Beetje ongerust.. Zoon op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:51

Heb de website bekeken, wat hebben zij een hoop paarden zeg.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:55

Amira_ schreef:
Als dat inderdaad mag.. Het is manege Groot in Egmond a/d Hoef. Naast manege de Hoef.
Ohja, de pony word helemaal niet met stang en trens gereden maar alleen met stang ;)

Goh, daar heb ik ook eens een buitenrit gemaakt een aantal jaar geleden. Maar ik kan me geen stands, of zware bitten, of magere paarden herinneren :n
Jammer dat het er zo is achteruitgegaan.

Tieneke

Re: Beetje ongerust.. Zoon op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:57

Ik vind het toch jammer dat je niet het lef hebt gehad om weg te gaan, onzeker of niet. Het is net doordat mensen toch betalen aan zulke bedrijven dat die bedrijven in stand worden gehouden en dergelijke praktijken blijven doorgaan.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:58

Elma_ schreef:
Amira_ schreef:
Als dat inderdaad mag.. Het is manege Groot in Egmond a/d Hoef. Naast manege de Hoef.
Ohja, de pony word helemaal niet met stang en trens gereden maar alleen met stang ;)

Goh, daar heb ik ook eens een buitenrit gemaakt een aantal jaar geleden. Maar ik kan me geen stands, of zware bitten, of magere paarden herinneren :n

Het zijn ook echt niet alle paarden die zo mager zijn. Dan was het toevallig deze. Maar sommige paarden hebben wel stang.
Ik rij er toch met veel plezier :j

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:00

Hm ik dacht dat ze het had over manege heemskerk, heb ik in 2007 ooit is een topic over geopend :P
[ITP] doorgezakte rug..

Maargoed, kom er al niet meer sinds 2007, dus geen idee hoe het er nu is :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:01

Ah dan had ik de goede in gedachten, zie daar vaak paarden met stangen op rit en weet dat ze in stands staan. Ik raad je de buren van manege de groot aan, die hebben het in mijn ogen echt beter voor elkaar!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:23

Ik gokte ook op manege Heemskerk! Zelfde slag helaas. Daar staan de paarden helaas ook veel in stands, begeleiding is om te huilen, paarden die te mager zijn of met drukplekken of gewoon kreupel, uren achter elkaar rijden, stang erin... Pff.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:26

zijn meerdere paarden zo?
maar waarom doen ze hem dan geen inrij deken op met het rijden?
als hij het zo koud heeft?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:27

ninajojo schreef:
Als je volgende keer zoiets tegenkomt, gewoon niet doorgaan met de buitenrit.

Stands mogen volgensmij niet meer? Misschien kan iemand dat bevestigen?
Dan zou je namelijk een melding kunnen doen bij 144.

wat zijn stands ??? Niet bekend hoor, hier in Belgie....

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:51

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:00

Wikepedia: Een stand is een stal tussen de 1 meter en de 1,20 meter breed en tot 2 meter lang. De tussenschotten zijn van hout, balken aan kettingen of kunststof. Alle paarden kijken dezelfde kant op, en vaak kunnen buren met hun neuzen bij elkaar. De paarden staan hierin vast met een halster of halsband. Aan het uiteinde van het touw moet een contragewicht zitten om te voorkomen dat het paard zijn benen over het touw heen kan gooien. Een stand is over het algemeen niet geschikt om in te liggen, en een paard kan niet lopen of draaien. Stands werden/worden veel gezien op maneges, omdat het een goedkope manier is om veel paarden te huisvesten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:06

Jenkins schreef:
Hm ik dacht dat ze het had over manege heemskerk, heb ik in 2007 ooit is een topic over geopend :P
[ITP] doorgezakte rug..

Maargoed, kom er al niet meer sinds 2007, dus geen idee hoe het er nu is :)

Was ook mijn gedachte, bleek dus een andere manege te zijn :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:35

Ze staan per 2 en dan met een soort stang en dan aan beide kanten schotten. Hele dag onbeperkt hooi.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:39

zou ik ook een pb mogen?
wij zijn ook druk bezig met het plannen van een strandrit, en met dit soort dierenmishandeling (want ja dat vind ik het) ga ik absoluut niet mee doen. alvast bedankt!

edit: zie nu pas de post die al geplaatst is. mijn excuses. :o

edit 2: toch niet deze site? http://www.manegegroot.nl/

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:47

Als het inderdaad over manege Groot gaat..
Diep en diep triest, ookal is het voor mij een paar jaar geleden hoor dat ik daar gereden heb.. Veelste kleine stands, paarden stonden in metershoge poep en er werd overal maar een stang in gehangen.. naar....

