Klacht over mede-ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:32

Coloured schreef:
Typisch een voorbeeld van de beste stuurlui staan aan wal. :')

Tuurlijk joh, ik rij vast nooit buiten _O- _O-
cinn87 schreef:
Buitenrijden is absoluut niet te vergelijken met motorrijden. Een paard blijft een dier met een eigen wil. Ik heb nog nooit iemand op een motor gezien die er vandoor ging :')

Net nog in het nieuws geweest, een motor die niet meer deed wat de berijdster ervan verwachte toen de weg onverwacht veel hobbeliger was dan ze dacht. Resultaat, doordat er toevallig ook nog een trekker in het spel was, is 2 doden ;(
Paardrijden in verkeerssituaties is absoluut wel vergelijkbaar met motorrijden, maar er zit een extra factor bij: de verantwoordelijkheid die je naar je dier hebt! Maar wellicht heb jij nog nooit motor gereden, dus ken jij de overeenkomsten niet....... 8-)

caroline_max

Re: Klacht over mede-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:46

MRIE; het heeft dus wel degelijkzin én effect :D

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:53

Waratje schreef:
Coloured schreef:

cinn87 schreef:
Buitenrijden is absoluut niet te vergelijken met motorrijden. Een paard blijft een dier met een eigen wil. Ik heb nog nooit iemand op een motor gezien die er vandoor ging :')

Net nog in het nieuws geweest, een motor die niet meer deed wat de berijdster ervan verwachte toen de weg onverwacht veel hobbeliger was dan ze dacht. Resultaat, doordat er toevallig ook nog een trekker in het spel was, is 2 doden ;(
Paardrijden in verkeerssituaties is absoluut wel vergelijkbaar met motorrijden, maar er zit een extra factor bij: de verantwoordelijkheid die je naar je dier hebt! Maar wellicht heb jij nog nooit motor gereden, dus ken jij de overeenkomsten niet....... 8-)

Laat ik motorrijden nou heel toevallig als beroep hebben en, wat een toevalligheid, ook nog is bij dat ongeluk geweest zijn waar jij het over hebt. Dat ongeval is niet gebeurd doordat de motor niet meer deed wat zij wilde, maar dat terzijde.
Ik vind de vergelijking nergens over gaan. Je kan niet verwachten dat je elk paard maar "houd" als het schrikt. Ookal kan he nog zo goed rijden, een paard kan er altijd vandoor schieten. Ts geeft aan hem wel terug te krijgen dus dat vind ik al goed genoeg!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:09

Zoals ik het begrijp deed de motor niet wat de berijdster wilde, want die wilde ongetwijfeld dat de motor braaf met 2 banden aan het wegdek bleef. Dat deed de motor niet, overigens niet omdat de motor daar een keuze in had, maar de berijdster had er op dat moment dus geen controle meer over, helaas.
En ik houd ook niet "elk paard" op enig gegeven moment, maar wel MIJN paard waar ik op buitenrijdt. En nee, dat is geen dooie kapotte, maar wel eentje die naar mij luistert, ook in spannende situaties. En ik zorg dat ik haar niet in onmogelijke situaties breng, dat is mijn verantwoordelijkheid.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:12

Waratje schreef:
Coloured schreef:

Niet op TS haar paard en in deze situatie. Maar het verbaast me niks, gezien al je commentaar in dit topic dat je dat niet begreep. :)*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:15

Op haar paard zal ik inderdaad niet zomaar stappen, dat moge duidelijk zijn :j

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:16

Is de rest je inmiddels wel duidelijk? :o?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:17

Dus is het niet de schuld van de motor, maar van het wegdek. Een motor heeft geen eigen wil. Die bestuur jij. Tuurlijk doet een motor niet wat jij wilt als je onderuit gaat maar dat heeft niet met de motor te maken en ook niet altijd met je rijkunsten. Een paard besturen wij maar die heeft wel een eigen wil en kan dus niet luisteren. Ts heeft het paard niet een onmogelijke situatie gebracht als je de op goed hebt gelezen. Je kan van tevoren niet weten wat er buiten gaat gebeuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:23

Je kunt vantevoren weten dat je onverwachte situaties tegen zult komen bij een buitenrit.......
Het is ook niet de schuld van het paard als dat er vandoor gaat, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter om het paard te trainen om ook in moeilijker situaties te blijven luisteren naar de ruiter en ook de verantwoordelijkheid van de ruiter om het onverwachte te verwachten en daarbij risico's zoveel mogelijk te beperken en het paard correct te ondersteunen in een spannende situatie die niet vermeden kon worden.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:27

Nee dus. :roll:

