Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 17:31

Elanor schreef:
Oh, en graçias voor de tips met betrekking voor de boog! Die nemen we t.z.t. mooi mee. :j Mijn broertje heeft me weleens een lesje geprobeerd te geven met zijn boog - 45 pond geloof ik. Ik krijg de gemiddelde jampot wel open, maar daarmee kon niet eens ankeren. :')

Een aanvullend punt is dat te paard ´full draw´ alleen van afstand een punt is.
Het laatste stuk is meer dan de helft van inspanning/tijd en als je het bereik niet nodig hebt kan je beter een zwaardere pijl gebruiken.
Aangezien bij de paardenboog een houten pijl toch al noodzaak is, heb je die al.
Omdat je niet tot ´full draw´ trekt, is de pijllengte ook ineens niet meer kritisch.

De mongoolse duim-techniek is te paard wel essentieel; anders blaast de rijwind de pijl van de boog :)*
Dit is ook iets wat je met een parthenschot in de gaten moet houden. Dan moet je of je wijsvinger over de pijl leggen of kan je dat beter met de traditionele greep schieten.

Met een lagere treksterkte en geen full pull is die mongools routine ook geen amputatie van je duim zonder ring. Met ring is te paard nog zo simpel niet.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:53

Elanor schreef:
Maar... te midden van al die zooi heeft iemand er wel aan gedacht om een mierenhoop met paaltjes en rood-wit lint af te zetten. Ik kon me dus direct zó voorstellen dat die werkzaamheden nog best lastig waren: "Henk! Henk! Stop!! Achteruit!! Pas toch op met die bulldozer man! Je rijdt daar bijna over die mier heen!!" Vind ik dan toch weer sympathiek. :))

Rode bosmieren zijn wettelijk beschermd zelfs! :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:49

Atalanta schreef:
Elanor schreef:
Maar... te midden van al die zooi heeft iemand er wel aan gedacht om een mierenhoop met paaltjes en rood-wit lint af te zetten. Ik kon me dus direct zó voorstellen dat die werkzaamheden nog best lastig waren: "Henk! Henk! Stop!! Achteruit!! Pas toch op met die bulldozer man! Je rijdt daar bijna over die mier heen!!" Vind ik dan toch weer sympathiek. :))

Net voetgangers 8-)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:08

Wilde nog even wandelen, maar de regen kwam met bakken naar beneden dus het bos was zo modderig dat ik maar van heb afgezien. Lola verhaart ontzettend, dus ze stond te schuren bij 'haar' berkenboom. Ik loop met de poetskoffer het grasveld op: kwam ze meteen aandraven: "Jahaa! Bortsteluuuuhhh!" *\o/* Héérlijk zo staan roskammen, vastzetten totaal overbodig. :D

Atalanta schreef:
Elanor schreef:

Ik had ook al even zitten kijken. :D Het zullen wel Behaarde rode bosmieren (Formica rufa), Zwartrugbosmieren (Formica pratensis), Kale rode bosmieren (Formica polyctena) of Stronkmieren (Formica truncorum) zijn geweest. Die mag je als inheems beschermde diersoort (op grond van artikel 4(2) Flora- en faunawet juncto artikel 5 van het Besluit aanwijzing dier- en plantensoorten Flora- en faunawet juncto Bijlage 2 van dat Besluit) niet doden, verwonden, vangen, bemachtigen of met het oog daarop op sporen (Artikel 9 Ffw), opzettelijk verontrusten (Artikel 10 Ffw), hun nesten of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen beschadigen, vernielen, uithalen, wegnemen of verstoren (Artikel 11 Ffw) en ook niet hun eieren zoeken, rapen, uit het nest nemen, beschadigen of vernielen (Artikel 12 Ffw). Dus.... dat heeft Henk netjes gedaan! =:)
Huertecilla schreef:
Net voetgangers 8-)

Zelfde principe als 't Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 inderdaad. :D :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:32

Elanor schreef:
Zelfde principe als 't Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 inderdaad. :D :D

Tja, de loonwerkers kennen de spelregels ;)

Ik zit nog even met een hond op schoot van een :9k te genieten, dan een vette pijnstiller en met pielemans op pad *\o/*
Het dorpscentrum is afgesloten vanwege het feestprogramma tot 20 september.... :wow: dus om de afgesloten zone heen is het een puínhoop met twee-richtingverkeer door straten die voor één al smal zijn = perfect voor dressuur +:)+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:09

Huertecilla schreef:
Elanor schreef:

Tja, de loonwerkers kennen de spelregels ;)

Hohoho, voorlopig ben ik nog heerlijk student en of 't daarna loondienst wordt weet ik nog niet zo zeker hoor. :P

Vandaag hier noodweer: 't kwam met bakken naar beneden zetten. :wow: Gelukkig geen schade (elders in het land behoorlijk!), maar wel alles kleddernatte blubber en 't bos een zooi, blegh. Paarden hadden er ook géén zin in. Zo lukt 't ook niet met die positieve buitenrij-ervaringen. >;) Doe mij ook maar zo'n warm Spaans dorpsfeest...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:17

Elanor schreef:
Doe mij ook maar zo'n warm Spaans dorpsfeest...

... en alles met al maanden de lappenkap omlaag *\o/*

Gisteren liep het hier weer geweldig. Uiteindelijk waren we om middernacht bij aan astronomisch observatorium op 1300 m. hoogte...
De kopele was kapot dus waren de kijkers de parkeerplaats op gesleept. Een electronisch ding inclusief 8)7
Het blijft toch droog...

De hele familie zit inmiddels al op het strand bij Torremolinos; ik mag voor de dieren zorgen _/-\o_

Net te paard een pakje bij het postkantoor opgehaald. Stop voor de deur en het wordt gebracht :D

Vanmiddag even een borrel halen in het dorp als alle ruiters met hun miep in stippeljurk achterop paraderen.

Ben benieuwd wat het vannavond/vannacht wordt. Wij zijn vrij; opa neemt het grut mee naar de kermis.
De consejal de cultura van ons dorp heeft iets ´middeleeuws´ (mede)georganiseerd in de Collegiate.
Ik ben in voor alles en laat me graag verrassen, dus wil niets weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:50

Vanmorgen de paarden extra vroeg hooi gegeven en voor de zon de boel opwarmt op pad gegaan.
Nichtje uit NL in het zadel van pielemans.

Ik kreeg in het dorp een kop koffie aangeboden en dat mag je dan niet afslaan. Was wel aan de hoofdweg, maar pielemans blijft als een standbeeld staan waar ik hem vraag om te ´stop, blijf´ ongeacht wat er voorbij komt.
Het is hier heel normaal dat er een auto even stopt op de rijbaan voor een praatje of een snelle boodschap dus een paard wat gewoon rustig blijft staan is maar een halve versmalling.

Nichtje wist niet hoe ze het had zoveel als we gegroet werden. Ze proestte het uit toen zelfs de agenten in de patrouillewagen die ons tegemoed kwam uitbundig zwaaiden.

Ze kan er níet over uit dat we gewoon over de rijbaan gingen overal omdat er simpelweg geen ruiterpad, geen fietspad, zelfs geen berm ís. ´...maar, maar, maar.... hij schrikt nérgens van!!!´
Sterker nog ; ik moet een beetje extra opletten, want met zo´n meiske in het zadel is hij extra zorgzaam en als er een vrachtwagen of trekker te strak voorbij komt, wil hij daar nog wel eens tegen optreden :D Ik weet het, dus met het ontspannen níet beschermen belonen vóór hij daartoe besluit gaat het naadloos.

Die is de rest van de dag in de wolken door de ervaring met twee heren in het verkeer.

Henkje

Re: Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:13

Vandaag zou het warm worden dus zijn we richting grindafgraving gereden. Helaas was daar met geen mogelijkheid het water in te komen. Overal hekken en borden dat het gevaarlijk was. Nog gevraagd aan een meneer met een prachtige hond, maar die vertelde ook dat het niet mogelijk was.
Hij vond onze zadels zo prachtig en de paarden zo braaf dat ze rustig bleven staan onder het geklets. Hij was erg geïnteresseerd in Pollock en het ras :)

Op de terugweg zag ik een schedel liggen net achter een hek, met veel gepiel en een lange tak heb ik 'm kunnen pakken. Volgens mij is het van een ree. Pol bleef zo netjes wachten en vond het allemaal wel best.
Achteraan het zadel vastgemaakt en nu ligt ie hier. Echt een mooi ding :)

Nu lekker een ijsje eten en genieten van de laatste mooie dag!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:49

haha, nog een schedeljager. Ik heb er laatst ook eentje van een ree gevonden. Paardlief bleef ook netjes staan toen ik hem met een stok vanachter het prikkeldraad vandaan moest vissen. Die is onderhand wel wat gewend want ik vind altijd wel wat in het bos.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:34

