Met paard door het woongebied heen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:24

Huertecilla schreef:
Dit topic is weer één GROTE anti-reclame voor de ruiterij.

Och - er zijn voldoende ruiters die aangeven dat TS hier niet goed zat - ik vind het nog wel dat uit het topic blijkt dat er zat mensen zijn die wel weten wat de bedoeling is en zich er ook aan houden...

Junia

Re: Met paard door het woongebied heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:32

Je mag niet met je paard op een voetpad. Regels zijn regels. Dat je het toch doet is je eigen verantwoordelijkheid. Dat zo'n vrouw dan kwaad wordt en tegen je gaat schreeuwen is ook weer niet nodig natuurlijk, maar ik vind niet dat je daarover mag klagen aangezien zij daar wel mocht zijn en jij niet.

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:46

Toevallig in Amersfoort? (nieuwland, hoogland). Ik vind dat je het goed gedaan hebt hoor, je hebt rekening gehouden met die vrouw want je zag dat ze haar hond aan wilde lijnen. Verder vind ik de reactie van die vrouw erg vreemd, zo veel doe je niet verkeerd. Ja, het is een hondenuitlaatgebied maar je houd wel overal rekening mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:51

Foahriya schreef:
Toevallig in Amersfoort? (nieuwland, hoogland). Ik vind dat je het goed gedaan hebt hoor, je hebt rekening gehouden met die vrouw want je zag dat ze haar hond aan wilde lijnen. Verder vind ik de reactie van die vrouw erg vreemd, zo veel doe je niet verkeerd. Ja, het is een hondenuitlaatgebied maar je houd wel overal rekening mee.

Ehh ze bevindt zich op een plek waar ze niet mag rijden, nl op het voetpad.
Dat is hetzelfde als een auto door het park over een voetpad komt rijden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:12

Even een vraagje, als ze er naast had gelopen, had het dan wel gemogen of ben je dan nog steeds bestuurder?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:08

xTammyy schreef:
Even een vraagje, als ze er naast had gelopen, had het dan wel gemogen of ben je dan nog steeds bestuurder?

Ook dan ben je bestuurder....

A_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:07

Als er nergens staat dat het verboden is voor paarden, kan het geen kwaad om daar te lopen lijkt mij..
Zelf ga ik ook altijd met mijn pony door woongebied heen, maar ik heb daar nog nooit een probleem mee gehad. Wel een erg overdreven reactie van die vrouw als je het mij vraagt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:49

A_Rocky schreef:
Als er nergens staat dat het verboden is voor paarden, kan het geen kwaad om daar te lopen lijkt mij..
Zelf ga ik ook altijd met mijn pony door woongebied heen, maar ik heb daar nog nooit een probleem mee gehad. Wel een erg overdreven reactie van die vrouw als je het mij vraagt..

Dus je mag ook met je auto op de stoep en het fietspad rijden omdat daar niet staat dat het verboden is voor auto's?
Met je paard mag je overal rijden waar auto's mogen komen, behalve op de auto(snel)wegen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:54

Mag je dus ook de Bioscoop in met je paard :D staat ook niet dat je er niet in mag. Nee sorry A_Rocky, zo werkt dat niet :P Blijkbaar zijn zowel ruiters als automobilisten hard toe aan het leren van de verkeer regels als er paarden in het spel zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:57

Benfan schreef:
Mag je dus ook de Bioscoop in met je paard :D staat ook niet dat je er niet in mag. Nee sorry A_Rocky, zo werkt dat niet :P Blijkbaar zijn zowel ruiters als automobilisten hard toe aan het leren van de verkeer regels als er paarden in het spel zijn.

Ben ik het wel mee eens... dan moeten ze maar een bordje: "verboden voor paarden" neer zetten.
*\o/*

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:58

Met z'n alle naar warhorse! en de paarden mogen mee :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:03

Brainless schreef:
Benfan schreef:

Ben ik het wel mee eens... dan moeten ze maar een bordje: "verboden voor paarden" neer zetten.
*\o/*

Als het zo doorgaat met de ruiterij in de openbare ruimte komt dat vanzelf.
Voor heel NL.

