Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:39

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:41

ik zou eens een filmpje van mij in rengalop laten zien maar die moet ik nog even uploaden

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:44

Ik rij al jaaaaren in rengalop met mijn paard.
Altijd goed uitkijken waar je het doet, aan het strand dicht bij de waterlijn, waar het zand hard is.
Of in de bossen, op rechte paden. Prima te doen. Mijn paard heeft echt een wedstrijdmentaliteit, wil winnen van het paard naast hem. Wat tot nu toe altijd gelukt is :D
Eind april ga ik weer naar het strand. Ben benieuwd! Hij dribbelt in begin, en als iedereen gaat draven is hij al weg :D . Prima te beheersen in rengalop, goed te sturen ook. Je moet ervoor zorgen dat je goed verlicht in je zadel zit en dan is het alleen de teugels naar voren toe bewegen en gaan!
Die van mij wordt in april 18 jaar, maar rent iedereen er nog uit tot nu toe. Niet te merken dat hij ouder wordt, hoe ouder hoe gekker, haha!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:47

wat een leuke filmpjes
ik laat die van mij alleen echt gaan op een breed bospad of op het strand
ik verken eerst het strand in stap en ga dan pas in galop
hij gaat zo onwijs hard dat ik niks meer zie door de tranen
wedstrijdje heb ik wel gedaan mijn vriendin en haar tinkie maar die houd die tank van mij nooit bij dus dat doen we niet meer :P
dus met haar doen we rustiger aan als ik draaf moet zij al galopperen :+
maar effe lekker laten gaan vind hij geweldig en ik ook dus komt goed uit :j

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:53

mijn zus heeft een draver die op de draaf baan heeft gelopen en op je rees baan.
en als ze er mee maar buiten gaat isie niet te houden en als die mag dan gaat die ook voolop.
ik heb er ook een paar keer op gereden een keer zijn wij ook in rengalop gegaan.
mijn zus reed toen op een jong paard (die ze zelf heeft ingereden) ik hat genoeg afstand maar op het ijnden zij ze ho en haar paard stond uit het niets steel en de draver vloog rechts en ik lings (paard van 1.76) en met een behoorlijke vaart ik ben er wel weer op gekropen en ben verder gegalopeert maar ik kruip er niet meer op hij is veelte snel voor mij.
met mijn verzorg paarden doe ik het wel maar die gaan ook niet zo snel een (kruising) tinker en een belgisch trekpaard daar zit wat minder vaart in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:54

gohya schreef:
Wij gaan in de zomer maanden ook altijd in het bos rijden in rengalop.
We hebben 1 pad gekozen die veilig is en die heel erg lang is en breed.Als de paarden dit pad zien weten ze het al,ze mogen gaan!Ze zijn al wat ouder maar gaan nog behoorlijk hard.Soms vinden wandelaars en fietsers het niet zo prettig dat wij daar voorbij komen stuiven in de zomer.Het zandpad is dan erg droog en stuift het zand op,je ziet dan een flinke stofwolk achter ons.
Ik heb een filmpje dat we ze laten gaan.
View My Video

Als er wandelaars en/of fietsers zijn langs de route wordt er bij mij geen rengalop gedaan, paard weet het ook, als er mensen zijn moet ze terugkomen tot een "beschaafd" tempo.
Wel een idee om eens een filmpje te maken tijdens rengalop, merrie loopt dan toch op rolletjes :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:56

Waratje schreef:
gohya schreef:
Wij gaan in de zomer maanden ook altijd in het bos rijden in rengalop.
We hebben 1 pad gekozen die veilig is en die heel erg lang is en breed.Als de paarden dit pad zien weten ze het al,ze mogen gaan!Ze zijn al wat ouder maar gaan nog behoorlijk hard.Soms vinden wandelaars en fietsers het niet zo prettig dat wij daar voorbij komen stuiven in de zomer.Het zandpad is dan erg droog en stuift het zand op,je ziet dan een flinke stofwolk achter ons.
Ik heb een filmpje dat we ze laten gaan.
View My Video

