Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:38

liedje89 schreef:
HorseTopShop schreef:
Het is alweer 14 jaar geleden dat ik mijn ruiterbewijs (en menbewijs trouwens ook) heb gehaald. Misschien is er dan een hoop veranderd in die tijd. Maar ik kan me niet voorstellen dat als je 60 cm moet springen, je dat doet, de examinator een slechte bui heeft, je erop laat zakken.

Deze ruiters reden zowel op het fietspad als op de stoep, dravend langs alles en iedereen (iedereen met een ruiterbewijs weet dat je fietsers e.d. stapvoets passeert) En dan ook nog met 2 naast elkaar wat al helemaal niet past op een fietspad. Ruiterpaden heb je hier trouwens niet. Wij moeten hier op de weg.
En ja, er zijn genoeg automobilisten waarvan ze het rijbewijs af moeten pakken.

Tuurlijk niet, maar de een doet moeilijk als je paard (bij wijze van) een oor de verkeerde kant op draait en de ander gaat zich pas druk maken bij een vliegende galop.

Kan ik me niet voorstellen. Dan moet iedereen ook maar zonder rijbewijs gaan autorijden.
Het gaat erom dat je de verkeersregels etc. leert.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:40

Ik gooi het over een andere boeg.

Ze hebben niet voor niets verzonnen dat je pas met 16 op een brommer mag en tegenwoordig dan ook al van alles moet.
En helaas krijgen aantal jongeren het dan voor elkaar helmloos met 70 km/u een brugpeiler te rammen.
Eeuwig zonde van die kinders..
Zelfde met 18 jaar, dan mag je autorijden, ze hebben uiteindelijk zelfs een rijbewijs voor beginnend bestuurders uitgevonden.
En ja, wederom aantal jonge mensen die zichzelf te pletter rijden.

Jong zijn heeft nou een maal in zich dat je soms minder goed de risico's ziet, dat heb je op dat moment alleen nog niet door.
Je moet dan eerst oud en grijs worden en dan denk je Sh!t!!! dat ik dat ooit durfde en dat dat goed is gegaan!!!

En dat minder goed zien van risico's hoort nou eenmaal bij het jong zijn, want zonder risico's nemen
en met teveel angst zouden we nooit op een fiets gaan zitten en 100x vallen voor we kunnen fietsen bv.

Ik denk dat er best wel jonge paarden bestuurders zijn die zich netjes aan de regels houden.
Maar kennen ook al die ruiters het recht doorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang gebeuren?
Want je moet wel weten wat wel en niet mag en kan.

Gewetensvraag, wie steekt zijn hand uit als hij afslaat als hij paard rijdt?
(mij hebben aantal fietsers op de rotonde eens vierkant uitgelachen, want ik reed met uitgestoken hand,
zij crossten zo in de rondte.. groepje van jaar of 14...... tot grote ergenis van de automobilisten,
die voor jan-joker stonden te wachten.)

Kortom, verkeers theorie voor ruiters, die eigenlijk nog geen goede theorie voor een ander voertuig hebben gedaan, is geen overbodige luxe.
Of dat een examen moet zijn of een ouder die dat bij zijn kinders inpepert kan je over discuseren.

Kinderen in het verkeer zijn altijd een risico, omdat ze het gevaar niet altijd zien en impulsief zijn.
Of ze nou fietsen of autorijden of skaten.... Echter met een paard kan je wel heel veel meer schade
aanrichten aan anderen dan met je fietsje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:42

mick75 schreef:
Ik heb zowiezo nooit begrepen dat iedere gup met een pony zomaar de weg op kan, zonder enige vorm van opleiding whatsoever.