O grappig, ik heb ook een hele schedelcollectie. En dit voorjaar nog een geweitak van een edelhert gevonden, die ging ook mee in de zadeltas. Kwam de boswachter nog tegen maar die zag 'm niet gelukkig, het paste precies. Heb ook wel eens een schedel van een schotse hooglander meegenomen in m'n rugzak... maar dat was te voet.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:12

hallo zeg, dan moet jij wel een grote rugzak hebben :D . Mijn binnenzak is gelukkig groot genoeg voor eentje van een ree maar voor die van een koe zou ik wat creatiever moeten zijn. Kwam ooit eens een dode ree tegen middenop het ruiterpad. Kreeg gelijk een visioen van ree achterop vastgebonden en thuis aankomen met de opmerking "we eten wild vannavond" ;) Heb hem opzij gelegd en 2 jaar later het schedeltje meegenomen. Ben niet zo van de roadkill op mijn paard :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:14

Dat klinkt wel tof, al die vondsten! Ik vind het al heel wat als ik uilenballen tegen kom om dan thuis uit te pluizen. Met mazzel kom ik dan wel eens een stukje muizenschedel tegen. :))

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:47

Natascha schreef:
hallo zeg, dan moet jij wel een grote rugzak hebben :D . Mijn binnenzak is gelukkig groot genoeg voor eentje van een ree maar voor die van een koe zou ik wat creatiever moeten zijn. Kwam ooit eens een dode ree tegen middenop het ruiterpad. Kreeg gelijk een visioen van ree achterop vastgebonden en thuis aankomen met de opmerking "we eten wild vannavond" ;) Heb hem opzij gelegd en 2 jaar later het schedeltje meegenomen. Ben niet zo van de roadkill op mijn paard :D

De schedel zelf paste precies. De horens niet, die staken aan weerszijden uit. Maar ik heb er vuilniszakken omheen gebonden met elastiek (dat soort dingen zit altijd standaard in die rugzak) zodat het wat minder opviel, had oppervlakkig gezien ook een grote tak kunnen zijn O:)
Te paard is lastiger, heb ooit eens tijdens een georganiseerde rit in Turkije een paardenschedel gevonden maar helaas niet mee kunnen nemen, had niks mee om hem in te doen. Op langere ritten hier op de Veluwe heb ik meestal wel een zadeltas mee en daar past aardig wat in.
En ook wel eens op vakantie een schedel gevonden van onbekend dier maar toen ik hem dichtbij bekeek, vlak voor mijn neus dus, kwam er een kleine schorpioen uit de oogkas gekropen, schrok me wild en heb hem weggegooid :+
Ik heb vandaag nog een deel van mijn schedelcollectie meegenomen naar werk (BSO), ze hebben soms dus ook nog een educatieve functie :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:28

Afgelopen zaterdag picknick-rit gemaakt. In de zadeltassen een picknickdeken, twee flesjes drinken en koekjes voor Joyce en mij, en een zak wortelschijfjes voor Lola. Onderweg kwamen we nog een groepje mensen tegen van het AZC hier in de buurt, die vonden dat het er leuk uit zag. :)

We zijn naar een stuk grasland gereden dat midden in het bos direct aan het ruiterpad ligt. Zadel los, Lo aan de wortelschijfjes en het gras en wij op onze deken in het zonnetje aan de koekjes. :D

Na 10 minuten bleek het helaas wel te stíkken van de spinnen die bovendien massaal gezellig bij ons op onze deken wilden komen zitten, dus het zat toch een beetje... kriebelig. Lo werd bovendien ook een wat onrustig van de massa's sprinkhanen die overal rondfloepen zodra je een stap zette in het gras. :+

We hebben dus niet zo lang gezeten en snel weer ingepakt. Toch was het voor herhaling vatbaar, maar dan zoeken we een andere picknickplaats. :))

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:17

Klinkt super! Jammer van de spinnen :)

Hier nog een (mislukt, camera deed stom) sfeerplaatje van gisteren.
En ik heb mijn ruiterboog binnen! Dus het schieten kan beginnen :)

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:06

Mmm, ik trek dit topic maar weer eens even naar boven toe, zonde als het wegzakt!

Hoe gaat het met het boogschieten Henkje?