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:49

Ik heb er ook een slechte ervaring mee..
Schrok gewoon hoe de paarden erbij stonden en veel hadden er drukplekken op hun rug.
Verder liep er een paard van iemand hartstikke onregelmatig..
Laatst bijgewerkt door Cath op 16-01-12 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:53

iklieftponys schreef:
zou ik ook een pb mogen?
wij zijn ook druk bezig met het plannen van een strandrit, en met dit soort dierenmishandeling (want ja dat vind ik het) ga ik absoluut niet mee doen. alvast bedankt!

edit: zie nu pas de post die al geplaatst is. mijn excuses. :o

edit 2: toch niet deze site? http://www.manegegroot.nl/

Die site klopt ja.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:01

Wauw ik schrik hiervan! Dat is de manege waar ik als 8 jarige heb leren rijden! Heb daar 3 jaar gereden en toen waren de paarden OK. Wel in stands en de pensionpaarden in boxen, maar ja wist ik toen veel :o Kwamen wel veel Duitse toeristen altijd duinritten maken. Toen was de oude heer Groot nog staleigenaar. Weet niet wie er nu in zitten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:10

@Jenkins, jeetje dat topic :oo ik moest echt even naar lucht happen toen ik die foto zag..! Dat dat soort dingen nog gebeuren in NL :n (of nou ja misschien niet meer, maar 2007 is nog niet echt lang geleden..)

Nou TS je weet dat je daar niet meer heen hoeft.. Gelukkig vond je zoon het wel leuk :) hopelijk heeft hij het beestje een beetje netjes gereden :) .

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:33

Ook ik heb een jaar geleden op manege groot 1 uur vrij gereden in de binnenbak. Paarden staan idd in stands. Het poep licht door de hele gang. Ik reed op een fjord die alleen maar achter andere paarden aanwou. Kon niet eens normaal sturen. En van een tikje bokte hij. Ook hij werd met stang gereden en met een zadel wat volgens mij niet eens paste? De weide was een grote modderpoel en er stonden paarden bij waarvan de echt dat? Is dat wel een gezond paard? De pensionpaarden hebben wel een box alleen de manege paarden niet!:o Ook is er niet gekeken naar hoe we reden. Ze werden opgetuigd door irritante penny's die wisten alles beter blahblah. En niemand die er op lette hoe ik reed. Ook begon ik pas om kwart over. Moest ik na 3 kwartier stoppen hij reed namelijk gelijk mee in de les. Erg raar. Ik ga er nooit meer heen!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:18

Elma_ schreef:
Amira_ schreef:

De pensionpaarden hebben gewone stallen, de (meeste) manegepaarden en ponies stands, ik heb er een tijdje gereden vanaf mijn elfde en dat is toch al een poosje geleden. :D Ze hadden toen ook vaak jonge ponies. Ik ben wel eens op een schimmel gezet die na elke sprong zijn hoofd omlaag trok en begon te bokken als een malle, mocht ik een springlesje mee rijden omdat ik waarschijnlijk wel zou blijven zitten. }:0 Ik was toen een jaar of 14 dus zag er geen kwaad in, maar achteraf denk ik dat er fysiek een hoop mis was met dat dier.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:23

Ik herinner me trouwens nu ook dat ik geen paard zelf op hoefde te zadelen, dat kan dan zijn waarom ik geen stands gezien heb. Ik was geloof ik 15 of 16 en heb toen een buitenrit Zonder begeleiding gemaakt met een vriendin die net zo oud was als ik. Op dat moment was dat natuurlijk retestoer maar ons niveau was gevorderde manegelesniveau. Achteraf best wel onverantwoord om 2 pubers dan 1.5 uur het bos in te sturen met 2 paarden :j (die er overigens nog steeds goed uitzagen, en ook wel erg braaf waren :+ )

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:27

Dat zou kunnen, sterker nog als je buiten om bent gelopen kan het zijn dat je alleen de buitenboxen en het weiland hebt gezien (beide enkel bestemd voor de pensionpaarden). De lespaarden hadden daar altijd dubbelgevouwen wollen dekens in plaats van sjabrakjes en als ze de stallen schoon gingen maken reden ze met een tractor met een aanhanger met heel veel zaagsel door de stallen met stands heen gereden. Op de aanhanger stonden een paar mensen die de hele stofbende de stands in gooiden. Als je in de binnenbak reed had je al last van die stofbende, laat staan de paarden die op dat moment in de stands stonden.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:30

Ik heb geloof ik een buitenbak, en een weiland gezien (maar mijn geheugen laat me nog weleens in de steek :P ) Ik heb als het goed is ergens heeeeeeeeeeeeel ver op mijn mail nog wel fotos. Dat van die jutensjabrakken idd. Dat was toendertijd op mijn eigen manege ook heel normaal. wel 5 cm. dik.. Hoe kan een zadel dan ooit goed passen.. Maarja das een andere discussie.
Verder vond ik de paarden juist niet dof. Kom dit idd maar al te vaak tegen, doffe vacht, doffe ogen, maar dat vond ik meevallen. Maar goed het is 8 jaar terug, wat wist ik nou :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:48

Authentic schreef:
De lespaarden hadden daar altijd dubbelgevouwen wollen dekens in plaats van sjabrakjes

Goed gevouwen wollen deken is nog altijd een heel fijne sjabrak. Goed vouwen is de truc, maar wol is nog steeds de beste keus als onderlegger onder een zadel, alle moderne materialen ten spijt. Plus ideaal als zweetdeken na de rit en als nooddeken mocht er onderweg iets gebeuren.