Welk ras voor ''toeren''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:39

Ik heb in Turkije een aantal weken getrokken op inlandse pony's, jaaaaren geleden. Ging uitstekend. Met bagage mee, tentje, kookspullen en al en overal plaats om je tentje op te zetten. Wel was het soms lastig om voldoende gras tegen te komen onderweg. Nu heb ik sinds kort een Ijslander om weer op reis te gaan. Ik denk dat het vooral van belang is dat het paard ook een beetje een reiziger is, niet te vast aan haar groepsmaatjes zit, tenzij je samen reist natuurlijk.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:20

Bij mij doet de link het ook niet.

Wel een ontzettend gaaf topic. Ideeën om zeker in mijn achterhoofd te houden. Dat is toch wel de meest ideale combinatie van passies, reizen te paard :):)

Def

Re: Welk ras voor ''toeren''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:26

Grappig om te lezen dat ieder zijn ' eigen' ras enorm geschikt vindt.
Zal ik dan ook maar even doen :D
Ondanks dat ik denk dat het ligt aan training, conditie, mentaliteit en werklust van het paard en het dus niet echt rasgebonden is, wil ik de groninger nog wel even noemen.
Cool, veel uithoudingsvermogen, kunnen veel dragen en hebben stevige benen/hoeven om over verschillend terrein heen te komen.
Is een stevig paard en geen pony, dus de zwaarderen onder ons kunnen er prima mee rijden.

Jeroen1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:31

Mensen ik heb genoten.
Erg leuk om het allemaal te lezen.
Ik mis alleen nog zo poltje in het begin :D

dressuurkasteel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 19:03

Ja dit is echt een geweldig topic in te lezen! Eigenlijk lijkt het mij het beste in met meerdere mensen een reis te maken, al moet het dan wel een goede groep zijn waarin iedereen zn kwaliteiten heeft. Iedereen blijft trouwens zeggen "paard dat bij je past", en dit begreep ik al voordat ik dit topic opende,.maar ik heb het over bouw en hoeven enzovoorts. Al denk ik dat het meeste toch echt in de training en voorbereiding gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:32

Casmihra schreef:
Ja dit is echt een geweldig topic in te lezen! Eigenlijk lijkt het mij het beste in met meerdere mensen een reis te maken, al moet het dan wel een goede groep zijn waarin iedereen zn kwaliteiten heeft. Iedereen blijft trouwens zeggen "paard dat bij je past", en dit begreep ik al voordat ik dit topic opende,.maar ik heb het over bouw en hoeven enzovoorts. Al denk ik dat het meeste toch echt in de training en voorbereiding gaat.

Yep.
Goede hoeven en een degelijke bouw zijn belangrijke uitgangspunten, maar het ligt er ook maar net aan wat je van plan bent. training en voorbereiding doen inderdaad de rest.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:09

Casmihra schreef:

In Turkije was er geen enkele training vooraf en bij 1 van de 2 paarden vroeg ik me zelfs af of ze ooit wel bereden was! Vanaf dag 1 reden en liepen we afwisselend met ze. We ontdekten dat na een paar dagen pas dat het veel handiger was om 's morgens zelf eerst er naast te lopen. We waren nog koud en stijf (nachtvorst) en dan is het veel lekkereder eerst zelf ook weer wat in beweging te zijn. Het ritme was al snel 1 middagpauze stop met lekker rollen, grazen en zelf eten. Na een uur of 2 weer opzadelen en weer verder tot einde middag om op een zo grasrijk mogelijk stukje de paarden aan het touw te zetten en wij voor het tentje! We legden toch direct tussen de 20 en 30 kilometer per dag af. Dat ging een stuk langzamer dan we gewend waren per fiets. De consequentie was dat we moeilijker aan eten kwamen omdat je dan soms geen dorpjes trof op een dag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:21

Waratje schreef:
Juist die halve arabieren zijn vaak veel hysterischer dan een volbloed. Ik zou dan veel liever een volbloed arabier hebben van fatsoenlijke bloedlijnen, die zijn enorm nuchter en stabiel. Maar bij de arabieren moet je dus wel de goede werklijnen kiezen en niet de showlijnen.

