Rose123 schreef:Ik vind het niet meer als een normale reactie van het paard van TS, om het op een lopen te zetten als iets met veel geluid en een behoorlijke vaart van achteren nadert. Paarden zijn vluchtdieren en dit paard toonde gewoon instinctief gedrag. Verder vind ik het al heel erg braaf dat het beestje zo braaf bleef staan terwijl er in draf een menner passeerde, niet veel paarden doen dat aangezien die dingen voor de meeste toch niet alledaags zijn.
Een paard van 20 zou ondertussen verder moeten zijn opgevoed dan zomaar achter haar instincten aangaan als er onderweg wat gebeurd. Voor een 3-jarige vind ik het een "normale reactie", maar voor een 20-jarige zeker niet.
Als je buitenrijdt zul je dingen tegenkomen die ongewoon zijn, die een paard kunnen laten schrikken en dan is het aan de ruiter om te zorgen dat het paard hiermee om kan gaan. Dus zorg dat je je omstandigheden kiest om een paard op te leiden tot een niveau dat veilig is.
Het paard van TS werd niet tijdig door TS gecorrigeerd in haar reactie en zo ontstond een potentieel gevaarlijke situatie doordat het paard van TS niet onder controle was.
Een acceptabele schrikreactie van het paard zou zijn om een sprongetje op de plaats te maken, maar niet om er vandoor te gaan, TS had op het moment van dat "sprongetje" direct moeten ingrijpen om te voorkomen dat het paard zou doorreageren. Ben je als ruiter daar niet toe in staat, dan ga je niet met dit paard alleen op stap, maar zorg je voor een stabiel rijmaatje dat haar paard wel voldoende onder controle heeft.
Uiteraard was de menner niet correct bezig, maar dat ontslaat TS niet van haar plicht om haar paard onder controle te hebben.