Twee dagen geleden lekker met een stalgenootje op stap geweest. Dat wil zeggen: ik ben wat te groot voor mijn pony Lola dus ik ga met haar op stap aan de lange lijn. Mijn stalgenootje zat op haar paard. Ik was héél benieuwd hoe dat zou gaan, ik ga altijd alleen met Lo op stap en dan is ze prima op mij gefocust, ik vroeg me af hoe dat zou gaan met het paard van mijn stalgenootje erbij, dat is namelijk Lo's 'vriendin' in onze kudde. Ging dus echt tóp, zo'n leuke bevestiging! :D Terwijl stalgenootje stapte, kon gewoon doen wat we altijd doen; dus even halthouden, bergje op en bergje af, we hebben met z'n allen stukken gedraafd - en ook weer keurige overgangen terug. Stalgenootje wilde ook nog even een stukje galop meepakken, dus kon zelfs even oefenen met het alleen achterblijven. Dat vond ze niet écht leuk dus dat blijven we oefenen, maar ging absoluut veel makkelijker dan ik had ingeschat.

Wat nog echt heel grappig was: we moesten langs de afgezette mierenhoop waar ik eerder in dit topic al over schreef, met van dat rood-witte lint. Ik liep op dat moment achteraan. De dames stóppen, en onder het mom van "we zijn niet bang hoor, maar ga jij toch maar voorop voor de zekerheid :j " wachtten ze tot ik was gepasseerd en liepen ze achter me aan langs het lint. :')

Geen buitenrij-ervaring maar wellicht wel leuk: vandaag was het studeren voor mij, dus ik ging aan het einde van de dag naar de paarden. Schoongemaakt, hooi klaargezet, voer en wortels klaargezet, paarden naar achteren gehaald. Alles klaar, dus ik ging op weg naar huis. Op het moment dat ik het hek van het erf open doe, komt Lola ineens keihard naar me toe gedraafd met zo'n hoofd van: "jamaar, jamaar, jamaar... ga je nou al weg en gaan we niets leuks doen vandaag dan? -O- " Ik had uiteraard ónmiddelijk schuldgevoel, dus ben teruggelopen en heb nog even met haar staan kroelen - ik ben een heel goed afgericht mens. :))

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:26

Ik zal dit topic ook nog eens een zetje geven.

Gisteren heerlijk herfstritje gedaan in het Nederlandse bos. Normaal rijden we zondags liever niet in NL omdat het zo druk is, in DL komt je op zondag eigenlijk nooit iemand tegen.
We kwamen een gezin tegen die naast het ruiterpad een boomhut aan het bouwen waren. Aangezien ze een prachtige hond hadden en wat kinderen de paardjes wilden aaien, hebben we eventjes gekletst. Ondertussen waren er 4 kinderen met hele bomen aan het slepen rond de paarden. Paardjes waren zo braaf, keken niet eens op en namen af en toe een hap van de langskomende takken :P Toch maar even tegen de mensen gezegd dat andere paarden misschien wel konden schrikken ;)
Daarna via de Mookerheide (natuurgebied met van die prachtige hooglanders) door een hek. Netjes zonder af te stappen met de paardjes door het hek. Alsof ze niet anders gewend waren! We hadden zelfs nog nooit gedaan.

Tussendoor nog wat gedronken bij een café in het bos. Lekker met lang teugeltje over het drukke terras. En nog een stukje met mijn ouders naast de fiets gegaloppeerd.
Op de terugweg nog riddertje gespeeld (met takken op elkaars caps slaan) en de paardjes bleven keurig naast elkaar in galop.

Al met al een heerlijk ritje :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:34

Nog vergeten te vertellen dat we in het bos nog een stel re-enactors tegenkwamen. Ze waren (met een cameraploeg erbij) aan het schieten op het ruiterpad. Beetje 16-17e eeuws?
Ze maakten netjes ruimte toen we langskwamen en vroegen of ze moesten wachten met schieten.

Gelukkig zijn de paardjes wel aan verkleedde mensen gewend en keken dus niet eens op :P

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:09

Heerlijk zo'n brave paardjes! Ik vind het ook altijd wel leuk als je aparte dingen of mensen tegenkomt op buitenrit. Ik had met hekken in het begin best moeite, na een tijdje wist mijn paard wat er verwacht werd en ging het wel goed. Alleen sommige hekken hier op de Veluwezoom sluiten niet lekker, die moet je dan een heel eind optillen om ze in het slot te krijgen en dat lukt me vaak weer niet vanuit het zadel.

