Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:52

Wafel schreef:
mick75 schreef:
Neem voldoende water mee voor je paard en jezelf

Hoe zie je dat ?

_O-

Gewoon paard vrij knaag en water geven bij aankomst. De volgende morgen op pad met een bolle buik electrolieten en dat is ruim voldoende voor 25 kilometer draf/galop. Ik bedoel; daar doe je inclusief pauze 3 uur over. Daar krijgt een paard echt geen ´hongerklop´ van en jij ook niet ;)
Die van mij willen zelfs bij 40 graden stevig berg op en -af onderweg helemaal niet drinken.

Appel delen onderweg klínkt leuk, maar dat levert sappige handen op en dat kost je water om ze af te spoelen.
Een handje gedroogd fruit is lichter en praktischer.
Ik pluk onderweg wat er rijp is van de bomen als snaaigoed. Van braam, vijg tot kweepeer. Geweldig lekker zijn cactusvijgen maar het is het gehannes met kleverige vingers en prikkels maar nét aan waard.
Paarden waarderen het ook maar een enkel keer dat ik wa neerleg voor hen. Ze willen eigenlijk het liefst dóór!!!!

Ik heb twee pistoolhouders gemaakt waar ik een waterfles in steek en ook heb ik een camel-dingus.
Hier is dat echter wel éven wat anders dan in NL.
Zo is zonder hoed op tocht gewoon een NoNo. In NL is dat wel verstandig met aanhoudend zonnig weer trouwens.

Maar goed, Waferl; minder = meer.
Met gezond verstand, een pakket basisvaardigheden en een fit, betrouwbaar paard gewoon gaan.

Complimenten Ikke, over dat stoppen. Dat ís normaal, maar triest genoeg niet de norm. Goed dat jíj dat perfect op je netvlies hebt +:)+

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:02

Citaat:
Adrian schreef:
@ikke

Kan ik ergens een verslag lezen over jullie trektocht rond het IJsselmeer? Ben benieuwd hoe jullie die tocht hebben ervaren.

HG.A3

Citaat:
Ikke schreef:
Nee, er staat geen verslag op I-net van die tocht.

Jokkebrok !!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:14

Liessie82 schreef:
Zou er maar niet al te zeker van zijn, dat alle mannen een beter richting gevoel hebben, dan vrouwen.

Dat schrijf ik daarom ook niet :)*

Verder is er ook nog zoiets als ´leren´.
Landnavigatie is ook te leren. Een kwestie van een paar heel simpele basisprincipes.
We wonen 2500 km. van Amsterdam en je hebt geen kaart, kompas of wat ook nodig om er te komen. Gewoon ruwweg de middagstand van de zon in je rug aanhouden, tot je de bergen met Frankrijk over steekt. Dan hou je ruwweg de westkust aan.
Kom je vanzelf een bord ´Amsterdam´ tegen *\o/*
Hier vandaan naar Málaga gaat ook zo. Richting middagzon tot je bij de kust komt. Daar rechts.

Een GPS is een mooi hulpmiddel maar in de praktijk een eliminatie van alle eventuele aanleg/ navigatievaardigheid.
Hier heb je veel meer aan:
Afbeelding
Gebruikt als je het begríjpt gerust een GPS maar die electronische dictator thuislaten geeft je wel heel veel vrijheid :)*

Het púnt echter.... is de controledrang als schijnvervanging van vaardigheid.
Als je niet op eigen basisvaardigheid en samenwerking met een betrouwbaar veilig, fit paard kan bouwen, ga dan liever niet op pad.
Een naamkaartje in de manenkam en een lijstje telefoonnummers is dan alleen maar valse veiligheid.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-07-11 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:18

Adrian schreef:
@ikke

Kan ik ergens een verslag lezen over jullie trektocht rond het IJsselmeer? Ben benieuwd hoe jullie die tocht hebben ervaren.

HG.A3

Buenas A3.

Van jouw verslag heb ik het meeste genoten van de sociale interactie met de mensen onderweg. De aanspraak die je overal had door je laagdrempelig, zonder ´arrogante ruiterafstandelijkheid´, met je paard te presenteren.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:19

Gewoon even een vraagje hier tussendoor,

een aantal van jullie klinken erg ervaren, hoe zijn jullie begonnen, iemand moet je toch iets geleerd hebben?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:23

labyrinth schreef:

een aantal van jullie klinken erg ervaren, hoe zijn jullie begonnen, iemand moet je toch iets geleerd hebben?

Je gaat de eerste keer gewoon samen met iemand die al ervaren is ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:32

labyrinth schreef:

Korte versie:
- Landnavigatie heb ik geleerd als turf in korte broek bij de padvinders :D
- In zeven sloten tegelijk rijden en er weer zelf uitkomen heb ik geleerd bij jaren enduros (motorfiets) voor ik het wat rustiger aan ging doen in galop dwarsveldend met 1 pk.

Andere mensen (m/v) hebben wat dit betreft veel gehaald uit hun tijd in militaire dienst. Bijvoorbeeld.

