politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:11

lot189 schreef:
precies!

en in mijn opzicht moeten we die regeltjes gaan aanscherpen, want er gaat te vaak veeel te veel fout gewoon omdat men van een paard en men zelf op het paard vaak niet weet wat wel en niet mag..!

Ja, natuurlijk; omdat een of andere randdebiel idiote dingen uithaalt (waar overigens best zgn kapstokartikelen voor bestaan!) moeten er maar weer meer regels komen?!?

De regels zijn simpel op straat en te vinden in de wegenverkeerswet! Die MOET je kennen als goede Nederlander, dus succes met studeren.

Voor de rest: gebruik je gezonde verstand en denk na voordat je iets doet. De wet overtreden om gevaarlijke situaties te voorkomen zijn heel simpel af te troeven tegen oom agent: Je mag namelijk je medeweggebruikers niet in gevaar brengen en als als dat betekend dat je op een andere plek gaat rijden dan waar je wettelijk thuis hoort omdat daar alle andere weggebruikers mee gediend zijn, dan zal geen enkele rechter het in z'n hoofd halen om je daarvoor te bestraffen!

Wat betreft caps, ruiterbewijs en andere zaken: daar is in de Nederlandse wetgeving niks over geregeld, dus dat is ieders eigen verantwoordelijkheid! NEEM die verantwoording, in plaats van die weer af te schuiven op regeltjes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:15

Idd bestaan er al prima regels. Alleen schijnen maar weinig mensen op de hoogte te zijn van de algemene regels en fatsoen is soms ook ver te zoeken.

Ik zie soms topics van ruiters die de weg op gaan met paarden die ze blijkbaar nauwelijks onder controle hebben en dan zitten te schelden op alle andere weggebruikers die "niet genoeg rekening met ze hielden".

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:22

Een ruiterbewijs, wat een onzin, je kan rijden of je kan het niet, daar heb je geen papiertje voor nodig om het te bewijzen. Vervolgens word een paard als voertuig aangezien, dus midden op de weg mag je je wel zeker begeven. :j Sterker nog, je zou ook je ook als een auto moeten gedragen, dwz niet op de stoep, rotondes nemen als een auto etc. Zolang jij je paard onder controle hebt, of dit nu met/zonder bit, zadel of tuig in het algemeen is, dat maakt niet uit, daar zijn immers ook geen voorschriften voor. Ik zie liever iemand die haar paard prima onder controle heeft met eigen gekozen tuig (of de afwezigheid hiervan) dan een iemand die haar paard met slof en drie bitten bij wijze van nog steeds niet normaal kan laten lopen buiten. :n Verder is het ook niet mogelijk hier regels op te plakken, zijnde een openbare ruimte en zijnde dat het gevoel van veiligheid (door attributen als zadel, cap) niet voor iedere ruiter hetzelfde is. Zolang de paarden verkeersmak zijn en zich netjes gedragen mogen ze er voor mijn part achterstevoren op gaan zitten.

ikke

Lusitana schreef:
Idd bestaan er al prima regels. Alleen schijnen maar weinig mensen op de hoogte te zijn van de algemene regels en fatsoen is soms ook ver te zoeken.

Ik zie soms topics van ruiters die de weg op gaan met paarden die ze blijkbaar nauwelijks onder controle hebben en dan zitten te schelden op alle andere weggebruikers die "niet genoeg rekening met ze hielden".

Dat in tegenstelling tot die Britse ruiters, gisteren, die netjes wachten, zodat wij met de auto konden passeren op een smal stuk, zodat we niet achter hen aan hoefden te rijden.

(Yep, ben net terug uit GB)

xTammyy

Ik denk dat het vrij lastig is om echte regels te hebben die voor het hele land gelden.. Je hebt nu al dat in sommige delen je een ruiterbewijs moet hebben en in andere delen niet. Wij hebben bijvoorbeeld nergens ruiterpaden dus wij kunnen niet anders dan op het fietspad en in de berm daarvan rijden, want ik ga echt niet met paard op een 80km weg rijden ;)
Er is een tijd terug nog wel discussie geweest of ze het onderdeel 'paard' in het theorie examen van je autorijbewijs moesten doen, dit is helaas niet gebeurd..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:25

xTammyy schreef:
Ik denk dat het vrij lastig is om echte regels te hebben die voor het hele land gelden.. Je hebt nu al dat in sommige delen je een ruiterbewijs moet hebben en in andere delen niet. Wij hebben bijvoorbeeld nergens ruiterpaden dus wij kunnen niet anders dan op het fietspad en in de berm daarvan rijden, want ik ga echt niet met paard op een 80km weg rijden ;)
Er is een tijd terug nog wel discussie geweest of ze het onderdeel 'paard' in het theorie examen van je autorijbewijs moesten doen, dit is helaas niet gebeurd..