Goed, een paar voorbeeldjes uit de dagelijkse praktijk op plaatsen waar regelmatig kinderen zonder begeleiding buitenrijden. De eerste is bij een kinderboerderij (die niet meer bestaat of in elk geval niet meer de zelfde eigenaar heeft en ook geen ponies meer heeft). Iedereen die zei dat ie zin had om te rijden mocht zo een pony pakken en het park in. Of je kon rijden deed er niet toe, van te voren werd je nog even verteld dat als je schopte hij ging lopen, als je harder schopte hij ging draven en als je nog harder schopte hij ging galopperen, als je wilde remmen moest je heel hard aan de teugels trekken en als je links wilde trok je aan de linkerteugel en rechtsaf aan de rechterteugel. Hoppa, kind erop en gaan met die banaan. Maar voordat ze in het park waren moesten ze nog wel even een drukke, doorgaande weg oversteken of een stukje omrijden en eronderdoor, dat deed dus niemand. Wel moest je als automobilist regelmatig in de ankers (de oversteekplaats lag niet erg overzichtelijk) omdat er een paar kindjes van een jaar of 8 in galop aan kwamen en geen zin hadden om te remmen, of het remmen niet bij lukte. En dan waren ze in het park, waar ze gewoon op het voetpad reden. Iedereen die in de weg liep werd aan de kant geschreeuwd en gecholden of gewoon omver gereden. Als je met de in de buurt gelegen manege een buitenrit wilde maken gebeurde het regelmatig dat je in rengalop gepasseerd werd door die guppen die niet konden rijden en alleen maar wilden galopperen.

Een ander voorbeeld: Het dorp waar de mijne staat. Een echt paardendorp en ook daar heb je een paar kinderen van grofweg tussen de 10 en de 12 jaar oud met Shetten. Zij kunnen best rijden op zich, helaas lijken ze dat te vergeten zodra ze het erf afgaan. Rijden midden op de weg, hun pony's schieten alle kanten op de weg over, schelden en tieren. Zij zijn ook van mening dat iedereen maar voor ze aan de kant moet en alles moet wijken voor hun pony's.

Nog een voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk: Een clubje volwassenen van een pensionstal, die als hobby heeft op zondagmiddag met mooi weer een buitenrit te maken en meteen even goed bij te kletsen. Zitten de helft van de tijd achterstevoren op hun paard, hebben totaal geen oog voor wat er om ze heen gebeurt en rijden lekker stapvoets, achterstevoren, in het midden van de weg. Dat er een hele file achter ze ontstaat hebben ze niet eens in de gaten en ook zij zijn alles behalve vriendelijk als je ze vraagt of ze ook af en toe even om zich heen willen kijken. En omdat de kopruiters veelal achterstevoren zitten hebben ze ook geen idee wat ze tegemoet komt en dat heeft ook al een keer een trekker in de sloot betekent. De kopruiters hadden de trekker niet zien of horen aankomen, zo druk waren ze in gesprek, en de trekker wilde liever geen paard met ruiter op z'n motorkap. Moet wel toegeven dat hun paarden wel echt verkeersmak zijn.

Ik denk toch dat het meer zegt over de mentaliteit van het paardenvolk in jouw dorp dan over het nut van willekeurig welke regels.

Ik denk ook niet dat regels of ruiterbewijsverplichtingen ook maar enige invloed daarop hebben; alleen al gezien het feit dat die boer liever de sloot inrijdt dan dat ie gewoon even wacht en dat paardenvolk zichzelf in de problemen laat helpen.

Nogmaals; laten we dan ook examens invoeren voor het recht op het produceren van nageslacht........

Sjolvir schreef:
Ik gooi het over een andere boeg.

<knip>
Kinderen in het verkeer zijn altijd een risico, omdat ze het gevaar niet altijd zien en impulsief zijn.
Of ze nou fietsen of autorijden of skaten.... Echter met een paard kan je wel heel veel meer schade
aanrichten aan anderen dan met je fietsje.

Niet om het een of ander, maar als het op de hoeveelheid schade aankomt spant de jeugd-in-auto toch echt de kroon in deze context! Niet alleen in aantallen, maar ook in de omvang van de schade per geval......

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:04

Heel herkenbaar sommige stukjes hier! Ik pleit al jaren voor een soort van rijbewijs voordat je alleen met een paard naar buiten mag, ongeacht je leeftijd. Dacht vroeger ook dat het ruiterbewijs hier voor was maar inmiddels weet ik beter.

Helaas zijn bij mij op stal ook een paar dames (40+) die met de super verkeersmakke pony's midden op het fietspad rijden veel al achterstevoren en raar opkijken als ik er wat van zeg als ik er achter rijd. (Ik vind het a-sociaal dat zij zo rijden en levensgevaarlijk maar benoem alleen het laatste)

Als ik afsla steek ik altijd mijn hand uit, zowel op het paard als op de fiets en ik erger me groen en geel aan mensen die dat niet doen. Werd vorige week in Kroatie nog uitgelachen dat ik mijn hand uitstak terwijl we met de paarden op een 80km weg reden toen we een weiland inreden, daar gelden totaal andere regels maar dat terzijde :+ (nog een gewetensvraag: Als je al iets uitsteekt, is het dan je hand of je zweep? tijdens mijn ruiterbewijs jaren terug kregen we nl te horen dat je dit nooit met je zweep dient te doen.)

