Tsja...En nu ben ik écht bang.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:05

Oh Roos wat is je verhaal herkenbaar... Ja echt...

Ook ik heb een niet erg prettige ervaring buiten gehad (niet met [naam]) en zie/zag daarna overal spoken. In de bak had ik er totaal geen last van, maar alleen al bij het idee naar buiten te gaan, kreeg ik de bibbers... Ik voelde enorme spanning in mijn bovenbenen. Toen ik eenmaal op een stalletje stond vlak aan het bos, ben ik heel veel gaan wandelen met [naam]. Dat ging helemaal prima, het lag ook niet aan hem. Daarna ook een paar keer naar buiten met een vriendin die mij kon coachen, ook dat ging goed. Ik was er dus bijna...
Toen verhuisde ik naar mijn huidige plekje. Dit was in, denk ik, zo'n beetje de moeilijkste periode in mijn leven. Er kwamen heel veel dingen tegelijk op mij af.

En toen, in januari van dit jaar was daar íneens een onverklaarbaar grote angst... Achteraf denk ik dat hij zeker verklaarbaar was: ik had in die periode zóveel te verwerken dat ik natuurlijk verre van lekker in mijn vel zat.
Ik durfde niet eens meer alleen in de bak te rijden. De binnenbak waar ik al tig keer had gereden, daar durfde ik nu niet alleen naar toe. Alleen als m'n stalgenootje mee ging of een andere goede vriendin of een van mijn instructeurs, dan durfde ik te rijden. Ik stapte al op met compleet verzuurde bovenbenen. Dit ging uiteraard niet zo. Een tijdje was ik dan ook het plezier kwijt, ik wilde zonder angst rijden, maar dat lukte me gewoon niet. Samen met mijn instructrice ben ik ermee aan de slag gegaan. We hebben allerlei oefeningen gedaan en ik moest precies benoemen wanneer ik iets spannend vond en waarom. Tja...en die waarom was het moeilijkst.
Uiteindelijk werd ik mijn angst ook echt zat...zo zat... En toen overleed het paard van een goede vriendin. Het grote verdriet dat zij had, deed mij meer dan ooit beseffen hoe ik in mijn handjes mag knijpen met 2 kanjers die gezond zijn.

Dat was het keerpunt...de angst was ik al zat en dit erbij maakte dat ik in mijn daaropvolgende les tegen mijn instructrice zei dat ik het helemaal beu was en gewoon weer lekker wilde genieten. Haar reactie: "Ik vroeg me al af wanneer je dit zou zeggen!":P Die les heeft ze me hard aan t werk gezet. En vanaf toen ging het bergopwaarts. Langzaam durfde ik weer steeds meer...ik reed weer alleen, ik zette [naam] weer flink aan het werk (die heeft in mijn 'angst-tijd' natuurlijk amper hoeven werken dus was wel wat verwend :oo ).
Ik heb een clinic 'Omgaan met obstakels' gevolgd, waar het niet zo zeer om [naam]'s reactie draaide, maar om hoe ík ermee omging, dat was tenslotte ook een voedingsbodem voor reacties van [naam]. Op dat moment besefte ik hoeveel mazzel ik heb met mijn lieve [naam]: de momentjes dat ik het spannend vond, nam hij me bijna letterlijk aan de hand mee "kom maar vrouwtje, dit kan ik wel!" Zo bijzonder. <3 Het deed mij beseffen dat ik [naam] echt kan vertrouwen en op hem kan bouwen. Het was tijd dat dat ook andersom kon...hij moet ook op mij kunnen vertrouwen. In de bak is dat geen enkel probleem, maar buiten nog wel.

Kort na de clinic had ik in mei een wedstrijd in Oosterwolde. Dit voelde als een enorme overwinning. We hebben daar sámen heerlijk gereden en echt genoten. Grenzen verlegd en plezier gemaakt. En t mooiste: op de terugweg van de bak naar de trailer zei de vriendin die met me mee was: Hee zie je wat je nu doet? Ik: :? "Je rijdt gewoon buiten op een lang teugeltje... MUTS!!!" Ik had t niet eens door, ik genoot.