En toch zit het er al in hoor. Lees paard; lees kind. Beiden zwakke en zeer onvoorspelbare weggebruikers, de ene veel gevaarlijker dan de ander, maar beiden met meer voorzichtigheid te benaderen en bij paarden net iets meer afstand. Maar het principe blijft hetzelfde.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:26

Lara_Silver schreef:
xTammyy schreef:

En toch zit het er al in hoor. Lees paard; lees kind. Bieden zwakke en zeer onvoorspelbare weggebruikers, de ene veel gevaarlijker dan de ander, maar beiden met meer voorzichtigheid te benaderen en bij paarden net iets meer afstand. Maar het principe blijft hetzelfde.

Klopt, de kleine delen wel. Maar dit is geen apart hoofdstuk, daar is discussie over geweest maar is dus helaas niet bij het examen erbij gekomen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:28

Hier wel, met foto's en alles. Maar alsnog merk ik dat veel chauffeurs niet paardenmak zijn, dus gelukkig is mijn pony wel verkeersmak.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:36

Lusitana schreef:
Het is totale onzin om te denken dat je meer te vertellen hebt over een paard als je teugels in handen hebt.
In de eerste plaats kan elk paard opzij springen, of je nu teugels hebt of niet, in de tweede plaats zijn paarden die met een halsring gereden worden over het algemeen juist een streepje beter afgericht/gehoorzamer en daarom kunnen ze op de weg met zo´n ding. :)*

Controle over het paard zit hem niet in teugels.

Ik snap dat het er eng uitziet, maar het is beslist niet gevaarlijker.

Los daarvan, elk paard kan schrikken, maar hoe een paard met schrik omgaat zit ook in de africhting...

Dat is jouw mening niet de mijne.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:36

ikke schreef:
Lusitana schreef:

Dat in tegenstelling tot die Britse ruiters, gisteren, die netjes wachten, zodat wij met de auto konden passeren op een smal stuk, zodat we niet achter hen aan hoefden te rijden.

Ik heb laatst gehoord dat het aantal ongelukken met ruiters in Engeland enorm is.Dus misschien waren ze niet alleen 'netjes',maar ook gewoon doodsbenauwd }:0

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:39

Lusitana schreef:
Het is totale onzin om te denken dat je meer te vertellen hebt over een paard als je teugels in handen hebt.
In de eerste plaats kan elk paard opzij springen, of je nu teugels hebt of niet, in de tweede plaats zijn paarden die met een halsring gereden worden over het algemeen juist een streepje beter afgericht/gehoorzamer en daarom kunnen ze op de weg met zo´n ding. :)*

Los daarvan, elk paard kan schrikken, maar hoe een paard met schrik omgaat zit ook in de africhting...

Als een paard het écht in de bol krijgt heb je niets meer te vertellen, wat je er ook aan of in hebt hangen daar ben ik het absoluut mee eens en dan doet dus een bit of teugels ook niet veel meer. Opzij springen kunnen ze inderdaad altijd, ongeacht het tuig/materialen. Maar ik blijf van mening dat als je teugels gebruikt een noodstop een stuk makkelijker is.. ik heb in mijn paardenleven echt wel een keer een noodstop moeten maken op een zeer braaf en goed afgericht paard, en daar had ik wel teugels voor nodig omdat hij veeeel minder snelheid kon maken als hij niet meer compleet rechtuit ging. Hoe wil je zoiets doen met een halsring?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:44

Lusitana schreef:

Helemaal mee eens! Laatst kwam ik iets nieuws tegen op de weg, een grote touringcar. Silver had dit dus nog nooit van zijn leven gezien en schrok verschrikkelijk. De schrikreactie bleef bij dribbelpasjes een snel rondje om zijn eigen as om dat ding na te kijken. Dat was het, daarna vloeide de angst direct af en konden we weer verder. Een paar jaar geleden had ik hem bij wijze pas na een kilometer of 3 stil gekregen of had ik hem na kunnen kijken. (= slechte africhting)

ps. verder is hij zo kijkerig dat een grote kei al bijna eng is, maar in het verkeer gedraagt hij zich en ik verwacht ook niets anders van hem.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 22-05-13 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:45

" Jaime_Als je de halsring naar boven schuift, stopt het paard of mindert het in elk geval vaart.
Daarbij, nogmaals, hoe een paard met schrik omgaat, zit in de africhting. Ik reed op een hengst aan een halster. Die schrok nog van zijn eigen schaduw. Maar had geen renneiging. Hij was niet bang voor MIJ, wat vaak wel het geval is bij ruiters die gaan trekken aan hun paarden. Het paard loopt dan weg voor de ruiter..... (hij ging bv wel aan de kletter met zijn vorige trainer, die erg in trekken geloofde als controle. Hij liet die op laatst niet eens meer opstijgen....).
Het is een verhaal op zich waar ik hier niet te veel woorden aan vuil wil maken, maar echt, controle over het paard zit ´m niet in de teugels.

