Hoe 'ruitersluis' passeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:39

sorry, dubbelpost

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:50

Kschulte volgens mij haal je nu mijn reactie en die van Ikke door elkaar..
Ik ben degene met de fries die niet mag/kan springen..
Ikke heeft mijn reactie gequote en daarop gereageerd ;)

Killed

Re: Hoe 'ruitersluis' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:01

Ik heb net even een meetlatje genomen, 40cm klinkt hoger dan het is hoor, komt nog niet eens tot aan mijn knie.
Lijkt me dat paarden daar toch makkelijk overheen kunnen stappen, mits een beetje oefening, shetjes daarbuiten gelaten.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:11

Ik ben het eens met Troi, westernpaarden springen niet, maar juist daardoor zijn de mijne wel extra bedreven in het stappen over obstakels zoals balken, greppels en boomstammen. Gewoon een kwestie van oefenen al dan niet in de bak of op buitenrit. Heel belangrijk daarbij is om je paard goed te laten kijken en het tempo laag te houden, vooral niet je paard opjagen als hij aarzelt, zodat hij ruimschoots de gelegenheid heeft om te bepalen waar hij zijn voeten neerzet. Altijd in stap.

En ja, ik ben het er mee eens dat als je een klein paardje hebt of een met een blessure dat het dan inderdaad niet altijd mogelijk is om dat soort obstakels te passeren. Maar oefening is altijd nuttig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:25

criollo_yess schreef:
Ik ben het eens met Troi, westernpaarden springen niet.....

Oh? Goh, ik heb toch echt een paard dat de pretentie heeft een westernpaard te zijn, maar die kan een leuk potje springen....... }:)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:27

@ Ikke, natuurlijk elk paard kan springen (leren), maar het is niet erg gewenst dat een westernpaard onder het zadel springt. Kan namelijk nogal ongemakkelijk uitpakken met die knop op het zadel....... ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:28

Bij die extreme trails wordt wel degelijk gesprongen, opsprongen, afsprongen, en zelfs boomstammetjes. Met knop en al...Vergt een beetje handigheid van de ruiter, dat wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:31

Dat van die knop klopt wel ja, dat heb ik proefondervindelijk ondervonden :+ Maar 40 cm moet zelfs met westernzadel nog wel lukken zonder ongelukken. Ik dacht dat je zelfs bij het ruiterbewijs als westernruiter een laag sprongetje moet maken?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:31

ikke schreef:
Ik vraag me bij deze reacties ernstig af hoe jullie tegen maatvoering aankijken. Elk paard boven de maat D-pony, stapt probleemloos over 40cm. Wellicht dat je ze even moet leren erover te stappen; mogelijk moet je even afstappen de eerste paar keer maar claimen dat een paard fysiek niet over 40cm kan stappen, daar heb ik geen enkel beeld bij......

wat kan, en wat goed is voor een paard met een blesure is iets heel anders. ja, ze kan er mischien wel overheen stappen , ookal wil ze daar toch overheen springen.... maar dit is niet wenselijk op mijn buitenrit, waar ik maar 2-3 minuten over het harde kan, en dan max 10 minuten in het bos.... en dan is een andere uitrijmogelijkheid ook niet altijd ene optie. en als deze balken nu aan een lange ketting hingen dat ze mee konden geven ... maar dit zijn massieve , niet meegevende balken.
kan lelijk aflopen hoor.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:32

Ibbel schreef:
Bij die extreme trails wordt wel degelijk gesprongen, opsprongen, afsprongen, en zelfs boomstammetjes. Met knop en al...Vergt een beetje handigheid van de ruiter, dat wel.

heb dit toevallig maandag voor het eerst geprobeerd. kan je wel vertellen dat ik me hand aan de knop deed, en NIET losliet.... beter mijn hand in me maag ( maar met hand kan ik mezelf wat tegen houden ) dan de kale knop....
en die knop ... die doet pijn...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:34

Ibbel schreef:
Maar nog een keer: er naast is een fietspad met een klaphekje. Daar kan je dan toch met je paard doorheen als je niet over 40 cm kunt of wilt stappen?
Of durft je paard ook niet door een klaphekje te stappen? Die kom je wel vaker tegen in het bos...

