zo'n pont maakt ook nog eens een hoop herrie.
En ik weet niet of je paard ijzers heeft want dan is die stalen klep ook best wel eng, kans op uitglijden.
Dus, ik zou het niet doen.
En mijn paard is erg mak buiten dus omdat ik geen pontjes durf te nemen hoeft er nog niemand bang te zijn dat ze me tegen komen op straat hoor :+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:48

ikke schreef:
Oh, enne, hoe zouden jullie deze brug dan passeren?
http://goo.gl/maps/jsW95

Op het midden, want daar hoor je als bestuurder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:49

Koekeroekus schreef:
Gewoon over het fietspad. Lijkt me rustiger dan de weg.

Dat fietspad is 1,5m breed, de leuning amper een meter hoog........

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:55

ikke schreef:

Lijkt mij niet echt een passende vraag in dit topic maar vooruit. Ik zou gewoon het rechter fietspad pakken. Gewoon lekker doorrijden. Als ik met mijn paard op pad ben ga ik er echt niet vanuit dat hij van zo'n bruggetje gek gaat doen. Daarbij kom je geen tegenliggend fietsverkeer tegen dus heb je de volledige 1,5 meter voor jezelf. Op de weg rijden ze 80 en heb je tegenliggers dat zou ik minder snel pakken omdat ik direct langsrazend en inhalend verkeer [ja er staat een streep maar de ervaring leert dat sommige automobilisten zich daar niet aan houden] veel gevaarlijker vind. Niet vanwege het paard maar juist ook voor het overige verkeer dat niet ingespeeld is op paarden.

Als je dit al niet vertrouwd moet je niet eens de weg op gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:57

Vala schreef:
ikke schreef:

Op het midden, want daar hoor je als bestuurder.

Herinner me eraan dat ik niet met jou op trektocht wil :P
Als je op zo'n brug op de rijbaan gaat rijden dan ben je een groot obstakel voor het gemotoriseerde verkeer en kun je hele vreemde en vooral gevaarlijke situaties krijgen. Dit soort grotere bruggen doe je altijd over het fietspad als dat voldoende ruimte biedt.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 09:58

pillow schreef:
Verander nou aub even die D in een T in je koptekst. zo ergerlijk

Hoe moet dat ?

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 09:59

Vala schreef:
Ik zou met mijn auto of fiets even een rondje wachten als er iemand met zijn paard de pont op kwam. Ik vind het met de trailer al eng, zo'n pont maakt ook nog eens een hoop herrie.
En ik weet niet of je paard ijzers heeft want dan is die stalen klep ook best wel eng, kans op uitglijden.
Dus, ik zou het niet doen.
En mijn paard is erg mak buiten dus omdat ik geen pontjes durf te nemen hoeft er nog niemand bang te zijn dat ze me tegen komen op straat hoor :+

Ze heeft geen ijzers :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:10

ikke schreef:
Al degenen die het levensgevaarlijk vinden, wat hebben die allemaal al meegemaakt?

Waar slaat dat nou weer op? Ik vind het levensgevaarlijk ja en buitenrijden vind ik iets heel anders dan met de pont gaan. Paard heeft geen stabiele ondergrond, kan niet vluchten behalve door in het water te springen. Een paard die echt in paniek is hou je niet rustig met een handje biks of met 'hooo maar' blabla. Buitenrijden en met de pont gaan vind ik niet echt een vergelijking.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:16

Geen stabiele ondergrond ?

We hebben het hier over een veerpont, niet over het bevaren van een woeste bergrivier in een rubberen opblaasbootje :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:23

Shirley schreef:
Geen stabiele ondergrond ?

We hebben het hier over een veerpont, niet over het bevaren van een woeste bergrivier in een rubberen opblaasbootje :?

Zoiets ja.

naomi_1998 schreef:
ikke schreef:
Al degenen die het levensgevaarlijk vinden, wat hebben die allemaal al meegemaakt?

Waar slaat dat nou weer op? Ik vind het levensgevaarlijk ja en buitenrijden vind ik iets heel anders dan met de pont gaan. Paard heeft geen stabiele ondergrond, kan niet vluchten behalve door in het water te springen. Een paard die echt in paniek is hou je niet rustig met een handje biks of met 'hooo maar' blabla. Buitenrijden en met de pont gaan vind ik niet echt een vergelijking.

Waarom zou een paard willen vluchten? Waarom zou een paard in paniek raken?