In mei was er ook een groot weiland in de buurt van mijn stalletje open vanwege wedstrijden die erop gehouden zouden worden. Mijn stalgenootje moedigde mij aan en we reden erheen. Ik merkte dat ik de spanning niet meer in mijn lijf voelde, maar dat de angst puur in mijn hoofd zat (wat als...? ) en toch liet ik [naam] aan een lang teugeltje stappen...het vertrouwen was er... Op de wei reed ik eerst nog wat gespannen, vooral bij een galopje...wat als hij er vandoor gaat... Niets was minder waar, op een gegeven moment wilde ik zelf juist harder, maar [naam] zag daar het nut niet van in. :D
Heerlijk gereden daar en ik ben er die week zelfs nog alleen naar toe gegaan!

Sindsdien heb ik een paar keer uitgestapt buiten met mijn stalgenootje en haar paard. Aan een lang teugeltje en met vertrouwen. Heel bewust bezig met ontspannen en genieten. We zijn na een minuut of 15 omgekeerd want het rondje afmaken betekende twee hele spannende dingen tegenkomen, dat vond ik niet nodig. Goed eindigen was belangrijk! Het was heerlijk!

Inmiddels ben ik op een punt dat ik heel langzaam weer aan echt buiten rijden durf te denken, niet alleen voor mezelf, maar ook omdat ik vind dat [naam] dat verdiend. Ik ga de komende tijd wat ritjes plannen met vriendinnen die mij kunnen coachen. We komen er wel!

Moraal van mijn verhaal: erken je angst, ga er dwars doorheen en leer genieten. Je moet niets, je mág! ;)

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:25

Hé Roosje, eindelijk even tijd om hier te reageren.
Zoals je ziet ben je niet de enige en ook ik kan me aansluiten bij de rest. Wat zijn we ook allemaal raar he dat we het zo eng vinden maar het toch willen blijven doen :D

Ik heb mijn fjordje verkocht omdat ik er niet meer op durfde na een struikelpartij, dus ik begrijp je angst heel goed. Heb in het begin op andere paarden die angst ook gehad, maar dat is weggetrokken naarmate ik meer gereden heb en merkte dat niet elk paard hoeft te struikelen en dat ze niet altijd hoeven te vallen áls ze struikelen.
Ook heb ik na het zien van de 'koprol' van Mac echt gedacht dat ik mss zelfs niet op Angel zou gaan durven zitten... gewoon omdat ik zag hoe iets vanuit het niets zó heftig mis kon gaan...

Ik heb gemerkt dat het voor mij heel belangrijk was om alles in mijn eigen tempo te doen. Ik mocht rijden op Mac haar andere paard zolang zij in de kreukels zat en ben daarmee begonnen met: als ik er eerst alleen maar op hoef te zitten en meteen weer af mag stappen :D
Door de lat voor mezelf zo laag te leggen deed ik dat en omdat het goed voelde ben ik uiteindelijk toch gaan rijden.
Als je niet te hoge eisen aan jezelf stelt en geniet van wat je wel kunt en durft, dan ga je vanzelf een keer verlangen naar meer en daarmee krijg je ook genoeg moed om het te doen. Dan is het het juiste moment voor de volgende stap. Niet omdat iedereen om je heen zegt dat het maar es tijd is. Paardenmensen kunnen wat dat betreft vaak zo'n onbegrip hebben wb angst.

Wat mij geholpen heeft met Angel is het grondwerken en het opbouwen van een band. De eerste keer dat ik opstapte heb ik ook echt aan haar toe moeten geven dat ik het spannend vond en gevraagd of ze voorzichtig met me wilde zijn, net zoals ik dat met haar zou zijn. Klinkt beetje vaag mss, maar het was alsof ik haar hoorde zeggen 'vertrouw me maar!'.
Ik denk dat we vaak geleerd hebben onze angstgevoelens weg te drukken omdat je constant verteld wordt dat het paard voelt dat je bang bent en daar misbruik van maakt of zelf bang wordt. Maar ik denk dat het grootste probleem em zit in het feit dat een paard het voelt wanneer je niet oprecht bent: dus dat je je groot zit te houden terwijl je eigenlijk in je broek sch**t van angst. Daar raakt een paard meer van van slag dan wanneer je zegt: ik vind het hartstikke eng, maar we gaan dit samen doen en ik heb je hulp daarbij nodig.

