Buitenrijden met je hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Buitenrijden met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:30

Ja als ik even kan leen ik het paard van een stal genoot voor een heerlijke buitenrit met honden, die vind dat prima mijn ruin vind sowieso buitenrijden niets aan dus daar doe ik hem geen plezier mee :=
Ik hoop met mn jonge merrie wel met de honden op pad te kunnen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:31

Milan_lover schreef:
Ik ga het gewoon proberen denk ik! Lange riem mee, die ik aan mijn zadel kan clippen :)

Niet doen.
Je zegt dat je hond goed onder commando staat , dat is voldoende. En als je al een lijn wilt gebruiken, in je hand houden, niet ergens aan vast clippen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:42

Kuggur schreef:
Milan_lover schreef:
Ik ga het gewoon proberen denk ik! Lange riem mee, die ik aan mijn zadel kan clippen :)

Niet doen.
Je zegt dat je hond goed onder commando staat , dat is voldoende. En als je al een lijn wilt gebruiken, in je hand houden, niet ergens aan vast clippen.

Nee! Niet vastmaken aan je paard hoor! Zelfs het meest brave paard kan een keertje schrikken en aan de kletter gaan.
Als jij de hond zelf vast hebt kun je loslaten, anders wordt je hond meegesleept!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:26

Halsband zit losjes, dus dat is zowiezo niet zo ;) Hij krijgt al kans om te ontglippen als iemand de riem wat te strak houdt :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:23

Heel slim hoor Milan, als je hond er tóch uitglipt, wat is dán de functie van je lijn?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:24

Ja, goeie vraag, bedacht ik net zelf ook :+

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:18

Mijn vorige hond (helaas alweer 4 jaar overleden) ging vroeger steeds mee op korte ritjes of wandelingen en mijn toen nog jonge paard steunde enorm op haar...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nu heb ik zelf geen hond meer, maar neem soms de hond van mijn ouders mee naar stal en die vindt 't geweldig! Helaas is deze niet zo gehoorzaam, dus buitenritten lukken niet meer. Wel loopt hij de volledige afstand mee in de binnenpiste, grappig! Maar buiten heeft hij teveel jachtinstinct én beetje dominant naar andere honden dus kan je dat risico niet nemen vind ik...
Maar het is een droom! Niks zo heerlijk als je hond mee naar de paarden. Mijn vorige hond ging van nature ook véél voorzichtiger om met de paarden.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:18

Geweldig!!! Dit is ook echt een droom van mij! :D
Mijn hond (larbrador dame van 7,5) luisterd goed en zou het echt geweldig vinden: ik heb alleen wat betreft het paard/rijden niet die mogelijkheid.. :( Wie weet in de toekomst, het lijkt me echt ontzettend leuk! :D

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:20

Mijn hond gaat meerdere keren per week mee naar stal en op buitenrit.
Hij vind het helemaal geweldig, gaat goed om met de paarden en luistert fantastisch.
Het is een kruising jack russel x amerikaanse stafford en erg atletisch gebouwd. Hij houd dus ook de lange afstanden en de snelle galopjes goed bij.
Hij vind het helemaal fantastisch en zit ook vaak mijn paardje uit te dagen voor een wedstrijdje. (erg grappig die communicatie tussen hun). Dus bij mij is het zeker een succes en zowel paard als hond komen lekker aan hun frisse lucht en beweging!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:37

als wij met de wagen gaan, gaat de hond altijd mee. In het bos, kan hij er dan af,hij weet dat al precies. Soms als we onder de man gaan, dan zetten we de veewagen bij het bos en dan kan de hond ook mee. Hij blijft wel eens achter als we een flink stuk galoperen, maar komt er alitjd weer bij ;) . Voordeeltje is misschien dat onze hond, niet direct in andere honden geinterresseerd is, dat geeft gelukkig nooit problemen dus.

heb alleen deze nog op de pc.
Afbeelding

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:44

Gave foto Santos!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:58

ik neem onze herder ook wel mee. Hij mag los mee als ik over de waterschapspaden ga, maar als ik een stuk langs de weg moet gaat ie voor de zekerheid aan een stuk elastiek (wat ze voor paarden gebruiken om dhet hoofd naar beneden te doen) lekker lang en rekt ook nog s mee als het nodig mocht zijn. Maar eigenlijk is het helemaal niet nodig dat ie vast gaat. De andere 2 honden gaan niet mee, die leven hun eigen leven en zijn te klein om mijn paard bij te houden op de ritten die ik maak. Maar met de wagen gaan ze wel s mee.

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:58

Vandaag ben ik dan voor het eerst helemaal alleen met paard en hond op stap geweest. Het ging super goed. Timber luisterd erg goed en gaat ook niet verder dan een meter of 30 van mij vandaan! We hebben genoten!!