Nog een keer dan maar: door het fietshek is géén optie..
Tenzij jij je paard door dit linkerhek heen krijgt:

(voorbeeldplaatje van het fietshek. De echte situatie is dus anders)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 30-05-13 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:35

Oh sorry Amvbeek, dan heb ik het door elkaar gehaald. Het lukte me niet om het helemaal te quoten.

Dan bedoel ik het tegen 'ikke' dat niet elk paard stapt daar zomaar overheen! Ik ken genoeg superbrave verkeersmakke paarden die dat eng zouden vinden of voor wie het wegens blessures niet gewenst is. Springen is inderdaad ook lang niet altijd een optie.
En wat als je nou (ook) een kleine pony bij je hebt? En wat als je menner bent?

Maar goed, op naar een oplossing:
@TS: Ik zou een duidelijke uitleg sturen naar zowel de beheerder als de KNHS tegelijk, waarin je ook duidelijk schrijft wat je van hen beide vraagt. (dat ze zich beiden aangesproken voelen om mee te zoeken naar een goede oplossing, want volgens mij hebben ze goede intenties) Misschien kan je er ter verduidelijking een foto van de situatie meesturen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:37

Dat zijn beroerde klaphekjes, Die heb ik ook eens meegemaakt na een heel lange weg af gefietst te zijn, Kom je zo`n ding zonder enig aanwijzing tegen.
Sta je dan met je 2 kinderen naast je op hun eigen fiets en tweeling in fietskar die nog niet staan konden.
Een hele tour, kinderen helpen er door te gaan, Fietskar afkoppelen, en door de "rolstoelsluis" doen. Eigen fiets door fietssluis en fietskar weer aankoppelen...

Had leuk geweest als dat voor aan het pad had gestaan, hadden we ander pad uitgekozen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:39

Die hekjes zijn alleen te doen met een shetlander. Gelukkig hebben ze bij ons een padje eromheen gemaakt. Maar dan kunnen motors er ook door. Dus dat schiet voor jullie niet op.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:40

heb je er trouwens een foto van ? ben heel benieuwd naar die balken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:42

Dispar_Vulgo schreef:
Ibbel schreef:
Maar nog een keer: er naast is een fietspad met een klaphekje. Daar kan je dan toch met je paard doorheen als je niet over 40 cm kunt of wilt stappen?
Of durft je paard ook niet door een klaphekje te stappen? Die kom je wel vaker tegen in het bos...

[ Afbeelding ]

Je hebt het over een klaphek, daar heb ik toch hele andere associaties bij (dus zo'n hek die open en dicht klapt). Niet gek dat mensen dat vragen dan.

Voor de shetten zie ik in ieder gevaal geen probleem: die kunnen eronder door (wel even afstappen), maar dat is te regelen.

Kan je niet met een schop een paatje maken langs het hek? Geen idee hoe dat zit met de bosjes en wat er allemaal staaat, maar wellicht is het een poging waard om daar een paadje voor de paardjes langs te maken? (dat doen ze namelijk hier weleens)

Staatsbosbeheer maar eens contacten :j

Overigens weer je zo natuurlijk geen crossers, want die kunnen er gewoon doorheen. Klein quad past ook nog wel, dus dat argument kan je iig vast omver gooien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:43

Dispar_Vulgo schreef:
http://www.scootmobielen.nl/wp-content/ ... lsluis.jpg

Dat is iets anders dan wat ik in beeld had bij het woord 'klaphekje'. Dan zie ik gewoon zo'n houten hek voor me dat je open moet doen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:44

zap schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

[ Afbeelding ]

Je hebt het over een klaphek, daar heb ik toch hele andere associaties bij (dus zo'n hek die open en dicht klapt). Niet gek dat mensen dat vragen dan.

