Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:35

@Geyron
Maar je kunt toch niet verwachten, als je op een doorgaande 80km weg rijdt met je aanspanning dat iedereen je zachtjes inhaalt?
Mijn paardje heeft gewoon het liefst dat iedereen doorrijdt.
Als met gaan afremmen wordt zij juist kijkeriger (zo van: jeeh is er wat?).

Geryon

Re: Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:38

Nee, dan niet maar ik zou dan ook nooit op een 80km weg rijden en hield daar ook geen rekening mee in mijn post.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:42

Geryon schreef:
Nee, dan niet maar ik zou dan ook nooit op een 80km weg rijden en hield daar ook geen rekening mee in mijn post.

:P

Als ze hier gaan maiskneuzen dan vermijd ik ook bepaalde wegen, omdat ik weet dat ze heel druk zijn en met hele grote combinaties over smalle weggetjes moeten rijden.
Mijn paardjes zijn gelukkig wel wat gewend hier en ik persoonlijk heb dan ook geen moeite ermee met drukte op de weg.
Hoe drukker het is op de weg, hoe minder kijkerig ze zijn.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:42

Dat heb ik laatst nog gehad.we waren met zn tweeen buiten aan het rijden en hadden net een stukje draf achter de rug. Die van mij wilde graag hard gaan dus we zijn gaan stappen. Nog geen þ minuten later komen er 2 meisjes die ik echt schatte op een jar of 15/16 aangesjeesd met een welshje en een fries. En wat doen hun... overgaan in galop en gewoon volop t gas opentrekken. Die van mij begon zich al druk te maken hoe dichterbij ze kwamen. En gewoon pas heel laat remmen.
Ik ben op dat moment afgestapt. En hop in volle draf gingen ze ons voorbij.
Ik had op dat moment geen zin om ertegen in te gaan. Maar t iS idd dat ruiters onderling ook maar wat doen.

Gister was ik met mijn Shetlander naar buiten en die heb ik regelmatig naast de fiets.dit heb ik haar ook geleerd op brede wegen met veel berm waardoor t nu makkelijk gaat.
En iedereen hield gister rekening met elkaar.ik remde netjes af of stond stil als er een auto moest passeren op een smallere weg.
En netjes even je hand op steken is heel normaal. Dat doe ik eigenlijk altijd.
Zo weten bestuurders dat je t waardeert datze afremmen en andersom ook.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:48

we hebben het nu wel over de gedragsregels van automobilisten tov ruiters maar wat denk je van gedragsregels van ruiters onderling die elkaar tegenkomen op een buiten rit.

Volgens mij ,maar correct me if im wrong,is de regel volgens het ruiterbewijs maar ook uit fatsoensnorm naar elkaar is dat men elkaar passeert in STAP!!

Hoevaak komen ze me niet voorbij in een bloedvaart al dan niet in draf of galop en dat terwijl ik ook vaak genoeg buitenrij met me dochter van 7..dan denk ik mensen moet dat nou...we hebben beide ponies die bomproof zijn en nergens op reageren maar tis het idee.

Ook komen er hordes paarden bij ons voorbij in de wei die draven en/of galoperen...ook daar ben ik het niet mee eens en leer mijn dochter ook als je mens/dier al dan niet op de weg of in de wei passeert doe je het in STAP!

En als iemand rekening met je houd is een klein gebaar van `bedankt´word ook erg op prijs gesteld..

Maar goed ik vind zo wie zo de fatsoensnorm anders ligt dan mij is aangeleerd lijkt het wel als ik om me heen kijkt...

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:50

haha lees net dat Merrie98 en ik dezelfde ideen en ervaringen hebben..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:50

Brainless schreef:
Geryon schreef:

:P

Als ze hier gaan maiskneuzen dan vermijd ik ook bepaalde wegen, omdat ik weet dat ze heel druk zijn en met hele grote combinaties over smalle weggetjes moeten rijden.
Mijn paardjes zijn gelukkig wel wat gewend hier en ik persoonlijk heb dan ook geen moeite ermee met drukte op de weg.
Hoe drukker het is op de weg, hoe minder kijkerig ze zijn.

Daar heb je wel geluk mee. Ik ga hier sowieso liever niet op de weg. Je kan er niet inhalen namelijk en dat zie ik niet zitten met al die aso's. De berm is niet in te rijden dus ik rijd hier altijd op het fietspad (als er geen geschikte berm naast ligt). Nog nooit iemand over horen klagen gelukkig.
Als ik naar het bos ga moet ik wel over de weg maar ik kan nooit gewoon eens normaal over de weg rijden zonder dat autos heel dichtbij inhalen of gaan toeteren, schreeuwen. Dus ik neem voor onze veiligheid bijna altijd een fietspad als die er is.

Ruiters die geen vaart minderen zijn ook enorm irritant. Je hoort elkaar in stap te passeren en het is wel zo netjes om ervoor ook even vaart te minderen. De mijne is ook zo erg, wordt helemaal opgefokt als ze dat niet doen. Staart erop, helemaal dansen en gevaarlijk doen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:55

Precies wat ik dus bedoel! In stap langs een weiland doen we ook :j Afgelopen zondag was de orientatie rit van Bemelen, we wilden dit jaar niet mee vanwege de asso acties van ruiters en menners van vorig jaar... Zelden zoveel slechte voorbeelden bij elkaar gezien!!

jaime_andrea schreef:
we hebben het nu wel over de gedragsregels van automobilisten tov ruiters maar wat denk je van gedragsregels van ruiters onderling die elkaar tegenkomen op een buiten rit.

Volgens mij ,maar correct me if im wrong,is de regel volgens het ruiterbewijs maar ook uit fatsoensnorm naar elkaar is dat men elkaar passeert in STAP!!

Hoevaak komen ze me niet voorbij in een bloedvaart al dan niet in draf of galop en dat terwijl ik ook vaak genoeg buitenrij met me dochter van 7..dan denk ik mensen moet dat nou...we hebben beide ponies die bomproof zijn en nergens op reageren maar tis het idee.

Ook komen er hordes paarden bij ons voorbij in de wei die draven en/of galoperen...ook daar ben ik het niet mee eens en leer mijn dochter ook als je mens/dier al dan niet op de weg of in de wei passeert doe je het in STAP!

En als iemand rekening met je houd is een klein gebaar van `bedankt´word ook erg op prijs gesteld..

Maar goed ik vind zo wie zo de fatsoensnorm anders ligt dan mij is aangeleerd lijkt het wel als ik om me heen kijkt...