Tuurlijk merk ik ook dat het voornamelijk jonge ruiters zijn die brokken maken maar zij niet alleen. Daarom pleit ik voor een rijbewijs ongeacht de leeftijd.

Over het ruiterbewijs en makkelijk halen: Ik had 1 fout tijdens de theorie en voor mijn gevoel ging de praktijk vreselijk omdat ik op een manege paard reed die ik niet fijn vond. Toch gehaald terwijl lang niet iedereen het gehaald had. Weet dus niet wat er van waar is. Ik heb hem overigens in 1998 gehaald.

daNiielle_

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:08

Je kan de ruiter wel een 'rijbewijs' geven, maar maak dan ook voor het paard een rijbewijs.
Zorg dan voor cursussen om je paard verkeersmak te maken. :)

Ik rijd echt al sinds ik klein was buiten, pony's/paarden weten niet beter, en was wijs genoeg om gevaren situaties in te schatten.
Nu nog, zie ik een traktor dan draai ik me om of ga in een weiland. Terwijl ik weet dat mijn paarden daar nooit van zullen schrikken.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:30

Ikke zei:
Citaat:
Laten we regels maken zodat niet elke randdebiel kinders op de wereld mag zetten.......

Ikke zei:
Citaat:
Nogmaals; laten we dan ook examens invoeren voor het recht op het produceren van nageslacht........

Ik begin me een beetje zorgen om je te maken Ikke. De laatste tijd doe je zulke rare uitspraken. In een ander topic over een dominant paard, schreef je, dat je die maar flink onder zijn pens moet schoppen en nu schrijf je in dit topic, weer allerlei gekkepraat.
Dit topic gaat over jonge kinderen die zonder enige proeve van deskundigheid, met hun pony de openbare weg op mogen en daarmee het leven van henzelf en dat van ons in gevaar kunnen brengen.
Heeft toch niets te maken met voortplanting van het menselijk ras?
(Denk jij, dat je slaagt voor het examen? :D )

HG.A3

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:35

Pentax schreef:
Ik mocht ook pas alleen naar buiten toen ik een ruiterbewijs had. Je leert daar zo ontzettend veel va tijdens de praktijk en theorie oefeningen.

Eens.
Ik mocht ook echt niet over straat zonder begeleiding voor ik mijn ruiterbewijs haalde. Die haalde ik vlak nadat ik 12 geworden was. Vervolgens mocht ik tot mijn 16e niet alleen over straat met paard. Dat heb ik afgedwongen door het op stages gewoon lekker wél te doen en nu begeleid ik de ritten en maak ik ze alleen verkeersmak. Ook is er altijd iemand op de hoogte. Respect voor het verkeer heb ik en krijg ik in bijna alle gevallen ook van medeweggebruikers.

Wij verhuren een paar van onze paarden en pony's en de meisjes die er mee rijden mogen nu met ons mee naar het bos. Maar die hebben allemaal eerst het ruiterbewijs behaald. :) De theorielessen hebben we toen zelf verzorgd en we hadden al geoefend hier in het dorp.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:38

Adrian schreef:
Ikke zei:
Citaat:
Laten we regels maken zodat niet elke randdebiel kinders op de wereld mag zetten.......

Ikke zei:
Citaat:

Ik begin me een beetje zorgen om je te maken Ikke. De laatste tijd doe je zulke rare uitspraken. In een ander topic over een dominant paard, schreef je, dat je die maar flink onder zijn pens moet schoppen en nu schrijf je in dit topic, weer allerlei gekkepraat.
Dit topic gaat over jonge kinderen die zonder enige proeve van deskundigheid, met hun pony de openbare weg op mogen en daarmee het leven van henzelf en dat van ons in gevaar kunnen brengen.
Heeft toch niets te maken met voortplanting van het menselijk ras?
(Denk jij, dat je slaagt voor het examen? :D )

HG.A3

:= Kan hier wel een beetje om lachen :=
Niet zozeer om het idee erachter, maar het zijn wel mooie opmerkingen :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:43

HorseTopShop schreef:
liedje89 schreef:

Tuurlijk niet, maar de een doet moeilijk als je paard (bij wijze van) een oor de verkeerde kant op draait en de ander gaat zich pas druk maken bij een vliegende galop.