Ja die duur gefokte dressuur- & spring NRPS-ers kunnen soms inderdaad wat tegenvallen qua karakter. Daar heb je gelijk in. Niet altijd even handig fokbeleid nee.
Net over de grens is vaak wat beter "materiaal" te verkrijgen met wat nuchterdere karakters, zowel pure bred als part bred arabians.

Francis schreef:
Ook vreselijk generaliserend. .... Kortom, je kunt rassen gewoon nooit generaliseren en in elk ras zitten geschikte en minder geschikte exemplaren. En zoals Ikke al aan gaf, het belangrijkste is het karakter van het paard en de combinatie die jij met het paard vormt en dat staat echt volledig los van het ras. Klopt dat, dan is het alleen maar meegenomen als de rest ook een beetje klopt.

Oei Francis, hoe vreselijk kort door de bocht ben je: "belangrijkste is het karakter van het paard en de combinatie die jij met het paard vormt en dat staat echt volledig los van het ras" is een vrij naïeve opmerking van je.

Lange afstandrijden is een veel complexer proces dan dat jij nu probeert weer te geven. Tenzij je lange afstandrijden definieert als zijnde 2 a 3x 30 km over de Veluwe.

Het is simpelweg een kansberekening. Merens en soortgelijk geeft de grootste kans op een ini-mini-afstand-challenge.... ook leuk natuurlijk, keileuk zelfs!
Niet alles is op te lossen met een correcte training met een goed passende combinatie, dat is echt zo'n naïeve dooddoener.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 26-06-13 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:30

Ben ik dus niet met je eens Scoxxx. Ik heb een Merens gehad die NO WAY ooit ever geschikt gaat worden voor dergelijk werk. Juist een bepaald ras als 'geschikt' aanmerken vind ik veel linker. Dus als je maar een Merens koopt komt het goed....
Denk het niet. Ten eerste zul je al met die Merens om moeten kunnen gaan. Da's wel éven wat anderds als je bijv. Paints of Arabieren gewend bent. Daarnaast moet je die Merens zover kunnen krijgen dat hij het voor je WIL doen. Als jij ergens op een berg staat waar hij het spannend vindt, moet hij wel zoveel vertrouwen in je hebben dat hij het doet puur omdat jij zegt dat het kan. Heb jij die band niet met je paard en weet jij hem niet zover te brengen, dan kan'ie nog zo'n goeie bergpony zijn maar gaat het niet lukken.

Andersom heb ik een Paintmerrie gehad die qua bouw en voeten niet echt geschikt was voor dit werk, maar die me puur op karakter de wereld over zou dragen als ik haar dat zou vragen (ik vraag dat niet van een paard waarvan ik weet dat het lichamelijk te zwaar zou zijn, maar toch).

De merrie die ik nu heb net zo... Hoewel ze deels gefokt is voor het werk heb ik bij een aantal van haar eigenschappen vraagtekens of die haar geschikt maken om over een paar jaar met haar naar Polen te rijden. Toch weet ik nu al zeker dat ze puur vanwege haar 'will to please' en de band die ik met haar heb, een heel goede kans heb er te komen. Ondanks dat ze een stukje onzekerheid heeft durft ze 200% op mij te vertrouwen en is ze dapperder dan ze zelf weet. En 't is een harde werker die het gewoon voor je wil doen, ook als het moeilijker wordt.

Ik zeg volgens mij nergens dat 'alles' is op te lossen met training en een goede band. Maar domweg een bepaald ras kopen omdat die geschikt zou zijn is net zo min het recept voor succes.
En als ik moest kiezen tussen een 'op papier geschikt paard' waar ik totaal geen band mee heb en die geen band met mij heeft, of een 'op papier minder geschikt paard' waarmee ik kan lezen en schrijven, dan weet ik wel met welk paard ik in Polen beland.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:39

Francis schreef:
Ben ik dus niet met je eens Scoxxx. Ik heb een Merens gehad die NO WAY ooit ever geschikt gaat worden voor dergelijk werk. Juist een bepaald ras als 'geschikt' aanmerken vind ik veel linker. Dus als je maar een Merens koopt komt het goed....

Andersom heb ik een Paintmerrie gehad die qua bouw en voeten niet echt geschikt was voor dit werk, maar die me puur op karakter de wereld over zou dragen als ik haar dat zou vragen (ik vraag dat niet van een paard waarvan ik weet dat het lichamelijk te zwaar zou zijn, maar toch).
.

