Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Casmihra schreef:Ja dit is echt een geweldig topic in te lezen! Eigenlijk lijkt het mij het beste in met meerdere mensen een reis te maken, al moet het dan wel een goede groep zijn waarin iedereen zn kwaliteiten heeft. Iedereen blijft trouwens zeggen "paard dat bij je past", en dit begreep ik al voordat ik dit topic opende,.maar ik heb het over bouw en hoeven enzovoorts. Al denk ik dat het meeste toch echt in de training en voorbereiding gaat.
Casmihra schreef:Ja dit is echt een geweldig topic in te lezen! Eigenlijk lijkt het mij het beste in met meerdere mensen een reis te maken, al moet het dan wel een goede groep zijn waarin iedereen zn kwaliteiten heeft. Iedereen blijft trouwens zeggen "paard dat bij je past", en dit begreep ik al voordat ik dit topic opende,.maar ik heb het over bouw en hoeven enzovoorts. Al denk ik dat het meeste toch echt in de training en voorbereiding gaat.
Waratje schreef:Juist die halve arabieren zijn vaak veel hysterischer dan een volbloed. Ik zou dan veel liever een volbloed arabier hebben van fatsoenlijke bloedlijnen, die zijn enorm nuchter en stabiel. Maar bij de arabieren moet je dus wel de goede werklijnen kiezen en niet de showlijnen.
Francis schreef:Ook vreselijk generaliserend. .... Kortom, je kunt rassen gewoon nooit generaliseren en in elk ras zitten geschikte en minder geschikte exemplaren. En zoals Ikke al aan gaf, het belangrijkste is het karakter van het paard en de combinatie die jij met het paard vormt en dat staat echt volledig los van het ras. Klopt dat, dan is het alleen maar meegenomen als de rest ook een beetje klopt.
Francis schreef:Ben ik dus niet met je eens Scoxxx. Ik heb een Merens gehad die NO WAY ooit ever geschikt gaat worden voor dergelijk werk. Juist een bepaald ras als 'geschikt' aanmerken vind ik veel linker. Dus als je maar een Merens koopt komt het goed....
Andersom heb ik een Paintmerrie gehad die qua bouw en voeten niet echt geschikt was voor dit werk, maar die me puur op karakter de wereld over zou dragen als ik haar dat zou vragen (ik vraag dat niet van een paard waarvan ik weet dat het lichamelijk te zwaar zou zijn, maar toch).
.
scoxxx schreef:Francis schreef:Ben ik dus niet met je eens Scoxxx. Ik heb een Merens gehad die NO WAY ooit ever geschikt gaat worden voor dergelijk werk. Juist een bepaald ras als 'geschikt' aanmerken vind ik veel linker. Dus als je maar een Merens koopt komt het goed....
Andersom heb ik een Paintmerrie gehad die qua bouw en voeten niet echt geschikt was voor dit werk, maar die me puur op karakter de wereld over zou dragen als ik haar dat zou vragen (ik vraag dat niet van een paard waarvan ik weet dat het lichamelijk te zwaar zou zijn, maar toch).
.
Je beschrijft 3 persoonlijke ervaringen met 3 verschillende paarden. Dat is niet zoveel om tot een goed onderbouwde redenering te kunnen komen Francis.
Eenvoudige anekdote betreffende kansberekening: met een bulldog-type hond is het niet zo handig om schapen te vangen, of fly-ball mee te doen (met of zonder leuk karakter). Een meer schaap-vang-gefokte hond zal de kans tot succes aanzienlijk vergroten.
Francis schreef:Ik zeg volgens mij nergens dat 'alles' is op te lossen met training en een goede band. Maar domweg een bepaald ras kopen omdat die geschikt zou zijn is net zo min het recept voor succes.
