Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Prima te beheersen in rengalop, goed te sturen ook. Je moet ervoor zorgen dat je goed verlicht in je zadel zit en dan is het alleen de teugels naar voren toe bewegen en gaan!
gohya schreef:Wij gaan in de zomer maanden ook altijd in het bos rijden in rengalop.
We hebben 1 pad gekozen die veilig is en die heel erg lang is en breed.Als de paarden dit pad zien weten ze het al,ze mogen gaan!Ze zijn al wat ouder maar gaan nog behoorlijk hard.Soms vinden wandelaars en fietsers het niet zo prettig dat wij daar voorbij komen stuiven in de zomer.Het zandpad is dan erg droog en stuift het zand op,je ziet dan een flinke stofwolk achter ons.
Ik heb een filmpje dat we ze laten gaan.
View My Video
Waratje schreef:gohya schreef:Wij gaan in de zomer maanden ook altijd in het bos rijden in rengalop.
We hebben 1 pad gekozen die veilig is en die heel erg lang is en breed.Als de paarden dit pad zien weten ze het al,ze mogen gaan!Ze zijn al wat ouder maar gaan nog behoorlijk hard.Soms vinden wandelaars en fietsers het niet zo prettig dat wij daar voorbij komen stuiven in de zomer.Het zandpad is dan erg droog en stuift het zand op,je ziet dan een flinke stofwolk achter ons.
Ik heb een filmpje dat we ze laten gaan.
View My Video
Als er wandelaars en/of fietsers zijn langs de route wordt er bij mij geen rengalop gedaan, paard weet het ook, als er mensen zijn moet ze terugkomen tot een "beschaafd" tempo.
Wel een idee om eens een filmpje te maken tijdens rengalop, merrie loopt dan toch op rolletjes
maar probeer wel altijd minimaal 2 meter ertussen te houden zodat ze nergens last van hebben. Wel eens perongeluk iets heel gemeens gedaan, namelijk in rengalop, over de kustlijn gegaan, 2 meter van voetgangers, en toen kwam nét het water
je raad het al ....
heb mijn excuus nog snel geroepen maar geen idee of ze het hebben gehoord...
) maar ook wanneer ze klaar is.. Dan gaat ze vanzelf een gang terug, of meteen een relaxed stapje.. lifaya schreef:met enige regelmaat, ik doe iig nooit handgalopjessta altijd in de beugels
Maarjah, ik rijd dan ook op het strand
, dus ik begrijp dat als je op het strand rijdt alleen maar hard kan?
, kan niet stoppen...
en meer van dat fraais...
tis echt niet alleen galop wat we doen hoor
we rijden overigens alleen op het strand, dus de paarden zijn nu niks anders gewend dan strand, duin en bos. In de duinen stap ik meestal en in het bos wat handgalopjes, draf en stap
we gaan ook nooit galoperend langs andere paarden, stoppen direct als we paarden tegemoet komen, dus we houden prima rekening met andere gohya schreef:Die wandelaars en fietsers lopen niet op dat zandpad,die hebben een apart pad ernaast.
Als wij in rengalop gaan komen we pas verderop iemand tegen en dan kan je sowieso nooit op tijd stoppen.Is trouwens ook n iet nodig want ze lopen/fietsen op een verhard pad waar wij niet komen.
lifaya schreef:Ik galopeer ook wel eens langs mensen op het strandmaar probeer wel altijd minimaal 2 meter ertussen te houden zodat ze nergens last van hebben. Wel eens perongeluk iets heel gemeens gedaan, namelijk in rengalop, over de kustlijn gegaan, 2 meter van voetgangers, en toen kwam nét het water
je raad het al ....
heb mijn excuus nog snel geroepen maar geen idee of ze het hebben gehoord...
Mijn paard kan er "redelijk" tegen, maar het andere paard raakt helemaal in paniek en dan is het beste om er even snel langs te gaan
nogmaals, wij rijden ook in stap en draf, maar ik heb liever dat de paarden even weg galoperen van die vliegers dan dat dat andere paard gaat bokken, in paniek raakt, ruiter eraf knalt en het paard ongelukken veroorzaakt. Dit is tot nu toe 1 of 2 x nodig geweest, gelukkig niet meer. De paarden hebben geen probleem met kleine wagentjes op het strant, en gelukkig houden trekkers goed rekening met de paarden, maar 1 x is het voorgekomen dat er een groep quads was en ja, dan kun je verwachten dat de paarden op hol slaan
Nogmaals, wij zijn geen asociale ruiters en proberen niet onnodig mensen lastig te vallen, maar soms kan het even niet anders dan dat je een situatie moet ontlopen, voor iedereen zijn veiligheid. Mijn paard kan veel hebben, maar het andere paard niet, althans, minder. We hebben ook een paar keer onze strandsessie moeten stoppen vanwege te veel vliegers, dan gaan we gewoon door de duinen, maar die ene keer dachten we dat ze stopten met vliegeren (vlieger lag op de grond) en net op het moment dat wij daar in STAP aankwamen besloten ze de vlieger weer in de lucht te laten. Hoe je het went of keert, een paard blijft een vluchtdier en ik heb dan liever dat ik het hef in eigen handen neem dan dat het paard blind van paniek er vandoor schiet en niet meer onder controle is te krijgen

Waratje schreef:gohya schreef:Die wandelaars en fietsers lopen niet op dat zandpad,die hebben een apart pad ernaast.
Als wij in rengalop gaan komen we pas verderop iemand tegen en dan kan je sowieso nooit op tijd stoppen.Is trouwens ook n iet nodig want ze lopen/fietsen op een verhard pad waar wij niet komen.