Dat gebeurt maar om een reden: JIJ hebt je paard niet goed genoeg opgevoed om te zorgen dat ze domweg geen reden zien om in paniek te raken!

Ken je paard, maar vooral: projecteer jouw gebrek aan management niet op andermans paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:26

Kan wel hoor met de pont, hier iemand met ervaring :)

Wij gingen elk jaar met ponykamp met de groep met de pont mee, nooit iets gevaarlijks mee gemaakt, zelfs de onrustige en drukke paarden gingen de pont op en hebben geen rare dingen gedaan.

Maar als ik ts was zou ik dan niet alleen gaan maar met iemand met een ander paard erbij, en goeie tip even de kapitein vragen op een rustig moment of je het mag proberen, vaak ben je zelf banger als je paard en dat voelen ze, jij bent de leider dus als het goed is vertrouwd je paard jou.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:29

@ikke: zou je je toon een beetje kunnen matigen hier! Je mag best een andere mening hebben (mits je die ook onderbouwt), maar daarbij hoef je anderen die jij helemaal niet kent niet gelijk op de schroothoop te vegen!

Het is niet aan jou om op afstand een oordeel te geven over hoe anderen met hun paard omgaan en hun 'management'.

Als je denkt dat paniek bij een paard ontstaat omdat je je paard niet goed hebt opgevoed, zegt dat meer over jouw inzicht in paarden dan over de anderen!

Paniek ontstaat juist door iets van buitenaf, wat je niet in de hand hebt. En het braafste en best opgevoede paard kan door iets wat onverwacht is en hij niet kent in paniek raken.
Zou ander wel heel simpel zijn, dat als je je paard goed hebt opgevoed, je alles maar buiten klakkeloos zou kunnen doen omdat je paard toch wel luistert. Was het maar zo simpel ....!

Natuurlijk zijn er zat mensen die wel met hun paard op een pont zijn geweest, maar het lijkt me nuttig voor TS om haar (ook) te wijzen op de gevaren en risico's. Daar heeft ze meer aan ....

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:52

Is pontje Buitenhuizen de pont vanaf Assendelft naar Spaarnwoude?
Want dan is dat de pont die ik wil gaan proberen over te steken met mijn shetlander. Shet is volledig bomproof en trailermak (gaat liggen slapen in de trailer).
Let wel; ik ga het in stappen proberen, eerst ga ik er een keer of hondert (dicht) langslopen, daarna een paar keer de klep op en af en dan hoop ik tegen het eind van de zomer een afspraak te kunnen maken met de schipper op een rustig moment. Zodat hij eerst een rondje pont kan lopen (een paar keer) en dan er wer af. Ik ga ook vragen aan de schipper om in zijn vrij 'gas' te geven, dan kan ik eerst zien hoe ponylief op de herrie van de motor reageerd; als je dit niet geoefend hebt en hij raakt in paniek van het geluid op open water heb je een probleem.
Ik ga niet zomaar zonder oefenen proberen over te steken met mijn shet want ook als hij in paniek raakt hou je hem niet denk ik. Tenminste, ik heb nog nooit ervaren dat hij aan de hand in paniek raakte, maar je weet maar nooit. Het blijft een dier.
En als ik het niet vertrouw omdat hij toch te gespannen blijft doe ik het lekker niet. Het is tenslotte wel leuk om aan de overkant te komen, maar je moet ook nog terug zegmaar. En het moet voor de pony geen verschrikkelijke ervaring worden/ zijn.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:03

Met mijn pony zou ik het dúrven ja, omdat hij gewoon super braaf is. Maar ik zou het nooit doen! Het feit blijft dat het een dier is, en stel je voor dat hij schade zou kunnen aanrichten aan andere mensen, evt honden, auto's en zichzelf.. :n
Zou het mezelf nooit vergeven! Als hij op de trailer staat en dan via een pond (een grotere) dan zou ik het wel durven, maar hou toch wel meer van het vaste land. :j

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:07

Hier hetzelfde verhaal met deze brug Ikke,http://goo.gl/maps/LbX1P dit is de bewuste van pont Buitenhuizen naar Spaarnwoude. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat toen ik ging er nog geen gehele scheiding was tussen de autoweg en het fietspad. Ik begon op het fietspad en paard gaf gas en daardoor kwam ik op de autoweg terecht. Kon niet meer terug en moest vol gas omdat dat pas echt gevaarlijk was geworden.
Laatst bijgewerkt door kimmie1 op 23-02-14 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:08

