Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:24

Nou, die vrachtwagen in de op, hij reed erlangs, ging aan de kant, en raakte toen, zonder het zelf waarschijnlijk door te hebben, een paar takken. Hij ging netjes aan de kant, meid, sorry maar wat klaag je, hij had ook in plaats van die takken je moeder kunnen raken. Dat jij je paard niet netjes in de hand hebt, en dat jij hem niet van te voren signaleert dat hij rustig aan moet doen, is dat zijn schuld?

Wij ruiters verwachten altijd maar dat iedereen o zo veel rekening met ons houd, ik vind, als jij niet aangeeft dat mensen rekening met je moeten houden, dan hoeven ze dat ook niet te doen, want dan mogen ze verwachten dat jouw paard netjes verkeersmak is. En eerlijk is eerlijk, als jij zonder begeleiding de weg op gaat, dan hoort jouw paard dat ook te zijn. Mijn paard is heel braaf in het verkeer, en ik weet wanneer hij dat niet gaat zijn, dan geef ik signalen aan mijn medeweggebruikers, of ik stap zelf even af, dat heet je paard kennen. Dat betekent niet dat ze mij mogen inhalen met 150, maar daar hebben we verkeersregels voor.

bartissimo

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:02

mee eens!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:15

Het lijkt wel of die loonwerkers, knechten en boeren zelf, totaal geen kennis hebben van de veiligheid op de weg.

Als ik op de grote weg iets te hard rijd krijg ik een proces verbaal.

Wanneer gaan onze blauwe jongens en meiden eens de loonwerkers en boeren controleren op snelheid ??
En daarnaast de onderhouds toestand van de banden wagens.

Denk dat bij controle drie kwart van de Nederlandse banden wagens gelijk naar de sloop worden gebracht.

Voor de zekerheid waarschuw ik mijn pension klantjes elke keer weer.

Pas op voor de boeren en loonwerkers met die grote machines, ze hebben weer oogkleppen op.
En ook nog een waas voor de ogen.

De oogst moet binnen gehaald worden. :7

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:22

Ariebren, precies, dat bedoelde ik al te zeggen.
Als ik die grote gevaartes weer zie met de mais of hooi, weet ik genoeg :D
Ik zorg dat ik ze niet tegen kom door in de bak te blijven of routes te nemen waar ik ze niet tegen zal komen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:28

Ik snap de ergernis van ts wel hier wordt ook regelmatig veel te hard gereden vooral de vrachtwagens. Eer gister was ik ook op buitenrit ik hoorde dat er een vrachtwagen aankwam toen ik achterom keek zag ik dat hij best wel snel reed toen ben ik eerst een stukje op de weg gaan lopen om er voor te zorgen dat hij wat afremde, toen ik merkte dat hij wat langzamer ging ben ik in de berm gaan lopen. Dat helpt altijd wel een beetje.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:38

Ariebren schreef:
Het lijkt wel of die loonwerkers, knechten en boeren zelf, totaal geen kennis hebben van de veiligheid op de weg.

Ariebren schreef:
Pas op voor de boeren en loonwerkers met die grote machines, ze hebben weer oogkleppen op.
En ook nog een waas voor de ogen.

De oogst moet binnen gehaald worden.

Hoezo generaliseren? Waas voor de ogen, geen kennis van de veiligheid? Zo kan het wel weer.
Ze werken hard, omdat ze van het weer afhankelijk zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:50

Ja en ik heb ook altijd hard moeten werken.

Maar in de oogst tijd schijnen alle verkeers regels en veiligheid ineens niet meer belangrijk.

Het is dat we het weten in de polder.

Want een grote John Deere van 7000 kg wil ik niet graag over mij heen hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:58

Ariebren schreef:
Pas op voor de boeren en loonwerkers met die grote machines

En op onze beurt waarschuwen wij onze zaterdaghulp en neefje van mijn vriend voor bijv. automobilisten op de weg als hun met de trekker op pad gaan :') Zelf had ik pas nog bijna een auto op de zijkant van de wagen geplakt zitten omdat deze het nodig vond mij nog in te halen terwijl ik mijn knipperlicht netjes aanhad en wilde gaan afslaan...

Maar even iets om over na te denken... De meeste trekkers rijden rond de 50 km per uur. Hoe snel zouden de auto's voorbij komen denken jullie? Ik denk dat die die 50 km namelijk ook wel halen en daar doet niemand moeilijk over?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:01

_MF_ schreef:
mijn paard is vrij rustig.
maar als er een trekker langs komt denderen, met zwaai lichten, en met een heel werkding dat rammelt er achter,

dan zal elk paard wel even nerveus worden.

ik wil mijn paard laten doen wat zij het leukste vind, en dat is lekker buiten rijden door de natuur.

als ik speciaal voor die paar trekkers enz. in de bak moet gaan blijven? zou dat nog eens een mooi verhaal worden. :)