Wat betreft het ruiterbewijs, ja je kunt rijden of niet, maar het ruiterbewijs is in leven geroepen om te kunnen checken dat je toch tenminste wel de regels kent en controle over je paard hebt en dat op een eenvoudige manier kunt aantonen naar landgoedeigenaren op wiens paden je je begeeft.

Probleem is alleen dat die niet kunnen rijden zich evengoed op de weg en landgoederen (bos, park) begeven en scheit hebben aan alles.
En er zijn ook mensen die wel kunnen rijden en scheit hebben aan alles.

Het is heel jammer dat algemeen fatsoen ook is weggevallen bij sommigen.

Wat betreft ongevallen in Engeland, ik heb niet het idee dat daar méér ongevallen gebeuren, maar ze komen wel groot in de krant.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:50

Lusitana schreef:
" Jaime_Als je de halsring naar boven schuift, stopt het paard of mindert het in elk geval vaart.
Daarbij, nogmaals, hoe een paard met schrik omgaat, zit in de africhting. Ik reed op een hengst aan een halster. Die schrok nog van zijn eigen schaduw. Maar had geen renneiging. Hij was niet bang voor MIJ, wat vaak wel het geval is bij ruiters die gaan trekken aan hun paarden. Het paard loopt dan weg voor de ruiter..... (hij ging bv wel aan de kletter met zijn vorige trainer, die erg in trekken geloofde als controle. Hij liet die op laatst niet eens meer opstijgen....).
Het is een verhaal op zich waar ik hier niet te veel woorden aan vuil wil maken, maar echt, controle over het paard zit ´m niet in de teugels.

Wat betreft het ruiterbewijs, ja je kunt rijden of niet, maar het ruiterbewijs is in leven geroepen om te kunnen checken dat je toch tenminste wel de regels kent en controle over je paard hebt en dat op een eenvoudige manier kunt aantonen naar landgoedeigenaren op wiens paden je je begeeft.

Probleem is alleen dat die niet kunnen rijden zich evengoed op de weg en landgoederen (bos, park) begeven en scheit hebben aan alles.
En er zijn ook mensen die wel kunnen rijden en scheit hebben aan alles.

Het is heel jammer dat algemeen fatsoen ook is weggevallen bij sommigen.

Wat betreft ongevallen in Engeland, ik heb niet het idee dat daar méér ongevallen gebeuren, maar ze komen wel groot in de krant.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar vergeet niet dat de meesten het bewijs afleggen in een 'beschermde' ruimte en het dus geen enkele garantie geeft voor het gedrag van de ruiter en dus het gedrag van het paard op buitenrit. Ik vind het te hoog ingeschat. Tegen de tijd dat je moet gaan bewijzen dat je kan rijden wil dat imo zeggen dat je iets hebt gedaan waardoor je negatieve aandacht trok, anders zou het bewijs nooit gevraagd worden. (als dat al het geval is)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:56

Ik weet niet hoe het nu is, maar in de tijd dat ik moest afrijden, 30 jaar geleden, moesten we gewoon de weg op. Het heeft geen zin om in een manege een proefje af te leggen, nee.
Ruiterbewijs kan ook gevraagd bij huur van paarden bv, dan moet je dus van te voren aantonen dat je op de hoogte bent van de regels en het paard onder controle hebt.