Afbeelding
´Verboden voor ruiters, tenzij..´

http://www.pen.nl/artikel/hondenuitlaat ... or-ruiters

en lees deze eens; een veeg teken:

http://gelkinghe.web-log.nl/gelkinghe/2 ... iters.html

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:16

Tja....NL he. Het land wat overloopt van de moraalridders en onverdraagzame mensen. In dat kader kan je beter overlast plegen, de vandaal uithangen of draaideurcrimineel zijn. Zolang de mensen er zelf maar geen last van hebben....maar owee als de mensen er wel zelf last van hebben, dan is ineens de wereld te klein en gaan we lekker klagen en zeuren. Zeker als we zien dat iemand ergens plezier in heeft. Het mooie is dan altijd dat dezelfde mensen die bijv. gaan zeuren als je een stukje op het fietspad rijdt zelf de verkeersregels aan hun laars lappen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:22

Spiritdancer schreef:
Het mooie is dan altijd dat dezelfde mensen die bijv. gaan zeuren als je een stukje op het fietspad rijdt

Dat is de mentaliteit die verboden voor ruiters doet zaaien :)*

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:46

Dat zal allemaal best.....maar ik laat mezelf en mijn paard niet meer gevaar lopen dan nodig is. Als ik op een drukke onoverzichtelijke weg moet waar gewoon erg hard gereden wordt en er ligt een fietspad naast dan ga ik toch echt op dat fietspad lopen, al zijn er duizenden ongelukkige azijnpissende moraalridders.

@Huetecilla....begrijp ik goed dat de juiste mentaliteit is dat een ander meer gevaar met lopen dan nodig is?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:01

Ik denk eerder dat hij wil zeggen dat die mentaliteit er voor zorgt dat het ons alleen maar moeilijker word gemaakt. Als je verandering wilt, veiligere regels voor ons ruiters moet je daar wat mee gaan doen. Des noods een handtekening actie vanuit bokt om meer bekendheid te krijgen voor de gevaren die wij tegen komen. En niet als een of ander asociaal maar te doen wat jij wilt. Mensen die lekker hun hond uitlaten in gebied die daar mogen komen, en jou als ruiter maar voorrang moeten geven omdat jij je niet aan de regels houd, ja natuurlijk worden ze kwaad. Dat zou ik als zelf ruiter zijnde ook worden, hoe erg ik me dan ook irriteer aan mensen op het ruiterpad met hun hond, ik maak altijd vriendelijk een praatje met ze omdat ik niet wil dat zij ruiters als slechte lui gaan zien. Met zulke onveilige acties maak je het alleen maar erger, wil je verandering.. doe er dan wat aan.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:33

Benfan schreef:
En niet als een of ander asociaal maar te doen wat jij wilt. Mensen die lekker hun hond uitlaten in gebied die daar mogen komen, en jou als ruiter maar voorrang moeten geven omdat jij je niet aan de regels houd, ja natuurlijk worden ze kwaad.

Het gaat vaak helemaal niet om bewust asociaal gedrag maar meer om (wederzijds) onbegrip. Veel hondenbezitters hebben geen idee over mogelijke gevaren die paarden met zich mee brengen en veel ruiters begrijpen niet wat die 'niet' ruiter nu op dat ruiterpad doet. Zo werkt het ook wanneer je van de openbare weg gebruik maakt.

Probleem is echter wanneer je iemand op vriendelijke wijze probeert uit te leggen wat je aan het doen bent en vooral waarom, krijg je veelal een grote mond. Veel mensen willen ook niets begrijpen of horen...die denken dat de wereld aan hen toebehoort. Aan de andere kant kan ik ook begrijpen wanneer je iemand op bijv. het strand uitlegt dat je op een heel jong paard rijdt en vraagt of ze haar hond een beetje bij zich wil houden en daar lak aan heeft dat je boos wordt omdat je ook dan gevaar loopt door een ander die niet wil luisteren. Dat betekent dat 'rekening houden met' niet alleen van de kant van de ruiter verwacht hoeft te worden.