Je beschrijft 3 persoonlijke ervaringen met 3 verschillende paarden. Dat is niet zoveel om tot een goed onderbouwde redenering te kunnen komen Francis.

Eenvoudige anekdote betreffende kansberekening: met een bulldog-type hond is het niet zo handig om schapen te vangen, of fly-ball mee te doen (met of zonder leuk karakter). Een meer schaap-vang-gefokte hond zal de kans tot succes aanzienlijk vergroten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:52

scoxxx schreef:
Francis schreef:

.

Je beschrijft 3 persoonlijke ervaringen met 3 verschillende paarden. Dat is niet zoveel om tot een goed onderbouwde redenering te kunnen komen Francis.

Eenvoudige anekdote betreffende kansberekening: met een bulldog-type hond is het niet zo handig om schapen te vangen, of fly-ball mee te doen (met of zonder leuk karakter). Een meer schaap-vang-gefokte hond zal de kans tot succes aanzienlijk vergroten.

Ach gut; nu wordt je aangesproken op feiten en nu is ineens 3 verschillende paarden geen referentie? Sorry, maar dat is toch echt een bewijs van onkunde!

Ik ben niet alleen zelf met paarden op reis geweest die ogenschijnlijk totaal ongeschikt zijn; ik weet van veel meer paarden (vele tientallen) die hier helemaal niet gemeldt worden, maar die wel probleemloos langere tochten maken.
Basis van dat succes: juist, het karakter van het paard in samenwerking met wederzijds vertrouwen tussen het paard en diens mens.

Als ik moet kiezen tussen willekeurig welke brave Merens of het eerder door mij aangehaalde dressuurkasteel; dan neem ik dat dresuurkasteel wel mee, mag jij die Merens hebben. Waarom? Heel simpel, ik heb een grenzeloos vertrouwen in dat dressuurkasteel.
Datzelfde geldt voor mijn eigen, ooit voor de NL subspringtop bedachte, springert die ik liever meeneem dan willekeurig welk "geweldig" trektochtras dan ook; juist ja, is ie weer: wederzijds vertrouwen..........

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 10:59

Francis schreef:
Ik zeg volgens mij nergens dat 'alles' is op te lossen met training en een goede band. Maar domweg een bepaald ras kopen omdat die geschikt zou zijn is net zo min het recept voor succes.
En als ik moest kiezen tussen een 'op papier geschikt paard' waar ik totaal geen band mee heb en die geen band met mij heeft, of een 'op papier minder geschikt paard' waarmee ik kan lezen en schrijven, dan weet ik wel met welk paard ik in Polen beland.

scoxxx schreef:

Ik ben het toch eens met Scoxxx ik zeg niet dat ALLE paarden van een bepaald ras heel geschikt zijn, maar als iemand bijvoorbeeld hoog dressuur wilt gaan rijden neemt diegene geen shetlander (heel flauw dit, maar het is maar een voorbeeld). Je kunt geen band krijgen met een paard als je het paard nog nooit hebt gezien, dus je moet eerst een paard zoeken, mocht je toevallig eerst naar een bepaald ras zoeken dan is het mooi meegenomen als het ras bekent staat om de kwaliteiten die jij zoekt. Nogmaals, ik zeg niet dat alle paarden van een bepaald ras hebben wat je zoekt.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 11:01

ikke schreef:
Datzelfde geldt voor mijn eigen, ooit voor de NL subspringtop bedachte, springert die ik liever meeneem dan willekeurig welk "geweldig" trektochtras dan ook; juist ja, is ie weer: wederzijds vertrouwen..........

Ben ik het ook mee eens! Vertrouwen vind ik zelf het belangrijkste.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:05

Mijn persoonlijke ervaringen illustreren anders wel dat 'ras' geen garanties geeft. Dáár ging het om.
TS wil weten wat voor paard ze't best kan kopen voor een trektocht en er wordt door een aantal mensen op gewezen dat alleen een paard van een bepaald ras kopen geen garantie is dat ze ook een trektocht-geschikt paard heeft of krijgt. Niet meer en niet minder.
Ik weet niet waar jij nu graag gelijk in wilt hebben, maar 'tuurlijk zul je met een qua type en bouw geschikt paard wat OOK qua karakter geschikt is en waarmee jij ook nog goed door 1 deur kunt, meer succes hebben of op z'n minst wat 'makkelijker' succes hebben dan wanneer dat paard totaal onhandig gebouwd is. Maar andersom zul je geen of minder makkelijk succes hebben met een qua bouw/type geschikt paard wat totaal niet wil doen wat jij van hem vraagt of waar je gewoon niet mee overweg kunt. En dat is niet altijd alleen maar afhankelijk van het paard zelf maar tevens van de combinatie die jij met dat paard vormt.

