Weten menners nog hoe het hoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:07

Degene die vinden dat je niet hoeft te gaan stappen, als je elkaar passeert, zijn dus degene die jij tegenkomt :')

Ik vind het niet meer dan sociaal, wie dan ook, om elkaar rustig te passeren in stap. Dit zijn eigenlijk wel een beetje ongeschreven regels. Paarden blijven kuddedieren.
dit vind ik ook naar wandelaars, fietsers, auto's en ander verkeer toe en andersom. :j

Net dat als je met hond loopt (mits in een losloopgebied) en je een andere hond tegenkomt die aan lijn zit, jij ook je hond even aanlijnt. Sociaal en rekening houden met je medemens. :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:25

Uit verschillende posts hier concludeer ik dat veel ruiters het een onredelijke eis vinden het equivalent van voertuig bij verkeersdeelname onder controle te hebben (in situaties die de rest van de verkeersdeelnemers als normaal beschouwen).
Ik hoop voor diegenen dat de wetgever hier niet al te diep over na gaat denken, de conclusie van dat denkproces zou wel eens onaangenaam uit kunnen pakken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:40

Hier erger ik mij ook aan. Paard is zelf ook beleerd voor de wagen, maar kan menwagens nog echt heel spannend en eng vinden. Zeker als er dan ineens paarden de hoek om komen met kletterende ijzers en die dan nog hard voorbij razen ook.. Vind het onwijs asociaal, zeker ook omdat het gevaarlijk kan zijn. Die van mij doet gelukkig niet zo veel, alleen een beetje draaien en snuiven, maar er zijn paarden die hier gewoon heel erg van schrikken en er dan wel een gevaarlijke situatie ontstaat. Vind het overigens net zo met mensen die met een sulky achter hun paard hangen op het strand.. Hebben er geen enkel probleem mee om ineens (je hoort ze bijna niet aankomen) keihard dicht langs je komen. Onwijs gevaarlijk gewoon.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:52

Bovendien kan je niet in het koppie van het andere paard kijken wat je in draf wilt passeren. Buren van mij hadden ook een superbraaf paard die nergens van opkeek en alles prima vond. Ik was met mijn hondje aan het wandelen en hoorde ineens een hoop kabaal, gerem van een auto, keihard optrekken en vooral flink toeteren. Bleek dat er een asokereltje in een auto expres kort tegen dat paard aan het rijden was, terwijl ze netjes aan de kant reden en hij er makkelijk voorbij kon, probeerde vanuit zijn auto het paard op de kont te slaan, afijn alles om hem aan de kletter te laten gaan 8)7 . Ze hebben het paard kunnen houden, zij het met moeite, maar als het dier kort daarna in draf gepasseerd zou worden door een ander paard was er toch het risico dat hij wel was gaan flippen.
Mijn huidige paard staat op een menstal. Groot (landbouw)verkeer doet hem echt niks, maar de eerste keer dat hij een aanspanning zag op het terrein voelde ik toch een enorme berg spanning. Het lastige was dat hij er voor de buitenwerld meer zo :O :O :O uitzag. Maar die spanning had ik zelf ook eigenlijk niet verwacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:28

Inoterry schreef:
Heb het 2 keer gehad dat diegene waar ik net door was gepasseerd boos werd op mij omdat ze weer werden gepasseerd door mij en mijn spontaan onhoudbare draver...tsja, wie begon er nu fout := .
Maar dat kunnen dus de problemen zijn/worden van gewoon lekker doordraven als menner of ruiter

Ik merk nu dat er 2 betekenissen aan passeren zitten.

Met passeren bedoel ik: elkaar tegemoet komen.
Anders zeggen wij (binnen onze familie/enz) inhalen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:59

Brainless schreef:
fohadie schreef:
Zowel ruiters als menners horen elkaar in stap te passeren. Hoeveel moeite is het om even terug te schakelen naar de stap?

