Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hunter87 schreef:ik denk dat ik maar niet vertel hoe ik voor het eerst met mijn paard naar buiten ben geweest, denk dat ik dan in een psygiatrische inrichting word gestopt....
kasztanka: in alle jaren dat ik rij, ben ik nog nooit in het bos van me paard gegaan.
liljebo schreef:Als een paard hier komt, doe ik eerst grondwerk in de wei. Voordat ik de straat of het bos inga, wil ik dat het dier perfect aan de hulpen staat; dus eenvoudig weg op een lichte vraag direkt antwoord geeft. Als ik stil sta, staat het paard stil, het gaat op een vingerwijzing achteruit, li/re en heeft geleerd niet op mij te lopen. Bovendien oefen ik de technieken zoals het vragen van het hoofd mijn kant uit met het uitzwenken van de achterhand + stapje achterwaarts ook, opdat het een reflex wordt, wat perfect toe te passen is als een paard schrikt. (ik heb er hier eentje lopen met wrs slecht zicht die opeens spanning kan opbouwen, dus oefen dit aardig in de praktijk)(ik werk overigens met positief reinforcement, waardoor het paard wil luisteren.)
Dergelijke training gebeurt eerst thuis en later op verschillende locaties.
Vervolgens wandel ik eerst een tijd met een paard, voordat ik erop ga zitten. Eerst rustige stukjes, later naar dingen toe waarvan ik weet dat die eng gevonden kunnen worden; bedrijf met veel lawaai, traktoren die aan het werk zijn, verkeer, koeien, brug over etc. Met de merrie voorbij de dekhengsten van de buur... ook een uitdaging. Soms wandel ik ook met twee paarden.
Pas als paard en ik elkaar goed kennen en het veilig voelt, ga ik erop zitten, wetend dat ik altijd kan afstappen, als we in een probleemsituatie komen.
Zo train ik dat, als antwoord op je vraag
Splinterz schreef:Het onderwerp zegt het al een beetje.
Mn fries heeft zover ik weet nog nooit een buitenritje gemaakt, is 6 jr oud.
Nou wil ik dat wel graag maar nu vraag ik me af of ik er dan beter op kan zitten of naast kan lopen?
Een ander paard mee laten lopen word in ons geval een beetje lastig, helaas.
wat leuk dat je even verslag doet
leuk dat je even komt vertellen hoe het ging Blabla1980 schreef:Ach ja natuurlijk, krijg je dat gezeik weer...nou ik heb genoeg over mijn paard te zeggen. En hij luisterd goed naar me, maar als een paard schrik dan schrikt hij... Dan kan hij gewoonweg wel eens iets minder rekening houden met mijn maatje 40. En dat heeft geen ruk met respect te maken.
Gejank hier atijd op bokt. Steletje mutsen die hun paard super onder controle hebbenen het werkelijk waar altijd beter weten..
Waratje schreef:Blabla1980 schreef:Ach ja natuurlijk, krijg je dat gezeik weer...nou ik heb genoeg over mijn paard te zeggen. En hij luisterd goed naar me, maar als een paard schrik dan schrikt hij... Dan kan hij gewoonweg wel eens iets minder rekening houden met mijn maatje 40. En dat heeft geen ruk met respect te maken.
Gejank hier atijd op bokt. Steletje mutsen die hun paard super onder controle hebbenen het werkelijk waar altijd beter weten..
Dat heeft wel degelijk met (gebrek aan) respect te maken. Een paard kan schrikken en door die schrik zal er een reactie zijn, op zich geen enkel probleem. Maar in een gewone schrikreactie (hele extreme situaties daargelaten, die komen vrijwel niet voor) houden ze wel degelijk rekening met een aantal zaken als ze hun sprongetje maken. Ze springen dan ook niet tegen een muur en mijn voeten zijn net zo sterk geen optie om op te springen.
TS mooi dat je eerste ritje goed is gegaan, lekker mee doorgaan dus