Mijn zoontje heeft spelenderwijze veel opgemikt van trips met mij en doet nu graag aan oriëntatie-spelletjes mee.
Dat wordt in heel europa als competitiesport georganiseerd en is enórm leerzaam als daar je zwakte ligt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:33

stel dat je een rit maakt, maar verdeeld over de hele dag, met pakweg om het uur effe een korte pauze (10 minuutjes, effe iets drinken, etc) en over de middag een langere pauze van 2-3 uur waar het paard kan drinken en grazen.
wat doe je met het tuig? (over de middag helemaal bloot lijkt me het logische)
maar met de korte pauzes? indien ik met bit rij doe ik het bit uit (halsterhoofdstel) en de singel enkele gaatjes losser, maar is dit echt zo comfortabel voor het paard, of ish et beter dat je het gewoon laat zoals het is en niet teveel friemelt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:34

Waratje schreef:
labyrinth schreef:

Je gaat de eerste keer gewoon samen met iemand die al ervaren is ;)

Zie mijn eerdere opmerking over wat die ervaren persoon daarvan kan vinden :)*

Daar zal je dus een ´formule´ voor moeten zoeken.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:38

labyrinth schreef:

Ik vind het tot nog toe wel gezellig hier hoor. 8-)

Alleen denk ik soms. Ik ga geen trektocht door de Himalaya maken... :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:46

Duhelo schreef:
stel dat je een rit maakt, maar verdeeld over de hele dag,

Arm paard.

Stuwkracht hoeft geen raketwetenschap te zijn.
Lees mijn site eens, onder ´zadel´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:46

Wafel schreef:
Alleen denk ik soms. Ik ga geen trektocht door de Himalaya maken... :Y)

:D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:56

Duhelo schreef:
indien ik met bit rij doe ik het bit uit (halsterhoofdstel) en de singel enkele gaatjes losser, maar is dit echt zo comfortabel voor het paard, of ish et beter dat je het gewoon laat zoals het is en niet teveel friemelt?

euh....
Ik begrijp de vraag niet goed, maar zonder bit is prettiger voor het paard en zonder hoofdstel nog prettiger, als je dát vraagt.
Het is inderdaad beter dat je het dier gewoon laat zoals het is,

Afbeelding

maar daar zijn ándere topics genoeg over.

Wafel ´moet´ gewoon lekker gáán.
´s Morgens lekker vlot de dagafstand rijden. Hebben hij en zijn paard alle tijd van de wereld voor de volgende dag.
Het is een hele opgave om met de route op je netvlies in NL echt fout te rijden over een afstand die net 3 uur ís. Verder spreek je de taal dus dat is ook nog eens fluks oplosbaar.

De hamvragen zijn of de ruiter competent is en betrouwbaar veilig met diens fitte paard.
De rest is in NL fluitjepoeptralala.
Geníet er gewoon van Wafel :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:01

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:
indien ik met bit rij doe ik het bit uit (halsterhoofdstel) en de singel enkele gaatjes losser, maar is dit echt zo comfortabel voor het paard, of ish et beter dat je het gewoon laat zoals het is en niet teveel friemelt?

euh....
Ik begrijp de vraag niet goed, maar zonder bit is prettiger voor het paard en zonder hoofdstel nog prettiger, als je dát vraagt.
Het is inderdaad beter dat je het dier gewoon laat zoals het is,

Afbeelding

zonder hoofdstel zal ik maar niet proberen, hier zijn we zonder optoming nl niet verzekerd :D
Meestal als ik langere tochten doe (in groep) rij ik met een halsterhoofdstel met simpel bitje in,
ik vroeg me af, bij korte pauzes (van pakweg 15 minuten, gewoon om effe zonder ruiter te staan en wat te kunnen drinken), is het voor het paard fijner dat je voor die 15 minuten singel wat losser maakt en bit uithaalt, of is het gewriemel lastiger en is het beter om paard gewoon te laten met bit en singel die gewoon vast is?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:05

Afstanden van 3 uur zijn wel erg weinig...
De eerste 2 dagen leg ik 50 kilometer per dag af.
Daarna zien we wel dan houden we het op 30 a 40 km.

Als hij het goed doet geen rust dag en anders 1 na de eerste 100 km.

Rijd in iedergeval zeker zonder bit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:07

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:
stel dat je een rit maakt, maar verdeeld over de hele dag,

Arm paard.

Stuwkracht hoeft geen raketwetenschap te zijn.
Lees mijn site eens, onder ´zadel´.

kwestie van het zadel ben ik het zeker met je eens.
echter niet dat he tvoor alle paarden beter is om vooral te draven en minder te stappen.
ikzelf rij met trekpaarden die erop gebouwd zijn om langere tijd te stappen, Mijn paard stapt goed, galoppeert goed, maar haar draf is redelijk belabberd en energierovend, we werken eraan, maar ik kan nooit verwachten van haar dat ze een uur of twee uur na een constant draaft (wat een paard met een goede moeiteloze draf wél kan, en mss meer moeite heeft met de stap)
ik kan wel verwachten van haar dat ze 4 uur na een stapt , met om de pakweg 20 min een kmtje galop ertussen (of wat meer of wat minder) pauze heeft van 2 uur, en dan nogmaals 3 uur stapt met galopstukjes ertussen, daarvoor draait ze haar hoef niet om.

hoe het zit met de druk van het zadel is mss wel een ander verhaal ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:12

Wafel schreef:
Afstanden van 3 uur zijn wel erg weinig...

