Wel of niet het bos in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:13

ikke schreef:
Brainless schreef:
@Chelle_dora
Ruiters mogen alleen op de openbare weg (waar ook tractors mogen rijden), niet op het fiets/voetpad, en mogen op speciaal aangewezen (met bordjes aangeduide) ruiterroutes.

Als er niets staat mag je er ook niet komen.

Nou, daar mag een kleine nuance bij geplaatst worden: ook zandwegen kunnen openbare wegen zijn, waar je dan dus gewoon mag komen met je paard.

Ah, maakt het dus alweer duidelijk. Dacht al dat ik de volgende hufter was die straks het terrein hier op slot zet dan, maar dat valt dus reuze mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:14

calippe schreef:
Maar dat heeft helemaal niets te maken met regelgeving. Dat heeft alles te maken met gebrek aan geld voor onderhoud van ruiterpaden.

Wat er staat is niet per se wat de daadwerkelijke reden is. Geldgebrek kan heel goed als reden worden aangegrepen (alles en iedereen moet bezuinigen) om eindelijk deze ergernis op te lossen.

Nogmaals, het speelt niet alleen hier, het speelt op heel veel plekken, overal in NL, met dank aan mensen die denken dat hun eigen regels goed genoeg zijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:18

Dat van die houten balken klopt inderdaad niet, in Ysselsteyn het cross terrein is deels ook afgesloten met die houten balken en overal bordjes, waar overigens alleen staat dat het voor wandelaars is toegestaan om te wandelen op dat pad. Niks duidelijk over paarden gezegd. Mag er vanuit dat vanwege het cross terrein in het bos ligt ik er wel mag rijden met mijn paard. Trouwens in dat bos is ook nergens een hoefijzertje of een wiel te vinden voor paden. Weet toevallig wel dat de grond van Staatsbosbeheer is vanwege de jaarlijkse wedstrijd anders had ik dat ook nooit geweten en de bordjes. Rij momenteel ook wel is in een stukje bos waar geen bordje vinden is, dus is ook nog maar de vraag of ik daar mag rijden. Wel zijn van die balken op het pad maarja dat zegt dus ook niks.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:19

Je vergeet één ding: regels zijn een beperking, ze pakken iets af. Je moet het mensen niet kwalijk nemen als ze ergens willen gaan rijden, omdat die plek weinig andere opties biedt.

Mensen opties afnemen moet een verdomd goede reden hebben, en anders vind ik niet dat mensen zich er aan moeten houden. Er moet namelijk als eerste goed nagedacht worden over regels en hoe mensen dat ervaren, wil je dat ze zich er aan houden. De verantwoordelijkheid ligt als eerste bij de regelgever.

Maar hier gaan wij niet uit komen. Ik ervaar het gewoon op een heel andere manier als jij. En jij kunt met jouw argumenten deze manier niet veranderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:21

ikke schreef:
Brainless schreef:
@Chelle_dora
Ruiters mogen alleen op de openbare weg (waar ook tractors mogen rijden), niet op het fiets/voetpad, en mogen op speciaal aangewezen (met bordjes aangeduide) ruiterroutes.

Als er niets staat mag je er ook niet komen.

Nou, daar mag een kleine nuance bij geplaatst worden: ook zandwegen kunnen openbare wegen zijn, waar je dan dus gewoon mag komen met je paard.

Ik zeg toch ook niet dat een openbare weg alleen verhard moet zijn?
Er zijn genoeg zandwegen die openbaar zijn voor gemotoriseerde voertuigen.
Als er tractors mogen komen, mag er ook gereden worden met een paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:22

calippe schreef:
Je vergeet één ding: regels zijn een beperking, ze pakken iets af. Je moet het mensen niet kwalijk nemen als ze ergens willen gaan rijden, omdat die plek weinig andere opties biedt.

Mensen opties afnemen moet een verdomd goede reden hebben, en anders vind ik niet dat mensen zich er aan moeten houden. Er moet namelijk als eerste goed nagedacht worden over regels en hoe mensen dat ervaren, wil je dat ze zich er aan houden. De verantwoordelijkheid ligt als eerste bij de regelgever.

Maar hier gaan wij niet uit komen. Ik ervaar het gewoon op een heel andere manier als jij. En jij kunt met jouw argumenten deze manier niet veranderen.

Ik misschien niet; de rechter heeft daar wat minder problemen mee..........

En zoals gezegd, je wordt bedankt voor het bederven van de vrijheden van anderen.

VreVrou

Re: Wel of niet het bos in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:39

@ calippe: Je schrijft: "Ik hou me aan regels als ik denk dat dat beter is, maar ik hou me niet aan regels die niets toevoegen maar daarentegen hinderen."

Deze regels zijn niet door jou bedacht en zullen jou daarom kunnen hinderen. Degene die ze bedacht heeft zul je wel hinderen anders had hij deze regels niet bedacht! Het klinkt wat egoistisch van je. Verder respecteer ik je mening hoor, iedereen denkt anders en dat is maar goed ook anders was het ook maar saai ;)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 16:44

Zo wat veel reacties opeens :wow:
Op één van de bordjes staan dingen als honden aan de lijn etc. ik denk dat het daar wel op had gestaan als we er niet in mogen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:15

ikke schreef:
calippe schreef:

En zoals gezegd, je wordt bedankt voor het bederven van de vrijheden van anderen.

wie zijn vrijheid wordt er dan bedorven? ...
als ik een hekel heb aan honden/angst dan is het hondenbaasje ook maar een bederver van de vrijheid van mij? nee, ... die doet gewoon zijn ding en daar heb ik het maar mee te doen.
En al het volk in het bos ploeterd vrolijk over de ruiterpaden dus zoveel problemen hebben ze blijkbaar niet met paarden...
o wacht, er zijn hier niet eens ruiterpaden,... wel een ruiterroute.. die gaat over pompiedom: de 80 km weg :=
ik ruim netjes mijn stront op, de paden zijn al compleet vernaggeld door de mountainbikes dus wat is het probleem aan ruiters dan?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:34

Dus als ik over een ruiterroute rijdt, maar besluit dat het aantal km's toch wat te veel wordt (of ik moet tijd inhalen of iets dergelijks), mag ik in principe niet van het pad afwijken om een stuk af te snijden?
Midden in het bos overigens he..