Als er wandelaars en/of fietsers zijn langs de route wordt er bij mij geen rengalop gedaan, paard weet het ook, als er mensen zijn moet ze terugkomen tot een "beschaafd" tempo.
Wel een idee om eens een filmpje te maken tijdens rengalop, merrie loopt dan toch op rolletjes :j

Die wandelaars en fietsers lopen niet op dat zandpad,die hebben een apart pad ernaast.
Als wij in rengalop gaan komen we pas verderop iemand tegen en dan kan je sowieso nooit op tijd stoppen.Is trouwens ook n iet nodig want ze lopen/fietsen op een verhard pad waar wij niet komen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:59

Ik galopeer ook wel eens langs mensen op het strand :j maar probeer wel altijd minimaal 2 meter ertussen te houden zodat ze nergens last van hebben. Wel eens perongeluk iets heel gemeens gedaan, namelijk in rengalop, over de kustlijn gegaan, 2 meter van voetgangers, en toen kwam nét het water :') je raad het al .... := heb mijn excuus nog snel geroepen maar geen idee of ze het hebben gehoord...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:12

Ja hoor doe t wel eens. Maar alleen op een plek waar het kan; zandpad, veel ruimte, veel zicht, geen voetgangers / fietsers / honden. Er is een pad waar we ze vaak even laten gaan, maar altijd pas op de (been)hulp en natuurlijk ook regelmatig juist in draf, stap of handgaloptje, want anders gaan ze iedere keer als ze het pad al zien los.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:16

Als we in het bos rijden, en ik weet zeker dat het een overzichtelijk pad is zonder modder etc, en degene waar ik mee rij ook een paard heeft wat onder controle te houden is, vind ik t altijd geweldig om lekker een rengalopje te doen, teugels los, en dan komt dat hoofd en die staart erop en gaan maar!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:16

Mijn 24 jerige oudje is zwaar beledigdals ik haar niet de vrije teugel geef als we buiten rijden..
Ze doet niets liever als een lang stuk de benen strekken in een volle rengalop..
Ze geeft wel zelf aan wanneer ze wil gaan (helaas moet ze dan toch echt wachten tot ze mag van mij :D) maar ook wanneer ze klaar is.. Dan gaat ze vanzelf een gang terug, of meteen een relaxed stapje..

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:20

lifaya schreef:
met enige regelmaat, ik doe iig nooit handgalopjes :') sta altijd in de beugels :j Maarjah, ik rijd dan ook op het strand :))

Ohhh := , dus ik begrijp dat als je op het strand rijdt alleen maar hard kan? 8)7

Sorry, ik rijdt al zo'n 30 jaar op het strand, nog nooit rengalop gedaan, daar leert een paard niks van.
Juist een mooie gecontroleerde, gedragen galop, daar wordt je paard sterk en stabiel van.
Hoe vaak komen er geen "ruiters"voorbij scheuren.. ik houdt hem niet... %) , kan niet stoppen... %) en meer van dat fraais...
Het probleem is dat er maar erg weinig ruiters zijn die volledige kontrole over hun paard hebben, dus galopperen op een tempo wat JIJ aangeeft en niet "we zijn op het strand dus scheuren maar" ...
Helaas heb ik daar al al te vaak ongelukken mee zien gebeuren.
Dus, als je een rengalop wil, prima, maar zorg dat je paard dat niet uit eigen beweging gaat doen, handgalopje is standaard, alles wat sneller gaat, gaat van jou uit, niet van je paard. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:20

Nee hoor, draven en stappen gaat ook prima ;) tis echt niet alleen galop wat we doen hoor :+ we rijden overigens alleen op het strand, dus de paarden zijn nu niks anders gewend dan strand, duin en bos. In de duinen stap ik meestal en in het bos wat handgalopjes, draf en stap

Heb haar verder perfect onder controle, kan makkelijk vanuit een volle galop tot stilstand komen, no problemo ;) we gaan ook nooit galoperend langs andere paarden, stoppen direct als we paarden tegemoet komen, dus we houden prima rekening met andere

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:25

gohya schreef:
Die wandelaars en fietsers lopen niet op dat zandpad,die hebben een apart pad ernaast.
Als wij in rengalop gaan komen we pas verderop iemand tegen en dan kan je sowieso nooit op tijd stoppen.Is trouwens ook n iet nodig want ze lopen/fietsen op een verhard pad waar wij niet komen.