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:29

Dan spreek je jezelf behoorlijk tegen. Je zegt eerst dat je je paard niet in onmogelijke situaties brengt en nu zeg je dat je van tevoren kan verwachten dat je onverwachte situaties tegen kunt komen. Dus ook onmogelijke situaties. Dat is dus wat er met ts is gebeurt, een onverwachte situatie waarin elk paard kan schrikken. Maar goed, ik heb geen zin in een lange discussie hierover. Vind het gewoon knap dat mensen beweren dat ze hun paard altijd houden en daar behoorlijk mee te koop lopen. Goed van je dat jij dat wel kan, maar verwijt niet andere als ze dit niet kunnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:07

Ook onverwachte situaties kun je aan zien komen als ze zich aandienen. Dan is het dus zaak daar snel een inschatting over te maken en passend te reageren. Wat passend is hangt af van situaties en niveau van paard en ruiter.
Maar goed, ondertussen gaan we redelijk off topic, misschien beter om in het topic hierover op te houden.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:37

Ik weet niet hoe je na zo'n verhaal erbij komt om zo te gaan praten tegen TS... Een paard blijft een paard, en kan net zoals een mens toch onverwachts van iets schrikken. Als die menner dat zelf niet eens begrijpt vind ik dat toch echt wel schandalig! Hoop dat er iets aan wordt gedaan, misschien moeten ze toch maar eens na gaan denken om verplichte verkeersregels op te stellen voor ruiters/menners etc. Hoop wel dat je nog veel ritten mag maken zonder deze persoon tegen te komen :(

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:24

Het is niet dat hij daar niet aan denkt, het is dat hij daar niet aan denken WIL. Dit gebeurt volkomen doelbewust.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:03

Anoeska schreef:
Zal allemaal best dat het netjes en fatsoenlijk is om elkaar in stap te passeren. Maar het is geen wet. Dus ik zou niet weten waar je aangifte van kan doen. Als je perse iets wil doen, zou ik een goed gesprek met de man hebben, maar daar verwacht ik niet zoveel van.

Asociale mensen heb je overal, dus ook op de ruiterpaden. Daar doe je nou eenmaal niet zoveel aan.

Wat een onzin! Het is roekeloos rijgedrag. dat wordt in het verkeer op de weg ook niet getolereerd. Je kunt hier absoluut melding van maken. De bowachter heeft denk ik de bevoegdheid om de menner de toegang tot de ruiterpaden te ontzeggen. Net zoals iemand een aanlijngebod kan krijgen voor zijn a-sociale hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:12

Waratje schreef:
Rose123 schreef:
Ik vind het niet meer als een normale reactie van het paard van TS, om het op een lopen te zetten als iets met veel geluid en een behoorlijke vaart van achteren nadert. Paarden zijn vluchtdieren en dit paard toonde gewoon instinctief gedrag. Verder vind ik het al heel erg braaf dat het beestje zo braaf bleef staan terwijl er in draf een menner passeerde, niet veel paarden doen dat aangezien die dingen voor de meeste toch niet alledaags zijn.

Een paard van 20 zou ondertussen verder moeten zijn opgevoed dan zomaar achter haar instincten aangaan als er onderweg wat gebeurd. Voor een 3-jarige vind ik het een "normale reactie", maar voor een 20-jarige zeker niet.
Als je buitenrijdt zul je dingen tegenkomen die ongewoon zijn, die een paard kunnen laten schrikken en dan is het aan de ruiter om te zorgen dat het paard hiermee om kan gaan. Dus zorg dat je je omstandigheden kiest om een paard op te leiden tot een niveau dat veilig is.
Het paard van TS werd niet tijdig door TS gecorrigeerd in haar reactie en zo ontstond een potentieel gevaarlijke situatie doordat het paard van TS niet onder controle was.
Een acceptabele schrikreactie van het paard zou zijn om een sprongetje op de plaats te maken, maar niet om er vandoor te gaan, TS had op het moment van dat "sprongetje" direct moeten ingrijpen om te voorkomen dat het paard zou doorreageren. Ben je als ruiter daar niet toe in staat, dan ga je niet met dit paard alleen op stap, maar zorg je voor een stabiel rijmaatje dat haar paard wel voldoende onder controle heeft.

Uiteraard was de menner niet correct bezig, maar dat ontslaat TS niet van haar plicht om haar paard onder controle te hebben.

Dit is echt de omgekeerde wereld! Het paard van TS was gewoon braaf en reageerde normaal. Een paard is geen robot dat je te allen tijde volledig onder controle hebt.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat een ruiter mij in volle galop passeerde of vlak voor mij in rengalop wegschoot. Ik had mijn paard toen wel onder controle, maar was ze toevallig al in een hittepetitterige bui geweest dan was het lastiger geweest. En ik moet er niet aan denken dat me dat was overkomen tijdens mijn eerste voorzichtige buitenritjes alleen met haar.
Als het per ongeluk gebeurt omdat je je paard niet kan houden - en dit is bij de menner in het voorbeeld van TS duidelijk niet het geval geweest - dan kan er iig een SORRY af. Anders is het gewoon asociaal gedrag, niet goed te praten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:16