Wat ik nog ergelijker vind is dat ik tijdens een wandeltocht van 80km (Ja ik wandel graag lange afstanden) gedwongen word op een mul menpad te lopen omdat paard en wagen het voetpad gebruiken want het ruiterpad is zo mul.

En dan niet plaatsmaken voor de wandelaar op het voetpad maar gewoon in volle draf op je af komen dat je wel opzij moet springen! (Meerdere malen meegemaakt.)

Ik merk het ook aan ruiters hoor, die waarschijnlijk vergeten zijn dat je in stap hoort te passeren. Tuurlijk hoor je je paard onder controlle te hebben maar waarom is dat altijd het antwoord van mensen die zich niet aan de regels houden? Waarom moet er in een andere gang dan stap gepasseerd worden?

ik vind dat je ook niet de weg op moet gaan als je de regels niet weet.

Dat is niet wettelijk bepaald, het is netjes als je het doet; maar niet verboden.

Er is zoveel niet verboden maar wel netjes/gewenst. Doe jij dat dan ook allemaal niet? In volle gallop iemand passeren is ook niet verboden, wel A-sociaal en ongewenst. Als we alles gaan doen wat niet verboden is maar wel ongewenst raakt het einde zoek! En het maar raar vinden dat de ruiterij steeds slecht in het nieuws komt. :n

Edit: Met passeren bedoel ik inhalen.

Magic_Ice

Re: Weten menners nog hoe het hoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:05

Als ruiter en/of menner hoor je je te gedragen en rekening te houden met overig verkeer, net zoals overig verkeer dat hoort te doen. Een paard is een kuddedier en een vluchtdier en zal graag mee willen met en soortgenoot, en misschien nog wel sneller als die soortgenoot in een hoger tempo gaat, gezien het vluchtgedrag.

Sommige paarden zijn gewoonweg angstig voor menkarren, ondanks dat ze voor de rest compleet bomproof en mak zijn op en langs de weg. Ik vind het niet meer dan respectvol als je elkaar passeert in stap en rekening houd met elkaar.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:12

Ik leerde vroeger op de manege de 'ruiteretiquette'. Deel daarvan was om andere bos/weggebruikers netjes in stap te passeren. In mijn ogen is het niet alleen een stukje netheid, maar gaat het hier ook om veiligheid. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar wanneer je als ruiter in galop een ander passeert en de ander wijkt jouw kant op uit...

Het is geen regel, je bent tot niets verplicht, maar net zoals ik hoop dat wandelaars en fietsers respect hebben voor mij als ruiter, vind ik ook dat ik als ruiter respect moet hebben voor wandelaars en fietsers. En respect voor ruiters onderling al helemaal; je rijdt allebei dus hebt verstand van paarden, weet dat ze onvoorspelbaar zijn, hoe braaf ook, dus hoeveel moeite is het om elkaar netjes in rustig tempo te passeren?
Ik vind het al vervelend als ruiters in hoog tempo passeren, maar een koets kom ik met mijn paard niet dagelijks tegen, als de koets gewoon netjes passeert vind mijn paard het spannend maar is er verder niks aan de hand. Komt een koets echter in hoog tempo langsgereden... Dan heb je mijn paard wel even aan het kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:13

Ik vind het idd ook asociaal om in een andere gang dan stap elkaar te passeren. En dan bedoel ik tegenmoet komend verkeer of ruiters/menners die aan het inhalen zijn. Maakt niet uit of je ernaast loopt, erop zit of aan het mennen bent. Wijzen naar een ander dat hij/zij zijn paard niet onder controle heeft op momenten dat dit zij dit een probleem vinden (en waarin het soms ook een probleem is) vind ik dan ook tekenend voor degene die het roept. Wie op een dergelijke manier handelt bezorgd de hele tak van de sport een slechte naam. Beetje doordenken mensen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:17

Cassidy schreef:
. Wie op een dergelijke manier handelt bezorgd de hele tak van de sport een slechte naam. Beetje doordenken mensen!