--------
ik probeer ook zoveel mogelijk rustige route's te rijden, maar er is altijd wel wat ;p

de ene keer is het een trekker, dan een vracht wagen, dan een brommer, of zelf's zo'n stofzuiger ding...

als ik naar stal fiets, is er geen trekker of iets te bekennen.
maar als ik buiten rijd, is het in een keer masale hooi dag...

als tractor bestuurder lijkt het me dat je ook op je omgeving let met zo'n bakbeest,
en als je dan ziet dat er een paard een beetje onrustig word, kun je toch wel voor die paar meter even gas minderen?
of is dat al teveel gevraagt? :P

Je hebt een heel rustig paard maar hij is wel bang voor een brommertje? Dan zou ik gewoon aan de hand naar buiten gaan en dan lekker oefenen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:07

Rianneke schreef:
Ariebren schreef:
Pas op voor de boeren en loonwerkers met die grote machines

En op onze beurt waarschuwen wij onze zaterdaghulp en neefje van mijn vriend voor bijv. automobilisten op de weg als hun met de trekker op pad gaan :') Zelf had ik pas nog bijna een auto op de zijkant van de wagen geplakt zitten omdat deze het nodig vond mij nog in te halen terwijl ik mijn knipperlicht netjes aanhad en wilde gaan afslaan...

Maar even iets om over na te denken... De meeste trekkers rijden rond de 50 km per uur. Hoe snel zouden de auto's voorbij komen denken jullie? Ik denk dat die die 50 km namelijk ook wel halen en daar doet niemand moeilijk over?

Het punt is niet de snelheid, HET punt is de remcapaciteit van zo'n combinatie!
Daarnaast is zeker 70% van de combi's feitelijk in overtreding door niet werkende of op z'n minst niet kloppende verlichting.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:14

ikke schreef:

Nee dit topic gaat over te hard rijdende trekkers... :7
Remcapaciteit is ook gewoon wettelijk vastgelegt net zoals bij auto's... Alleen snappen de meeste mensen niet dat je met een combinatie van zeg 20 ton minder snel stil staat als met een autootje van 1000 kg...

ikke schreef:
Daarnaast is zeker 70% van de combi's feitelijk in overtreding door niet werkende of op z'n minst niet kloppende verlichting.

Je hebt het met die 70 % neem ik aan over alle weggebruikers?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:27

Ik weet dat de grote trekkers van tegenwoordig makkelijk de 55 km halen.

Denk dat ikke even de verkeers regelwet in zijn hoofd opzoekt.

Hoe hard mag je nu eigenlijk rijden met een grote trekker en aanhanger ??

Zie hier combinaties voorbijkomen met een geladen aardappelbak waar 35 ton in zit.
Trekker, 7 ton, bak, 5 ton, lading 35 ton, totaal 47 ton.

En dan een ventje van 21 jaar die de boel mag rijden. :7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:29

Rianneke schreef:
ikke schreef:

Nee dit topic gaat over te hard rijdende trekkers... :7
Remcapaciteit is ook gewoon wettelijk vastgelegt net zoals bij auto's... Alleen snappen de meeste mensen niet dat je met een combinatie van zeg 20 ton minder snel stil staat als met een autootje van 1000 kg...

ikke schreef:

Je hebt het met die 70 % neem ik aan over alle weggebruikers?

Nope, met name landbouwverkeer is een ster in slechte (en niet zelden volledig ontbrekende) verlichting.

Remcapaciteit ligt wel vast, maar welke waardes? En vooral: Hoe vaak wordt dat gecontroleerd???
Toch iets te vaak rare dingen zien gebeuren om nog te geloven dat al die loonwerkers en overige agrariers wel zo braaf aan hun burgerplicht voldoen door met veilige combi's rond te rijden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:43

Remmen worden nooit en te nevers gecontroleerd door een onafhankelijke instantie.

Maar dit stond dus voor mijn deur.

Afbeelding

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:24

Jeetje, waren die aan het lossen??? (dat hoop ik)
Ik heb hier vooral moeite met hoe dicht het verkeer langs komt scheuren. Echt nog geen cm soms... Gepaste afstand is ook een verkeersregel....

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:10

die balen staan volgensmij niet echt superstabiel

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:13

Zulke wagens mogen ze van mij van de weg af halen want die zijn levensgevaarlijk! Ik wil niet weten wat er gebeurt als er pakken onderweg afvallen... Wij laden alle wagens met sluitlaag. Tsjah dan staan er wel wat minder pakken op, maar het is wel veilig!

En remmen en dergelijke moeten worden bijgehouden door de mensen zelf... Eigenlijk net zoals alle aanhangers! Want bij bijv. een paardentrailer hoef je ook niet jaarlijks een akptje te doen!

ikke schreef:
aan hun burgerplicht voldoen

Welke burgerplicht? Als 16 jarige haal je je trekkerrijbewijs door theorie en praktijk te doen. En daarmee mag je met allelei zware combinaties de weg op. En vwb trekkers; Je hebt genoeg eisen waar een trekker en aanhangers aan moet voldoen... Maar goed net zoals alle weggebruikers in NL; je bent er wel zelf verantwoordelijk voor!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:31

Rianneke schreef:
Zulke wagens mogen ze van mij van de weg af halen want die zijn levensgevaarlijk! Ik wil niet weten wat er gebeurt als er pakken onderweg afvallen... Wij laden alle wagens met sluitlaag. Tsjah dan staan er wel wat minder pakken op, maar het is wel veilig!