Je hebt het over 200 km. in 7 dagen.
Dat is minder dan 30 km/dag.

Knip het in twee met een rustdag en dan is het 35 km.
In draf is dat 3-3,5 uur :)*

Als het goed is geen rustdag, twee keer 50 en daarna 30-40 is 240 km.
Dat is zeg 24 uur rijden. Gedeeld door 7 = < 3,5 uur.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:18

Duhelo schreef:
echter niet dat he tvoor alle paarden beter is om vooral te draven en minder te stappen.

Lees nu mijn site eens. Dat is gewoon basisrekenen.

Citaat:
ikzelf rij met trekpaarden die erop gebouwd zijn om langere tijd te stappen,

Sleutelwoord: ´trekpaard´.
Die zijn helemaal niet gebouwd om langere tijd te stappen.
Die zijn gefokt op maximale massa voor tractie/duwkracht.
Dat die niet geschikt zijn voor stevig tempo onder het zadel is helder.
Onder het zadel geldt ecchter wel ook voor hen de rekenarij voor belasting.
Jij wil gewoon een verkeerd paard voor een trektocht :)*

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:22

Als ik dat in 24 uur rijd is het geen leuke rit meer voor mij.

Doe het rustiger aan. Ik stap veel.

Het is 200 km de korste weg. Die rijd je alleen niet als je nog wat bos mee wil nemen en je route mooi wil houden. Dus iets meer rekenen is handig.

2 dagen 50 km een rust dag. En dan nog 3 dagen of mis 4 dan zit ik aan een week.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:28

Wafel schreef:
Doe het rustiger aan. Ik stap veel.

:x

lees mijn site eens onder ´zadel´

Wafel

Re: Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:29

Nope dat doe ik niet.

Ik houd aan wat ik en mijn paard gewend zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:31

Wafel schreef:
Nope dat doe ik niet.

Ik houd aan wat ik en mijn paard gewend zijn.

Arm paard.

Vraag me trouwens af waarom je dan in vredesnaam dit onderwerp hebt geopend als je toch gaat doen wat je altijd doet omdat je dat altijd doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:34

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:

Lees nu mijn site eens. Dat is gewoon basisrekenen.

Citaat:
ikzelf rij met trekpaarden die erop gebouwd zijn om langere tijd te stappen,

Sleutelwoord: ´trekpaard´.
Die zijn helemaal niet gebouwd om langere tijd te stappen.
Die zijn gefokt op maximale massa voor tractie/duwkracht.
Dat die niet geschikt zijn voor stevig tempo onder het zadel is helder.
Onder het zadel geldt ecchter wel ook voor hen de rekenarij voor belasting.
Jij wil gewoon een verkeerd paard voor een trektocht :)*

trekpaarden stapten vroeger 8 uur voor het kordeel op het land :)*
ik kijk trouwens naar mijn paard at ze leuk vind, komt eropneer dat ik ze nu vooral dressuurmatig rij (met veel draf, om die te verbeteren, en vooral erg veel galop, daar komt ze lekker los in), ik tweewekelijks spring, en veel buitenritten rij.
Vorig jaar met een groep gewone paarden een rit van 85 km gereden over twee dagen, voornamelijk goed tempo stap, afgewisseld met goede stukken galop (top 43 km/uur:D), en ieder uur een korte pauze van 15 min, over de middag lange pauze vn 2 uur in de weide.

dus het meest geschikte paard?waarschijnlijk niet, hebben we er beide plezier in? zeker wel, zolang het paard er lichamelijk niet onder lijd en plezier heeft in haar werk, gaan we vrolijk door.
Maar dat was eigenlijk ook mijn vraag niet, vraag was: in korte pauzes bit uit en singel losser, of alles laten zoals het is omdat het getrek en gepluk lastiger is voor het paard dan die singel ?
*wil niet zeggen dat ik je bijdrage niet appricieer, hou het ook allemaal zeker in gedachten, toch de stukken die ik snap :D*

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:38

.
Laatst bijgewerkt door Wafel op 05-07-11 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:02

HC: Ik heb je site even gelezen, en dan vooral onder het kopje Zadel. Interessante stof en zeker iets om over na te denken. Maar hoe pak je dit aan als je paard nog weinig conditie heeft? Ik ga van de zomer ook een korte "trektocht" maken, maar mijn paard heeft nog te weinig conditie om 30 km dravend af te leggen. (nu ben ik er uiteraard mee bezig om de conditie op te krikken, maar ik neem aan dat je toch ook langere stukken moet stappen voordat je paard genoeg conditie heeft om dit te draven.)

Nu ben ik echt nog een beginneling op het gebied van trektochten dus ik vind dit een heel interessant topic! :)