Verder vind ik de theorie gewoon belangrijker. Want het blijft dat je idd weinig over iemands rijkunst kunt zeggen (zeker als die bv alleen zijn eigen paard gewend is) door het halen van een ruiterbewijs.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:38

Oh, en verhuurders moeten stoppen met paarden verhuren aan mensen die niet of nauwelijks kunnen rijden. Hoe mak de paarden ook zijn: Levensgevaarlijk! Ze kennen de regels niet, ze weten niet hoe ze moeten stoppen, de paarden bedenken andere plannen waar zij niets zegen in willen brengen... En dat die mensen die willen huren dat ook niet inzien vind ik heel erg :n

Dat is trouwens wel moeilijk te controleren soms, maar vaak kan je het aan de omgang met de paarden al wel een beetje zien of iemand al ervaring heeft met paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:47

jodi schreef:
ikke schreef:

Ik heb laatst gehoord dat het aantal ongelukken met ruiters in Engeland enorm is.Dus misschien waren ze niet alleen 'netjes',maar ook gewoon doodsbenauwd }:0

Nee hoor, zij waren echt niet doodsbenauwd. Zij reden daar gewoon en ik kwam aantokkelen. Zij hadden gewoon het inzicht om te beseffen dat ze beter heel even konden wachten om mij eerst door de smalle doorgang te laten gaan (ik was de enige automobilist) en zij achter mij aan. Ik ben ze gepasseerd; we hebben even vriendelijk naar elkaar gelachen en gezwaaid en ik ben rustig verder getokkeld.

Ik kom al enige jaren in GB en ik heb niet de indruk dat daar nu echt zoveel meer ongelukken gebeuren. Ik vind wel dat je in GB over het algemeen veel beter betrouwbar paarden meekrijgt dan in NL; niet in de laatste plaats door de wetgeving.
ALS je dan al zo graag betere wetgeving wil, ga daar dan wat aan doen. Bedenk wel dat het houden van paarden daarmee heel veel duurder wordt! Is dat wat je wil??

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:43

Ik heb het idee dat het ruiterbewijs hier heel hoog word ingeschat!!!!!!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:50

santos schreef:
Ik heb het idee dat het ruiterbewijs hier heel hoog word ingeschat!!!!!!!!!

:j :j De SRR heeft z'n PR beter voor elkaar dan de inhoud.........

jodi

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:18

Het lijkt me trouwens ook totaal idioot om niet even een auto langs te laten als je toch nog niet op het smalle stuk van de weg bent en het verbaast me dat je daar verbaasd over kan zijn.
Dat zegt meer over nederlandse mentaliteit dan over engelse... ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:25

jodi schreef:
Het lijkt me trouwens ook totaal idioot om niet even een auto langs te laten als je toch nog niet op het smalle stuk van de weg bent en het verbaast me dat je daar verbaasd over kan zijn.
Dat zegt meer over nederlandse mentaliteit dan over engelse... ;)

Dat doet het ook.........

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:51

Op een smal stuk ga ik altijd aan de kant, dan ga ik even in een inhammetje staan als de mogelijkheid eris. :) Bestuurders vinden dat altijd heel fijn. :) En ik zelf ook gezien mijn paard weleens rare acties kan hebben. :+

Op andere wegen blijf ik gewoon draven, dat snappen veel automobilisten nog niet. Ze denken dan dat ik hun nog niet gezien heb (als ze vanachteren passeren) en blijven dan achter me rijden. Dan doe ik altijd even gebaren dat ze er gewoon langs kunnen. :j

En ja ik geef toe, ik rij op 1 stuk ALTIJD door rood. :o Maar dat komt omdat dat paaltje zo laag is, ik kan daar vanaf mijn paard niet bij om op het knopje te drukken. En gezien het langs een drukke 80 km weg is ga ik ook niet afstappen, voel me niet zo veilig naast mijn paard mocht er wat gebeuren dan zit ik er liever op. Maar ik kijk altijd wel 10x en draaf dan snel over op momenten dat dat kan. Nooit problemen mee gehad, moeten ze dat paaltje maar hoger maken. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:44

En heb je weleens aangegeven bij de gemeente dat je er niet bij kan? Wellicht is de gemeente best bereid om een hogere paal te plaatsen........

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:46

ikke schreef:
En heb je weleens aangegeven bij de gemeente dat je er niet bij kan? Wellicht is de gemeente best bereid om een hogere paal te plaatsen........

Hmm nee eigenlijk niet. :') Ik wachtte eigenlijk op het moment dat ik is een keer aangesproken wordt maar dat wordt ik niet. :')
Zou ik daarvoor gewoon een mail kunnen sturen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:50

Aub niet meer regels.
Daardoor krijgen mensen niet een beter verstand en dat is nu net nodig bij paardrijden.
En leren vooruit te kijken.
Als ik weet dat mijn paard een stuk plastic eng kan vinden en er komt een auto aan op een smalle landweg. Dan zorg ik dat ik niet net bij dat stuk plastic ben als de auto naast me is.
Ik wacht even en ga dat plastic voorbij als ik alle ruimte heb.

Dan heb je niets een je ruiterbewijs of aan je cap, maar wel aan je gezond verstand.