Ik volg dit ook even. Ik heb dit jaar mijn diploma gehaald en ik heb een tussenjaar, en helaas nog steeds werkeloos. Ik word gewoon werkelijk nergens aangenomen terwijl ik echt niet zo hopeloos ben hoor heb een MBO grafisch vormgeving niveau 4 diploma. Naja. Ik wil dus mijn tijd nuttig besteden, ben net 3 weken in Tunesië geweest en het reizen spreekt me wel aan. Nicole (nicole @ bokt) wil ook zo'n werkvakantie doen, maar als ik nog een vervolgopleiding wil doen komt dat nogal onhandig uit gezien ze nu nog bezig is met haar laatste jaar
ook ik volg even, als alles meezit ben ik bijna klaar met mijn opleiding en het lijkt me super om ooit zoiets eens te doen. Ik roep dit al langer, maar als de opleiding af is is het toch wat makkelijker hé
En meiden, er zijn echt meer plekken waar je terecht kunt dan ik dacht! Ik heb nu contact met 3 ranches. Die uit Kansas, 1 in Californie, en 1 in canada. Het klinkt allemaal super. maar zijn allemaal heel verschillend! Genoeg keus dus!
@Martine, je hoor! Kansas: genoeg verhalen op bokt te lezen! Samenwerking van 3 ranches. Californie: arabieren fokkerij. oa trainen van de paarden, in de hand nemen van de veulens en helpen bij de bevalling.
Canada: guest ranch met verschillende rassen oa tenessee walkers. Trainen van paarden en helpen wat betreft de gasten. ritten, huishouden (eten ed) (:
Ik ben naar DGbarranch in Hanford (california) geweest en ik vond het erg tegenvallen. Zat alleen in een appartement. Buren waren ver weg (vond dit best eng). Ranch was wel heel erg gaaf! Er werd voornamelijk dressuur gereden. Werkweken van 60 uur is heel normaal + dat het rond de 40-45 graden was. Dit was voor mij teveel van het goede . Ik heb een gratis ticket gehad, omdat ik als groom mee vloog.
Ik ben vanaf mei 2012 ook vrij en mijn plannen zijn ook nog niet gemaakt. Ik wacht tot er wat op mijn pad komt, ik wil sws €4000 euro gaan sparen en dan gaan reizen. Het liefst naar Australië werken op een Ranch, maar Amerika lijkt me ook ontzettend leuk!
Ik zoek ook nog een 'maatje' om mee te reizen in het begin, ik ben van plan ongeveer 6 maanden te gaan. Wanneer en hoe en wat staan nog helemaal open
Ik heb al in een ander topic gereageerd wat hier ook over gaat. Dit lijkt me ook echt heel leuk om te doen. Ook ik ben na mei klaar met school. Maar omdat ik voor de zomer al plannen heb, lijkt het me leuk om rond september/ oktober voor een paar maanden tot een jaar naar de Vs, Canada of australië te gaan en daar op een ranch te werken. Weten jullie toevallig hoe dat met een visum zit? Ik had ergens gelezen over een working holiday visa, die is tot 12 maanden geldig, maar mag je daarmee gewoon op een ranch werken?
Ik zal morgen of overmorgen even een langer bericht hier plaatsen, om wat meer info te geven over hoe ik aan adressen gekomen ben. Ik krijg de laatste tijd vrij veel pb's met de vraag naar hoe ik het de afgelopen jaren heb gedaan en om niet telkens hetzelfde lange verhaal te hoeven typen zal ik het hier wat duidelijker neer proberen te zetten, wie weet hebben jullie er wat aan.
Fijne jaarwisseling alvast!
Sukana
Geplaatst: 31-12-11 20:51
@ NewYork, die in Canada vind ik erg leuk klinken!
@Sliertje, dat zou erg interessant zijn. Ben erg benieuwd
die in canada klinkt heel tof! Ik heb zelf echt al jaren niet meer dresuur gereden, enkel buitenritten en lekker crossen. western spreekt mij heel erg aan en wil dolgraag meer leren op gebied van paarden trainen etc en mij lijkt het ook heel tof om bijv op een ranch met runderen enzo te werken dat je die bij elkaar moet drijven en naar hun plek leid
Dus als er iemand is die hier ook zin in heeft....