Laten we vooropstellen dat je in de mensport elkaar in de trajecten altijd in draf passeert en er nooit iets over wordt geroepen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:20

Ik weet het niet, ik draaf (ohz) ook gewoon langs als mijn pony een sukkeltempo op zich heeft, ik houd wel altijd de ruiter en het paard in de gaten, als ik merk dat een van beide bang is ga ik in stap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:22

Echwel schreef:
Cassidy schreef:
. Wie op een dergelijke manier handelt bezorgd de hele tak van de sport een slechte naam. Beetje doordenken mensen!

Laten we vooropstellen dat je in de mensport elkaar in de trajecten altijd in draf passeert en er nooit iets over wordt geroepen..

Laten we even kijken hoevaak ruiters en menners dezelfde accomodatie (zoals een bos) delen met ook nog wandelaars en andere recreanten. Dat menners het misschien ok vinden als men elkaar in draf passeerd, betekend niet dat het ok is om dit met wandelaars of ruiters te doen. Met tak van sport bedoel ik overigens paardensport in het algemeen. Niet alleen de mensport. Mensen zie een paard en een persoon die daar bijhoort en gaan daar conclusies aan verbinden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-02-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:25

Echwel schreef:
Cassidy schreef:

Duidelijk dat jij je menbewijs niet hebt....
Eerst wat je leert is ALTIJD passeren in stap!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:25

Maar even serieus, ik zie het probleem niet van een gecontroleerde draf onder het voorbij gaan. Als ik op wandeling moet gaan stappen bij ieder persoon dat langs komt, krijg ik mijn 12km-in-1uur-door-de-stad niet echt geregeld. :')

Wielrenners en hardlopers remmen ook niet even af voor iedereen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:26

Jij begint over sport daar antwoord ik op, heeft niets met recreatie te maken
Daarbij, er is altijd wel een groep die het over zich heen krijgt/ vrachtwagenchauffeurs/wielrenners/skeelers en noem maar op...

Als je idd door de bossen je trajecten hebt ga je niet voor iedere wandelaar enz stappen, dan haal je de trajecttijden niet...
Daarbij mennen wij zeker in de bossen altijd over de brede paden, betekend dat hier ook auto's overheen kunnen... moeten die dan ook gaan stilstaan...

En ik heb zelfs mijn langspan menbewijs....dus weer een vooroordeel de deur uit

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:28

Als ik met een jong span men draaf ik ook door. Vaak zijn die een beetje riebelig en als ik die tegen ga houden worden ze alleen maar heter. dan draaf ik liever ook gewoon een rustig half stap/drafje door.
En ja sorry als je paard niet onder controle kan houden en overal van schrikt wat doe je in in het bos??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:29

Ik heb wel mijn menbewijs maar rijd geen wedstrijden. Wedstrijden zijn toch op een vooraf uitgekiend traject? Worden die wegen dan niet vrijgehouden van picknickende mensen midden op het pad, wandelende families met kinderwagens en loslopende honden? Gaan trajecten dan midden door de stad tijdens het spitsuur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:31

2Morrow schreef:
Als ik met een jong span men draaf ik ook door. Vaak zijn die een beetje riebelig en als ik die tegen ga houden worden ze alleen maar heter. dan draaf ik liever ook gewoon een rustig half stap/drafje door.
En ja sorry als je paard niet onder controle kan houden en overal van schrikt wat doe je in in het bos??

Right back at you, als jij een jong span hebt die je ook niet in bedwang hebt, wat doe jij dan op de bok?