En remmen en dergelijke moeten worden bijgehouden door de mensen zelf... Eigenlijk net zoals alle aanhangers! Want bij bijv. een paardentrailer hoef je ook niet jaarlijks een akptje te doen!

ikke schreef:
aan hun burgerplicht voldoen

Welke burgerplicht? Als 16 jarige haal je je trekkerrijbewijs door theorie en praktijk te doen. En daarmee mag je met allelei zware combinaties de weg op. En vwb trekkers; Je hebt genoeg eisen waar een trekker en aanhangers aan moet voldoen... Maar goed net zoals alle weggebruikers in NL; je bent er wel zelf verantwoordelijk voor!!!

En zorgen dat die combi's aan de regels voldoen is je burgerplicht.

Een paardentrailertje van 2000kg TMM iets iets anders dan een aanhanger van 10 ton TMM! Niet zonder reden hebben aanhangers voor het "gewone" wegverkeer boven 3500kg APK-plicht!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:33

ikke schreef:
Een paardentrailertje van 2000kg TMM iets iets anders dan een aanhanger van 10 ton TMM! Niet zonder reden hebben aanhangers voor het "gewone" wegverkeer boven 3500kg APK-plicht!

Maar met die mag je 90 op de weg... En een trekker valt onder "langzaam" verkeer...

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:37

Ach zo heeft iedere weggebruiker wel wat te klagen.
Ik ben ook een ruiter en loonwerker.
En ik moet eerlijk zeggen dat je jongens er vaak geen flauw benul van
hebben wat er kan gebeuren en wat de ettiquette voor het passeren van een paard is.
(nu heb ik mijn collega's dat wel geleerd)

Maar ik vind ook dat sommige ruiters het gewoon niet moeten proberen met hun paard. Als ze niet te houden zijn en er van schrikken. Dit zal dan geoefend moeten worden op gesloten terrein.
Wij hebben ook vaker ruiters de mogelijkheid gegeven om te oefenen met de paarden op ons terrein.

Maar als je het paard al niet onder controle heb als ik met een oldtimer trekker (de helft van de trekkers van nu) met een maximale snelheid van 16 km per uur. Bij passeren nog maar stapvoets. Vind ik dat je niet de weg op mag.
( ik heb in deze situatie de tractor uitgezet, maar dit kost veel tijd en tijd is geld. Dit geld voor meerdere beroepen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:58

Ik ben ruiter en fietser.
Heb al regelmatig met de fiets in de sloot of op de provinciale weg gelegen omdat de trekkers op de B-weg NOOIT uitkijken en gewoon vol gas op je af komen, of het nu wel of niet hooibouwen is. Aangezien ze geen kenteken of fatsoenlijk licht voeren kan ik geen verhaal halen. Bluffen begin ik niet aan want ik ben niet levensmoe. Wat ik wel weet is dat de oudere garde, wel rekening houd met fietsers, voetgangers en paarden. Het jonge spul vanaf 14 jr (geen grap) trapt als een idioot het gaspedaal in of legt er een steen op whatever, en gaat met een noodgang de B-wegen of de de provinciale wegen over. De ongelukken spreken voor zich.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:34

Ach, zal ik dan voor de grap de wettelijk regel e vne hanteren.
1. Een trekker mag nooit harder dan 25 km per uur, want ander is zijn remweg te lang.

2. een trekkerchauffeur valt onder de arbo wet, en mag vanaf 16 jaar zn papiertje halen.

3. Controle op veiligheid 0,0 met alles mag je de weg op, totdat de politie achter je rijd die overigens alleen het woord verlichting kennen. En geen verstanf hebben van, aslast, ledig gewicht, geladen gewicht, remmen, en preciese afmetingen van ladingen.

Hmm, waar gaat het hier fout? Volgens mij begint het al bij de wet:) als er op auto"s geen apk zou zitten zou elke domkop met een krotje de weg oprijden! Het gebeurt niet door de regeltje!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:36

En wij ruiters doen zeker nooit iets fout?
Het ligt altijd aan de grote boze trekkerchauffeur?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:43

Marije_jiplover schreef:

Ik ben als ruiter zeker niet feilloos; als automobilist ook niet en zelfs niet als vrachtwagenchauffeur, maar met ruim 1000k km op de teller heb ik toch wel zoveel meegemaakt op de weg dat bepaalde zaken eruit springen. Landbouw- en vooral loonwerkverkeer is er daar eentje van.

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:44

Marije_jiplover schreef:

idd,lekker afschuiven!