Marloessjee
Geplaatst: 31-12-11 22:28
Damelza schreef:
kennen jullie dat heartland nog? op zo'n stal lijkt me wel echt ontzettend leuk
Jááá ik wou altijd op heartland werken. Met die kruiden enzo, wat een geweldige boeken waren dat in mijn 1ste jeugd
Is dat leuk? heb het wel eens voorbij zien komen maar vraag me af of het leuk is...
Bailusha
Geplaatst: 31-12-11 23:26
Ik ga dit jaar ook naar ergens gaan, heb ook al contacten gelegd voor die ranches in Kansas maar die van Canada lijken me ook wel interessant so
@ Sliertje: zou gewelig zijn als je even je ervaring zou kunnen delen, wat doet die ranch in Canada precies? Is het Western of Engels? Moet je betalen of is het ook werken in ruil voor voedsel en onderkomen? ...
@ New Yord: Jammer dat je zo vroeg gaat, ik ga pas in de late zomer waarschijnlijk. Ik studeer eind Juni af en ga dan paar maandjes werken voor het geld te verzamelen en dan, off we go!
Damelza
Geplaatst: 31-12-11 23:49
Marloessjee schreef:
Is dat leuk? heb het wel eens voorbij zien komen maar vraag me af of het leuk is...
ik vind het best een leuk programma maar je moet er niet te veel van verwachten maar het is wel leuk
sliertje
Geplaatst: 01-01-12 23:30
Om alle pb's die ik krijg globaal hier te beantwoorden even het volgende bericht Dat scheelt me telkens een lang verhaal typen. als jullie nog vragen hebben probeer ik ze hier te beantwoorden.
Mijn eerste buitenlandse stage heb ik via een kennis opgedaan, contact gelegd, ticket geboekt en gaan!
Als je nog geen adres hebt in amerika of Canada kun je eens kijken op http://www.yardandgroom.com op die site kun je heel veel paard-adressen vinden over de hele wereld. Dus daar moet wat voor je bij zitten!
w.b.t. visum; als je naar Amerika wilt, kun je 90 dagen aaneengesloten als tourist het land in. Op die manier kun je vrijwillig bij een stal gaan helpen. Je vermeld uiteraard NIET bij de douane dat je gaat werken/helpen, je gaat op vakantie als toerist. Zodra je zegt dat je gaat werken, heb je een werkvisum nodig wat vaak moeilijk te krijgen is in Amerika en handen vol geld kost. In Canada kun je 180 aaneengesloten als tourist het land in. Zelfde regels als Amerika, alleen mag je langer blijven. Wil je een half jaar, raad ik je aan naar Canada te gaan, makkelijker te regelen, mensen zijn vaak opener en meer vriendelijk dan Amerika. (mijn ervaring, hoeft natuurlijk niet overal zo te zijn.)
Zorg dat je een adres hebt in de plaats van aankomst die je op kunt geven bij de douane als daarom wordt gevraagd, dit mag ook van een hotel zijn. Men wil graag weten of je plannen hebt als je aankomt. "familie bezoeken" of iets dergelijks. Wordt je opgehaald van het vliegveld? Ja, mijn oom/tante/kennis. Waar ken je persoon van? wat kom je doen? hoe lang blijf je? hoeveel geld heb je mee? kun je wel 6 maanden leven zonder werk? hoe ga je dat doen?
Dit zijn allemaal vragen die ze bij de douane kunnen stellen, helemaal als je alleen reist. Niet bang worden is standaard voor deze mensen. Wees alleen voorbereid zodat je niet met "je mond vol tanden staat"
Zoek eens op "duderanch", dit is een ranch waar vakantiegangers komen om paard te rijden, jij zult ritten begeleiden te paard. Op die manier zie je veel van de omgeving en leer je heel veel leuke mensen kennen. Google, berdijf mailen, nette brief maken, ticket boeken, gaan. Zo simpel is het! Niet meteen verelden dat je voor kost en inwoning wel wil werken, kun je altijd nog zeggen. Meestal betalen duderanches je ook nog een bedrag per maand, of je werkt voor je ticket. Dat scheelt jou weer een hoop kosten. Als je tenslotte 6 maanden werkt, mogen zij best een vergoeding daarvoor betalen.
