Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw ideale verloop bij confrontatie met een hond?

Het maakt mij niet uit. Hond en mens mogen doen wat ze willen, ik zie wel wat er gebeurt.
29 (5%)
Zolang de hond mijn paard negeert mag iedereen gewoon doorlopen.
194 (39%)
Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn.
140 (28%)
Het baasje roept de hond bij zich en houdt de hond even vast tot we elkaar gepasseerd zijn.
115 (23%)
Het baasje roept de hond bij zich en gaat een stuk verderop in de berm/bosjes/veld staan tot we elkaar gepasseerd zijn.
6 (1%)
Anders, namelijk...
6 (1%)

Totaal aantal stemmen: 490

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:09

Als de hond mijn paard negeert, is er niks aan de hand. Maar je hebt ook honden die willen/denken te spelen, dan denk ik wel, 'Neem controle, hondenmens!'. vervelend.
Ik heb zelf vaak mijn hond bij me, met longeerlijn voor de hond mits nodig. Ik heb nog niet veel rare situaties meegemaakt, maar het zou fijn worden als er eens bewustwording van dit probleem gemaakt wordt. Ik merk ook dat veel mensen geen idee hebben hoe om te gaan met paard en ruiter.

Kuggur

Re: Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:15

Heb voor de eerste mogelijkheid gekozen; mijn paarden zijn nogal "hondvast", we hebben er vier, en ik neem meestal één of meer honden mee op buitenrit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:18

Zolang de hond zich keurig gedraagt is alles prima, dan maakt het ook niet uit als hij los loopt. Die van mij is niet bang voor honden dus reageert er ook niet op. Zie ik dat een hond mijn pony nogal spannend vind, stop ik en geef ik de eigenaar de kans om de hond te pakken en te kalmeren. Voor onbeleefde (happende) honden heb ik mijn zweep en mijn pony zijn hoefijzers. Dat laatste pas één keer meegemaakt, beide dieren zonder grote kleerscheuren er vanaf gekomen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:09

Mij maakt het ook niet uit, zolang de baasjes zich maar niet gaan verstoppen in de bosjes :P
9 van de 10 keer heb ik toch mijn eigen hond mee, die los meeloopt. Paard blijft lekker rustig door al die ritselende geluiden in de bosjes. En eigenlijk kom ik alleen op zondag aan de bosrand iemand tegen, lekker rustig bos.
Ik vind het ook geen probleem als mensen vragen om hun hond even te laten ruiken, aan de voorkant.

Ik heb een paar jaar terug een nare ervaring gehad met twee loslopende honden die echt aanvielen. Paard heeft er niets aan overgehouden gelukkig. Verder geen vervelende dingen meegemaakt.

Als ik met de hond loop (zonder paard) en ik zie ruiters, roep ik de hond wel bij me. Omdat ik niet weet hoe andere paarden reageren.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:11

zolang de hond niet naar mij toekomt vind ik het best. als die wel komt dan roep ik 'hij trapt' naar de eigenaar. En dan roepen ze hem meestal wel.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:13

Hij mag loslopen op eigen risico. Mijn paard is opgegroeid tussen 7 honden maar als men blaft achter zijn kont durft hij een stamp te geven.
Als er een paard passeert en heb m'n hond loslopen roep ik dr ook altijd bij mij en doe haar leiband om, je weet nooit wat voor ervaringen een paard aan een hond heeft overgehouden

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:19

In mijn ogen is het het beste als het baasje de hond even bij zich roep wanneer hij losloopt, als hij aangelijnd is lekker zo houden niets aan de hand :) Zo laten het paard en de hond elkaar (als het goed is ) met rust en kan een ieder weer gewoon verder :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:23

Als ruiter maakt het mij niet zoveel uit, mijn paard is gewend aan honden en zolang ze niet blaffend (bijna) in zijn staart of benen hangen heb ik er niet veel last van.

