[HK] Noord-Hollanders die graag buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: [HK] Noord-Hollanders die graag buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:58

Ik meld me hier even. Mijn paard is 3,5 jaar en kan er pas sinds een maand op rijden. Maar over een paar maanden ga ik natuurlijk heel graag naar buiten! (omgeving Egmond)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:02

Hallo,

Ook ik kom me aanmelden. Mijn pony woont in Hillegom. Helaas kunnen we vanaf stal niet naar buiten en onze trailer is stuk. Maar regelmatig huur ik een trailer om naar de duinen, bos of strand te gaan. Ook ga ik vaak op vakantie met paard richting de veluwe. Lekker trainen voor me endurance wedstrijden.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:07

Wat leuk dit!
Ik meld me ook aan als dat mag. Ben 40 (hopelijk niet te oud??) en heb een Arabier merrie van bijna 9. Ze staat in Limmen dus lekker dichtbij het duin, bos en strand. Helaas heeft ze op dit moment een blessure, dus voorlopig komen we even nergens. Maar hopelijk kunnen we over een paar maanden weer lekker op pad.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:31

PaulinBijoux schreef:
Ik meld me hier even. Mijn paard is 3,5 jaar en kan er pas sinds een maand op rijden. Maar over een paar maanden ga ik natuurlijk heel graag naar buiten! (omgeving Egmond)

Ik ben trouwens 22 jaar en mijn paard is een NRPS (Anglo arabier)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:38

Wat leuk dat er hier weer wat leven is! Welkom allemaal :)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:45

Oja ik zelf ben 19 en heb een Fries van 7 en 1.48m hoog. Om even voor te stellen :+

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:27

gaucho schreef:
Damelza, op de website van het Amsterdamse bos kun je een plattegrond downloaden waar ook de ruiterroutes op staan.

aaah ik kan hem niet vinden :') zie alleen die google maps plattegrond

Nikass schreef:
De doorwaadbare plaats in het Amsterdamse bos is niet zo veilig als het lijkt. Ik heb er in 2011 een ongeluk gehad met mijn paard en de boswachter liet me weten dat dit wel vaker voorkomt. Dus wees voorzichtig. Het is leuk, en het is bij mij ook heel vaak wel goed gegaan, maar ik ga er nu nooit meer doorheen. Het is mij het risico niet waard.

Ja, we zijn van plan om er gewoon rustig in stap door te gaan. Op wat voor manier is het niet veilig? :) Is de bodem niet goed?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:30

Ik meld me hier ook even! Lijkt me ook wel leuk om eens buitenritjes op andere plekken te maken :)
Mijn naam is Robin en ik heb een 18 jarige fjord, Pamba. Hebben zelf een (2paards)trailer en auto.
zelf ga ik wel eens naar het Dijkgatsbos, dat is hier vlakbij, maar een lange rit is er niet mogelijk dus echt leuk is dat niet. Ook het strand bij Hargen zijn we vaker geweest, maar ponylief is een druktemaker op het strand en het strand is daar elke keer zo druk dus een rit in de duinen is voor ons dan gemakkelijker. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:43

Ik ben afgelopen zondag voor het eerst naar Castricum geweest.
Heerlijk gereden daar, beviel me beter dan Hargen :j

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:47

Hargen vind ik altijd erg zwaar :j Castricum is inderdaad leuk, normaal zag ik altijd maar kleine stukjes bos omdat we altijd bos/duin/strand deden dus dan was de tijd er niet om een groot stuk te doen. Maar laatst dus alleen bos gedaan en dat was leuker dan ik had verwacht :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:49

Inderdaad veel minder zwaar dan Hargen :j Vooral voor mijn
pony liep dit veel fijner.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:55

Ja volgende keer wil ik ook eens Castricum proberen. Mijn pony heeft er totaal geen moeite mee dat Hargen zwaar is, maar dat is idd wel waar :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:08

Damelza schreef:
gaucho schreef:
Damelza, op de website van het Amsterdamse bos kun je een plattegrond downloaden waar ook de ruiterroutes op staan.

aaah ik kan hem niet vinden :') zie alleen die google maps plattegrond

Nikass schreef:
De doorwaadbare plaats in het Amsterdamse bos is niet zo veilig als het lijkt. Ik heb er in 2011 een ongeluk gehad met mijn paard en de boswachter liet me weten dat dit wel vaker voorkomt. Dus wees voorzichtig. Het is leuk, en het is bij mij ook heel vaak wel goed gegaan, maar ik ga er nu nooit meer doorheen. Het is mij het risico niet waard.

Ja, we zijn van plan om er gewoon rustig in stap door te gaan. Op wat voor manier is het niet veilig? :) Is de bodem niet goed?

Iets anders als stap is geen optie := Het is nogal diep:

Afbeelding

Als je recht oversteekt is de ondergrond zand, naar links of rechts uitwijken zou ik niet doen.

Plattegrond vind je hier: http://www.amsterdamsebos.nl/algemene_o ... attegrond/

en dan ruiterpaden aanklikken.