(Wacht op reactie dat ze het ook allemaal moeten leren, tja een ruiter komt ook niet iedere dag een koets tegen en niet op alle paarden is de One Rein Stop gemonteerd)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:32

Weet niet of jullie ook "regels" hebben ivm ruiterpaden/menroutes.
Hier in Belgie staat in de boekjes van de menroutes/ruiterpaden vermeld dat je elkaar in stap of arbeidsdraf zou moet passeren.
Ik neem er even de ruiterkaart bij en typ letterlijk over :
Gedragswijzer :
1. Nader anderen met de nodige voorzichtigheid.
- Vraag steeds toestemming alvorens voorbij te rijden.
- Nader in stap of in arbeidsdraf.
- Een grotere groep heeft voorrang op een kleinere groep.
- Indien andere paarden bang worden ga je stil staan en hou je afstand.

Dus in rustige draf kan best.
Kan me wel voorstellen als ze keihard in draf langs schieten onder het knallen van de zweep en het "vriendelijk" toeschreeuwen van hun paardjes, dat een ander paard zou schrikken.
Gebeurd hier uitzonderlijk ook wel eens.
Maar als ruiter zie/hoor je die "cowboys" al van ver aankomen.
En met die "cowboys" doel ik dan niet specifiek op menners, want die kan ik best hebben.
Je hebt ze ook in "ruitervorm" :-p
Geen westernruiters, want die houden meestal heel goed rekening met je.
Maar wat wij hier in de buurt noemen : de zondagsruiters...
Paard komt gans de week niet van stal, even in de paddock of een lesje rijden.
Maar op zondag moeten ze dan op topsnelheid door het bos knallen, amper rekening houdend met andere ruiters/menners.
Daar erger ik me meer aan.
Een beetje respect langs alle kanten is fijn voor iedereen.
Zelf gaan we altijd (zonder uitzondering) in stap over als we andere paarden/menners tegenkomen.
Zelfde voor wandelaars met of zonder hond en fietsers.
Op verharde wegen stappen we zowiezo.
Vind het niet meer dan logisch om dat even te doen, rust voor iedereen en de kans om mekaar even te begroeten is ook altijd wel leuk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:33

Die trajecten gaan overal doorheen, dorpsfeesten, over vrije paden in het bos, langs de openbare weg
En nooit nooit hoor je problemen....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:34

jeetje wat onverwacht veel mensen die vinden dat in draf passeren geen probleem is, ik heb altijd geleerd dat je ALTIJD in stap passeert, onafhankelijk van of je rijdt of ment. Wat teleurstellend dat er zoveel mensen zijn die deze norm niet meer mee hebben gekregen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:36

@Jade
Als ik hier op de 60/80km weg rijdt en ik kom een fietser tegemoet, dan ga ik echt niet telkens stappen, dan kan ik beter gewoon blijven stappen want (in het hoogseizoen) stikt het hier van de fietsers.

Zo ook met inhalen/passeren van wandelaars.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:37

Laten we eerlijk zijn, menners gaan nooit over een ruiterpad of hele smalle paden in het bos, altijd over brede paden waar je elkaar met ruimte kunt passeren...
Je komt toch ook auto's tegemoet die niet stapvoets gaan rijden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:39

Dan nog even over het koetsiersbewijs.. daar staat dat je in stap of in draf elkaar moet passeren, maar het koetsiersbewijs is geen wettelijk verplicht iets...
Dus niemand overtreed de wet... en een span wat een rustig drafje heeft gaat niet veel anders dan een stappend span..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:41

Ja, daar heb ik ook last van. Vreselijk vervelend als ze je in draf passeren. Ik stap netjes en ga keurig aan de kant en sta zelfs stil met het paard zodat die bepaalde menner lekker hard door kan draven :+
En ja, mijn paard was ook over de zeik (en wees maar niet bang, paard was zo weer onder controle maar het was niet nodig geweest als de menner rustig was gaan stappen). Hij was al onrustig (en dat was heel duidelijk zichtbaar), dus ik ging al netjes aan de kant om paard aan dat 'enge ding' te laten wennen, maar als je dan als menner denkt: jaa! Gas erop!! Dan is het best even sh*t en in mijn ogen vrij asociaal. (was echt een smal pad)