Kan ik me niet voorstellen. Dan moet iedereen ook maar zonder rijbewijs gaan autorijden.
Het gaat erom dat je de verkeersregels etc. leert.

Tuurlijk niet, maar het Auto-rijbewijs is ook te behalen via een gestandaariseerd examen waarbij strenge cOntrole Op de Kunde van de examinator. Bij het koetsiersbewijs is dat iig echt niet zo, wij hebben cursussen gegeven waarna de ene examinator drijgde met het volgende jaar zakt de helft ALS jullie niet snel verbetere waarbij de andere helft zonder aanmerkingen door het examen fietste.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:47

ik las net wat en toen moest ik er ineens aan denken dat een ander span met paarden mij een keer inhaalde in de draf (het was een heel hectisch span met jonge haflingers) waardoor idefix op de kletter ging :o Mogen spannen elkaar eigenlijk inhalen in draf?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:56

Is geen wet tegen maar beleefd is het niet

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 00:11

En wat is trouwens het probleem? Als de jongere dames hier het er niet mee eens zijn omdat ze die regels toch wel kennen, dan halen ze die test toch met vlag en wimpel? Verkeersbasis kennis kan nooit kwaad. Misschien dat je vrijgesteld word als je al een ander rijbewijs hebt,het gaat om de verkeerskennis.
Ik heb trouwens wel veel geleerd van het fietsexamen. Net als het ruiterexamen. Bij mij was het dat ik moest bewijsen dt ik verantwoordelijk genoeg was door dat te halen.
Heb er nu nog veel baat van! Alleen nadelig dat het meteen weer 200+ euro moet kosten terwijl het vrijwillig is. (dan is de drempel te hoog)

@daantje12 je verwoord heel goed wat ik bedoel. Als je weet dat je paard dermate moeilijk gaat doen, dan neem je absoluut de keuze om niet deel te nemen in het verkeer met dat paard. In jouw post lees ik echter dat je hier niet eens aan denkt. Dat is het punt verantwoording dat je gewoon mist op die leeftijd.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:20

mick75 schreef:
Volgens mij is het in Belgie trouwens al zo dat er leeftijdseisen zijn aan het buitenrijden. Voor de Belgen onder ons, klopt dat en zo ja, hoe zit dat dan precies?

Ja dit klopt. In België is er een leeftijdseis. :j

Je moet minstens 12 jaar zijn om buiten te mogen rijden onder begeleiding van iemand die minstens 21 is.
En je moet 14 zijn om onbegeleid op de openbare weg te rijden met een paard/pony.
Dit geldt trouwens ook voor mensen die een paard aan de hand leiden. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen effectief rijden of het dier begeleiden aan de hand.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 00:23

Nou dat is een punt waar onze zuiderburen goed over hebben nagedacht. Kan alleen maar hopen dat Marianne Thieme hier ook wel eens meeleest en dit in gedachte neemt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:34

Eigenlijk, nu ik erover nadenk.
Echt jeugdige ruiters kom je hier amper tegen op de weg...
Heel occasioneel met vader of moeder ernaast op de fiets, op weg naar de ponyclub.

Ze zijn daar eigenlijk best wel strikt in hier, vind ik.
Als 13-14-15 jarige verzorgde ik met een club vriendinnen enkele oudere pony's van iemand uit het dorp.
We mochten dan rijden in de tuin van de eigenaar, waar ook de stallen stonden.
En in de zomer stonden die pony's altijd op een weide verderop in het dorp.
Dan moesten we ons steeds van te voren bij de eigenaar melden en kregen 1 halster en 1 touw mee per pony, om ze te voet op te gaan halen. We moesten het niet in ons hoofd halen om een hoofdstel ofzo mee te pikken, want we mochten de pony's niet rijden over de openbare weg van die man.
Nu ben je als 13/14 jarige natuurlijk best inventief met 1 koord en 1 halster en op die binnendoor-weggetjes deden we soms wel ondeugende dingen. Maar moest die eigenaar dat geweten hebben, dan waren we er mooi bij geweest, vermoed ik. :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:40

Het gaat mij niet perce om een verplicht examen maar als dat gewoon het huidige ruiterbewijs/koetsiersbewijs zou moeten zijn kan je mensen IMO net zo goed een liedje laten zingen. Examinatoren houden zich aan verschillende standaarden, theorie examens zijn doodsimpel en bevatten relatief weinig vragen over verkeer, het praktijk examen mag gedaan worden met dood brave slome knollen en lastige paarden worden min of meer uitegesloten van deelname.