Het is niet die mentaliteit die er voor zorgt dat het ons moeilijker gemaakt wordt, het is de onverdraagzaamheid die er voor zorgt dat het ons moeilijker gemaakt wordt.

Onverdraagzame mensen zijn meesters in het zoeken en vinden van allerlei drogredenen om hun onverdraagzaamheid te kunnen bevredigen. Of het nu een burger is of een bestuurder van een overheidinstantie die in staat is om een rijverbod voor paarden in te stellen. En daar maken de boomknuffelaars die denken dat de wereld uitsluitend van hun is handig gebruik van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:31

@Spiritdancer
Maar het gaat hier over TS en die rijdt op een voetpad door een honden-losloop-gebied.
We hebben het niet over, even een stukje fietspad meepakken omdat het wat veiliger is.
(daarnaast hoor je in de berm waar mogelijk).
Dan ga doe je ook een pasje opzij als er een fietser aankomt (althans dat neem ik aan).

Wettelijk gezien hoor je op de weg en ben je fout op het fietspad/stoep en ja dan jan het zijn dat mensen je daar op aanspreken. Dat weet je dat dat "risico" er in zit.

Mijn moeder zou zo de sloot in fietsen als een paard op het fietspad rijdt...niet omdat ze een moraalridder is, maar omdat ze echt doodsbang is voor die beesten.
En zei het heel vervelend vind dat ze dan op het fietspad rijden, waar ze niet mogen komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:09

Brainless schreef:
Mijn moeder zou zo de sloot in fietsen als een paard op het fietspad rijdt...niet omdat ze een moraalridder is, maar omdat ze echt doodsbang is voor die beesten.
En zei het heel vervelend vind dat ze dan op het fietspad rijden, waar ze niet mogen komen.

...en dat geldt voor meer fietsers dan er ruiters zijn. Een toename van ruiterverboden is volstrekt logisch, redelijk en voorspelbaar.
Ook in hondenuitlaatgebieden.
De ruiterij maakt het daar zelf naar.

Het gemak waarmee hier op Bokt over ´een stukje over het fietspad´ geschreven wordt is 8)7
Het mág gewoon niet :)*
Dat moet echt een grote uitzondering zijn om direct!!! gevaar te vermijden.

Stel je eens voor dat 10% van de automobilisten wel eens door voetgangersgebied zou rijden.
Bij de ruiters rijdt misschien 10% niet wel eens over het fiets-/voetpad; daar denken veel voetgangers/fietsers echt niet positiever over; eerder négatiever.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:44

Zover mij bekend is mogen niet ruiters gebruik maken van ruiterpaden, dat is echt bloed irritant maar je hebt het als ruiter maar te slikken. Hier in het Oosterbos vind ik het niet alleen irritant dat de ruiterpaden allemaal brede paden zijn. Zodat bv brandweer auto's sneller op locatie kunnen zijn. De wandelpaden worden echter nauwelijks gebruikt door voetgangers en loopt men massaal over het ruiterpad heen. In het weekend is het dus echt geen doen om te rijden in het bos omdat je constant mensen tegen komt. Dus rij ik alleen door de weeks door het bos. Natuurlijk is het verder niet meer dan normaal om nooit in volle galop een bocht te benaderen je weet immers nooit wat er aan de andere kant zit.

Moet toegeven dat ik wel eens heel stiekem de wandelpaden neem, met hart in de keel omdat ik bang ben betrapt te worden :P Dus ja, ben wel wat hypocriet.. maar ik geef het wel gewoon toe. Als ik een boete krijg dan is dat mijn eigen fout, al ben ik een keer de boswachter tegen gekomen en die zwaaide gewoon vriendelijk. Bad ass benfan!