Wil je meer hoger niveau rijden of meer cowboy stuff doen, zoek dan eens op "wrangler" dat is een benaming die de cowboys hebben, daar vind je ook wel adressen voor. Er is zo veel te vinden!
Wil je op een spring of dressuurstal werken, ook daar is genoeg werk in te vinden. Wel is mijn ervaring dat de western bedrijven veel minder werkdruk hebben en minder prestatie gericht zijn. Zij werken ook meer als een familie, de springstallen e.d. zijn toch meer voor de sport bezig en de sfeer is anders. Niet negatief, maar anders.
Ik reed zelf altijd engels en vond het heel erg leuk om eens bij het western gedeelte te kijken, heb er enorm veel geleerd en heel veel mensen ontmoet waar ik nu nog contact mee heb.
Welke leeftijd hebben jullie? 17 of 18 is op zich wel jong, veel bedrijven nemen liever iemand die minstens 20 jaar is, met name omdat ze dan iets meer zekerheid hebben met het oog op heimwee e.d. Bereid je voor dat je afgelegen woont, misschien veel alleen bent en zelf het werk moet zien liggen. In NL leeft het heel anders. Als je hier tegen kunt, ga je een geweldige tijd hebben! Stel je daar op in, als je ervan uitgaat dat je elke week de kroeg in kunt, kunt gaan stappen in een discotheek o.i.d., dat is niet zo! Het uitgaan bij de cowboys bestaat voornamelijk uit een kampvuur maken, gitaar erbij en de buren bezoeken, en natuurlijk naar de rodeo's gaan.. Ik vind het heerlijk! maar er zijn genoeg die daar niet tegen kunnen.
@Ballusha; zeker hoef ik niet te betalen, je levert immers werk. En het is niet meer dan normaal dat je dan tenminste kost en inwoning krijgt. Ik heb bij bijna elk adres ook het ticket laten betalen. als je minimaal 3 maanden blijft werken, gaan de meeste bedrijven hier mee akkoord. Reken je uren maar eens om.. Natuurlijk ga je heen voor ervaring en plezier, maar niet meteen vooraan staan om te zeggen dat je wel voor bijna niks aan het werk gaat. als ze een "local" in moeten huren, kost het ook gewoon loon..
Rennie89
Geplaatst: 01-01-12 23:38
Sliertje als ik je post zo lees heb ik er nog meer zin in ik wil eerst wel mijn rijbewijs hebben, ik ben er nu mee bezig (pas 2 lessen gehad ivm 3 weken tussentijds in Tunesie zijn en toen de feestdagen) dus zodra ik mijn rijbewijs heb en wat geld voor tickets (heb nog steeds geen baantje, ze zijn verdomt moeilijk te vinden hier :'( ) ga ik meteen kijken of ik kan gaan wel wil ik van te voren 100% zekerheid hebben dat ik wel of niet een opleiding ga doen in september en zoja, welke. Zodat ik daar niet meer over hoef te stressen ach heb nog 5 maanden om alles op orde te krijgen
Ik ben 22 jaar, ben dol op fotograferen, vind stallen mesten etc niet vervelend, ben sociaal, kan ook prima op mezelf zitten, geen last van heimwee en vind rijden natuurlijk heerlijk Ik wil het liefst western doen, maar dressuur zou geen probleem zijn al heb ik inmiddels alweer 5 jaar geen serieus dressuur meer gereden en enkel recreatieve buitenritten Heb ervaring met hengsten, misschien dat dat ook handig is
Nicole
Geplaatst: 01-01-12 23:43
Sliertje: hoe je dat vertelt over dat uitgaan daar! HEERLIJK!! helemaal mijn ding ik zie me zo al zitten ok dat vuur super gezellig en gezellig naar rodeo's lekkere cowboys kijken hahah
Stap het liefst nu nog op het vliegtuig!
Edit: Renee zie je ons al zitten daar? wauwww
Laatst bijgewerkt door Nicole op 01-01-12 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Rennie89
Geplaatst: 01-01-12 23:43
Nicole schreef:
Sliertje: hoe je dat vertelt over dat uitgaan daar! HEERLIJK!! helemaal mijn ding ik zie me zo al zitten ok dat vuur super gezellig en gezellig naar rodeo's lekkere cowboys kijken hahah
Stap het liefst nu nog op het vliegtuig!
Als jij nou even een paar maanden sneller je school afrond