Echter als ik met mijn hond in het bos ben dan roep ik m'n hond aan de voet tot het paard gepasseerd is. Ik ga er niet van uit dat andere paarden mijn hond niet eng vinden. Ik vind dat ook het meest fatsoenlijke om te doen, maar helaas begrijpt niet iedere honden eigenaar dat.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:25

Ik heb het liefst dat ze de hond even bij zich roepen ook al doet de hond niets, ik vind het persoonlijk een kwestie van beleefdheid. :)

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:28

als ik op het ruiterpad loop vind ik het wel fijn als er geen honden op lopen, maar als dit toch gebeurd en de hond negeert mijn paard vind ik het geen probleem. als de hond gaat staan blaffen of achter de achterbenen gaat staan springen roep ik altijd heel hard: ze schopt heel hard dus ik zou maar uit kijken want ze schopt. en meestal roepen ze ze dan wel terug 8-)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:30

Ik vind het altijd fijn als ze de hond dan bij zich houden, hoeft ook niet aangelijnd. Mijn merrie is ook niet per definitie bang van honden, ook niet als ze blaffen, maar ik vind het een fijner idee dat ze bij hun baasje zijn. Je weet toch maar nooit.

Aan de weg naar ons weiland zit elke keer een herder aan huis die het leuk vind om een hoekje in te sneaken en zodra je passeert keihard te gaan blaffen waar het paard hem niet kan zien. Mijn merrie reageert normaal nooit op honden maar keer op keer schrikt ze weer en die eigenaren zien het gebeuren en doen niks. Erg onverantwoord. Gelukkig zijn de meeste mensen die aan het wandelen zijn met de hond wel verstandig en roepen ze bijna altijd bij zich... Nu zijn er hier ook wel heel veel paarden in de omgeving dus ik geloof dat ze allemaal wel snappen dat ieder paard anders reageert op honden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:30

Mijn huidige jaarling vind grote blaffende honden nog erg spannend, hoop dat dat t.z.t. wel verdwijnt. Mijn vorige haf en mijn huidige shet geven er geen bal om. Mijn ervaring is ook dat ook die honden die blaffend aangerend komen, toch te bang zijn om echt dicht in de buurt te komen (dit was overigens bij iemand erf waar ik langs reed, hond kwam helemaal op de weg maar deed verder niks).

Zelf hebben we ook een hond, die kijkt nog niet op of om van een paard (of mensen :') ) dus die lijn ik niet aan. Ik ben dus voor keuze 1 gegaan :)

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:41

Maar ik ben geen hondeneigenaar, misschien kan iemand mij uitleggen waarom een hond niet komt als die geroepen wordt (ik denk dan: niet goed opgevoed) of is dat gewoon niet altijd te voorkomen?

[quote]

Dat vind ik een goeie vraag die heel vaak gesteld word. Het laten komen van een hond is gewoon één van de lastigste commando's die een hond (naar mijn idee) MOET kunnen. Maaaaar, het is natuurlijk wel een heel lastig commando, zo'n dribbelend, lekker ruikend, wilde geluiden makend paard is veel interessanter dan het baasje op zo'n moment.....
- het quoten is even een probeersel :) -

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:09

Jullie hebben het nu wel over honden, ik kom nu al 3 zondagen een groep op crossmotoren tegen en die jongens zijn super!! Echt waar, nog nooit zo mee gemaakt. Als ze maar een paard zien dan vertragen ze, als de ruiter maar even zijn hand beweegt staan ze voor je stil, nou geeft die van mij helemaal nix om ze, maar vorige week reden er hier aan de andere kant van het kanaal 2 ruiters die ook bij mij op stal staan met hun paarden, de ene was voor het eerst buiten, dus ze was doodsbenauwd voor de crossers, ze doet even haar hand omhoog en ze stond stil.