Ik ken MEER dan voldoende werkhonden die bij meneer A alles doen zoals ze dat geleerd is en de sterren van de hemel werken en bij meneer B de spreekwoordelijke middelvinger opsteken en denken 'doe het zelf maar'. Maakt die hond niet ongeschikt, maar de combinatie wel. Dat geld voor paarden net zo (Kijk maar naar Totilas die we waarschijnlijk nooit meer op 't internationale veld gaan zien).

Maar dan denk ik maar even heel simpel en kort door de bocht, dat van oorsprong elk paard gemaakt is voor lange afstanden, MITS gezond, conformatie-correct en mits er rekening gehouden wordt met z'n rastypische beperkingen.
Want ookal is een Haflinger of Fjord nog zo 'handig', met dit soort paarden zul je je bijv. wel degelijk aan moeten passen als het om hitte gaat en je voorzieningen moeten treffen c.q rijtijden/afstanden moeten aanpassen. En zo heeft elk paard z'n beperkingen en z'n voordelen. Aan TS de mooie taak om uit te vinden welke punten zij belangrijk vindt, wat ze absoluut wel wil in een paard en wat absoluut niet, wat voor type karakter bij haar past en waar ze absoluut niet mee overweg kan... enz. enz.
Dan is 'een ras' adviseren gewoon veel te kort door de bocht en daar ging het over, niet meer en niet minder.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:42

ikke schreef:
Ik ben niet alleen zelf met paarden op reis geweest die ogenschijnlijk totaal ongeschikt zijn; ik weet van veel meer paarden (vele tientallen) die hier helemaal niet gemeldt worden, maar die wel probleemloos langere tochten maken.
Basis van dat succes: juist, het karakter van het paard in samenwerking met wederzijds vertrouwen tussen het paard en diens mens.

...

Discussie wordt eindelijk leuk nu! *\o/*

Quote ... "ik weet van veel meer paarden (vele tientallen) die hier helemaal niet gemeldt worden, maar die wel probleemloos langere tochten maken" Dit betreft informatie uit 2de danwel 3de hand, misschien wel 4de hand?

Onbetrouwbaar, immers 1.) 2de en 3de hand is een onbetrouwbare bron 2.) want wat is de definitie van probleemloos en 3.) wat is de definitie van langere tochten (3x30 km over de Veluwe kan ieder gezond & getraind dier, maar is basicly geen langere tocht).

Daarnaast vind ik vreemd dat een karakter gezocht wordt die bij je eigen kunde zou moeten passen. Dat beperkt desbetreffende ruiter in zijn of haar eigen ontwikkeling aanzienlijk. Kei-zonde!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:03

Wat wil je eigenlijk horen Scoxxx... "Ja hoor, jij hebt gelijk".

Prima... Ja hoor, jij hebt gelijk.

(een discussie is het uitwisselen van standpunten waarbij je open blijft staan voor andermans standpunten en met deze persoon in gesprek gaat, niet 'alles wat iemand zegt onderuit willen schoffelen om eigen gelijk te behalen'... Ik mis bij jou een belangrijk aspect van deze omschrijving dus veel plezier met jouw 'discussie')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:46

scoxxx schreef:
ikke schreef:

...

Discussie wordt eindelijk leuk nu! *\o/*

Quote ... "ik weet van veel meer paarden (vele tientallen) die hier helemaal niet gemeldt worden, maar die wel probleemloos langere tochten maken" Dit betreft informatie uit 2de danwel 3de hand, misschien wel 4de hand?

Onbetrouwbaar, immers 1.) 2de en 3de hand is een onbetrouwbare bron 2.) want wat is de definitie van probleemloos en 3.) wat is de definitie van langere tochten (3x30 km over de Veluwe kan ieder gezond & getraind dier, maar is basicly geen langere tocht).