Weet niet of je hier wat aan hebt en heb al veel mooie reacties gelezen van mensen hier. Fijn dat dit ook nog bestaat op bokt!
Gaat wel goedkomen met jou en Blue Roosje!! Eigenlijk is het al goed! ;) Blijf dromen over wat je wilt, maar vergeet niet te kijken naar wat je al hebt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:28

Skippy, heel herkenbaar, zo'n 'omkeer-moment'! :j

Ik heb dat destijds met mijn kwpn-er gehad: op een dag was ik aan het rijden en ze voelde zo fris en onrustig dat ik het niet prettig vond. Ik had toevallig net les en het eerste wat mijn instructrize zei was 'gooi die teugels los, handen heel ver naar voren!'
Dat leek toen heel tegenstrijdig, want ze ging al zo hard, maar ik deed het toch, want ik had veel vertrouwen in mijn instructrice en ik dacht ook dat als ik nu geen vertrouwen krijg, dan kan ik in principe ook niet blijven rijden, want dit zal ik vaker gaan tegenkomen. En het werkte! Odilla werd veel rustiger, niks meer aan de hand.
Dus ook nu nog als ik buiten rijd en het lijkt wat spannend te worden, doe ik mijn handen juist naar voren en geef Buzzy ruimte, en daarmee dus vertrouwen. Als je merkt dat er spanning komt, dan heel bewust dingen doen die bij ontspanning horen zoals teugels losser, je benen los laten afhangen, eens diep ademen en lekker uitzuchten. Misschien een tip ...?

Vickelientje, je zegt een waar ding, dat je moet kijken naar hoever je al gekomen bent in paats van wat je allemaal nog wilt! Da's altijd een goeie! :j
Laatst bijgewerkt door simodi op 24-10-11 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Tsja...En nu ben ik écht bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:31

Simodi idd, dat is ook wat mijn instructirce zei: in situaties waarin je angst hebt, precies het tegenovergestelde doen van wat je wíl doen. En heel bewust voelen en de aangespannen spieren ontspannen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:33

Skippy wat een ontroerend verhaal :j
Wat ik zelf het moeilijkste vind is aan jezelf toe te geven dat je bang bent.
En daarna toch doen ondanks dat je bang bent.
Het is een voortdurend afwegen wanneer geef ik toe aan de angst en wanneer niet.
Ik kijk nu per keer wat ik ga doen;
als ik ga buitenrijden en het voelt niet goed dan wijzig ik mijn plan.
Als ik wel ga buitenrijden en we komen iets tegen waarbij Kid zich op gaat blazen dan stap ik af.
Ik weet dat als ik afstap ze op mij vertrouwt en altijd rustig achter me aan komt.
Ik kan altijd ook weer opstappen.
Ik hoef niet meer van mijzelf te draven en galopperen als het niet goed voelt.
Toen ik voor het eerst na 2 maanden weer alleen buiten wilde rijden ben ik eerst gewoon aan de hand gaan wandelen om weer even aan alles te wennen.
Ik rij altijd alleen buiten dus moet ik oplossingen verzinnen die voor ons werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:37

Thanks Justkid, heb getwijfeld of ik het zou opschrijven, maar ik denk dat het leerzaam is. ;)

Erkennen dat je angst hebt, kan moeilijk zijn. Ik had er zelf geen last van, maar ja, eerlijk gezegd kón ik ook niet anders. Het was zo enorm allesoverheersend ineens aanwezig. En ik wilde er koste wat kost vanaf. Inderdaad is het je gevoel volgen: voelt het niet goed, dan je plannen zo wijzigen dat het wel goed voelt. De dingen oplossen met datgene waar je op kunt vertrouwen, afstappen, stappen ipv draven, enz...

