Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Re: Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:11

nou paardenpoep is niet te missen, dan eerder die hondendrollen :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:12

Ik erger me zelf er ook aan als er mest ligt, dan denk ik 'weer zo'n arrogante ruiter die te beroerd was om het even opzij te schuiven' ^)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:13

paardenpoep zit ik zelf niet zo mee, als ik het tegenkom, schuif het braaf aan de kant als mijn paard dat doet. Hondenpoep vind ik wat dat betreft veel erg, dat stinkt veel erger omdat 't van vlees is en niet van ruwvoer etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:44

Ja jij vindt dat niet stinken... omdat je een paard hebt en gewend bent aan de geur (die inderdaad minder penetrant is dan die van honden- of kattenstront en dus minder snel als vies ervaren wordt door mensen die de geur gewend zijn). Andere mensen die niks met paarden hebben vinden het wel degelijk stinken.

Arabesk, ik ben het niet vaak met jou eens, maar hierin wel :D

Maartje, natuurlijk is een paard geen machine die je even stil kan laten staan, maar je kan wel je best doen.

Overigens: ruiters kankeren over fietsers/wielrenners die aso zouden zijn (valt in mijn optiek heel erg mee, ze weten alleen niet hoe ze een paard moeten benaderen). Fietsers en wielrenners kankeren over de paardenstront die ruiters gewoon laten liggen. Het is van beide kanten iets waar mensen blijkbaar gewoonweg niet bij stilstaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:47

Mijn moeder kan ook niet meer opstappen zonder krukje en hulp door diverse gezondheidsklachten. Van de buitenritten geniet ze echter enorm dus tja, waarom dan niet naar buiten gaan? :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:51

als op-en afstappen een probleem vormt vanwege gebrek aan controle, dan ja absoluut: ga eerst maar eens aan die controle werken in de veilige bak..en dan pas de weg op.
Van de zotte dat je buitenritten maakt als je een paard/pony nog niet eens genoeg onder controle hebt met zoiets als opstappen.

Als het vanwege lengte is en je moet afstappen vanwege mest: kijk eens goed om je heen of je een obstakel ziet die veilig als opstapje kan worden gebruikt. En anders tjsa toch ff na de rit langs die plek om het op te ruimen.

Vind het een beetje ver gaan om tegen mensen van de 2de categorie te zeggen dat ze dan ook niet een buitenrit zouden mogen maken, alleen omdat vanwege lengte opstappen lastig is van af de grond. of gezondheidsklachten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:44

Voor (lig)fietsers zijn bevroren paardendrollen heel gevaarlijk, een bevroren hoop gedraagt zich als gladde keien!

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:57

Hmm, Ik kan prima opstappen en afstappen van mijn pony niet zo groot (1,36). Ik rijd alleen buiten, met een groepje, steek wegen over, zonder zadel, met halster. Maar ook dan zz zou ik niet makkelijk meer op kunnen stappen. Maar goed dan ga ik meestal niet zo ver dus desnoods loop je er dan naast weer terug naar huis.

Maar mijn houdt ook echt niet van stilstaan. Super braaf prima te houden maar met stilstaan, heeft zo haar periodes. Maar goed als ik daarom niet naar buiten zou kunnen zou nergens op slaan. Je kan altijd wel zorgen dat je gewoon stapt en echt geen probleem hebt met het verkeer. Vanderest kan ik ook best opstappen als ze daarna gelijk gaat stappen. Zelf vind ik het geen probleem. Tuurlijk moet ze het leren maar dat gaat niet zo 1,2,3 en om dan alleen maar in de bak te rijden verpest je ook het humeur van mijn paard. Buiten is leuk voor de afwisseling voor ons altijd een soort rustdagje.

