Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:09

Dan hoop ik dat dat wel gefilmd wordt, kunnen wij meegenieten en kun je met de opbrengst van de film/docu je ziekenhuisrekeningen betalen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:10

Ik kan je maar 1 goed advies geven...

"Bezint eer ge begint"

Ik denk dat ik als 1 van de weinigen hier weet hoe het is om met een semi-wild paard te werken.

Ik heb hier een paard staan, in een natuurgebied geboren en de eerste 8 jaar van haar leven heeft men haar niet kunnen vangen. Nadien is het paard uit pure toeval in vanghok ingelopen waarna zij is weggebracht (vanuit de stal, de trailer ingejaagd) en 2 weken later stond zij op haar nieuwe adres, waar men de nodige tijd en moeite voor haar genomen heeft, maar ook daar het paard niet handtam, danwel halstermak heeft kunnen maken.

Uiteindelijk is het paard bij mij terecht gekomen, nadat wij meerdere dagen intensieve sessies met haar hebben gehad, waarna zij op dag 4 uit vrije wil (want we konden haar nog niet aanraken, danwel halsteren) achter mij aanliep de trailer op, waarna een nieuw hoofdstuk voor haar is aangebroken.

Inmiddels is ze halstermak, redelijk mensmak en kan ik er zelfs opzitten. Maar besef heel goed, dat een dergelijk dier niet altijd herplaatsbaar is. Als het dier jou al het vertrouwen geeft, wilt dit niet altijd zeggen dat dit voor iedereen geld. Dus besef dat heel goed. Een jong dier, waar weinig mee is gebeurd, zal zich makkelijker aanpassen, in mijn geval spreek ik over een 12 jarige merrie, dus dat is niet geheel vergelijkbaar.

Ik zou je nooit aanraden een wild paard te vangen en op te leiden, voor jouzelf niet, maar zeker ook voor het paard niet. Je moet heel goed weten waar je aan begint, ook de risico's die ermee gemoeid zijn (die van mij sloeg de eerste dagen gerust je voortanden eruit, het dier kan volledig in de aanvalsmodus gaan, als je het ineens opsluit en het dier gevoelsmatig geen kant uit kan), daarnaast kost het heel, veel tijd om de klus geklaard te krijgen.

Dus als je het paard al niet aan huis hebt staan, niet over de nodige ervaring beschikt en niet zeker weet of het paard altijd bij je kan blijven, moet je er zowiezo al niet aan beginnen.

Een transport is voor een 'gewoon' paard al een heftige ervaring, laat staan voor een 'wild' paard'. Wat doe je het aan?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:13

sallandval schreef:
anneliesdj schreef:
En dan heb je een ras wat wel gedomesticeerd is, scheelt een hele hoop narigheid

Mustangs zijn ook geen echt wilde paarden he? Zijn verwilderd, dat wel maar het is een ras dat is ontstaan door gedomesticeerde (grotendeels iberische) paarden die zijn vrijgelaten. Later zal er nog wel wat amerikaanse stock bij in zijn gekomen.

Mustangs zijn makkelijker te 'temmen' dan prezwalski's of zebra's bv.

Even een kleine aanvulling. Een zebra is geen paard...

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:52

Even een kleine aanvulling. Een zebra is geen paard...[/quote]

Een zebra is een paardachtige :) Ik denk wel dat ze dat ermee bedoelen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:58

chiara95 schreef:
Even een kleine aanvulling. Een zebra is geen paard...

Een zebra is een paardachtige :) Ik denk wel dat ze dat ermee bedoelen...[/quote]

Ja, maar toch is dat wel een wezenlijk verschil. Een Zebra is vele malen minder gedomestisceerd als een 'paard' en om die reden alleen al vele malen moeilijker 'te temmen', zoals dus ook al gesteld wordt.

