automobilisten en paarden in het verkeer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:39

Hier zijn de meeste automobilisten wel ok. Zeker als je gewoon van beide kanten uit rekening met elkaar houdt, zijn de meeste automobilisten ook best schappelijk.

Waar ik me echt groen en geel aan erger zijn juist vaker de ruiters :+ Gewoon op bepaalde manieren gaan rijden om je te treiteren als automobilist zijnde, want ja jíj bent automobilist en moet maar rekening met hen houden (wat ik sowieso al doe) want als ruiter zijnde is de weg van hun. (met zn drieen naast elkaar zo langzaam mogelijk, roepend "ja je wacht maar lekker automobilistje", langs je heen draven en even met zweepje je auto aantikken en dat soort dingen) zo ontzettend aso. Wat ik al eerder zei: rekening houden van beide kanten uit en dan is er niks aan de hand :j

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:46

Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik heb wel iets te vertellen. Ik was 2 weken terug met mijn pony gaan wandelen, en toen ik langs het huis van kennissen van me heen wandelde, moest ik even opzij gaan om een auto langs te laten. Eén van die kennissen stond in de voortuin te werken, en we raakten eventjes aan de praat over mijn pony's en over school. Ik wilde net weer vertrekken toen er een auto de hoek om kwam. Die scheurde aan zo'n rotvaart vooruit dat hij mijn pony bijna mee had, zelfs al stonden we netjes aan de zijkant van de weg. Pony gaf natuurlijk geen kik, en ik ben het intussen wel gewend, dus ik heb er niet zo'n drama van gemaakt, maar de vrouw waar ik mee stond te praten was er wél enorm van geschrokken. Ze vertelde me dat zij altijd vertraagd als ze paarden ziet langsrijden, zelfs al zijn ze nog op een afstandje. Ook zei ze dat haar dochter nu leert autorijden en dat ze haar ook leren om altijd te vertragen als er paarden langskomen enz. Dat is ook weer fijn om te horen! :)
Verder inderdaad vaak dat automobilisten of fietsers helemaal geen rekening houden met paarden, maar als het goed gaat, zoals met die kennissen van mij, mag het ook best gezegd worden :D

XBeumke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:32

Sommige mensen zijn echt asociaal als ze een paard tegen komen. Laatst was ik lekker aan het buiten rijden op een jong paard dat nog niet zo vaak naar buiten is geweest kwam er een busje aan die dacht dat het grappig was om te toeteren het arme beest schrok zich wezenloos (ik ook trouwens ) en ging er als een haas vandoor kon hem wel snel weer rustig krijgen gelukkig. Vind dit zo asociaal die mensen weten niet eens wat ze aan kunnen richten gewoon heel gevaarlijk en geen leuk grapje.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:56

In Vlaanderen hebben ze de actie Kalm aan paard op de baan met de aandachtspunten voor ruiters/amazones en andere weg gebruikers.

http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... &page=home

Dankzij de acties - posters, spandoeken, vlaggen,stickers etc. - die er ondernomen worden zijn de ongelukken drastisch verminderd. Misschien dat de Nederlandse overheid een voorbeeld kan nemen aan hun Vlaamse collega's.

Je kan natuurlijk ook zelf initiatieven ondernemen die de mede weggebruikers bewuster maken.

Citaat:
TIPS: Wat doe je best als je een paard tegenkomt in het verkeer?
Paarden zijn gevoelig. Ze schrikken sneller dan je denkt en proberen dan weg te vluchten. Ruiters en koetsiers kunnen dit niet altijd vermijden. In het verkeer kan dit grote gevolgen hebben.

Vertraag altijd en stop indien het paard angstig is.
Hou afstand:
Laat zo veel mogelijk ruimte als je achter een paard rijdt.
Hou genoeg zijdelingse afstand als je het voorbij steekt of inhaalt.
Als je een paard voorbij steekt voeg je zo ver mogelijk voorbij het dier weer in.
Maak geen lawaai: Paarden schrikken van claxons, geroep, luide muziek, zware motoren, kletterende aanhangwagens en vracht,...
Vermijd plotse en hevige bewegingen zoals rennen, zwaaien, flapperende ladingen,...
Doorbreek nooit een groep paarden.
Wees extra op je hoede in vreemde situaties: Paarden zijn bang van bizarre of onbekende objecten zoals treinen, trams, vrachtwagens, tractoren, tunnels, bruggen, omvergevallen bomen, loslopende honden...

Kortom, blijf kalm en geduldig!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:24

AlexVB schreef:
Citaat:
TIPS: Wat doe je best als je een paard tegenkomt in het verkeer?
Paarden zijn gevoelig. Ze schrikken sneller dan je denkt en proberen dan weg te vluchten. Ruiters en koetsiers kunnen dit niet altijd vermijden. In het verkeer kan dit grote gevolgen hebben.

Vertraag altijd en stop indien het paard angstig is.
Hou afstand:
Laat zo veel mogelijk ruimte als je achter een paard rijdt.
Hou genoeg zijdelingse afstand als je het voorbij steekt of inhaalt.
Als je een paard voorbij steekt voeg je zo ver mogelijk voorbij het dier weer in.
Maak geen lawaai: Paarden schrikken van claxons, geroep, luide muziek, zware motoren, kletterende aanhangwagens en vracht,...
Vermijd plotse en hevige bewegingen zoals rennen, zwaaien, flapperende ladingen,...
Doorbreek nooit een groep paarden.
Wees extra op je hoede in vreemde situaties: Paarden zijn bang van bizarre of onbekende objecten zoals treinen, trams, vrachtwagens, tractoren, tunnels, bruggen, omvergevallen bomen, loslopende honden...

Kortom, blijf kalm en geduldig!

Dit zouden ze een keer op het nieuws moeten laten komen of iets dergelijks. In ieder geval zodat veel mensen het lezen. Zijn veel weggebruikers die zich keurig gedragen en die bedank ik ook altijd even maar er zijn er ook veel waarvan je zou denken dat ze expres ongelukken willen veroorzaken.

Maartje1990

Re: automobilisten en paarden in het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:35

facebook en delen? :P

fourseasons

Re: automobilisten en paarden in het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:41

Denk niet dat veel niet-paardenmensen dat delen... Dan blijf je toch een beetje in het paardenwereldje, maar is te proberen! Heb alleen zelf geen fb. :+