Nee ze kan geen uur stil staan soms nog geneens een minuut, maar hierbij vormt ze echt geen gevaar in het verkeer ( ik doe met haar niet aan mennen dat is een ander verhaal) Ik vind het gevaarlijker om naar buiten te gaan met een paard die ervandoor gaat zonder ruiter zo de weg over. Dan zeg ik ga niet naar buiten, maar bij zoiets. Nee daar zie ik het probleem niet in als je je paard in stap,draf,galop etc onder controle heb en gewoon kan opstappen en geen gevaar in het verkeer bent :j

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:59

over de paarden mest ga ik het niet hebben, want ik rij bijna altijd in het bos en daar ga ik het niet opruimen!!
maar vind het wel onzin om te zeggen dat je niet naar buiten mag met je paard omdat je er niet meer op kunt komen, waar ligt het aan dat je er niet meer op kunt komen? blijft je paard niet stil staan dan zou ik zeggen ga oefenen.... oefening baart kunst!!
vind het wel leuk om te lezen dat er zoveel mensen met een krukje opstappen, dat had ik nooit verwacht!!
ik stap zelf ook altijd op met een krukje, mijn linkse knie functioneert niet meer voldoende om zelfstandig van de grond af op te stappen (helemaal buigen en helemaal strekken gaat niet meer) maar dat betekent
dat zodra ik erop zit me knie een beetje gebogen is en het weer werkt!!
als ik in het bos ga rijden moet ik er altijd af, we hebben gigantische poorten voor het bos en die kan je niet los krijgen op het paard, maar beetje creatief zijn in het bos is geen probleem want er is altijd wel een verhogingkje.
dus het buitenrijden gaat perfect bij mij, ondanks dat ik er zelf niet op kom!!
en ik blijf ook altijd heerlijk gewoon naar het bos gaan hoor..

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:01

Hmm, hier lees ik dat ze de paardenpoep aan de kant schuiven, mijn vraag is , is dat dan zoveel beter netter? Dan laat je toch ook een spoor achter en ligt het in de gras. Valt het minder op maar wel meer kans om er in te lopen? Denk dat ik dat nog vervelender zou vinden als je er in stapt dan door de poep heen fietst, haha dat doe ik meestal toch wel, maakt mij het uit.

Maar als je erin loopt lijkt mij heel naar. Daarom laat je het op de weg liggen valt het eerder op dan in het gras, laat je je hond uit loop je net naast het gras is de kans groot dat je in de opzij geschoven poep trapt.

Wat ik dus niet begrijp hoeveel beter is het om het opzij te schuiven dan gewoon te laten liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:09

@ ijssnuiver, nee dan ook niet. Hang maar eens een stijgbeugel aan een muur die 2 meter hoog is en probeer dan normaal op die muur te stijgen. Dan krijg je een idee van hoe lastig het is. Zo hoog moet ik klimmen.

loveruby, poep aan de kant schuiven is net zo smerig. Dan ligt het een meter verder met een vies schopspoor want je krijgt het nooit netjes weg door te schoppen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:11

maar hoe groot ben jij dan repelsteel?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:16

Volgens mij kan men de tijd van een buitenrit of twee dan beter stoppen in het leren opstappen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:18

hoe zo dat ? ik kan mijn paard echt niet in 1 dag leren dat hij dood stil moet staan langs een paaltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:22

Ik ben 1,68m. Maar mijn vriend die 1,85m is heeft er net zo moeite mee. Komt namelijk als extra moeilijkheidsfactor bij dat het paard erg rondgeribt is. En omdat je zo'n stuk omhoog moet moet je veel kracht zetten, teveel om je aan het zadel omhoog te trekken want dat hangt dan echt aan de zijkant.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:22

Sorry, maar ik vind echt dat je overal af moet kunnen stappen en of weer op moet kunnen stijgen, dat is controle over je dier.

Als je er geen controle over heeft vanaf de grond moet je er zeker niet ermee buitenrijden.

Het wordt ook niet voor niks gevraagd van je tijdens de examens voor ruiterbewijs, er was iemand die dat niet kon en die is gezakt, want je moet het zeker kunnen en het beheersen.

Ze hebben zo iemand niet voor niks laten zaken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:23

nicky_rilana schreef:
hoe zo dat ? ik kan mijn paard echt niet in 1 dag leren dat hij dood stil moet staan langs een paaltje.

Hoe stap je thuis dan op? Dan staat je paard toch ook (gewoon) stil op de plek waar jij wilt opstappen?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:25

Repelsteel: oow dan snap ik wel dat je er niet op komt
Ragdollcat schreef:
Sorry, maar ik vind echt dat je overal af moet kunnen stappen en of weer op moet kunnen stijgen, dat is controle over je dier.

Als je er geen controle over heeft vanaf de grond moet je er zeker niet ermee buitenrijden.

Het wordt ook niet voor niks gevraagd van je tijdens de examens voor ruiterbewijs, er was iemand die dat niet kon en die is gezakt, want je moet het zeker kunnen en het beheersen.