Soortgelijk verhaal wolf - hond...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:02

Als je echt een mustang wilt hebben kun je naar een mustang auction gaan in een gevangenis. Die mustangs zijn dan getemd en getraind door gevangen en je kan ze heel goedkoop kopen :)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:05

Ik denk dat TS pas de film 'Hidalgo' heeft gezien hihi..
Toen ik 16 was vond ik dat ook een geweldig idee. Een wilde mustang uit een kudde plukken in Amerika en die dan 'temmen'. Erg realistisch is zo'n idee niet.
Wat wil je met het paard gaan doen? Wil je er later mee gaan rijden? Dan kun je beter een veulen kopen en die gaan opvoeden en beleren over een paar jaar. Denk dat die uitdaging al meer dan groot genoeg is voor een tiener..
Hoe kom je bij het idee om een wild paard te vangen en te temmen trouwens? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:08

Hidalgo was niet van de plains geplukt toch? (film is lang geleden)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:08

lifaya schreef:
Als je echt een mustang wilt hebben kun je naar een mustang auction gaan in een gevangenis. Die mustangs zijn dan getemd en getraind door gevangen en je kan ze heel goedkoop kopen :)

Haha, heb jij dat programma gezien!? Was leuk!

Maar ik geloof dat TS juist het trainen zelf wilt doen, het traject wilt doorlopen... Want als ze gewoon een 'beleerd' paard wilt, dan kan ze net zo goed marktplaats afstruinen. Nederland staat vol met jonge getrainde en niet-getrainde dieren die een huis zoeken.

En ja, het is een droom, 'je eigen wilde paard temmen', maar helaas voor maar weinig mensen weggelegd...

Ik zou lekker sparen en, als je echt het hele traject zelf wilt doorlopen, tzt een mooi veulen kopen en die na 3 jaar opfok in bijv. de Eiffel eens rustig gaan trainen. Dan heb je een 'soort-gelijk' traject, met als dat verschil dat het veulen op jonge leeftijd is ingeprint, en dus gewend is aan de aandacht van en het contact met mensen, en een van nature wat meewerkender karakter (uiteindelijk is dat iets waar we al jaren op fokken, 'gebruiksdieren').

De kans van slagen is dan vele malen groter, dan dat we wilde Mustangs (laten) vangen, exporteren en hier op stal gaan houden (vergeet niet dat de paarden in Amerika, ook vaak op grote ranches lopen, en niet onderhevig zijn aan de beperkte mogelijkheden die wij hier in Nederland hebben voor de dieren)...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:09

Ik was bijna zelf naar een mustang auction gegaan als we de datum goed hadden gezien :') we kwamen een dag te laat. -O-

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:10

"kheb niet alles gelezen, maar de was een belgische documantaire op tv geweest. Hierin gaat de reporter nr America en temt een wild paard. Hij kon zelf helemaal niet rijden dat heeft hij er ook geleerd, in een hele korte periode. Super leuke docu, gaat op een super vriendelijke en rustige manier vond ik zelf. Erg indruk wekkend.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:11

lifaya schreef:
Ik was bijna zelf naar een mustang auction gegaan als we de datum goed hadden gezien :') we kwamen een dag te laat. -O-

Lijkt mij wel een bijzondere ervaring (mits je op tijd bent :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:12

lifaya schreef:

Maar dan nog mag je ze niet exporteren! Ze moeten na adoptie een jaar in Amerika blijven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:12

skippy1 schreef:
lifaya schreef:

Maar dan nog mag je ze niet exporteren! Ze moeten na adoptie een jaar in Amerika blijven!

En terecht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:14

Idd! Heel erg terecht!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:15

En ook voor een 16-jarige niet echt een verstandige beslissing. Er staan genoeg paarden op bokt en marktplaats, laat de wilde paarden lekker in hun waarde.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:15

Beetje (veul) penny-topic dit eigenlijk.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:30

Ik zie een TS die een droom heeft, informatie vraagt, en inplaats van een antwoord of ervaringen vooral veel vingergewijs krijgt!

Dan is het misschien wel zo goed als onmogelijk, dan is meedromen/meedenken alsnog toch veel leuker dan ertegenin hakken!