Je zet die wandelaars/fietsers wel in een stofwolk, dat wordt meestal niet gewaardeerd (en terecht). Persoonlijk vind ik dit dus lomp gedrag, je moet gewoon rekening houden met andere mensen. En verder is het net als met autorijden, je zorgt dat je kunt stoppen in het stuk dat je kunt overzien. Als er dus iemand in de verte zichtbaar wordt ga je remmen.

lifaya schreef:
Ik galopeer ook wel eens langs mensen op het strand :j maar probeer wel altijd minimaal 2 meter ertussen te houden zodat ze nergens last van hebben. Wel eens perongeluk iets heel gemeens gedaan, namelijk in rengalop, over de kustlijn gegaan, 2 meter van voetgangers, en toen kwam nét het water :') je raad het al .... := heb mijn excuus nog snel geroepen maar geen idee of ze het hebben gehoord...

DAT is dus exact de reden dat je NIET langs mensen moet galoperen! Twee meter is veel te weinig, heb je enig idee hoe het eruit ziet voor voetgangers als er een paard in volle rengalop op je afkomt? Dan hoef je nog niet eens bang te zijn voor paarden om het er benauwd van te krijgen, dus laat staan wat je mensen aandoet die wel bang zijn voor paarden! Je kunt op het strand best wat meer afstand houden en als er meer voetgangers zijn dan hou je je maar een beetje in.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:28

Ik zeg minimaal 2 meter, dat is dus alleen als het niet anders kan. Natuurlijk probeer ik er altijd zoveel mogelijk tussen te houden en als het druk is gaan we sowieso in stap. Er word nu gedaan alsof ik een asociale ruiter ben ofzo, maar dit ongelukje gebeurde de eerste keer dat ik op dit paard reed, dus het was sowieso allemaal nog nieuw voor me.

daarbij, moesten we een keer wel in volle galop langs mensen want er waren allemaal vliegers en trekkers waar we langs moesten :) Mijn paard kan er "redelijk" tegen, maar het andere paard raakt helemaal in paniek en dan is het beste om er even snel langs te gaan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:39

Je "moet" helemaal niets, als een paard niet tegen vliegers en trekkers op het strand kan, dan moet je misschien gewoon rechtsomkeert maken als er meer mensen zijn. Zoals @Dropje2 ook al aangeeft, je bent niet verplicht om op het strand in rengalop te gaan, je kunt ook stappen of zelfs besluiten dat het strand er eens niet inzit vanwege de omstandigheden.
Kies een tijd dat het rustig is om die rengalop te doen, als er geen voetgangers zijn hoef je er ook geen rekening mee te houden ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:47