En de juiste mensen zoeken om je erbij te helpen. Belangrijkste is dat die mensen begrijpen dat je angst hebt en dus niet zomaar alles wel even doet. Gelukkig ben ik die mensen tegengekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:39

Mooi omschreven Skip :j

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:44

he wat een goede verhalen hier he!
Dank aan de topicstarter. Ik vind het heel fijn om te lezen dat er heel veel mensen zijn die het rijden soms eng vinden.
Dacht dat ik de enige angshaas was.
Dit weekend nog naar buiten geweest...koud weer dus eng fris paard :D .
Ben met een een paar andere ruiters meegeweest met hele ervaren paarden en een heel rustig ritje gedaan. Ging supergoed, teugeltje lang om paard vertrouwen te geven.
Ik wil eigenlijk ook graag in mijn eentje naar buiten kunnen maar ik wordt daar zelf heel onzeker van en mijn paard dan dus ook . Dus dat doe ik dan maar gewoon nog even niet. Ik wacht nog even tot zij wat verder is (ze is pas 4).
Beetje bij beetje toch?
Paardje is ook nog met haar eigenaar gaan zwemmen in de zee (letterlijk). Ze vond het zo leuk dat ze bijna ging liggen in het water! Dus de onzekerheid komt echt van mij..dat geeft me vertrouwen. Dat het paard het dus eigenlijk heel goed doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:47

bethje31 schreef:
Beetje bij beetje toch?

Dat is idd heel belangrijk!!! Op jullie eigen tempo ermee omgaan! :j Zowel dat van je paard als jou, de langzaamste is bepalend...

Vick idd: paardenmensen kunnen soms zo begriploos zijn...niet snappen dat een ander angst kan voelen. Maar daar moet je eigenlijk lak aan hebben. T gaat om je eigen plezier en dat van je paard en niets anders! En niemand heeft daar iets over te zeggen.
Dat zeggen tegen je paard dat je t spannend vindt, is idd heel belangrijk. Dat helpt echt. Ik merkte ook dat ik in eerste instantie tegen anderen zei dat ik angst had en me tegenover [naam] groot hield. Hij prikte daar feilloos doorheen... Pas toen ik tegen hem 'zei' dat ik het spannend vond, voelde het ook beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:11

Heb dit topic al doorgelezen en nu tijd voor een reactie.

Mijn eerste paardrij-angst begon een paar jaar terug. Mijn toenmalige jonge paardje(5)schrok van iets op de weg,waardoor we koprollend de sloot ingingen,paard viel op mij en gevolg was paar maandjes gips en krukken...fysiek dan.
Geestelijk gebeurde er meer:ik werd bang,want ik realiseerde me dat het écht goed mis kon gaan.

Daar is mijn onzekerheid gestart.
Toen lange tijd een arabier gereden,die ik dus wél compleet vertrouwde,dit ging supergoed en met hem had ik geen angst meer.
Ik dacht dus ook dat ik eroverheen was.
Helaas dus niet..

Volgende paard werd een haflinger. leuk dacht ik.dat is een cool,relaxed ras...
Een van de eerste keren in de bak ontplofte hij totaal,de keer erop was het rodeo bokken---->hersenschudding.
Heb er nog maanden mee aangeklooid,maar nee,ik was écht angstig geworden.

Toen een leuke buitenrit gepland met een kennis,bij het opstijgen op het vrij grote paard(vind ik eng)voelde ik me al niet helemaal vertrouwd maar wuifde mijn gevoel weg.
Paard werd in het bos helemaal gek,bokken/steigeren en jahoor,ik klapte eraf,op mijn rug.
Stuitje gebroken en wervels beschadigd.

Dit allemaal heeft me ontzettend angstig gemaakt,en toch kocht ik mijn huidige pony.
Toen ik hem net had durfde ik niet te rijden.
En het gekke was,dat ik dit ook echt voor het eerst mijzelf toestond.
Ik mócht genieten van poetsen,wandelen,tutten. Ik hóefde niet te rijden.

het eerste buitenritje was met een stalgenote...en ging super. Ik kreeg wat meer vertrouwen.
En dat ging met ups en downs.
Ook mijn pony vertrouw ik 1000% op de grond. Als het eng voelt,stap ik af.
Daar schaam ik me niet meer voor,nee,ik voel me juist sterk omdat ik naar mijn eigen gevoel luister.
Bij alles wat ik doe,voel ik heel bewust.
Inmiddels durf ik weer écht te rijden en ben ik veel lange ritten aan het maken.
Maar ik luister naar mijzelf en voel wat het doet...is het niet okee,stap ik nog steeds af of rijd ik een ander weggetje oid.