Ik zou voor een soort brommer certificaat zijn hoor. Maar dan wel door het cbr en een praktijk examen lijkt mij gewoon weinig nuttig omdat iets wat je op een paard kan soms niets zegt over wat je met een ander kan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:15

Mijn dochter van 10 rijdt ook stukjes alleen over de openbare weg. Zij mag van mij naar een vriendinnetje twee kilometer verderop rijden. Maar daarvoor moet ze een stukje over een B weg met een brede berm. Met het instellen van zo'n examen/rijbewijs wat ze duidelijk nog niet gaat halen omdat ze de toets nog niet snel genoeg zal kunnen lezen en gebrek aan woordbegrip zou dat betekenen dat ze dat wettelijk niet meer mag. Van mij zal ze nog steeds mogen gaan dus ik ben dan als ouder in de ogen van een aantal van jullie onverantwoord bezig.

Echter; ik ken de situatie ter plekke, mijn kind en de pony. Dit maakt voor mij dat ze dit prima aankan. Dat bewijst ze ook keer op keer door gewoon netjes van A naar B te rijden zonder brokken te maken. Ze weet ook dat ze op bepaalde plekken zeker niet met de pony gezien moet worden want dan heeft ze een heeeeel groot probleem.

Opvoeden betekend ook los durven laten en een kind verantwoordelijkheden geven die het aankan. Daarbij kijk je naar het individuele kind en niet naar de gemiddelde leeftijd. Uitgaan van gemiddelden geeft altijd het negatieve effect dat sommige kinderen verantwoordelijkheden krijgen waar ze nog niet mee om kunnen gaan terwijl anderen soms jaren afgeremd worden terwijl ze de verantwoordelijkheid prima aan kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:05

Pentax schreef:
En wat is trouwens het probleem? Als de jongere dames hier het er niet mee eens zijn omdat ze die regels toch wel kennen, dan halen ze die test toch met vlag en wimpel?

:D

Citaat:
@daantje12 je verwoord heel goed wat ik bedoel. Als je weet dat je paard dermate moeilijk gaat doen, dan neem je absoluut de keuze om niet deel te nemen in het verkeer met dat paard. In jouw post lees ik echter dat je hier niet eens aan denkt. Dat is het punt verantwoording dat je gewoon mist op die leeftijd.

..en dat de degenen die dit niet begrijpen het daar niet mee eens zijn is nu net allebei deel van het probleem.

@Anne GTI; het gaat goed tot er een keer iets onvoorziens gebeurt. Net dát is in de openbare ruimte geen onzekerheid en evenmin is er een grens aan de escalatiemogelijkheden.
Jouw 10-jarige is dan speelbal van de omstandigheden en de rest van de samenleving loopt de risicos.
Heeft jouw dochter een valhelm op?
Waarom? Omdat er niets fout kan gaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:09

Luckystory schreef:
mick75 schreef:
Volgens mij is het in Belgie trouwens al zo dat er leeftijdseisen zijn aan het buitenrijden. Voor de Belgen onder ons, klopt dat en zo ja, hoe zit dat dan precies?

Ja dit klopt. In België is er een leeftijdseis. :j

Je moet minstens 12 jaar zijn om buiten te mogen rijden onder begeleiding van iemand die minstens 21 is.
En je moet 14 zijn om onbegeleid op de openbare weg te rijden met een paard/pony.

Dat is alvast wát.
Nu nog een eis aan de kennis van de verkeersregels.

Er is in België trouwens ook verschil mbt de ´positie´ van het rijdier in het verkeer.

Citaat:
Dit geldt trouwens ook voor mensen die een paard aan de hand leiden. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen effectief rijden of het dier begeleiden aan de hand.