Als dat het geval is, moet ik tot mijn spijt mededelen dat ik dan heel vaak de regels overtreed, want de route die hier loopt is zo groot dat ik vaak besluit om een stuk af te snijden..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:36

ikke schreef:
calippe schreef:

uhu, dat is de schuld van calippe :')

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:05

Mensen stellen soms alleen al regels op omdat ze aanstoot nemen aan wat ze zíen.
Sorry maar dat gaat me echt te ver.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:11

Om eerlijk te zijn rijdt ik overal waar ik kom gewoon in het bos, of het nou mag of niet. Ik heb geen tijd om rustig een bord te gaan lezen en die slagbomen zijn wel leuke hindernissen. Als er iets van gezegd zou worden, dan zou ik er uiteraard niet meer in gaan.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:21

Knollboll schreef:
Om eerlijk te zijn rijdt ik overal waar ik kom gewoon in het bos, of het nou mag of niet. Ik heb geen tijd om rustig een bord te gaan lezen en die slagbomen zijn wel leuke hindernissen. Als er iets van gezegd zou worden, dan zou ik er uiteraard niet meer in gaan.

Ja ideale opwarm hindernis voor je cross training, of als je zin hebt in een klein sprongetje

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:25

Je moet gewoon oppassen dat je fietspaden of wandelpaden niet kapot rijdt met je paard. Zoals ook moutainbikers wandelpaden niet kapot rijen met hun fiets.

En mensen rustig passeren en niet de vouwen uit hun broek jagen met de spetters om de oren.

Dan is er in principe lijkt mij geen aanleiding om ruiters te verbieden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:02

Er zijn ook mensen die peuken schijten als ze een paard zien en er echt bang voor zijn.
Dan bedoel ik echt mensen die 5 meter afstand eigenlijk al te weinig afstand vinden...
Voor hen is het heel vervelend als ze paarden tegenkomen op plekken waar ze niet mogen komen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:09

Brainless schreef:
Er zijn ook mensen die peuken schijten als ze een paard zien en er echt bang voor zijn.
Dan bedoel ik echt mensen die 5 meter afstand eigenlijk al te weinig afstand vinden...
Voor hen is het heel vervelend als ze paarden tegenkomen op plekken waar ze niet mogen komen.

Er zijn zat plaatsen waar je nooit paarden tegen zult komen, 1000 x meer dan plaatsen waar je ze wél tegen zult komen. Daar kunnen ze ook gaan wandelen.

Evenals met honden. Je kunt niet paarden en honden de toegang in de wereld ontzeggen op basis van ongefundeerde angst, hoe oprecht die angst ook is. Dat zou wel heel intolerant zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:02

Als je bij een kleiner bos woont (waar meer mensen tegelijk graag willen recreëren) waar je lopend of met de fiets heen kunt, ga je niet in de auto stappen om naar een groter bos te gaan omdat je daar minder kans hebt om paarden tegen te komen.

Zo ook als je ze tegen komt op een smal fietspad waar ze niet mogen komen.

En hoezo "ongefundeerde angst"?
Jij weet niet waarom deze mensen bang zijn.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:13

Brainless schreef:
Als je bij een kleiner bos woont (waar meer mensen tegelijk graag willen recreëren) waar je lopend of met de fiets heen kunt, ga je niet in de auto stappen om naar een groter bos te gaan omdat je daar minder kans hebt om paarden tegen te komen.

Zo ook als je ze tegen komt op een smal fietspad waar ze niet mogen komen.

En hoezo "ongefundeerde angst"?
Jij weet niet waarom deze mensen bang zijn.

Hun angst kan echt zijn, maar is ongefundeerd als ze bang zijn voor dingen die niet gebeuren.
Het is echt niet fair als ruiters geweerd moeten worden omdat mensen bang zijn voor paarden. Daar kunnen die ruiters toch niets aan doen? Maar jij vind het wel terecht als hen dat bos afgenomen wordt om in te rijden omdat een paar mensen bang zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:18

Het gaat niet om geweerd te worden, maar dat ze rijden op plekken waar ze niet mogen komen.
Ik zeg niet dat (heel) het bos afgezet moet worden.

Maar omdat bepaalde ruiters zich niet aan de regels houden gaan er ook weer mensen over klagen en daardoor komen er steeds meer regels (en verboden) bij.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:22

Brainless schreef:
Het gaat niet om geweerd te worden, maar dat ze rijden op plekken waar ze niet mogen komen.
Ik zeg niet dat (heel) het bos afgezet moet worden.

Wandelpaden dus.
Brainless schreef:
Maar omdat bepaalde ruiters zich niet aan de regels houden gaan er ook weer mensen over klagen en daardoor komen er steeds meer regels (en verboden) bij.

Als ruiters zich niet aan de regels houden, kan dat met twee dingen te maken hebben:
- ze zijn aso
- er zijn onvoldoende alternatieven.
Het laatste geval komt best vaak voor en dan vind ik het niet terecht om die ruiters dan gelijk te beschuldigen van "niet aan de regels houden". Het moet je wel een beetje mogelijk worden gemaakt en regels dienen wel leefbaar te zijn, willen ze nageleefd kunnen worden.