Ik geloof niet meer in het mij toen wijsgemaakte zinnetje 'je mag een paard niet laten winnen'.
Het gaat niet om winnen.
Het gaat om leiding kunnen geven,en wat is er mis mee als dat lopend gebeurt ipv óp je paard?

Voor jou zou hetzelfde kunnen werken. Probeer je angst reëel onder ogen te zien.
Ja het kan misgaan. Ja,je kunt vallen.
je paard kan schrikken,struikelen...maar probeer vooral plezier te houden in je paard en het paardrijden.

Wat mij ook helpt,en wat ik soms nog doe,is een paar druppels Bach rescue remedie innemen.
Mij helpt dat,en of dat nou echt zo is of tussen mn oren...maakt niet uit...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:11

Ook ik herken jullie verhalen.
Ik heb een ontzetten lief en eerlijk paard, maar ik kan mezelf ook heel bang denken. "Wat als..." en "stel nou dat....."
Bij elke hond, auto, paraplu of wat dan ook zie ik mijn paard in gedachten al aan de kletter gaan, de weg op rennen, uitglijden................

Deze angst komt van mijn bijrijpaard, een hele pittige merrie met een gebruiksaanwijzing in het chinees. Zij kon 45 minuten hartstikke braaf zijn en van het ene op het andere moment veranderen in een monster. Rennen, omdraaien op de achterbenen, bokken, steigeren, de hele trucendoos ging dan open. Ik ben er regelmatig behoorlijk hard afgevallen en daardoor is mijn angst ontstaan. Ik heb jankend op haar gezeten omdat ik niet eens meer durfde te draven. Samen met mijn instructice ben ik toen helemaal opnieuw begonnen. Eerst longelessen, dan los stappen en later draven en galopperen. Ze is met haar paard samen met mij op buitenrit gegaan en zo heb ik heel langzaam mijn angst redelijk overwonnen, maar het paard heb ik nooit meer durven vertrouwen. Dus toen ben ik met haar gestopt en een hele tijd later heb ik mijn hele eerlijke merrie gekocht.
Maar hoe eerlijk en lief zij ook is, ik ben nooit helemaal van die angst afgekomen. Maar met hele kleine stapjes gaat het langzaam beter. Ik ben samen met een (hele lieve en geduldige) stalgenoot gaan buitenrijden, eerst een rondje uitstappen, toen een grote ronde stappen en daarna, op momenten dat het goed voelde, stukjes draven en galopperen. Een paar weken geleden heb ik me opgegeven voor een TREC-training en ik merk dat ik steeds meer vertrouwen in mijn paard krijg en daardoor ook weer meer ga durven.
Maar ik denk niet dat ik helemaal van die angst af ga komen. Er zijn nog altijd momenten dat ik mezelf bang denk.... En het heeft heel veel tijd nodig.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:27

Bedankt voor het delen van jullie (uiteindelijk :D) positieve verhalen! Echt heel fijn om te lezen dat ik laaaaaang niet de enige ben en de kans groot is dat het vertrouwen echt wel weer terug komt. Ik moet het gewoon tijd gaan gunnen, mijn eigen grenzen bewaken zodat het echt leuk blijft. Ik heb één stalgenootje waarvan ik weet dat ze me zeker kan helpen. Zij vindt het best wanneer ik af wil stappen of een stukje wil wandelen en zij en haar paard stralen veel rust uit. Verder zal ik ook alleen op pad moeten (WILLEN ;)), maar dan begin ik gewoon aan de hand en zie ik wel wanneer en of ik erop klim.

De chirurg vertelde me vandaag dat ik de komende (8-10 :oo) weken beter nog niet kan gaan rijden. Ik kan beter mijn lichaam wat meer de tijd geven om te genezen, want als ik nu val, of alleen maar verkeerd afstap of wat dan ook, dan breekt het weer. Zodra ik een beetje fatsoenlijk in de bak kan rondlopen ga ik lekker aan het grondwerken :)