Zelf vind en blijf ik het niet veilig vinden om over straat te moeten met paarden, niet omdat ik de paarden niet vertrouw. Anders ga ik daar niet rijden. Maar ik vertrouw de automobilisten niet altijd omdat het gewoon niet bekend is wat ze doen moeten bij een paard. Mijn vriend bv gelooft het nog steeds niet echt dat paarden gewoon op de weg moeten, die vind dat ronduit een vreemde regel maar goed.. het is er wel een. Veel automobilisten ergeren zich aan die langsame slakken op de weg, die mensen met zo'n knol en rechtvaardigen het dan dat ze er als een maloot langs mogen rijden. Het liefst zo vlak mogelijk in de hoop jou te laten zien/voelen hoe kwaad ze eigelijk wel niet zijn. Maar zoals ik eerder zei, als je wilt dat de regels veranderen ga dan er wat aan doen. Ik begrijp die vrouw maar al te goed die de TS tegen kwam, veel ruiters vergeten nog wel eens dat er mensen zijn die bang zijn voor paarden. En soms zijn we best wel een beetje asociaal (ook ik als ik stiekem de wandelpaden neem, in jaar tijd nog nooit iemand daar zien lopen.. nog nooit.)

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:55

Wat ik me dan weer afvraag: heeft de TS die mevrouw bedankt toen ze langsstapte? Dat kan soms al zoveel schelen in de reactie van de tegenpartij.
De reactie van de vrouw is niet goed te keuren, maar de TS was daar terwijl het niet mocht.
Als in het verkeer iemand je voor laat gaan dan is het hoffelijk als je bv. je hand opsteekt als bedankje. Doen mensen dat niet (hand opsteken oid), dan wordt ik ook kriebelig.
Ik denk dat je als ruiter altijd de veiligste oplossing moet kiezen, maar als je dan iets doet wat niet mag, wees dan uiterst correct en voorzichtig.
Hiermee wil ik overigens geen enkele beschuldiging uiten. Ik probeer gewoon mee te denken hoe zoiets evt. wel te voorkomen zou zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:05

Benfan schreef:
Hier in het Oosterbos vind ik het niet alleen irritant dat de ruiterpaden allemaal brede paden zijn. Zodat bv brandweer auto's sneller op locatie kunnen zijn. De wandelpaden worden echter nauwelijks gebruikt door voetgangers en loopt men massaal over het ruiterpad heen.

Ruiterpaden zijn ook voor voetgangers toegankelijk inderdaad.
Voetpad en fietspad niet voor ruiters.

Het onderstaande is héél erg (een balk omdat een bord niet genoeg is) en gaat in de toekomst meer gebeuren:

http://www.tervuren.be/Vrijetijd.aspx?S ... &CREF=7653

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:23

Huertecilla schreef:
Het onderstaande is héél erg (een balk omdat een bord niet genoeg is) en gaat in de toekomst meer gebeuren:

Alsof je op een paard niet kan bukken. Ik denk dat een lawaaiierig wildrooster nog de meeste problemen oplevert voor de meeste paarden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:33

Wel apart dat de vrouw zo tekeer ging..
En die dingen in vossem, mijn pony's lopen overal onderdoor haha

Ik werd tijdje terug helemaal verrot gescholden door een man omdat wij op een fietspad reden met zijn 2e we gingen heel netjes aan de kant.
De man ging zo tekeer dat we de hele weg strak achter zijn kont hebben gereden met 2 hijgende paarden in zijn nek. En uiteindelijk stopte hij en ging naar de overkant van de straat
Naast het fietspad ligt een 80 weg daar we dan op zouden moeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:54

barkruk schreef:
Huertecilla schreef:

Alsof je op een paard niet kan bukken.

Je bedoelt dat ruiters zich zelfs hier niet door laten weerhouden te doen wat hén uitkomt??
Ja kan best gelijk hebben daarin.
Als dit ook niet afdoende is, dan zal er wel een APV voor de hele gemeente komen.
Dat ging met terreinmotorfietsen ook zo.