Ik zag het van de andere kan en reed ze eigenlijk aan mijn kant van kanaal voorbij dus kwam voor ze uit te rijden, ik heb ze dan ook bedankt daarvoor en ze herkende me van de week ervoor. Afgelopen zondag kwam ik ze weer tegen, bijna allemaal zwaaide ze of knikte ze me toe. Zie je zo kunnen we allemaal genieten van de paden en mogelijkheden.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:16

Waar ik vroeger woonde kwamen er geregeld ruiters langs ons huis voorbij om naar het strand te gaan. Ik heb mijn hond van pups af aan geleerd om dan te gaan liggen en stil te zijn. Telkens als er paarden passeerden ging ze gaan liggen en wachten wij netjes tot de paarden voorbij waren. De meeste ruiters waren hier altijd blij om :)

Maar daarnaast heb ik op mijn eerste wandeling wel een blaffende hond die richting ons uit kwam op het strand. Paard bleef gelukkig rustig, maar het was toch wel schrikken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:28

Vrevou schreef:
Stef schreef:
Maar ik ben geen hondeneigenaar, misschien kan iemand mij uitleggen waarom een hond niet komt als die geroepen wordt (ik denk dan: niet goed opgevoed) of is dat gewoon niet altijd te voorkomen?

Dat vind ik een goeie vraag die heel vaak gesteld word. Het laten komen van een hond is gewoon één van de lastigste commando's die een hond (naar mijn idee) MOET kunnen. Maaaaar, het is natuurlijk wel een heel lastig commando, zo'n dribbelend, lekker ruikend, wilde geluiden makend paard is veel interessanter dan het baasje op zo'n moment.....
- het quoten is even een probeersel :) -

Thanks VreVrou!
(voor quoten klik je op de Quote-knop en typt dan er helemaal onder je eigen reactie)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:35

stefje schreef:

Op zondagmiddag mijd ik het bos wegens mensen en honden.

Nou, mijn hond kan zeker heel goed luisteren. En komt ook wel als ze geroepen wordt. Alleen soms ruikt ze, zeker in het bos, zulke interessante luchtjes waar ze dan nog graag even nét iets langer aan wilt ruiken en dan komt ze wel (toch altijd wel binnen een minuut), moet ik wel soms even een keer extra roepen.

Net zoiets als je aan de computer zit, op bokt een post aan het typen bent en je wordt aan tafel geroepen, maar je móet dat bericht toch nog even aftypen. Je komt wel, maar na je dat bericht hebt afgetypt. Dat een vreemde vergelijking? :')

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:36

Mijn paard heeft een pesthekel aan honden :')

Mochten ze aangelijnd zijn vraag ik altijd of ze een beetje afstand willen houden, anders zelf pony ervan overtuigen dat ze écht geen honden aan mag vallen.

Veel mensen denken dat paarden een hond niet aan kunnen doen :=
Of dat als ze heel hard schreeuwen dat ik een debiel ben, dat ik op een paard zit en langs de openbare weg rijdt, dat ik dan opzij zal gaan en op magische manier weg zal vliegen en hun dag weer goed maak. Al met al, wij ruiters kunnen het beste geduld hebben, niet alleen voor je paard maar ook voor je 'blije' medemens

Er zijn natuurlijk ook mensen die wél normaal reageren.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:43

Ik woon net over de grens in Duitsland en het is hier heel gebruikelijk dat je je hond even aanlijnt als je een medebosgebruiker tegenkomt, dus hier eigenlijk nooit problemen. Zelf neem ik ook altijd mijn hond mee met buitenrijden, die lijn ik dan ook even aan of laat ik even zitten naast mijn paard. Vroeger veel op het strand gereden, daar kwamen we regelmatig terug bij de trailer met honden die niet bij ons hoorden. Van mij hoeft een hond niet vast als hij mijn paard en mij negeert en rustig verder loopt, komen ze op ons afrennen dan draai ik mijn paard met zijn hoofd richting hond, dat schrikt wel af.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:50

Onze paarden zijn gewend aan honden, dus als de hond niet in de achterbenen hangt is er niets aan de hand. Soms doen mensen alle mogelijke moeite om hun hond vast te maken omdat ze denken dat ik dat van ze verwacht. Maar als de hond zich gedraagt roep ik meestal vanaf een afstandje al dat onze paarden gewend zijn aan honden.

Conflicten heb ik nog nooit gehad, gaat wederzijds altijd netjes.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:57

ik vind het in belang van ruiter en honden mens een veilig situatie als de honden eigenaar de hond bij zich roep en netje passeert en natuurlijk ook dat de ruiter in stap passeert op gepast afstand .

