lot189 schreef:precies!
en in mijn opzicht moeten we die regeltjes gaan aanscherpen, want er gaat te vaak veeel te veel fout gewoon omdat men van een paard en men zelf op het paard vaak niet weet wat wel en niet mag..!
Ja, natuurlijk; omdat een of andere randdebiel idiote dingen uithaalt (waar overigens best zgn kapstokartikelen voor bestaan!) moeten er maar weer meer regels komen?!?
De regels zijn simpel op straat en te vinden in de wegenverkeerswet! Die MOET je kennen als goede Nederlander, dus succes met studeren.
Voor de rest: gebruik je gezonde verstand en denk na voordat je iets doet. De wet overtreden om gevaarlijke situaties te voorkomen zijn heel simpel af te troeven tegen oom agent: Je mag namelijk je medeweggebruikers niet in gevaar brengen en als als dat betekend dat je op een andere plek gaat rijden dan waar je wettelijk thuis hoort omdat daar alle andere weggebruikers mee gediend zijn, dan zal geen enkele rechter het in z'n hoofd halen om je daarvoor te bestraffen!
Wat betreft caps, ruiterbewijs en andere zaken: daar is in de Nederlandse wetgeving niks over geregeld, dus dat is ieders eigen verantwoordelijkheid! NEEM die verantwoording, in plaats van die weer af te schuiven op regeltjes!
Sterker nog, je zou ook je ook als een auto moeten gedragen, dwz niet op de stoep, rotondes nemen als een auto etc. Zolang jij je paard onder controle hebt, of dit nu met/zonder bit, zadel of tuig in het algemeen is, dat maakt niet uit, daar zijn immers ook geen voorschriften voor. Ik zie liever iemand die haar paard prima onder controle heeft met eigen gekozen tuig (of de afwezigheid hiervan) dan een iemand die haar paard met slof en drie bitten bij wijze van nog steeds niet normaal kan laten lopen buiten.
Verder is het ook niet mogelijk hier regels op te plakken, zijnde een openbare ruimte en zijnde dat het gevoel van veiligheid (door attributen als zadel, cap) niet voor iedere ruiter hetzelfde is. Zolang de paarden verkeersmak zijn en zich netjes gedragen mogen ze er voor mijn part achterstevoren op gaan zitten.
Bestuurders vinden dat altijd heel fijn.
Maar dat komt omdat dat paaltje zo laag is, ik kan daar vanaf mijn paard niet bij om op het knopje te drukken. En gezien het langs een drukke 80 km weg is ga ik ook niet afstappen, voel me niet zo veilig naast mijn paard mocht er wat gebeuren dan zit ik er liever op. Maar ik kijk altijd wel 10x en draaf dan snel over op momenten dat dat kan. Nooit problemen mee gehad, moeten ze dat paaltje maar hoger maken.
Ik wachtte eigenlijk op het moment dat ik is een keer aangesproken wordt maar dat wordt ik niet.