Daarnaast vind ik vreemd dat een karakter gezocht wordt die bij je eigen kunde zou moeten passen. Dat beperkt desbetreffende ruiter in zijn of haar eigen ontwikkeling aanzienlijk. Kei-zonde!

Jij mag mijn info best de grond inboren ten gunste van jouw heilige Merensjes omdat jij er toevallig eentje hebt die het goed doet. Het is helemaal niet zo moeilijk om uit alle posten juist die info te filteren die je niet past en die vervolgens te torpederen.

Je suggereert de herkomst van mijn info, zonder maar een bleek vermoeden te hebben of daar ook maar bij benadering een kern van waarheid in zit en probeert mij er vervolgens op af te branden.

Ik wens je een goede reis met jouw geweldige rassen; ik kruip binnenkort wel weer een keer op dat totaal ongeschikte dressuurkasteel dat WEL naar zuid Frankrijk liep.......

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:56

Eigenlijk is de vraag welk 'ras' niet de juiste vraag. Het had eigenlijk meer de vraag welk 'karakter' moeten zijn volgens mij.

Binnen ieder ras zijn paarden die geschikt zijn mits hun bereidwilligheid tot dat te doen wat je van hun vraagt ook gedaan wordt zonder dwang.

Binnen het ene ras zit dat karakter er meer in gefokt dan bij het andere ras. Kijk maar eens naar de Arabier of Akhal Teke deze 2 zijn gefokt voor de lange afstand maar ook voor gebieden waar je normaal niet zo 1,2,3 met je paard naar toe gaat. Of men moet de woestijn of Turkmeense bergen als normaal beschouwen ;)

Als men ff kijkt naar het lange afstandsrijden (Endurance) als sport dan zie je toch diverse rassen die goed meekomen op de lange afstanden. Natuurlijk zijn de Arabieren het meest vertegenwoordigd, maar de Friezen, ijslanders, Fjorden, KWPN'ers, NRPS'ers, Engels Volbloed etc komen ook steeds meer voor in de hogere klasses.

Dus staar je niet blind op het ras, maar kijk naar de combinatie van Ruiter en Paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:03

AlexVB schreef:
Als men ff kijkt naar het lange afstandsrijden (Endurance) als sport dan zie je toch diverse rassen die goed meekomen op de lange afstanden. Natuurlijk zijn de Arabieren het meest vertegenwoordigd, maar de Friezen, ijslanders, Fjorden, KWPN'ers, NRPS'ers, Engels Volbloed etc komen ook steeds meer voor in de hogere klasses.

HET verschil tussen endurance en "touren" is toch met name de snelheid EN de bagage.
Stel je eens endurance voor waarbij grooming verboden is en vet-gates alleen voor controle zijn, zonder verdere faciliteiten. Alles zelf meenemen op je paard..........
Krijg je een heel ander beeld, schat ik zomaar.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:13

Vrienden van mij hebben met hun criollo's (!, ook dit ras biedt ideale paardjes voor dit doel) een trektocht van 2 maanden gemaakt in 2006. Hier de link naar hun blog, zodat je meer info hebt over wat je tegen zou kunnen komen...

http://buckenroute.blogspot.nl/

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:16

Jammer dat Francis en Ikke afhaken. Echt kei-jammer! Te persoonlijk aangevallen-gevoel wellicht?

Ervaring uit 1ste hand = zelf gereden: Tinkers, NRPS-ers, haflingers, IJslanders, local gefokte berg-kruizingen, koudbloedpaarden gelijk Belgen en Shire’s, KWPN springpaarden, BWP springpaarden, dravers, Merens, KWPN gefokte dressuurpaarden, Engelse volbloeden, tuigpaarden (KWPN), New Forest-pony’s, cross-bred pony’s, Arabische volbloeden, part-bred arabians, shetlandertjes… c’est ca, meer niet.
Maakt wel dat ik een open visie heb kunnen ontwikkelen ten aanzien van allerlei soort paard. Een is niet beter dan de ander.

Echter, wanneer je je zelf een doel stelt in de vorm van lange trektochten, moet je bepaalde risico's wel proberen te vermijden. Die ene zeldzame bulldog zal heus wel een schaap kunnen vangen. Zo kan die ene dressuurkasteel heus wel naar Frankrijk kunnen wandelen. Echter van de 1000 bulldoggen, is er maar eentje die dat schaap weet te vangen. Idem met dressuurkastelen.