Natuurlijk is het een romantisch beeld. En zoals ik hier veel lees zou de US niet echt een optie kunnen zijn betreft exporteren, maar inderdaad tjegie, noorwegen, e.d. zijn ook plekken met kuddes e.d. en wie weet, als een wild / verwilderd paard en alles eromheen je droom is, is het eens leuk om te bekijken of dat een optie is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:33

Het is een beetje flauw om TS af te vallen. Ze zegt toch niet dat ze volgende week op vakantie gaat en een paard op gaat halen? Het lijkt haar alleen gaaf en ze vraagt zich af wat de mogelijkheden zijn.

Het lijkt mij ook gaaf om een wild dier (tijger, leeuw, poema of vos ofzo :P) in huis te hebben. Het zijn mooie dieren vind ik. Stiekem heb ik wel eens gekeken, er zijn namelijk tamme vosjes te koop. Kosten een fortuin, maar die kan je dus houden als een hond en schijnen daar geen stress van te hebben. Ja, daar kijk ik naar, nee, dat doe ik niet. Maar informatie zoeken (uit nieuwsgierigheid) daar is toch niets mis mee?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:34

Diaz schreef:
Ik zie een TS die een droom heeft, informatie vraagt, en inplaats van een antwoord of ervaringen vooral veel vingergewijs krijgt!

Dan is het misschien wel zo goed als onmogelijk, dan is meedromen/meedenken alsnog toch veel leuker dan ertegenin hakken!

Natuurlijk is het een romantisch beeld. En zoals ik hier veel lees zou de US niet echt een optie kunnen zijn betreft exporteren, maar inderdaad tjegie, noorwegen, e.d. zijn ook plekken met kuddes e.d. en wie weet, als een wild / verwilderd paard en alles eromheen je droom is, is het eens leuk om te bekijken of dat een optie is.

Het is geen vingergewijs, het zijn tips. De reacties zijn goed bedoeld, en er worden genoeg opties genoemd die misschien in de buurt komen, dus denk dat als ze deze droom echt heeft, al een heel eind op weg is. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:34

Daar heb je wel gelijk in ja.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:00

Ik ken mensen in Tsjechie waar de jonge paarden wel mensen kennen en er niet bang voor zijn, maar niet aan het halster mee kunnen lopen, geen voetjes kunnen geven etc. Misschien kan je daar eens heen, zijn er zat die nog ingereden moeten worden. Dat is al een hele klus om ze dat allemawl te leren dan zijn dat al paarden die niet bang zijn voor mensen en vriendelijk zijn. :) En wie weet kun jeje favoriete paard wel kopen, neem je hem mee naar nederland en dan hebje toch nog je.'wilde paqrd' idee, want die paarden hebben nog nooit in een stal gestaan of uberhaupt onder een dak gestaan.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:15

anneliesdj schreef:
Hidalgo was niet van de plains geplukt toch? (film is lang geleden)

Jawel. :j Aan het einde van de film wordt hij ook weer vrij gelaten hihi..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:20

..en bestaat er niet een supervakantie bij Monty Roberts aan huis? Om daar aan de slag te gaan en een hoop te leren?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:21

myxlea schreef:
Als ik jou was geweest had ik die 1000den euro's er niet voor over gehad. Ik heb een Exmoorpony (die dus ook genoemd werden) uit een natuurgebied en die is ondertussen een jaar bij mij. De eerste 5 maanden kon ik uh vrijwel niks zeg maar. Je moet er enorm veel doorzettingsvermogen en geduld voor hebben en tegen héél veel tegenslagen kunnen. Maar wat je daar uiteindelijk voor terugkrijgt is het wel allemaal waard, maar je moet je beseffen dat wanneer ze uit de natuur komen dit er vooral de eerste jaren nooit helemaal uit gaat.

Als je dan toch zo graag een 'wilde' wilt om te temmen, zou ik kijken naar Konikpony's of Exmoorpony's die uit de kudde moeten ivm overschot (in ons geval dus 9 hengsten die niet in de kudde konden blijven).

ze kan contact opnemen met gradient
mijn exmoormerrie komt ook daar vandaan maar is eerst bij een handelaar geweest waardoor ze nu een enorm trauma met mensen heeft.
ts, weet waar je aan begint.