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:47

Ik zou nog steeds heel graag een keer door de waterleidingduinen willen rijden. Heb helaas geen eigenpaard. Maar weet dat dan bij de bokkendorens mogelijk is c:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:29

sanie22 schreef:
Wat leuk dit!
Ik meld me ook aan als dat mag. Ben 40 (hopelijk niet te oud??) en heb een Arabier merrie van bijna 9. Ze staat in Limmen dus lekker dichtbij het duin, bos en strand. Helaas heeft ze op dit moment een blessure, dus voorlopig komen we even nergens. Maar hopelijk kunnen we over een paar maanden weer lekker op pad.

Wat leuk Sanie, ik ben ook 40 en heb ook een arabier merrie. Ik zit helaas wel verder van bos en strand, maar misschien kan iki een keer jouw kant op komen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:30

Meggie_x schreef:
Ik zou nog steeds heel graag een keer door de waterleidingduinen willen rijden. Heb helaas geen eigenpaard. Maar weet dat dan bij de bokkendorens mogelijk is c:

Bestaat dat nog? Dat zou toch opgeheven worden?
Ik ben er één keer geweest. Had wel moeite met de rechts extremistische uitspraken van de eigenaar de hele tijd...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:37

gaucho schreef:
Iets anders als stap is geen optie := Het is nogal diep:

[ Afbeelding ]

Als je recht oversteekt is de ondergrond zand, naar links of rechts uitwijken zou ik niet doen.

Maar mijn paard deed dat dus wel, in een split second omdat ze ergens van schrok. Binnen een fractie van een seconde waren we buiten de ingegraven betonnenbak beland. Er is geen verdrinkingsgevaar geweest maar de brandweer heeft haar er wel uit moeten halen omdat ze wegzakte in de modder. Ze leek in eerste instantie, afgezien van wat nare rietwonden, ongedeerd, maar enkele weken later liep ze ineens stokkreupel en bleek ze er toch een pittige blessure aan over te hebben gehouden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:48

Zo, daar ben je dan ook mooi klaar mee, Nikass. Hoe breed is het veilige stuk ongeveer?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:27

bijna iedereen rijd op zijn paard geen menners in nh???
voel me beetje eenzaam haah...

wil ook wel keer buiten ritje rijden dus als iemand een hele brave pony keer te leen heeft hou ik me aanbevolen voor een ritje

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:55

Kom plots dit topic tegen! Leuk!
Ik woon nu in Purmerend, paarden staan in de beemster. Ik rij meestal in ieder geval 1x in de week wel buiten, soms meer.
In de beemster is.het niet zo bijzonder rijden, daarom ga ik geregeld naar het twiske, bos en castricum soms ook.

In juli verhuis ik naar Hem toe. Iemand daar bekend met buiten rijden.?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:58

Dat plaatsje ken ik niet eens :+

Ik ga deze zondag een rondje polder in Hensbroek doen en dan de zondag
erna nog even van het strand genieten nu het nog kan :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:49

Ja nog even en dan mag je.het strand niet meer op...
Ligt iets rechts van hoorn. Kende het voorheen ook niet hoor :p

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:02

Nikass schreef:
sanie22 schreef:
Wat leuk dit!

Wat leuk Sanie, ik ben ook 40 en heb ook een arabier merrie. Ik zit helaas wel verder van bos en strand, maar misschien kan iki een keer jouw kant op komen :)

Lijkt me leuk om eens af te spreken! Ze heeft nu een dik been, maar hopelijk kunnen we snel weer aan de slag. Ik zie nu wel dat ik een beetje slecht Nederlands had getypt :o . Bedoel natuurlijk Arabische merrie....

Ik zit nu even terug te lezen en zie dat er meer mensen problemen hebben gehad bij die doorwaadbare plaats in het Amsterdamse Bos. Wij zijn gingen daar vroeger altijd heen met de manege en eigenlijk was er iedere keer wel eentje die van het pad afweek en daardoor te diep ging.
Kun je er eigenlijk ook omheen? Ik heb nu nl. een paard die je met geen mogelijkheid het water in krijgt :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:35

Hilli schreef:
Zo, daar ben je dan ook mooi klaar mee, Nikass. Hoe breed is het veilige stuk ongeveer?

Ben niet zo goed in afstanden schatten maar in principe kan je er niet echt naast elkaar rijden. Het is soms ook lastig om echt een rechte lijn te rijden vind ik. Als het water hoog staat zie je de afscheidinspaaltjes nauwelijks, die verdwijnen dan onder water.
Bij de jaarlijkse slipjacht demonstratie gaan de paarden er in galop door heen, dat kan dus wel als je paard dat durft. Dit zijn altijd wel erg grote paarden. Heb je een haflinger of niet al te grote pony hou er dan met hoog water rekening mee dat je zelf ook niet helemaal droog blijft.

Sanie, je kan prima het pad paralel aan de doorwaadbare nemen.
Leuk om een keer af te spreken als je paard weer beter is! Ik moet dan wel even vervoer regelen want heb zelf geen trailer en rijbewijs :(:)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:04

heidiLOVER schreef:
Ja volgende keer wil ik ook eens Castricum proberen. Mijn pony heeft er totaal geen moeite mee dat Hargen zwaar is, maar dat is idd wel waar :j

Mijn paard is herstelt van mok en loopt weer als de neten. Ik weet een leuke route richting Wijkaanzee, dan langs Heemskerkerstrand (bij het strand kan het soms wat zwaar zijn) en richting castricum. Je komt dan door meerdere koeien gebieden heen en vlakbij het Heemskerkse strand opgang zijn er vaak ook schapen, geiten en exmoor's.