Idem in NL.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:16

Ik ben wel een voorstander voor strengere regels in het verkeer voor alle ruiters, niet alleen de mensen jonger dan 16. De regels die er zijn, zijn niet eens bekend, niet onder automobilisten, niet onder ruiters, en zelfs de politie weet het lang altijd niet. Zo zijn er al bekenden van mij staande gehouden voor het rijden zonder cap, wat niet eens verboden is.
Ik heb zelf nooit een ruiterbewijs gehaald, ben altijd op gezond verstand doorgekomen, maar helaas zie ik ook genoeg mensen rijden die echt wel hun ogen mogen openen voor al het gevaar. Als ik voor die mensen mijn ruiterbewijs zal moeten halen, dan is dat maar zo. Er zijn altijd mensen die het wél kunnen, maar ik ken ook mensen die zich prima kunnen redden met een auto, zonder rijbewijs en zonder de juiste leeftijd, die laten we ook niet zomaar de weg op, dus waarom een paar dan wel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:19

Huertecilla schreef:
Er is in België trouwens ook verschil mbt de ´positie´ van het rijdier in het verkeer.

Ik denk het niet.
Ik heb gisterennacht naar aanleiding van dit topic de Belgische wegcode nog zitten uitpluizen en een paard wordt net als in Nederland gelijkgesteld met een motorvoertuig.
Wel staat er expliciet in de wet dat 'er gebruik mag gemaakt worden van bermen die even hoog liggen als de weg, mits daarbij geen andere weggebruikers in gevaar gebracht worden.' Wat in België concreet wel inhoudt, dat je bijvoorbeeld naast het fietspad zou mogen rijden. (Hier zijn namelijk bijna geen aparte fietspaden. Eerder wegen met een fietspad naast, al dan niet gescheiden door een berm en ook nog een berm aan de andere zijde.) Dat zou dus wel wettelijke mogelijkheden geven op bepaalde 70km/u wegen om niet op de weg te moeten rijden.
Verder wordt ook benadrukt dat er absolute controle moet zijn over het rijdier of voertuig. Dus met 'hij schrok' ga je er ook in België niet komen...

Nog even voor de volledigheid: Met een aanspanning moet je trouwens 16 zijn voor je jezelf op de openbare weg mag begeven.

Lectuur:
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/verkeer_paarden_nl.php
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/108-art8
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/109-art9

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:21

ik vind het totaal niks met leeftijd te maken hebben, en vind het dan ook een rare vergelijking.

iemand van 13 kan meer te zeggen hebben over zijn of haar pony dan iemand van bijvoorbeeld 20 dat wil dus niks zeggen.
maar ik denk dat het een beetje met opvoeding te maken heeft ivm verkeersregels, want dat is waar je nu eigenlijk over struikelt dat mensen de verkeersregels niet kennen, en niet het feit hoe oud men is of waar ze op rijden of op zitten.

ik vind dat men verplicht is en ook als ouders je kinderen goed de regels van het verkeer te leren voordat men gebruikt maakt van de wegen of dit nu lopend, fietsend, kruipend of wat dan ook is. en dat men ook leert wat de eventueele gevolgen kunnen zijn, want die worden vaak toch achterwege gelaten bij jongere kinderen waardoor ze zoiets hebben van, waarom zou ik me hand uitsteken of waarom dit of dat. terwijl als je pas echt deelneemt aan het verkeer en dan heb ik het over brommer rijden maar vooral over het auto rijden, weet je pas hoe gevaarlijk het is om die kleine dingen te laten.

ik was er zelf ook zo 1 hoor geen hand uitsteken etc, maar nu rijd ik auto en erger ik me daar aan.
ik zou het als ik het over zou mogen doen wel doen,

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:22

mischien is het iets om hier een stuk over in de wiki te schrijven over de regels te paard. of is deze er al

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:26

Huertecilla schreef:

Ik weet niet hoe dat ik Nederland zit, maar 'verkeer' is in België onderdeel van het curriculum van lagere school kinderen.
Van een 12 jarige zou je dus in principe mogen verwachten dat hij de wegcode behoorlijk kent mbt de positie waarin hij zelf verzeild kan geraken. (dus als fietser, voetganger, mogelijk ook ruiter?)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:29

Luckystory schreef:
Huertecilla schreef:

Ik weet niet hoe dat ik Nederland zit, maar 'verkeer' is in België onderdeel van het curriculum van lagere school kinderen.
Van een 12 jarige zou je dus in principe mogen verwachten dat hij de wegcode behoorlijk kent mbt de positie waarin hij zelf verzeild kan geraken. (dus als fietser, voetganger, mogelijk ook ruiter?)

In Nederland is dat ook zo, zowel theoretisch als praktijk, echter is dit alleen gericht op fietsen. Wel zijn enkele verkeersregels uitgelegd zoals dat er geen onderscheid is tussen iemand die naast zijn paard loopt of er op zit.