Ze hebben zo iemand niet voor niks laten zaken.

voor dat ruiterbewijs zou ik toch niet slagen want mijn paard kan echt niet springen. als ik mijn ruiterbewijs ga halen pak ik mijn oude pony, die doet alles, en daar kun je wel op stappen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:40

nicky_rilana schreef:

Willen is kunnen :j

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:41

nee, dat kan ik mijn paard van 4 echt niet aan doen, word hij helemaal gek daar heeft hij echt nog geen consentratie voor

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:42

nicky_rilana schreef:

Waarom niet?
Hoort naar mijn idee gewoon bij de basis.. op/afstappen = stil staan. Eerst leren dat hij stil staat wanneer jij ergens bovenop gaat staan naast hem. Dan eens via een hek opstappen met neusje in de hoek, gewoon langs een hek, naast een paaltje, bij een bankje..
Mijn paard hier slechts een paar maanden onder het zadel, 2e keer dat ik er zonder zadel op zit en de eerste keer dat ik via een hek op stap. Voor die tijd natuurlijk veel geoefend langs het hek met stil blijven staan, hangen, etc.
http://s606.photobucket.com/albums/tt14 ... ppenzz.mp4

Hoeft natuurlijk niet in 1 dag, maar het is best aan te leren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:47

nicky_rilana schreef:
nee, dat kan ik mijn paard van 4 echt niet aan doen, word hij helemaal gek daar heeft hij echt nog geen consentratie voor

Voor mij is dat een stukje basisopvoeding opstappen, stilstaan tijdens het opstappen betekent altijd stilstaan tijdens het opstappen. Hoezo kun je dat een paard niet aandoen? Hij wordt alleen 'gek' als hij iets moet doen dat hij nooit geleerd heeft, zou ik denken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:33

Anoniem schreef:
Belachelijk om dan te zeggen dat ik met zo'n paard dan niks op de openbare weg te zoeken heb, zoals TS in het paardenmest topic toen zei. 8)7

Met verkeerde been uit bed gestapt? Wat lichtgeraakt zeg.
Ik had het daar niet eens persoonlijk tegen iemand, en mijn opmerking was heel netjes; ik vroeg mij eenvoudigweg af wat je op de weg zoekt als op- en afstappen een probleem is. Dezelfde vraagstelling als dit topic mee opent en zoals je ziet zijn er meer mensen die dit eigenlijk wel een vereiste kunde vinden.
Ik vind je reactie hier dus niet zo netjes.

De stijgbeugel wat langer helpt, en ook op een fikse shire van 1.90m kwam ik middels picknickbank en zandbulten op.
Heb ook een tijd een paard van 1.72m gereden, de eerste paar keer opstappen na bv vakantie is het even stijf, maar na een paar keer kwam ik er wel weer op, mits ik de beugel iets langer stelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:06

Nee... Willen bepalen voor een ander wat die wel of niet mag, dat is wel netjes.
Alleen maar omdat jij vindt dat iets zo is.
Als je geen commentaar kunt incasseren moet je geen topic openen.
Een stijgbeugel wat langer helpt niet bij mijne en in sommige woonwijken staan geen bankjes. Dat ik er via een opstapje op kan klimmen kan ik ook zelf wel bedenken. Het gaat hier nu toch over "normaal opstijgen". Dus nee, ik kan niet normaal opstijgen, dat gaat problematisch. En ik ga ook niet op andermans tuiinhek klimmen om op te stijgen. En van mijn paard vallen is geen optie, daar is hij ook te hoog voor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 08:24

Volgens mij staan hier genoeg contra meningen waar ik totaal geen problemen mee heb, dus dat verwerpt je suggestie dat ik niet tegen kritiek kan. Beetje flauw en makkelijk, ik zeg toch ook niet ''als je niet tegen andermans mening kunt, moet je niet op bokt kijken''.
Het is de manier waarop jij het brengt. (zoals bokt dat zegt, op de man ipv op de bal). Schiet je zo in de verdediging omdat je het ergens toch ook niet handig vind dat op- en afstappen een probleem is?

Ik vraag me gewoon af wat een ander ervan vind, volgens mij heb ik níemand iets opgelegd. Nog een jammere suggestie die ik maar even in de wind sla.