Er zijn nauwelijks Friezen, ijslanders, Fjorden, KWPN'ers, NRPS'ers, Engels Volbloed etc die het in grote aantallen goed doen in de hogere klasses endurance. Ik ken de Fries en IJslanders die het goed doen in de hogere klasses: daar ligt een hele geschiedenis, dosis geluk en uitgebreide selectie binnen het ras aan ten grondslag.

@ Ikke: succesvolle internationale endurance-paarden worden naast snelheid eveneens getraind op LSD-wijze, te weten 4 tot 6 uur wandelen in berggebied 1x per week. Succesvol in de endurance is absoluut een garantie voor succes op trektochten!

Kortom, je kan wel met oogschelpen lopen, uiteindelijke doelen bijstellen, hopen op een dosis geluk etc. in je zoektocht naar een kwalitatief goed trek-paard... maar dan had je je doelen anders kunnen definieren, te weten "ik ben op zoek naar een maatje voor het leven, waarmee ik een trektocht-uitdaging aanga. Mocht het niet lukken, ook goed."

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:17

Het ras heeft invloed op de potentiele geschiktheid, het individuele karakter, de manier van reizen of door welke landen, het alleen reizen of met meerdere, enz. Er zijn veel invalshoeken en de afweging wat voor jou van belang is moet je toch zelf maken natuurlijk. Niemand zegt je welk paard je moet nemen. Verschillende mensen hier geven hun eigen bevindingen weer en naar gelang jij daar waarde aan hecht, neem je dat mee in je eigen bepaling.

Wat doet het er touwens toe dat friezen, ijslanders, etc. het niet goed doen in de endurance scoxx? je zegt zelf ook dat endurance niet te vergelijken is met trekken.

Hier nog een ervaring: door met een bepaald paard te gaan reizen ontstaat die band en kom je samen tot een manier die op dat moment bij jullie beiden past. Als tenminste goed luistert naar wat je paard hierin aangeeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:22

scoxxx schreef:

Je moet niet hoger willen poepen dan je gat zit....... Als je een paard koopt dat je eigen kunde ver te boven gaat, rij je voorlopig geen trektochten. Als je dus een paard wil kopen om trektochten mee te rijden, is dat dus geen verstandige keuze. Natuurlijk mag je best een beetje uitgedaagd worden om je te ontwikkelen, maar het moet wel in redelijkheid werkbaar en veilig zijn. Mijn jonge paard had ik echt niet als eerste paard moeten hebben, dan waren we echt compleet verongelukt.

Mijn ervaring is trouwens dat het juiste paard zich wel aandient als je je openstelt (en soms zelfs als je dat niet doet := ), dan kun je gerust bij bepaalde rassen zoeken, als het juiste paard van een ander ras is (of kruising) dan staat die heus wel ergens "toevallig" een keer voor je neus.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:30

josien_m_ schreef:
Wat doet het er touwens toe dat friezen, ijslanders, etc. het niet goed doen in de endurance scoxx? je zegt zelf ook dat endurance niet te vergelijken is met trekken.

.

Huh? Succesvolle endurance paarden worden juist WEL getraind in Long Slow Distance. Zeer frequent richting Ardennen afreizen met auto & trailer om vervolgens 4 tot 6 uur enkel te stappen (geen draf, geen galop) in bergachtig gebied.

Waratje schreef:
Je moet niet hoger willen poepen dan je gat zit........

Prima, maar wees dan wel realistisch en eerlijk: "ik ben op zoek naar een maatje voor het leven, waarmee ik een trek-tocht-uitdaging aanga. Lukt het niet, ook goed".

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:34

Kijk eens voor een Freiberger van de nieuwe generatie. Ondertussen zijn dat heerlijk veelzijdige paarden aan het worden. Goede karakters, braaf maar zeer werkwillig en vlot. Goed beenwerk en gezondheid, makkelijk op conditie te trainen. Niet te iel en niet te zwaar gebouwd, je kan er heel goed mee in het terrein. Ik woon vlak bij de oorsprongsoort van deze paarden. Heb er velen gereden en getrained en ben heel positief over de ontwikkeling die dit ras meemaakt. Echt een aanrader.