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:15

Dat lijkt me echt geweldig! Mijn hond luistert ook perfect, negeert andere honden en kan goed met paarden, maar is helaas schrikachtig en wil dan ergens met een boog omheen wat niet zo'n goede combinatie is als je een stuk langs de weg moet. Jammer!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:01

Langs de weg zou ik idd ook niet doen. Wij nemen alleen de hond mee als we direct uit kunnen rijden en de hond gelijk lekker los kan.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:12

Had al eens in het topic gezegd dat het ook een droom van mij is.
Moest ik nu een klein paard en een grote hond hebben, dat je in geval van nood (tegenkomen van anders hond ofzo) je de hond even kan vastnemen lijkt me nog handig. Ik was vandaag gaan buitenrijden en mijn mama was met de honden mee (mijn hond dus ook) nou dat komt toch niet goed. Hondje had last van plotse selectieve doofheid (terwijl ze wel gewend is om los te lopen) :D

En met de riem is toch ook niet handig (was enkel even voor de foto hoor ;) ) een tinkertank en een kruising chihuahua = geen goede combinatie :')

Afbeelding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:55

haha van die mooie rieten manden achterop.. hond erin en klaar is kees Maar t is wel een leuke foto!

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:17

Vroeger nam ik altijd mijn Maltezer mee.
Alleen de weg was een beetje lastig, want die ging gerust midden op de weg staan. Dus dan stapte ik altijd af en pakte ik haar op.
We hebben zelf een rugzak gekocht waar ze evenyueel in kon zitten als ze moe was, maar dat vind ze absoluut niets.
Vooral lichtrijden was niet haar favoriet, maar voor degene achter je is het wel hilarisch om te zien hoor.
De Border collie van mijn moeder ging ook altijd mee. Beide zijn er nu niet meer.

Verder heb ik een dove Dalmatier gehad die mee ging met de paarden en ook een Border Collie.
Nu heb ik een kruising vuilnisbak en een aussie toy.
Beide gaan altijd mee naar stal en de vuilnisbak soms wel eens mee op buitenrit.
Langs de weg en alles gaat prima.
De kleine gaat eigenlijk nooit mee, want die is nog veel te uitbundig en we moeten toch wel een flink stuk langs de weg.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:21

Mijn hond gaat mee als mijn vriend ook mee gaat op de fiets. Het is een kruising Duitse staande x Benner Sennen, en ze is echt een jager. Als mijn vriend en ik even niet opletten gaat ze met de neus over de grond de hele buurt verkennen en luistert ze ook nergens meer naar.....
Afbeelding

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:03

Ik heb een golden retriever, 6 jaar, niet in super conditie maar daar wor daan gewerkt, is echt niet bang voor paarden en mijn paard niet voor honden etc. Is het een idee om mijn hond aan de longeerlijn mee te nemen?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:12

Dat is zo lastig "inhalen"en laten vieren. Tenminste vind ik. Dat is dus de reden dat ik zo'n elastieke halsverlenger gebruik. Die klik ik vast aan het zadel en aan de hond . Mocht mijn paard wegspringen of iets (geeurd haast nooit hoor) dan kan mijn hond altijd weg doordat t uitrekt.

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:34

pipo schreef:
Dat is zo lastig "inhalen"en laten vieren. Tenminste vind ik. Dat is dus de reden dat ik zo'n elastieke halsverlenger gebruik. Die klik ik vast aan het zadel en aan de hond . Mocht mijn paard wegspringen of iets (geeurd haast nooit hoor) dan kan mijn hond altijd weg doordat t uitrekt.

Die kan ik natuurlijk ook gebruiken maar vind die zo kort :=

loveswhisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:30

die van mij gaan wel mee maar zij kijkt zelf wel goed uit

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:39

uggy schreef:
wie doet dit allemaal ,
ik ga het vandaag voor het eerst doen .....
lijkt me geweldig

Het lijkt mij ook geweldig!
Helaas heb ik geen hond. Maar pas heb ik het wel gedaan en dat was wel leuk!
Ik ging dus buitenrijden met mijn pony. En we zijn net van het erf af en dan komt de hond van stal achter me aan. Het is de hond van mijn oom en het is een leukerd hoor, maar hij luistert soms niet echt. Dus hij luisterde ook niet toen ik zei, dat ie terug moest. Die hond heeft het hele rondje achter me aan gelopen.
Het was wel leuk om één van mijn dromen waar te maken.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:16

Doe het nu sinds kort weer regelmatig. Was vorig jaar met mijn herder ermee begonnen maar omdat ik toen voor buitenritten toch vaak stukken langs de weg moest vond ik het minder handig. Sinds ruim een maand is mijn paard verhuisd en staan we midden in een bos waar honden ook los mogen lopen. Helemaal perfekt want we rijden zó het hek uit, hond vindt het helemaal geweldig en is enorm gefocussed op het bij ons blijven (paard houdt wel van tempo :D ) dus heeft geen aandacht voor andere (klierende) honden, als die echt komen lastigvallen worden ze door haar weggeblaft, ideaal dus voor paard en mij want soms komen ze uit alle hoeken en gaten. Paard vindt het duidelijk ook gezellig en lijkt met frisse buien wat minder "schrikkerig". Voel me altijd heel rijk als ik zo rij :o