Voor de shetten zie ik in ieder gevaal geen probleem: die kunnen eronder door (wel even afstappen), maar dat is te regelen.

Kan je niet met een schop een paatje maken langs het hek? Geen idee hoe dat zit met de bosjes en wat er allemaal staaat, maar wellicht is het een poging waard om daar een paadje voor de paardjes langs te maken? (dat doen ze namelijk hier weleens)

Staatsbosbeheer maar eens contacten :j

Overigens weer je zo natuurlijk geen crossers, want die kunnen er gewoon doorheen. Klein quad past ook nog wel, dus dat argument kan je iig vast omver gooien.

Dit is niet de echte situatie, maar gewoon een internet plaatsje.
De situatie hier ziet er dus anders uit. Het ging om een plaats van het fietshek!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:48

Heb je een foto van de situatie zelf? Misschien kunnen we dan beter meedenken ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:51

Ach, als TS een foto plaatst zal ze toch alleen maar berichten krijgen over hoe gemakkelijk de situatie is en dat ze echt niet mag klagen en dat ieder paard daarover moet kunnen. :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:53

Gini schreef:
Ach, als TS een foto plaatst zal ze toch alleen maar berichten krijgen over hoe gemakkelijk de situatie is en dat ze echt niet mag klagen en dat ieder paard daarover moet kunnen. :D

Wie weet. Maar een foto van internet plukken waar de werkelijke situatie niet op te zien is, helpt natuurlijk ook niet :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:56

Wij hebben er hier ook een, maar die balkjes liggen veel dichter bij elkaar of er ligt er maar 1. Plus dat het niet zo hoog is, max 20cm.
Wat ze altijd kunnen doen, is gewoon wat extra zand onder die balken aanbrengen, dan is het minder hoog :Y)

snap wel dat met paarden die niet mogen springen, 40cm een risico is: zal het paard springen of niet? Dat risico nemen lijkt me niet verstandig, dus gaan die mensen het ook niet doen en kunnen ze het bos niet in. En dat is jammer.
Er worden trouwens heel vaak maatregelen genomen die goed bedoeld zijn, maar qua uitvoering aan paardenverstand ontbreken. Communicatie tussen instanties ... :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:56

Dispar_Vulgo schreef:
Ibbel schreef:

(voorbeeldplaatje van het fietshek. De echte situatie is dus anders)

[ Afbeelding ]

dat lukt mij :))
heb ik extra op geoefend ( en ik heb een kleine wendbare pony :D )

ik vind dat ze hem anders breder en lager moeten maken ,
breder is voor een pony / paard makkelijker als hoger !

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:02

Voor de westernruiters onder ons, 40 cm is de hoogte dat je voor je A-brevet western in België wel degelijk moet kunnen nemen. En ja, de meesten gaan daar gewoon in stap over. Trouwens wel overdreven dat westernpaarden (ik veronderstel dat hier quarters/paints mee bedoelt worden?) niet springen... en die top is idd een handigheidje. Wat doe je als je steil naar boven moet met je paard en in galop? Idd het laatste stuk nemen ze meestal sprongen waarbij 40 cm verbleekt en dan moet je ook maar oppassen dat ding niet in je buik te krijgen (na een paar keer leer je dat wel haha).
Mijn paard doet dat prima maar ook ik ga er liever omheen dan over. Bij ons zijn er ook zulke "balken" maar dat zijn dan planken met de "scherpe" kant bovenaan, kunnen ze een lelijke schuurplek aan over houden als ze niet oppassen. Gelukkig kan ik er wel rond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:09

Het is natuurlijk ook wel dat het twee balken zijn op een onnoemelijk domme afstand. Als het nou gewoon te nemen was als een dubbelsprong is het nog geen probleem, maar hier wordt je gedwongen van het in stap of draf te doen, en dan zie ik wel struikelende paarden voor me.