Gowlan schreef:
Met mijn pony zou ik het dúrven ja, omdat hij gewoon super braaf is. Maar ik zou het nooit doen! Het feit blijft dat het een dier is, en stel je voor dat hij schade zou kunnen aanrichten aan andere mensen, evt honden, auto's en zichzelf.. :n
Zou het mezelf nooit vergeven! Als hij op de trailer staat en dan via een pond (een grotere) dan zou ik het wel durven, maar hou toch wel meer van het vaste land. :j

Ja maar Gowlan wat denk je wat er kan gebeuren als jij op straat langs een paar geparkeerde autos rijd? Of als je op wedstrijd terrein bent waar ook jonge kinderen rondlopen enz.?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:16

simodi schreef:
Paniek ontstaat juist door iets van buitenaf, wat je niet in de hand hebt. En het braafste en best opgevoede paard kan door iets wat onverwacht is en hij niet kent in paniek raken.
Zou ander wel heel simpel zijn, dat als je je paard goed hebt opgevoed, je alles maar buiten klakkeloos zou kunnen doen omdat je paard toch wel luistert. Was het maar zo simpel ....!

Weet je wat nou zo vervelend is? Het IS zo simpel............

Mijn atoombomproof paard had een punt van aandacht: koeien!

Op een trektocht kwamen we opeens oog-in-oog met een koe, de stier en een kalf, in een natuurgebied. Mijn paard wilde over de flos gaan, merkte dat de rest er niet eens naar keek en liep toen achter de rest aan. Sindsdien zijn koeien geen probleem meer........

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:24

Ik zou je het ook afraden!
Je brengt dan als je paard er van door gaat jezelf in gevaar als zowel je paard en de andere mensen!
Je wilt niet op je geweten hebben dat er iets gebeurd met iemand!

En aangezien je paard niet eens trailermak is zou ik er niet eens aan durven denken!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:34

ikke schreef:

Op een trektocht kwamen we opeens oog-in-oog met een koe, de stier en een kalf, in een natuurgebied. Mijn paard wilde over de flos gaan, merkte dat de rest er niet eens naar keek en liep toen achter de rest aan. Sindsdien zijn koeien geen probleem meer........

Hiermee geef je aan dat jouw paard de kudde volgde en niet dat hij het toch durfde omdat jij aangaf dat het veilig was!
Je voorbeeld was geloofwaardiger als jij alleen met je paard in die situatie was en hij doorliep omdat jij bepaalde dat dat moest/kon. Dat is juist waar het om gaat.

En op een pont speelt dan nog mee dat je bijna geen ruimte hebt om met je paard te manoeuvreren als hij wil rennen (instinct) omdat hij bang wordt.

Maar ik laat het hierbij, deze discussie leidt zo niet echt ergens toe.

Ik denk dat voor TS de risico's inmiddels wel duidelijk zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:30

simodi schreef:
ikke schreef:

Hiermee geef je aan dat jouw paard de kudde volgde en niet dat hij het toch durfde omdat jij aangaf dat het veilig was!
Je voorbeeld was geloofwaardiger als jij alleen met je paard in die situatie was en hij doorliep omdat jij bepaalde dat dat moest/kon. Dat is juist waar het om gaat.

En op een pont speelt dan nog mee dat je bijna geen ruimte hebt om met je paard te manoeuvreren als hij wil rennen (instinct) omdat hij bang wordt.

Maar ik laat het hierbij, deze discussie leidt zo niet echt ergens toe.

Ik denk dat voor TS de risico's inmiddels wel duidelijk zijn.

Paard loopt nu gewoon langs koeien, dus heeft ie van dat moment blijkbaar wel geleerd dat koeien wel OK zijn.

Punt is dat de meesten die hier reageren alleen maar in gevaren kunnen denken maar niet in staat zijn om een plan van aanpak te maken om ervoor te zorgen dat ze wel veilig iets kunnen doen wat ogenschijnlijk heel eng is.

Wat vaak nog veel meer een punt is, is dat veel mensen een paard hebben waar ze eigenlijk niet zoveel voor te melden hebben op het moment dat het eng wordt. Ligt aan de mens, niet aan het paard.

Het gaat om de mindset: denk je in oplossingen? Of denk je in problemen? De meeste Bokkers doen het laatste, blijkens de reacties (niet alleen in dit topic).