Mijn paardjes zijn hond proef. Echter helaas heb ik des ondanks afgelopen 2 jaar 3 gevaarlijke honden confrontaties gehad.

Een zelfs waar een hond helaas werd ingeslapen.

Alle 3 de situaties heb ik honden eigenaar netjes gevraagd of zij de hond wilde aanlijnen omdat deze in mijn beleving toch iets te agressief richting paard lief kwam., Ben altijd netjes op 3 a 4 meter blijven wachten o de hond is aangelijnt.

Echter heb ik 3 bij incidenten gehad waardoor 1 paard van me nou honden schuw is bij zijn achterbenen omdat die 3 maal is gebeten hier.
Helaas heeft 1 hond een klap gekregen die hij wegen te veel bot breuken geen diervriendelijk leven meer kreeg.

Vond dit verschrikkelijk. Politie zaak en dergelijke geweest. Ik al ruiter was fout wan hond was bedreigd door de grote van mijn haflinger.

Gelukkig hebben getuigen verklaard dat ik meneer gevraagd had aan te lijnen en de hond al vanaf dat ik in zijn vizier kwam agressief was en de honden eigenaar negeerde mijn verzoek.

Dit was overigens ook in de andere gevallen zo van oww ma mijn hond doet niks.

dus vind dit wel een geweldig initiatief.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:47

Jeetje, ik zou me kapotschamen als een van mijn honden een paard zouden bijten. Als ze dan een trap krijgen van het paard, vind ik dat een normale reactie eigenlijk. Hoe erg ook dat je hond dan moet inslapen, zou er geen politiezaak van maken.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 14:12

Bedankt voor de reacties! Het valt me mee hoeveel mensen het nog wel oké vinden dat de hond los blijft lopen.

Blij vooral komen met voorbeelden van onhandige situaties, die kunnen allemaal gebruikt worden!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:28

Het maakt mij en mijn paard niet uit wat honden doen tijdens het buitenrijden. Mijn paard is goed getraind door een paar flinke waakhonden achter een hek (mijn paard ziet ze maar heel soms door de begroeiing, maar hoort ze wel steeds). In het begin ging het rijden voorbij dat hek moeizaam, maar door rustig te blijven loopt ze er nu gewoon langs zonder te reageren. Ook langs andere hekken met woeste waakhonden reageert ze niet op het geblaf.

Filmpje van een van de eerste ervaring bij de honden. Zoals het nu gaat film ik het niet meer, want dat is saai :') Paard doet toch niks meer :P

Verder is ze gewend aan honden die in haar buurt komen door de honden op stal: twee jacks die rustig tegen haar opspringen en die met buitenritjes vroeger letterlijk in het spoor van haar hakken liepen. Ze waren er ook niet verlegen om om zo nu en dan eens vlak voor mijn paard uit de bosjes te springen, dus Alanda kan ik met een gerust hart hond-mak noemen.

Zoals je hier ziet op 0:48 reageert ze niet op de hondjes die om haar heen rennen. Ze kijkt even op omdat ze een mens ziet lopen, maar de hondjes doen maar.

Ook grotere honden geen enkel probleem
Afbeelding

Ik geef hondeneigenaren wel altijd de kans om hun hond bij zich te roepen (de meesten willen niet graag dat fikkie onder het paard komt) door even het tempo in te houden. Maar als ze niets doen, rij ik gewoon door. Ik waarschuw wel, als de hond naar Alanda toe komt, dat ik niet weet of ze wel of niet schopt (heeft ze overigens nog nooit gedaan). En ik heb altijd nog het meeste medelijden met de baasjes van honden die maar blaffend rond mijn paard blijven rennen, want ze krijgen die hond dan nooit te pakken :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:39

Zonder aanvallen op mijn paard zijn benen vindt ik het geen probleem dat ze los lopen, blaffende honden moeten mijn paard mee leren omgaan, aangezien er zat achter een hek zitten en beginnen te blaffen als ze paarden zien.