Waratje schreef:
Waarom zou ik daar een topruiter voor moeten zijn? :?
Buitenrijden is vergelijkbaar met motorrijden: verwacht gewoon dat iedere andere verkeersdeelnemer er op uit is om jou van je fiets te rijden, dan valt het in de meeste gevallen reuze mee en die ene keer dat het terecht is kun je snel reageren. Anticiperen heet dat.
Daarnaast zou ik nooit willen buitenrijden op een paard dat er zomaar blind vandoor gaat, voor ik naar buiten ga met een paard heeft het een opleiding gehad zodat het ook in wat spannender situaties met mij in contact blijft.
En even voor de duidelijkheid, een paard is niet per definitie een "vluchtdier", vluchten is slechts een keuze die een prooidier heeft wanneer er gevaar dreigt. Er zijn genoeg paarden die andere reflexen hebben (geleerd). En ja, reflexen kun je aanleren, je kunt gedrag dat volgt op schrik een heel eind ombuigen.

Het paard ging er bepaald niet "zomaar" vandoor. Heldhaftig van jou om op een volledig opgeleid paard naar buiten te gaan. Er zijn echter ook ruiters die deze paarden die opleiding moeten geven. Daar al eens aangedacht? Paard wordt niet opgeleid geboren. 8)7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:22

Waratje schreef:
Coloured schreef:

cinn87 schreef:

En de gemeente is aansprakelijk gesteld voor dit ongeluk, vergeet je dat er niet even bij te melden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:27

Wat een idioot en die hoort helemaal niet buiten te rijden en of te mennen. Hij moet naar een opvoedinstituut.

Hier helaas ook iemand met een sulky en houdt geen rekening met de anderen die buitenrijden en of wandelen, gaat rustig hard in draf langs.

Die moet ook opgevoed worden van hoe het hoort, maar ja die denkt alleen aan de eigen plezier en heeft ook geen ruiterbewijs of wat dan ook. Ooit zei iemand tegen hem, dat hij in stap moet passeren ging hij beledigend doen, van ik doe toch niets verkeerds pffffff.

Hij snapt gewoon niet van hoe het hoort.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:00

@Waratje; Als jij je dan met jouw paard bezig wilt gaan houden graag! Zoals al meerdere keren gezegd was er in deze situatie geen kans om aan de situatie te 'ontsnappen' . Dat jij dat blijkbaar beter weet, en weet dat ik onoplettend op mijn onopgevoede paard zit (met een onoplettende juf ernaast ook nog) prima. Maar kun je misschien ophouden ons met deze kennis te vervelen?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:34

jeetje TS word keihard achterna gereden met een karretje, en dan word het haar verweten dat ze niet in de berm i gaan staan? want ja dan had die gek gewoon lekker zijn paadje kunnen volgen... voor het buitenrijden gelden gewoon regels en 1 daarvan is stappend passeren... en dat heeft te maken dat een paard een vlucht/kudde dier is... en 1000x zo sterk als een ruiter.. en ieder paard schrikt wel eens van bizarre gebeurtenissen en dit mag... vind je dat dit een slechte opvoeding is vind ik niet dat je ook maar iets met paarden te maken moet willen hebben... het is een beest het leeft... mag het schrikken en vluchten(aangezien dit zijn instinct is)???

TS vind dat je goed gehandeld hebt! hoop dat er wat aan gedaan word.. want inderdaad volgende keer is het misschien eenkindje met der pony die omver gelopen word... dit kan dus echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:58

Waratje schreef:
Op haar paard zal ik inderdaad niet zomaar stappen, dat moge duidelijk zijn :j

Joh, je het dier in kwestie nog nooit gezien, dus misschien iets minder hoog van de toren blazen.
En ook 20 jarigen kunnen schrikken, zelfs van 28 doen ze dat nog, vooral als iets van achter komt, ze zien daar immers niks. Dat wil niet zeggen dat het paard niet goed is opgevoed of niet luistert naar zijn ruiter. Zekers niet als een actie voor de ruiter zeer onverwacht komt en minder snel op kan anticiperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:01

Waratje schreef:

Ja, de weg was zeer hobbelig, zo erg dat gemeente tot doodslag is veroordeeld.

Verder 'luistert' een motor niet naar zijn baas, die luistert enkelt naar de handelingen die de bestuurder geeft, maar reageert niet op geruststelling stem of wat ook en is zeker niet opgevoed, verder zullen medeweggebruikers hem worst wezen, dus een erg manke vergelijking.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:41

Weetje, iedereen hier snapt gewoon hoe dit verhaal in elkaar zit. Behalve Waratje. Het lijkt er op dat Waratje het gewoon leuk vindt om een beetje te rellen en alle aandacht naar zich toe te trekken? Erg onvolwassen. Het kan ook zijn dat Waratje een oogje heeft op de gevaarlijke menner...? _/-\o_

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:58

_O- Ben blij dat ik m'n thee al op had toen ik die las, laptop had het vast niet gewaardeerd :')