Wij rijden altijd sochtends vroeg op een doordeweekse dag, dan is het sowieso rustig ;) nogmaals, wij rijden ook in stap en draf, maar ik heb liever dat de paarden even weg galoperen van die vliegers dan dat dat andere paard gaat bokken, in paniek raakt, ruiter eraf knalt en het paard ongelukken veroorzaakt. Dit is tot nu toe 1 of 2 x nodig geweest, gelukkig niet meer. De paarden hebben geen probleem met kleine wagentjes op het strant, en gelukkig houden trekkers goed rekening met de paarden, maar 1 x is het voorgekomen dat er een groep quads was en ja, dan kun je verwachten dat de paarden op hol slaan ;) Nogmaals, wij zijn geen asociale ruiters en proberen niet onnodig mensen lastig te vallen, maar soms kan het even niet anders dan dat je een situatie moet ontlopen, voor iedereen zijn veiligheid. Mijn paard kan veel hebben, maar het andere paard niet, althans, minder. We hebben ook een paar keer onze strandsessie moeten stoppen vanwege te veel vliegers, dan gaan we gewoon door de duinen, maar die ene keer dachten we dat ze stopten met vliegeren (vlieger lag op de grond) en net op het moment dat wij daar in STAP aankwamen besloten ze de vlieger weer in de lucht te laten. Hoe je het went of keert, een paard blijft een vluchtdier en ik heb dan liever dat ik het hef in eigen handen neem dan dat het paard blind van paniek er vandoor schiet en niet meer onder controle is te krijgen :)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:51

's avonds het strand op in de zomer even inhouden, rustig drafje en stapje en galopje en dan vol maar ook echt vol gas.
heerlijk! der is niks wat leuker is om te doen! <3

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:55

even een vraagje aan _Lisaa_: mag je in de zomer bij monster op het strand rijden?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:56

nicky_rilana schreef:
even een vraagje aan _Lisaa_: mag je in de zomer bij monster op het strand rijden?

Volgens mij wel, in ieder geval stond mijn nicht vroeger daar met het paarden en die ging dan regelmatig naar het strand... maar dit is wel 10 jaar geleden ofzo :')

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:58

oow, ik wil daar volgendjaar in de zomer stage gaan lopen en dan mijn paard mee nemen, want daar woont familie en dan wil ik natuurlijk wel regelmatig op het strand rijden

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:06

Mijn man doet het in de zomer regelmatig, maar ik moet zeggen dat hij ook niet echt bang is. Ik ( ik rijt niet meer op ons paard) vind het doodeng, ik vind een rustig handgalopje genoeg. Wat ik vroegah met een andere pony wel deed was wedstrijdjes harddraven tegen elkaar...dat is ook erg leuk, zeker als je paard graag wil winnen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:16

Waratje schreef:
gohya schreef:

Je zet die wandelaars/fietsers wel in een stofwolk, dat wordt meestal niet gewaardeerd (en terecht). Persoonlijk vind ik dit dus lomp gedrag, je moet gewoon rekening houden met andere mensen. En verder is het net als met autorijden, je zorgt dat je kunt stoppen in het stuk dat je kunt overzien. Als er dus iemand in de verte zichtbaar wordt ga je remmen.

Ook op het ruiterpad komt er vaak een stofwolk,en ook daar lopen vaak mensen met of zonder hond en ook vaak mountainbikers.Mogen we daar ook al niet meer in rengalop? Dan kan je dus nergens meer fatsoenlijk in rengalop,want je komt overal wel mensen tegen.
Daarom zijn we uit geweken naar dat brede zandpad,daar lopen geen mensen overheen en fietsers komen er ook niet op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:08

Inderdaad ga je niet in rengalop als er wandelaars vlakbij zijn, ook niet op een ruiterpad. Ik vind het onfatsoenlijk gedrag om andere mensen in een stofwolk te zetten. Als je hard wil zorg je dat je een plek en/of tijd kiest dat je geen andere mensen lastigvalt, zo ingewikkeld is dat toch niet?
Ik moet zeggen dat ik geen probleem heb om geschikte ruimte te vinden voor een rengalop (of gewone galop), maar ik weet ook dat het op een zonnige zondag rond 14 uur druk gaat zijn op de hei, dus dat je dan beperkt bent in je mogelijkheden. Wil je op zo'n zondag flink uithalen dan moet je 's ochtends vroeg gaan, rond etenstijd 's avonds of een pad nemen dat wat verder uit de normale wandel- en fietsroutes ligt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:10

@Waratje
Wij gaan altijd s'avonds zo rond een uur of 7/8.Maar ook dan ontkom je niet aan mensen.