Ik heb een paar jaar terug gewerkt op een manege als buitenritbegeleider, daar kwam ik soms ook hele aparte dingen tegen op het ruiterpad. Zoals een keer een kinderspeurtocht waarbij ze o.a. allemaal bomen hadden omwonden met aluminiumfolie wat leuk reflecteerde in het zonlicht. Die mensen heb ik toch ook wel even uitgelegd dat ze dat beter niet op een ruiterpad konden doen. Of een keer een hele groep mensen op crossmotoren ineens voor je neus. Op zo'n moment ben je wel blij als je fijne onverstoorbare paarden bij je hebt!

Ik hoop tegen februari weer te kunnen rijden, dan kan ik ook eens een verse bijdrage aan het topic leveren :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:39

wij zijn van het weekend met een groep mensen van stal naar de Veluwe geweest en zijn inderdaad die hekken tegengekomen. Natuurlijk mocht ik de hekkesluiter/-opener zijn. Klein wendbaar braaf paard. Zijn die brave paarden toch nog ergens goed voor :D
Was erg genieten daar. Als ik daar zou wonen zou ik niet meer thuis zijn in de weekenden. Geen wild gezien overigens.
Gekke mensen komen we niet zo vaak tegen. Vind mezelf af en toe al gek genoeg :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:57

Laat ik dit topic weer eens naar boven halen. :)

Vandaag voor het eerst door de ruitertunnel. Voorbereidend werk zat er goed in, dus ik wist dat het zou gaan. Dame was toch flink onder de indruk - het is een prachtig opgezette tunnel met een hóóp grote geometrische figuren, kleuren, en zoevend verkeer erboven. Al bridgend vanuit het zadel richting en toen óver het gootje dat voorkomt dat de tunnel vol water loopt. Kostte een kwartiertje. Daarna nog even een aarzeling, maar toen -geheel volgens het eerste principe van Rarey - werd het (bijna tot mijn eigen verbazing) ineens begrépen... en konden we ineens in een rustig stap aan de lange teugel door de tunnel. TOP succeservaring in the pocket. *\o/* En verder met onze heerlijke ochtendrit, beloning voor ons beiden. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:01

Leuk, dit topic weer eens te zien.
Ik had nog nooit van een ruitertunnel gehoord. :D

Wij hebben vandaag 18 km buiten gereden.
Ook omdat we volgende week met de Epervierdaagse mee doen.
Eigenlijk rijden we het hele jaar buiten maar volgende week zijn het afstanden van zo'n 15-20 km per dag.
Dit ging prima vandaag, ook nieuwe dingen gedaan.
Onder viaduct door, over het spoor heen, door een raar hek gegaan.
Het ging allemaal prima.
Waar ik probeerde op te letten, is dat ik m'n paard gewoon laat kijken en haar niet kort ga houden omdat het nieuw is.
Ze vond de nieuwe dingen spannend maar ze liep gewoon door.
Het is echt een super paard! :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:02

Het is heel tof dat hij ook voor ruiters toegankelijk is, want het is tevens een fietstunnel en die ruiters/fietsers worden voor de rest heel terecht strikt gescheiden gehouden. Het is anders een bijzonder nare oversteekplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:06

Ik hengel dit topic gewoon weer eens naar boven...

Afgelopen zondag weer heerlijke rit gemaakt - in zondagse outfit. Halverwege de rit kwamen we een paar boswachters tegen die met onderhoud langs het pad bezig waren - met kettingzagen wel te verstaan: Njééégh, njéééééhhhhh!. Niets iets wat ik al eerder tegen was gekomen, dus een goede uitdaging. Dus ik op een moment dat geluidniveau ietsje daalde: GOEDEMORGEN! Dat hoorden ze gelukkig. Dus ik vroeg of ik even mocht passeren. Merrie vond het toch wel érg spannend, dus het kostte me even wat tijd. Maar dat vonden ze helemaal niet erg, ze waren heel behulpzaam: kar met boomstammen stukje aan de kant en riepen: "kom maar paard!" Dus toen we er langs waren - ging toch best vlot en rustig - had ik ze netjes bedankt voor de hulp. Vonden ze helemaal prima, en goed dat ik even riep dat ik eraan kwam. Toffe kerels. 8-)

Aan het einde kwamen we nog een paar fietsers tegen die op een bankje zaten te lunchen. Dus ik even groetend: "goedemorgen, fijne lunch, eet smakelijk!" "Dank je, jij nog een fijne rit, wat zien jullie er mooi uit!". Is toch gewoon <3

Het boogschieten is ook echt superleuk, nu overgestapt op een ruiterboog - nu nog een paard! :D