En als ik moest kiezen tussen een 'op papier geschikt paard' waar ik totaal geen band mee heb en die geen band met mij heeft, of een 'op papier minder geschikt paard' waarmee ik kan lezen en schrijven, dan weet ik wel met welk paard ik in Polen beland.
scoxxx schreef:Je beschrijft 3 persoonlijke ervaringen met 3 verschillende paarden. Dat is niet zoveel om tot een goed onderbouwde redenering te kunnen komen Francis.
Eenvoudige anekdote betreffende kansberekening: met een bulldog-type hond is het niet zo handig om schapen te vangen, of fly-ball mee te doen (met of zonder leuk karakter). Een meer schaap-vang-gefokte hond zal de kans tot succes aanzienlijk vergroten.
ikke schreef:Ik ben niet alleen zelf met paarden op reis geweest die ogenschijnlijk totaal ongeschikt zijn; ik weet van veel meer paarden (vele tientallen) die hier helemaal niet gemeldt worden, maar die wel probleemloos langere tochten maken.
Basis van dat succes: juist, het karakter van het paard in samenwerking met wederzijds vertrouwen tussen het paard en diens mens.
...
Datzelfde geldt voor mijn eigen, ooit voor de NL subspringtop bedachte, springert die ik liever meeneem dan willekeurig welk "geweldig" trektochtras dan ook; juist ja, is ie weer: wederzijds vertrouwen..........
scoxxx schreef:ikke schreef:Ik ben niet alleen zelf met paarden op reis geweest die ogenschijnlijk totaal ongeschikt zijn; ik weet van veel meer paarden (vele tientallen) die hier helemaal niet gemeldt worden, maar die wel probleemloos langere tochten maken.
Basis van dat succes: juist, het karakter van het paard in samenwerking met wederzijds vertrouwen tussen het paard en diens mens.
...
Datzelfde geldt voor mijn eigen, ooit voor de NL subspringtop bedachte, springert die ik liever meeneem dan willekeurig welk "geweldig" trektochtras dan ook; juist ja, is ie weer: wederzijds vertrouwen..........
Discussie wordt eindelijk leuk nu!![]()
Quote ... "ik weet van veel meer paarden (vele tientallen) die hier helemaal niet gemeldt worden, maar die wel probleemloos langere tochten maken" Dit betreft informatie uit 2de danwel 3de hand, misschien wel 4de hand?
Onbetrouwbaar, immers 1.) 2de en 3de hand is een onbetrouwbare bron 2.) want wat is de definitie van probleemloos en 3.) wat is de definitie van langere tochten (3x30 km over de Veluwe kan ieder gezond & getraind dier, maar is basicly geen langere tocht).
Daarnaast vind ik vreemd dat een karakter gezocht wordt die bij je eigen kunde zou moeten passen. Dat beperkt desbetreffende ruiter in zijn of haar eigen ontwikkeling aanzienlijk. Kei-zonde!

AlexVB schreef:Als men ff kijkt naar het lange afstandsrijden (Endurance) als sport dan zie je toch diverse rassen die goed meekomen op de lange afstanden. Natuurlijk zijn de Arabieren het meest vertegenwoordigd, maar de Friezen, ijslanders, Fjorden, KWPN'ers, NRPS'ers, Engels Volbloed etc komen ook steeds meer voor in de hogere klasses.
scoxxx schreef:Daarnaast vind ik vreemd dat een karakter gezocht wordt die bij je eigen kunde zou moeten passen. Dat beperkt desbetreffende ruiter in zijn of haar eigen ontwikkeling aanzienlijk. Kei-zonde!
), dan kun je gerust bij bepaalde rassen zoeken, als het juiste paard van een ander ras is (of kruising) dan staat die heus wel ergens "toevallig" een keer voor je neus. josien_m_ schreef:Wat doet het er touwens toe dat friezen, ijslanders, etc. het niet goed doen in de endurance scoxx? je zegt zelf ook dat endurance niet te vergelijken is met trekken.
.
Waratje schreef:Je moet niet hoger willen poepen dan je gat zit........